Mededeling

Collapse
No announcement yet.

fruit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • fruit

    HALLO,
    Mijn vraag is of het verstandig en goed is om tijdens de gehele broedperiode met en/of zonder jonge vogels de ouders een paar keer per week fruit te voeren in de vorm van appel of sinaasappel?
    GROETEN.

  • #2
    Fruit voeren

    Hallo,

    Fruit voeren aan kanaries (dat neem ik maar even aan) is goed mits er aan een aantal voorwaarden worden voldaan.
    De hoeveelheid fruit moet worden aangepast aan de hoeveelheid vogels. Een koppel vogels met jongen heeft aan een stukje appel of sinasappel ter grootte van een dessertlepel genoeg. Wat er na een uurtje nog ligt kan worden weggegooid. Bederf ligt op de loer evenals de mogelijkheid dat de vogels er hun mest op laten vallen (wanneer het fruit in de kooi ligt). Denk er wel aan dat jonge vogels moeten groeien en dat lukt alleen wanneer ze voldoende eivoer krijgen. Gebruik fruit dus alleen als variatie en voor de ouders als impuls om te gaan voeren.

    Groet,

    Rob.

    Opmerking


    • #3
      Fruit voeren aan kanaries?

      Kanaries zijn op de eerste plaats zaadeters.
      Voor hun gezondheid moeten ze gewoon een goede zaadmengeling krijgen
      en eivoer. Af en toe een snoepbakje met een mengeling van onkruidzaad
      wordt ook met graagte opgenomen.
      Zelf voer ik de vogels ook in de broederij geen fruit.
      Er wordt mee geknoeid,valt op de bodem en omdat het kleverig is blijft er
      van alles aanhangen. De vogels stoort dat niet,maar eten er wel van en
      voeren het dan waarschijnlijk ook aan de jongen met alle gevolgen vandien.
      Geef je wat te veel dan geraken ze aan de diarree.Kortom niet aan te raden.
      Vitaminen, dierlijk eiwitten enz. zitten er genoeg in het eivoer.
      Wel altijd op de houdbaarheidsdatum letten.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Bij mij krijgen ook ALLE vogels, zowel zaad als vruchten en insekteneters, dagelijks fruit.
          Ik probeer er zoveel mogelijk afwisseling en variatie in te brengen.
          Een gezond mens zou toch ook minstens vijf stukken fruit per dag moeten eten, dus zal het de vogels ook zeker niet schaden.
          Ik doe dit al jaren en voel me er goed bij, en men vogels blijkbaar ook.

          Opmerking


          • #6
            waar te koop

            Hallo Ivan

            Voor deze mensen blijft een alternatief in de vorm van appelpoeder/bananenpoeder, 2x in de week 5 gr per 200-250gr eivoer/zachtvoer. En 1x per week geraspte wortel erbij is voor een vogelbuikje ook meegenomen. (let wel op voor bijkleur gele kan.)
            mijn vraag in deze waar kan ik appelpoeder/bananenpoeder kopen ,

            m.vr.gr.Harry
            m.vr.gr. Harry

            Opmerking


            • #7
              Fruit

              Hallo Ivan Lievens!
              Kanaries fokken kan heel simpel zijn.
              Het belangrijkste in de broederij is het voeren van de jongen door
              de pop (wisselbroed) met het eivoer,dat in de loop van de jaren
              helemaal is afgestemd om goede gezonde jongen te krijgen.
              In het verleden hebben wij kanariefokkers een heel scala van produkten
              uitgeprobeerd. In de 50- 60-er jaren gingen we en masse in de bossen
              de miereneitjes halen.
              Dan gingen we als nestmateriaal mos gebruiken en dan nog wat anders voor de bekleding.
              Staat leuk zo'n kanaries op een nest van mos.Nou ja zo'n beetje alles,
              dat de doehetzelvers van nu ook doen.Ook zelf eivoer maken hoort daarbij.
              Als je over kanaries praat,heb je het uiteraard niet over andere vogels.
              De kanarie werd reeds in de 14de eeuw in kooien gehouden en gefokt.
              Hoewel de Timbrado nog het dichtst bij de wilde kanarie komt, is het een
              gedomesticeerde vogel. Enig vergelijk met vogels in het wild of tropische vogels c.q.insecten-en/of vruchteneters komt in de fokkerij van kanaries niet of nauwelijks ter sprake. De kanarie heeft gewoon leren eten,hetgeen wij voorzetten.
              In de broederij geven we in doorsnee hooguit een stukje appel om een slecht-voerende pop te stimuleren. Poppen,die ondanks alles hoofdzakelijk zaden voeren geven we wat groen als aanvulling.Dat kan van alles zijn.We letten er wel op,dat het goed wordt afgespoeld en gedroogd.
              Er dient natuurlijk van alles en nog wat te worden gedaan,opdat de fokkerij voorspoedig en zonder ziekten verloopt.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                Fruit En Excuses

                Hallo Ivan Lievens!
                Bedankt voor je reactie en excuses,dat ik je naam totaal verkeerd had geschreven.
                Wat betreft de voeding,ging het mij alleen maar om het gebeuren in de broedkooi.
                Het is de bedoeling goede gezonde jongen zonder problemen op stok te krijgen.
                Zodra de jongen de broedkooi verlaten gaan we geleidelijk over op andere
                voedingsmethoden,maar dat is weer een stap verder.
                Je mag het gerust vergelijken met een baby,die van de borstvoeding langzamerhand overgaat op allerlei.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  Beste Ivan Lievens!
                  Je hebt gewoon goede vogels, daar twijfel ik geenszins aan.
                  Van Goulds heb ik geen verstand,maar dat een goede gezonde vogel met
                  3 jaar 'versleten' zou zijn begrijp ik niet. Misschien uitgeput door te veel nesten of geen adequate voeding?
                  Poppen hebben uiteraard een beperkt aantal eitjes.Als je daar goed mee omspringt en steeds de beste vogels selecteert en goed voert moet je daar zeker veel langer mee kunnen fokken.
                  Hoe het in de fok van Goud Amadines toegaat weet ik niet.
                  In de fokkerij van kleur-en zangkanaries is het de bedoeling betere vogels
                  te fokken b.v. qua pigment en zang. Op een gegeven moment kom je niet verder en zal je dus passende vogels in moeten brengen.
                  Kanaries,die goed worden verzorgd kunnen vrij oud worden en ook op hogere
                  leeftijd nog worden ingezet.
                  En dat wordt dan zeker ook gedaan.Aan de andere kant is het ook zo,dat een
                  kanariefokker geen vogelhouder is.Om een stam op te bouwen zal je natuurlijk
                  ook de stamouders zo lang mogelijk willen inzetten.
                  Goed even terug naar de topic of het goed en verstandig is fruit te geven
                  aan de vogels in de broedkooi ,moet ik toch zeggen,dat ik daar niet
                  achter sta. De hoofdzaak blijft bij mij naast de ruime zadenmengeling en wat onkruidzaad,het eivoer met evt. wat vers,goed met warm water gewassen en gedroogd groenvoer,dat ik met een knijper kan ophangen. Appel e.d.ligt in de kortste tijd uit de bak op de bodem,waar het in aanraking komt met ontlasting.
                  Ik wens je in ieder geval een voorspoedige kweek.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking

                    Working...
                    X