Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Emblema Picta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Emblema Picta

    Wie kan mij een antwoord geven.

    Ik heb een spannetje Emblema Picta waarbij één jong lag. Dit jong werd goed gevoerd en bij nestcontrole moest ik het popje er steevast vanaf tillen.
    Het jong kwam mooi in de veren en van de een op de andere dag is het jong uit het nest en wordt nagenoeg niet meer gevoerd.

    Wat kan hier een reden voor zijn.

    Groet

    Pieter

  • #2
    Soms komt dit voor bij te veel dierlijke eiwitten.... de broeddrift van de oudervogels wordt dan groter dan de broedzorg, ze willen alweer opnieuw.
    Het is altijd een afweging maken tussen roaal voeren en voorzichtig genoeg als er jongen zijn. In elk geval van meelwormen is bekend dat die de broeddrift behoorlijk kunnen opdrijven. Gaf je die ook?
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Ton

      bedankt voor de reactie.
      Ja ik gaf wel levend voer, buffelo wormpjes.
      Eens in de 2 a 3 dagen kregen ze een paar wormpjes. Dit omdat ik van het probleem met te veel levend voer al op d ehoogte was.

      We proberen het gewoon weer opnieuw en zal deze keer nog minder wormpjes geven.

      Groet

      Pieter

      Opmerking


      • #4
        Buffalowormen zijn minder "gevaarlijk" dan meelwormen, je moet het niet overdrijven, maar 1 keer in de twee dagen een paar wormpjes is geen probleem.
        Maar wees wel wijs: blijf bij de kleine tropen met je vingers van de meelwormen af. Niet doen, geeft alleen maar meer kans op teleurstelling.

        Blijft de vraag waar ligt het aan?
        Dus maar eens een andere vraag: Hoe is de temperatuur 's nachts in je vogelruimte? .. graden celsius.
        en wat voor bodembedekking gebruik je? Zand of ander fijn materiaal?

        Verder is 1 jong natuurlijk ook niet ideaal, 2 of 3 stimuleert de ouders wat meer tot actie.
        kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

        Opmerking


        • #5
          Maar wees wel wijs: blijf bij de kleine tropen met je vingers van de meelwormen af. Niet doen, geeft alleen maar meer kans op teleurstelling.
          Hans bedoel je hiermee dat ze niet gegeven moeten worden of dat je ze dus niet met de handen maar met wat anders moet pakken
          Henk Dijkkamp

          Ik weet niet alles maar doe mijn best.

          Opmerking


          • #6
            Ik bedoel er mee te zeggen dat meelwormen geen geschikt voer is voor kleine tropen in de broedtijd.
            Buffalo's en vele andere soorten levend voer zijn wel geschikt, maar m.n. in de kweektijd kun je er beter niet aan beginnen.
            kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

            Opmerking


            • #7
              De temperatuur in mij hok schommelt tussen de 20 en 21 graden. Als bodembedekking gebuik ik beukensnippers.

              Mocht er nog iemand bruikbare tip hebben over het kweken met Emblema's dan hoor ik het heel graag.

              Groet

              Pieter

              Opmerking


              • #8
                temperatuur is goed, denk eraan dat je met dit soort slome duikelaars, want dat zijn emblema's wel een beetje, snel last krijgt van onderkoelingsverschijnselen bij jongen tussen het uitvliegen en het zelfstandig worden.
                Het zijn nogal sukkels die vroeg uitvliege, vervolgens bij voorkeur op de grond zitten (daar tocht het meer als hoger in de kooi).
                Oplossing: een klein terrarium vloerverwarmertje van 10 Watt op de kooibodem leggen.
                Zo gauw ze zelf eten is het probleem voorbij, kan de verwarmer ook weg.

                Ander probleem is dat ze heel snel op de grond naar iets eetbaars gaan zoeken, als je ze op fijne bodembedekking zet (zand met name) dan proppen ze zichzelf helemaal vol met zand, veroorzaakt een verstopping, met als uiteindelijk gevolg dat ze doogaan van de honger omdat ze vol zitten met zand.
                Oplossing: zet ze op kranten of golfkarton.
                Je hebt ze op beukensnippers zeg je, dat zou moeten kunnen op zich want die zijn redelijk grof, maar ik zou de volgende keer toch even papier als bodembedekking gebruiken.
                kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                Opmerking


                • #9
                  Emblema,s

                  Het klopt wat de heren hiervoor zeiden over teveel dierlijk eiwit, of ze voeren niet meer of de jongen gaan dood. Probeer t met pinky's en buffalo's (met mate)

                  Opmerking

                  Working...
                  X