Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Insecteneters

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Insecteneters

    Hallo allemaal, ben van nature een kweker van div. europese zaadeters en ben nu sinds kort bezig met insecteneters, nu is mijn vraag: Stellen jullie de vogels om kwa voeding (winter / Zomer)? Welke vogels worden omgesteld welke niet? Zo ja, hoe stellen jullie de vogels om van wintervoeding naar zomervoeding? Ik hoor zoveel verschilllende meningen en methodes dat ik dit graag duidelijk met div. voorbeelden zou willen weten wat en hoe? Zodat ik mij een breed beeld kan maken van de verzorging van deze vogels.
    Wat adviseren jullie voor wintervoeding en voor zomervoeding voor oa.:
    a. Baartmannetjes, b. zwarte roodstaartjes,
    c. azuurmeesjes, d. witte kwikstaartjes.
    Wat zijn de hoeveelheden welke deze soorten benodigen in de winter en in de zomer? (buiten de kweek en in de kweek)

    Bij voorbaat dank voor jullie reactie's.

    Greetings Lucky

  • #2
    Niemand??????????????????????????????????????????? ???

    Greetings Lucky

    Opmerking


    • #3
      Betreffende het voeren van insekteneters in de winter,bij mij krijgen de baardmannetjes in de winter universeelvoer en een sijsenmengeling als zaad hiervan word goed gegeten zo af en toe een een paar meelwormen waarmee je bijtijds moet stoppen omstreeks half maart geen zaad meer en alleen nog ei en universeelvoer ook hangt er dan een plastic aquarium in met volop buffalo,s.Door het eivoer en het .universeelvoer zitten pinky,s.Mijn kwikstaarten krijgen behalve het zaad ongeveer het zelfde maar in plaats van buffalo,s krijgen ze gewoon meelwormen ook deze volop in een plastic bak.Azuurmezen heb ik nog nooit gehad maar ik denk net als gewone mezen een zaadmengeling met zonnepitten en in het voorjaar weer overstappen op zachtvoer en insekten.Mijn roodstaarten krijgen het hele jaar door alleen zachtvoer en meelwormen omdat als ze s,winters wegtrekken er in het zuiden? ook volop insekten worden gegeten.Baardmannen en azuurmezen zijn geen trekvogels dus die schakelen om op meer zaad.ALS IK IETS VERKEERD DOE WIL IK HET GRAAG WETEN JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN.Ik doe dit al een paar jaar zo en mij bevalt het goed.De helft van mijn insekteneters laat ik dit jaar buiten overwinteren tot nu toe gaat alles nog goed .De vogels die binnen zitten krijgen 11 uur licht per dag en constant badwater om pootproblemen te voorkomen. groeten eddie

      Opmerking


      • #4
        Moet je misschien even aan winterkoning vragen, maar die is boos , dus ik weet niet of die nog wil/zal gaan reageren.
        kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

        Opmerking


        • #5
          Ja Hans, dat weet ik. Ze hebben iemand met veel "vogelverstand" van dit forum verdreven en dat is zeer jammer.

          Bedankt Girlits, ik ben momentaan bezig met zoveel mogelijke info te verzamelen zal deze terzijne tijd op dit forum plaatsen.
          En het klopt niemand is te oud om te leren.

          Greetings Lucky




          ps Winterkoning wil je eventueel met mij persoonlijk contact opnemen?

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door girlits
            De vogels die binnen zitten krijgen 11 uur licht per dag en constant badwater om pootproblemen te voorkomen. groeten eddie
            Ben benieuwd welke vogels dit betreft en waarom pootproblemen?
            Dit zijn soorten die wegtrekken(ivm 11 uur licht)

            Bij mij krijgen ze het hele jaar door een soort mengsel van eivoer en universeel dar bevat ook wat pinkies en verder krijgen ze buffalo's en meelwormen.
            Deze laatste drie buiten het broedseizoen minder. In het broedseizoen onbeperkt.
            Zaden kunnen ze krijgen ivm de zaadeters de er in zitten. Verder krijgen ze insecten in de broedperiode die ik vang met een insectenvl(vnl motten)
            Betreft zwarte en gekraage roodstaarten, kwikstaartjes, staartmeesjes roodborsten, zwartkoppen, heggemussen, vliegenvangers,boomklevers.

            Betreffende deze soorten zijn er nogal wat verschillende meningen, de ene voert alleen insecten(buffalo's, meelwormen, en weideplankton(plus een insectenpoeder)) anderen voeren als basis een eivoer en/of universeel met als aanvulling insecten.
            Het is inderdaad moeilijk uit te vinden wat goed werkt. De ene heeft succes met de ene, de andere met het andere. Tegenslagen zie je ook bij beide.
            Kijk je in het buitenland dan zie je ook weer andere vormen. M.a.w. ik ben ook nog aan het zoeken.

            Opmerking


            • #7
              Omdat insekteneters andere ontlasting hebben en daarmee bedoel ik natter en ik ze op kranten heb zitten krijgen ze in kooien eerder en vaker klonten aan de poten dan zaadeters.Om dan iedere keer de vogels eruit te vangen om de poten schoon te maken zie ik ook niet zitten.Ik heb van alles al geprobeerd bosgrond hennepvezel beukensnippers en zand maar kranten bevalt mij het beste De vogels zijn roodstaarten tapuit en grote gele en witte kwikstaarten groeten eddie

              Opmerking


              • #8
                Ik gebruik zelf in de hokken binnen ook kranten. Vind het inderdaad nog de handigste en beste manier.
                Je hebt ze in kleinere broedkooien oid binnen? Ik heb namelijk geen last bij bijv. de kwikstaarten etc

                Opmerking


                • #9
                  De grootste reden is eigenlijk ruimtegebrek omdat een aantal vogels niet koppelsgewijs kan worden gehouden.Ze zitten in broedkooien van 80 50 50 dit is m.i een kooi die ruim genoeg is.Dat het zo,n zachte winter werd heb ik voor die tijd niet geweten.Ook heb ik nog een aantal zaadeters zitten.Van deze moet er nog een aantal weg maar daar wil ik mee wachten tot het broedseizoen begint want er kunnen altijd nog vogels uitvallen. groeten eddie

                  Opmerking


                  • #10
                    Omdat er nog geen rubriek is van insecteneters vraag ik het hier.Ik heb na het overlijden van mijn zwarte roodstaartpop in augustus 2006 twee jonge zwarte roodstaarten gekocht waarvan het geslacht niet bekent was maar het leken twee poppen.Nu begin maart 2007 lijken het nog steeds twee poppen maar vanmiddag hoorde ik er een zingen .Toen ik een aantal duitse vogelbladen door heb gelezen stond in twee van die bladen dat jonge mannen pas het tweede jaar na de rui het zwarte van een mannetje krijgen zodat ik nu mischien drie mannen heb.Is dit zo omdat mijn jonge gekraagde roodstaarten wel het eerste jaar het verschil laten zien tussen man en pop.En als dit zo is kan ik ze dan een paar borstveertjes uittrekken om te zien of die zwart weerkomen of kan ik ze beter laten sexen.Ze laten totaal geen zwart zien hebben geen wit op het voorhoofd en in de vleugelpennen.Ik ben ook op verschillende tentoonstellingen geweest en je ziet eigenlijk alleen maar vogels met een poptekening .Ook vraagt iedereen om zwarte roodstaartmannen mischioen hebben dus meer mensen jonge vogels die lijken op poppen en zijn het mannen?Wie kan me hier meer over vertellen B.V.D groeten eddie

                    Opmerking


                    • #11
                      Je hebt gelijk wat het witte voorhoofd betreft ik was in de war met gekraagde maar goed dat ik gekeken heb kon ik gelijk de sperwer wegjagen.Mooie vogel maar niet bij mij in de tuin. groeten eddie

                      Opmerking


                      • #12
                        Kweekverslagen zijn allemaal leuk en aardig om te lezen en er circuleren er genoeg op internet maar je leest alleen de succesverhalen.Je kunt zoeken wat je wilt maar je vindt nergens iets over het probleem wat ik nu heb.Menigeen zal dus het zelfde probleem hebben met gevolg dat de jonge man word doodgejaagd en dat de kweker weer op zoek gaat naar een nieuwe pop<jonge man>en het jaar daarop hetzelfde probleem zich voordoet.Met de zaadeters moest ik het vroeger allemaal zelf uitzoeken i.v.m het ontbreken van dit medium maar in deze tijd moet het toch mogelijk zijn een soort van databank op te richten met alle soorten vogels met hun specifieke problemen en hun oplossingen en niet alleen met succesverhalen.Als mensen die willen overstappen op insekteneters nergens geen goede en alle informatie over insekteneters kunnen vinden loop je de kans dat met een paar jaar er niemand meer aan begint.Het moet toch in dit forum kunnen dat we per vogel iets maken waar soortgerichte informatie op staat ingebracht door mensen die al langer met insecteneters kweken. groeten eddie

                        Opmerking


                        • #13
                          De veren zijn onderweg heb gelijk toen ik ze in de hand had ook maar een paar borstveren uitgetrokken om te kijken wat er gebeurd groeten eddie

                          Opmerking


                          • #14
                            Veel speciaalclubs hebben al een databank waar leden vogels vragen, aanbieden en ruiilen, aanmelden is dus extra zinvol tegenwoordig.
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              www.geschlechtsbestimmung.de

                              Groeten,
                              Wessel van der Veen.

                              Opmerking

                              Working...
                              X