Mededeling

Collapse
No announcement yet.

veren verliezen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • veren verliezen

    Ben ik weer met een vraag,

    2 weken geleden zat mijn kanarie weer naar adem te happen (luchtmijt?) toen heb ik hem behandeld met anti-parasiet van bogena maar dit hielp niks.

    Toen ben ik vorige week maandag naar de dierenarts geweest want ik was het zat en wilde weten wat het nu precies was. De dierenarts heeft hem onderzocht en geconcludeerd dat hij eigenlijk kern gezond is. Zijn borstbeen en omliggende spieren waren goed voelbaar wat betekent dat hij in goede conditie is (gelukkig).
    Maarja wat was het dan wel!
    Dat kon de dierenarts zo 1,2,3.... ook niet zeggen. Hij heeft toen besloten om een antibiotica kuur te geven.

    1) Bytrial 2ml / halve liter water gedurende 5 dagen
    2) Vitaminen preperaat (deze vloeistof gaat normaal in een infuus vertelde de dierenarts) 10 druppels om de dag gedurende 10 dagen
    3) Baycox 3 ml / op 1 liter water gedurende 5 dagen
    4) Vitaminen preperaat af en toe 10 druppels in zijn drinkwater

    Nu heb ik het volgende probleem ik zit nu bij punt 2 en het gaat weer goed met de kanarie maar hij verliest ineens een hoop veertje's en zit zich steeds te krabben, en is stil.
    Wat kan dit zijn?
    Heb het al aan de dierenarts gevraagd maar die kon geen antwoord geven ik moet het goed in de gaten houden dat hij geen kale plekken gaat krijgen. Hij vertelde wel dat het niet de rui kan zijn.

    Nu terwijl ik dit zit te schrijven zit hij onder zijn doek in het donker te ROEPEN wat ik al in geen week gehoord hebt
    En is hij gewoon klaar wakker terwijl het bedtijd is. Wat doe ik verkeerd moet ik de lichturen aan gaan passen of moet ik het zo laten.

    Ter informatie:
    We doen om 16.00 uur het licht aan (dit omdat het al aardig schemer kan zijn waar hij staat) en dit licht gaat om 19.00 uur uit en dan gaat ook de doek erover en zit hij in het donker.
    De andere morgen halen we de doek er om 8.00 uur weer af omdat dan mijn vriendin naar de werk gaat.

    Hij slaapt verder wel gewoon op 1 pootje en eet en drinkt zeer goed.

    Hopelijk kunnen jullie mij vertellen waarom hij zijn veertje's verliest. (veerluis kan het niet zijn omdat ik hem daarvoor al behandeld had met anti-paratsiet).

    Jeroen

  • #2
    Een dierenarts die dergelijke middelen voorschrijft terwijl hij zelf zegt geen idee te hebben zou ik nooit meer bezoeken, zeer merkwaardige actie.

    Ik zou de vogel zelf een paar maanden rust gunnen en alle chemische middelen ver uit zijn buurt houden. Gewoon vers kanariezaad, twee keer per week een piepklein beetje eivoer en 2 keer per week een klein stukje appel lijkt mij het beste medicijn.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Het zou toch eenvoudig moeten zijn een kanarie in een kooi.
      Luchtpijpmijt komt ,zoals ik al meer hebt geschreven ,bij kanaries
      zelden of nooit voor.
      Wordt een kanarie vanuit een ruime vlucht in een kleine kooi gezet,dan heb je
      soms,dat zo'n vogel wat zenuwachtig is(tegenwoordig heet dat stress) en
      het bekje spert.
      Een kalme benadering en vooral ook rustig voeren,badwater enz.zal dit
      doen overgaan.Zit de vogel misschien op de tocht? Worden er wilde
      bewegingen gemaakt (spelende kinderen?).
      's Avond zou ik beslist een doek over de kooi doen en in geen geval bijlichten.
      Dit alles om de vogel zo veel mogelijk rust te gunnen.
      Naast de gewone zaadmengeling 2 a 3 maal per week een half snoepbakje
      eivoer. Geen snoeperiij koek of cake.
      Al die medicijnen zullen de vogel beslist geen goed doen. Het zo maar geven
      van Baytril/Baycox,vitaminepreparaten terwijl je niet eens weet wat de vogel
      nou precies scheelt is natuurlijk helemaal van de gekke.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
        Al die medicijnen zullen de vogel beslist geen goed doen. Het zo maar geven
        van Baytril/Baycox,vitaminepreparaten terwijl je niet eens weet wat de vogel
        nou precies scheelt is natuurlijk helemaal van de gekke.
        en goed voor de portemonnee van de dierenarts

        Opmerking


        • #5
          Bedankt alvast voor de reactie's,

          Vond het ook al een klein beetje vreemd maarja en is iemand die geleerd heeft denk je dan.

          Ik maak zijn kuur wel gewoon af ben er al bijna mee klaar.

          En verder doe ik precies zoals jullie zeggen elke dag 2 theelepel vers kanariezaad, vers water en hij krijgt elke dag een heel klein bakje met ei/krachtvoer.

          Dus ik denk wel dat het goed gaat komen maar het is elke keer wel weer wat met het beestje en dan ga je je toch afvragen wat er nou aan de hand kan zijn. Zingen doet hij al een paar maanden niet meer.

          Jeroen

          Opmerking


          • #6
            Elke dag eivoer zou ik niet doen, dat is snel te veel voor een kanarie. Als een vogel te dik is voelt ie zich ook niet goed.

            Wat je nog even kunt controleren is tocht, soms hangt een vogelkooi op de toch zonder dat wij mensen dat merken. Een zeer simpele methode, houdt even een brandende kaars bij de kooi en hou die goed stil. Laat iemand ook even de deur(en) open en dicht doen. Als de vlam wappert, ook al is het een beetje, is er sprake van tocht.
            Bij tocht gebruikt een vogel al zijn energie om niet ziek te worden, van zingen komt dan niets.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Verliezen van veren.

              Hallo Jeroen,
              Dat je dierenarts je zomaar medicijnen meegeeft vind ik net als de andere niet. Medicijnen geef je normaal gesproken alleen als je weet wat er aan de hand is. Hoe oud is je kanarie ?? Het kan ook met zijn leeftijd te maken hebben en dan zijn het dus de zogenaamde ouderdoms kwalen. Hier kun je dan verder ook niks aan doen. Laat in ieder geval de medicijnen eens weg en geef hem alleen het genen wat hij nodig heeft zoals , vers water en zaad een beetje ei/kracht voer en af en toe wat fruit zoals appel. Dat lijkt me voldoende. Succes.
              Groet Goudvink

              Opmerking


              • #8
                Bedankt allemaal voor de tips.

                Ik ben inderdaad gestopt met de kuur.
                En ben bij de kweker geweest waar hij vandaan kwam. Die vertelde me dat hij gewoon in de rui zit, en dat klopt hij zit heel goed in de rui momenteel, daarbij vertelde hij me dat het waarschijnlijk een kleine verkoudheid bij gekomen is omdat hij met zijn bekje af en toe open zit.

                hij adviseerde me gewoon doorgaan met de verzorging die ik altijd al deed, dit houd in elke dag vers water en zaad en zijn badje met af en toe een beetje badzout en elke dag een klein beetje ei/krachtvoer om door de rui te komen.

                Ter informatie mijn kanarie is nog maar 3 jaar oud.

                Hij is nu al weer een stukje drukker aan het worden en roept ook weer wat meer.

                Jeroen

                Opmerking

                Working...
                X