Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zaden koken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • zaden koken

    Geen zaden kiemen maar koken.
    Voor papegaaien bestaat het al een tijdje: kookvoer.
    Parrot dinner heet het geloof ik, het bestaat uit diverse grove zaden en peulvruchten, dit voer dient gekookt te worden, daarna afgekoeld en daarna kan het gevoerd worden.

    Nu vraag ik me af of er ook mensen zijn die zaden koken voor kleinere vogels, laten we zeggen voor tropen of kleine kromsnavels
    En zo ja welke zaden zijn daar geschikt voor, en hoelang moet je het koken.

    Is het qua voedingswaarde te vergelijken met gekiemde zaden of is het echt totaal anders.
    Kortom wie heeft er ervaring??
    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

  • #2
    Koken doe ik niet, echter alleen nog weken. Ik heb me een tijdje terug laten vertellen dat 8 uur weken voldoende is om de gunstige stofwisseling in de zaden op gang te brengen. Langer dan die 8 uur voegt niets nuttigs toe maar brengt wel risico's met zich mee (verzuring, gisting en ander bederf).

    De kanaries eten het net zo graag als gekiemd zaad, de tropen hier (goudbuikjes, napoleonetjes en oranjekaakjes) vissen alleen de kleine zaadjes er uit en dan alleen nog af en toe. Die lijken er niet zoveel om te geven, die hebben leiver trosgierst.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      vogelvoer koken

      Via een bevriende vogelkweker heb ik dit.
      Kook 5 minuten gewoon tropenvoer laat dit afkoelen en uitdruipen in een vergiet of op keukenrolpapier zodat het nog vochtig is daarna vermengen met 1/3 deel eivoer en e.v.t. met vit en en toevoegingen die je gewend bent, de vogel nemen het heelgoed op en je hoefd het eivoer ook niet meer vochtig te maken.
      groetjes Huub

      Opmerking


      • #4
        vogelvoer koken

        Hallo Huub!
        Wat nemen die vogels dan goed op?
        De gekookte zaden of het eivoer of beiden.
        Probeer het eens met Pate,dat hoef je niet te
        bevochtigen en wordt door vele vogels graag gegeten.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Ik doe het zelf niet maar ik weet dat er veel grasparkieten kwekers zijn die geweekte haver of tarwe geven.

          Opmerking


          • #6
            zaden koken

            Haver en tarwe zijn zeer goede zaden.
            Vooral haver is zeker voor kanaries van groot nut.Vooral ook in de broederij.
            Er zijn poppen,die niet anders voeren.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Vogelvoer koken

              De vraag was wie kookt er voer voor de tropen.
              ik pas dit 2 jaar toe met succes bij mijn kleine tropen en ook bij de barmsijsen (ook gekookt tropenzaad) en nemen dit allemaal heel goed op het eivoer en ook de tropen zaad, veel mensen gebruiken couscous e.d. om de het eivoer rul te maken maar mij systeem is goedkoper. Ik zou zeggen probeer het eens ik hoor graag een reaktie.
              Groetjes Huub

              Opmerking


              • #8
                Hoe lang kook je het? Blancheren? Kook je het voor meerdere dagen?
                Is er ook info beschikbaar over de interne verandering?

                Met geweekte, (start voor kieming) is het bekend dat er een (natuurlijke) omzetting plaats vindt.
                Bij koken kan ik zelf alleen aan het voordeel zoals van eten koken bekend is; de celwand stuk maken.
                Ook dat is volgens mij al een voordeel, immers in de natuur zullen vogels zelden gedroogde zaden eten.

                Opmerking


                • #9
                  gekookt vogelvoer

                  Het tropenvoer kook ik 5 tot 6 min laat het uitdruipen tot het nog vochtig is daarna vermeng ik het met 1/3 deel eivoer met e.v.t. vit, meestal maak ik voor 2 of 3 dagen aan bewaar dit in de ijskast.
                  Over de interne verandering ben ik niet op de hoogte ik ga er van uit dat dit het zelfde is als gekookt voedsel.
                  groetjes huub

                  Opmerking


                  • #10
                    zaden koken.

                    het koken van zaden geeft een heel ander eindresultaat als het kiemen van
                    zaden. in gekiemd zaad is het zetmeel omgezet in suikers en vitamine.
                    proef het zelf maar eens,het smaakt zoetig.
                    gekookte zaden zijn kwalitatief achteruit gegaan,ze zijn alleen makkelijker
                    t
                    e verteren voor jonge vogels.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik ben het met jan eens.

                      Als je de zaden verhit gaat er wat verloren.Kiemen lijkt mij het beste.GRT Teunis

                      Opmerking

                      Working...
                      X