Mededeling

Collapse
No announcement yet.

rood- of zwart-kop dominant ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • rood- of zwart-kop dominant ??

    Wat is juist ??
    Door veel te lezen in (weliswaar oude) vogelbladen ben ik het een en ander over de vererving van de gouldamadines te weten gekomen.(dacht ik )
    Volgens mij (hier ging ik dan ook van uit)is de roodkop dominant en zwartkop naast recessief ook nog geslachtsverbonden.
    In Apeldoorn sprak ik een alleraardigste man die veel wist over de goulds en hij kweekte al vele jaren.Hij had er duidelijk verstand van. Maar toen hij zei dat de zwartkop dominant was en dit ook bleef volhouden ging ik maar niet in discussie.
    Het vogelblad er thuis maar weer op na gekeken en ik had mij niet vergist.
    De man was zo zelfverzekerd dat ik toch ga twijfelen.
    Weet iemand hier het juiste antwoord ??
    (ps: mijn jongen vd roodkop man x zwartkop pop lijken allemaal zwartkoppen te worden,nou kan de man split zijn dat wist de kweker niet,of heeft de man uit Apeldoorn gewoon gelijk???)

    groetjes Aussie.

  • #2
    Je hebt gelijk. Een roodkopman kan wel split zijn een pop niet. Een zwartkopman evenmin.
    Weet ook niet anders en mijn ervaringen bevestigen deze regel.
    Kan helaas mijn boekje van John van Eerd over goulds niet vinden(een aanrader) maar daar staat het zeker in, evenals enkele websites die ik via google heb gevonden.
    Er is ook een bereken prog. gen cal oid. gratis meen ik.

    Iemand die vasthoudend is of veel ervaring heeft hoeft niet altijd gelijk te hebben (in alles) ondanks zijn goede bedoelingen.

    Opmerking


    • #3
      roodkop

      Oorspronkelijk geplaatst door aussie
      Wat is juist ??
      Door veel te lezen in (weliswaar oude) vogelbladen ben ik het een en ander over de vererving van de gouldamadines te weten gekomen.(dacht ik )
      Volgens mij (hier ging ik dan ook van uit)is de roodkop dominant en zwartkop naast recessief ook nog geslachtsverbonden.
      In Apeldoorn sprak ik een alleraardigste man die veel wist over de goulds en hij kweekte al vele jaren.Hij had er duidelijk verstand van. Maar toen hij zei dat de zwartkop dominant was en dit ook bleef volhouden ging ik maar niet in discussie.
      Het vogelblad er thuis maar weer op na gekeken en ik had mij niet vergist.
      De man was zo zelfverzekerd dat ik toch ga twijfelen.
      Weet iemand hier het juiste antwoord ??
      (ps: mijn jongen vd roodkop man x zwartkop pop lijken allemaal zwartkoppen te worden,nou kan de man split zijn dat wist de kweker niet,of heeft de man uit Apeldoorn gewoon gelijk???)

      groetjes Aussie.
      rk x zk =rk mannen split zk ,zk poppen

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door gouldliefhebber
        rk x zk =rk mannen split zk ,zk poppen
        Beste gouldliefhebber : dat klopt dus niet helemaal !!(zag vandaag pas het antwoord...en de jongen zijn bijna uit de rui)
        de 3 jongen zijn : 1 zwartkop man, 1 zwartkop pop en 1 roodkop pop.

        Hieruit kan je opmaken dat mijn rk. man split is voor zwartkop.

        en dat er uit rk x zk dus wel rk poppen kunnen komen.

        Dit even nog ter informatie ook voor andere gould-kwekers.

        Groetjes Aussie.

        Opmerking


        • #5
          kopkleuren

          Hallo Aussie,

          bij de gouldamadine is de roodkop de stamhouder ook al heeft men vele jaren gedacht dat dit de zwartkop was omdat deze vogel het meest in het wild voorkomt(nog maar 2500),maar onderzoek heeft uitgewezen dat dit de roodkop is .Zal eens kijken of ik dat ergens nog terug kan vinden dan zet ik het wel op de site.
          m.vr.gr. Harry
          m.vr.gr. Harry

          Opmerking


          • #6
            De roodkop, die dominant (overheersend) is over de zwart en de geelkop, wordt in het algemeen beschouwd als de oorspronkelijke vorm.
            Verder is bekend dat de zwartkop naast recessief (terugtredend) ook nog geslachtsgebonden vererft. (geslachtsgebonden factoren bevinden zich op het X -geslachts- chromosoom)
            De factor die verantwoordelijk is voor de geelkop is een belemmeringsfactor. Deze verhindert dat de gele voedingscarotenoiden in rood pigment wordt omgezet. Dit rode pigment, ook wel astaxanthine genoemd vinden wij bij de Gouldamadine in de kopveren en snavelpunt (roodkop) en in de snavelpunt van de gewone zwartkop.
            Deze belemmeringsfactor vererft recessief en onafhankelijk en dient dubbel aanwezig te zijn wil hij zijn werk doen.
            In plaats van de roodkop krijgen we dan een geelkop met gele snavelpunt, en i.p.v. een zwartkop (met rode snavelpunt!) een zwartkop met een gele snavelpunt. Deze vogels noemen wij GEELSNAVELS.
            De meesten onder u zullen wel weten dat h o m o z y g o o t voor fokzuiver staat en h e t e r o z y g o o t niet-fokzuiver betekend.

            VERERVING VAN DE KOPKLEUR BIJ HOMOZYGOTE VOGELS

            PARING MAN POP JONGEN

            1 roodkop X roodkop
            mannen: roodkop - poppen: roodkop

            2 zwartkop X zwartkop
            mannen: zwartkop - poppen: zwartkop

            3 geelkop X geelkop
            mannen: geelkop - poppen: geelkop

            4 roodkop X zwartkop
            mannen: roodkop/zwartkop - poppen: roodkop

            5 zwartkop X roodkop
            mannen: roodkop/zwartkop - poppen: zwartkop

            6 roodkop X geelkop
            mannen: roodkop/geelkop - poppen: roodkop/geelkop

            7 geelkop X roodkop
            mannen: roodkop/geelkop - poppen: roodkop/geelkop

            8 * zwartkop X geelkop
            mannen: roodk/zwartk/geelk - poppen: zwartkop/geelkop

            9 geelkop X zwartkop
            mannen: roodk/zwartk+geelk - poppen: roodkop/geelkop

            *noot bij paring 8.
            de poppen uit deze paring zijn uiterlijk niet te onderscheiden van de fok-
            zuivere zwartkoppen en hebben dus een rode snavelpunt.
            De bewering dat alle geelkopverervende zwartkoppen een gele snavelpunt
            hebben berust op een misverstand.
            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door gebbinkjes
              Hallo Aussie,

              bij de gouldamadine is de roodkop de stamhouder ook al heeft men vele jaren gedacht dat dit de zwartkop was omdat deze vogel het meest in het wild voorkomt(nog maar 2500),maar onderzoek heeft uitgewezen dat dit de roodkop is .Zal eens kijken of ik dat ergens nog terug kan vinden dan zet ik het wel op de site.
              m.vr.gr. Harry
              Hallo Harry; nog maar 2500 ?? dat zijn bedreigde vogels aan het worden!! Doen ze in Australie er iets aan (kweekprogramma's oid?) Je moet er toch niet aan denken dat ze straks niet meer in het wild voorkomen ????
              En met die roodkop zat ik dus toch goed......blijken meer misverstanden over te bestaan. Best wel begrijpelijk.
              Zwartkopje en Hans ook jullie bedankt voor de antwoorden, alles is weer helemaal duidelijk

              groetjes Dj.

              Opmerking

              Working...
              X