Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Advies

    Ik ben opzoek naar een bodembewoner voor mijn voliere. Ik had een koppel Chinese dwergkwartels, maar de pop (hen) is dood gegaan. Nu wil ik een andere soort kwartels of i.d. op de bodem hebben. Wat is een goede bodembewoner? Wat voor en nadelen van bepaalde soorten..?

    Graag uw advies.
    Ruben

  • #2
    Als de ruimte groot genoeg is kun je aan Japanse kwartels denken, heel mooi en een stuk forser dan de dwergjes. Als je eitjes lekker vindt, vaak leggen de hennen elke dag een ei.
    Heb je de beschikking over een (licht) verwarmd binnenhok, dan zou je ook eens naar roulrouls kunnen kiijken. Die zijn echt heel mooi. Wel duurder in aanschaf dan de meeste kwartelsoorten maar beslist plaatjes.

    Type in de google afbeeldingszoeker eens "quail" en je krijgt heel veel soorten kwartels te zien, ruim 87000 plaatjes. Van de soort die je het mooist vindt zoek je weer meer info.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      grondvogels

      ik heb zes verschillende soorten kwartels,maar in de aanloop naar het kweekseizoen loop ik toch tegen enkele nadelen van deze vogels.
      ik heb 6 vluchten met in iedere vlucht een ander soort vogel en een ander soort kwartel.mijn probleem is dat de meeste soorten kwartels ook vliegen en omdat ze groter zijn dan de gemiddelde vogelsoort zullen zij zeker het broeden van de vogels hinderen.daarom zal ik ook de kwartels apart zetten of verkopen.
      ze zijn zeer leuk om te zien maar ze hebben ook nadelen.mvg jan

      Opmerking


      • #4
        kwartels

        Hallo Ruben,
        Als je een rustig soort kwartels zoekt voor op de grond in de voliere, dan zou je Harlekijnkwartels kunnen denken. Zijn erg tam, vriendelijk, niet schrikkerig, en niet-veeleisend. Ik heb al lange tijd zo'n spannetje lopen, en dat gaat prima!
        groeten
        Jeroen

        Opmerking


        • #5
          Mocht je kiezen voor Japanse kwartels, dan moet je wel goed contact hebben met de buren. Ze zijn behoorlijk luidruchtig.

          Harlekijn kwartels zijn inderdaad een goed alternatief. Leuk gekleurd en rustig.
          Groeten,

          Arjan

          Opmerking


          • #6
            Advies!!

            Hallo,

            Bedankt voor de reactie's. Ik ga mij nu wat meer verdiepen in harlekijn kwartels. Hebben jullie meer tips over deze kwartels? Adviseren jullie meerdere hennen bij een haan? Wat kan ik deze kwartels het best voeren? Broeden de vogels goed?

            Ik hoor het graag.
            Ruben

            Opmerking


            • #7
              Wat info over de harlekijntjes:
              De Harlekijnkwartel is iets groter dan de Chinese dwergkwartel (15 centimeter groot) en weegt ruim 70 gram. De eieren wegen gemiddeld 8 gram.
              De naam Harlekijn is afgeleid van de grappige tekening van de kop en de hals van de haan.
              Ook bij deze soort is de haan makkelijk van de hen te herkennen. De foto toont een wildkleur haan. De hen van deze soort lijkt erg veel op de hen van de Chinese dwergkwartel, dus overwegend bruin met streepjes.

              Deze soort komt uit Afrika, ruwweg uit een gebied dat zich uitstrekt van de onderkant van de Sahara-woestijn tot en met Zuid-Afrika en Madagaskar.
              Het dier leeft in graslanden en agrarische gebieden met lage plantengroei. De Harlekijnkwartel komt ook uit warme gebieden, maar de in Nederland gefokte dieren kunnen goed tegen de koude in ons land.

              De hen van deze soort legt 8 - 10 eieren in een ondiep kuiltje in het zand en broedt de eieren in 16 - 17 dagen uit. Na ruim 10 weken zijn de dieren volwassen en de hanen goed te herkennen van de hennen.
              Het plaatsen van meerdere hennen bij een haan gaat meestal ook wel goed.
              Bij deze kwartelsoort kennen we alleen de wildkleur.


              bron: http://www.nhdb.nl/
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                beste Ton

                je zegt dat meerdere hennen bij een haan vaak wel goed gaat raad je dan aan om 1 hen bij 1 haan te houden? of hoe bedoel je dat? en hoe groot moet (is het beste) je hok zijn voor dit aantal? (aantal vierkante meters)

                je zegt leeft in laag gras is hoog gras niet goed dan? of maakt dit niet uit?

                wat is het verschil tussen een hen van chinese dwergkwartel en harlekijn hen?

                hoop dat je hierop antwoord kan geven
                mvg Ben
                Groeten, Ben

                Opmerking


                • #9
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    oke ik snap je Ton bedankt
                    Groeten, Ben

                    Opmerking


                    • #11
                      Advies

                      Bedankt allemaal voor de reactie's. Ik heb al een aantal jaren Chinese dwergkwartels gehad. Ik wil nu weer is wat anders. De Harlekijnen lijken mij erg mooie kwartels. Weer is iets anders.......

                      Ik ga opzoek naar deze kwartels.

                      Bedankt voor de andwoorden in deze topic!!!
                      Ruben

                      Opmerking


                      • #12
                        hallo ik heb nog een paar vragen over deze kwartels

                        hoeveel ruimte hebben deze kwartels nodig?
                        1 als ik een span heb,
                        als ik een trio heb
                        en als ik 3 hennen met een haan heb?

                        zijn de hennen net zoals van de chinese kwartels zo argressief tegen nieuwe hennen? ik bedoel dan zou ik eventueel later er hennen bij in kunnen doen? of moet ik ze allemaal in 1 keer bij elkaar doen en er niks meer aan veranderen?

                        hoop hier nog antwoord op te kunnen krijgen

                        mvg Ben
                        Groeten, Ben

                        Opmerking


                        • #13
                          of kan hier niet zomaar antwoord opgegeven worden??
                          het blijft zo stil
                          mvg Ben
                          Groeten, Ben

                          Opmerking


                          • #14
                            Ze zijn net iets groter dan de chinese. Dus de eisen aan de grote is gelijk. Hier geldt natuurlijk ook hoe groter hoe beter.
                            Ik weet niet hoe aggressief ze zijn tegen nieuw hennen, maar dit veschilt ook per haan. Je kan ze het beste allemaal in 1 keer plaatsen.
                            Groeten,

                            Arjan

                            Opmerking


                            • #15
                              oke bedankt Azantinga
                              Groeten, Ben

                              Opmerking

                              Working...
                              X