PDA

Bekijk Volledige Versie : Gloster man sloopt het nest

wilfred coljee
31-01-2007, 06:02
hallo allemaal

mijn dochter heeft een goed koppel glosters gekregen waarvan de pop al goed broeds is.
de pop heeft een nest gemaakt zonder dat de man er bij zat, op advies van de kweker van wie ze de vogels heeft. toen het nest klaar was hebben we de man bij de pop gezet
nu 3 dagen later heeft de man heel het nest vernielt.
pop is van 2005 man begin 2006
wat nu doen?
we hebben een witte kunststof nest bakje met een los vilt matje
als nestmatriaal Quico fijne witte draadjes
ik hoor het graag

RobK
31-01-2007, 10:25
Beste Wilfred,

Alhoewel er voor geen enkel kanarieprobleem een pasklare oplossing is, toch een paar tips.

De man uit de broedkooi van de pop halen en in een andere kooi plaatsen waar ze elkaar wel kunnen zien.
Tweemaal per dag de man een klein kwartiertje bij de pop laten. Even opletten of ze gaan treden.
Als je de indruk hebt dat deze zaken allemaal voor elkaar zijn (treden) en dat de pop wel eens snel een eitje kan gaan leggen en het nest is niet op orde kan je als de man 's avonds uit de kooi gaat even het nest "fatsoeneren". Dat doe ik zelf altijd door een 40Watt gloeilamp even aan te steken en wachten tot de lamp mooi warm is geworden. Daarna het nest wat opvullen met draadjes. Het nest tegen de lamp draaien tot je een mooi rond holletje krijgt. De man plaats je steeds terug totdat het 3e eitje is gelegd. Als de pop éénmaal goed zit te broeden kan je proberen of hij het nest nu wel met rust laat. Zoniet dan mag hij in een andere kooi zijn heil zoeken.

Groet,

Rob.

wilfred coljee
31-01-2007, 19:03
komt het vaker voor dat de man het nest sloopt.
pop heeft nu op de grond een ei gelecht op wat nestmateriaal
opnieuw in een nest leggen of laten liggen waar het licht.
of het eitje rapen.

Wim van der Waal
31-01-2007, 19:31
Ik zou het eitje rapen en een kunsteitje in het nestje leggen. (Heeft de kweker je toch verteld dat je de eitjes moet rapen?:confused: )
Waarschijnlijk legt ze dan morgen weer. Als ze nu dat eitje weer op de grond legt dan zou ik dat eitje weer rapen en weer een kunsteitje in het nestje leggen en dan het hele nestje op de grond zetten op de plek waar ze de eitjes legt.
Hopelijk legt ze dan de rest gewoon in het nestje. Als ze uitgelegd is (4e a 5e ei) dan geef je de echte eitjes terug. Je kan dan eventueel als ze vast zit te broeden of pas als er jongen zijn proberen om het nestje weer op de plaats te hangen die jij voorzien had.

Succes:)