Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gezelchapsvoliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gezelchapsvoliere

    Ik ben bezig om een nieuwe voliere te bouwen. Een gezelchapsvoliere waar ik in de zomer (als gepensioneerde) lekker voor kan gaan zitten en genieten van mijn vogeltjes. Naast deze gezelschapsvoliere kweek ik groene en blauwe kanaries voor tentoonstelling, maar deze zijn weinig boeiend als je daar alleen naar kunt kijken. In de gezelschapsvoliere komen dan ook geen kanaries.
    De voliere wordt een open (ook van boven) voliere met gaas van 12 mm. De afmetingen zijn 4 mtr lang, 1,55 mtr diep en 2,00 mtr hoog. In de voliere ga ik tegen de achterwand beplanting zetten, wat precies weet ik nog niet, het zal zijn wat ik (goedkoop) tegenkom. Er wordt een nachthok, met sluis aangebouw. Het nacht hok is 1.20 . 1,00 mtr.
    Mijn bedoeling is om eventueel in deze voliere te kweken met verschillende soorten.
    Ik ben voor deze volire zelf al in het bezit van een koppeltje zwartkopsijzen, 1 koppeltje zwartborstsijzen, enkele losse mannen kapoetsenzijzen, een koppel europese sijzen en een koppel zwartkop groenlingen.
    Deze wil ik aanvullen met wat kleurrijke tropen die ik ook 's winters buiten kan houden. Ook wil ik er een paar grondvogeltjes bijzetten en een koppel duifjes.
    Graag wat suggesties, want ik weet niet goed welke vogels bij elkaar kunnen en die dus goed met elkaar accorderen, en die eventueel ook in de volieren willen kweken. (niet de eerste prioriteit) Ik wil niet steeds naar gevechten zitten te kijken.
    Wie O wie heeft wat tips voor mij ???

  • #2
    Hallo Harrie2, De vogels die je al bezit zullen je geen rust brengen in de volière, de bezetting is nu reeds zo dat gevechten tijdens het broedseizoen niet zullen uitblijven.
    Al deze sijzen soorten door elkaar gaat echt niet en zeker niet als je ook nog van plan bent om enkele kweek resultaten te boeken.
    Probeer een samenstelling van div soorten bv een koppel putters met een koppel sijzen het koppel zwartkopgroenlingen evt aanvullen met goudvinken of een gorzensoort (hoewel enige voorzichtigheid met gorzen zijn snel nestrovers.) De zuid amerikaanse sijzen die je opsomt zou ik apart zetten er mee trachten tekweken. Zoek voor je gezelschapsvolière vogels uit die van soort en kleur verschillen. En die verschillend lagen van de volière bewonen. Zo voorkom je onnodige gevechten in je volière. En vergroot je de kans op goede kweekresultaten

    Greetings Lucky

    Opmerking


    • #3
      Helemaal mee eens, dat wordt erg druk. Waarom kies je niet voor bv 2 soorten maar dan meerdere exemplaren per soort? Er zijn veel soorten vogels die je prima in een groepje kunt houden, maar daar hoort zo'n gemelleerde groep sijzen helaas niet bij.
      Meerdere kapoetsensijsmannen en een pop van een willekeurig andere sijzensoort wordt oorlog vrees ik.

      Vreedzaam in een groep te houden zijn bijvoorbeeld koud gekweekte gouldamadines, iets kleurrijkers vinden wordt moeilijk. :-)
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Groeten,

        Arjan

        Opmerking


        • #5
          ik heb een voliere met goulds en binsen en een koppel goudbuikjes dat gaat prima samen maar vorig jaar had ik er ook een koppel spitsstaarten in, dat ging allemaal goed tot dat die spitsen jongen kregen, wat een herrieschoppers, ze jaagden achter alle anderen aan, het heeft me heel wat jonge goulds gekost, heb ze dan ook toen de jongen groot genoeg waren ook direkt uit de voliere gehaald, dus pas daar voor op
          gr hans

          ps,
          zebravinken zijn ook "onbenullig" hoor

          Opmerking


          • #6
            Spitsstaarten

            Bedankt hans voor je waarschuwing. Ik ken trouwens liefhebbers waar het wel goed gaat.Je weet maar nooit.

            mvg Harrie

            Opmerking


            • #7
              Voliere opzich.

              Hallo Harrie2 denk er eens aan dat je een rand van zo'n 25 cm op de voliere aanbrengt zodat de vogels ook kunnen schuilen.Mijn nestkasten blijven het hele jaar door net onder dat afdak hangen,afgeschermd met conifeertakken deze vervang ik elk voorjaar.Hierdoor slapen de vogels zonder dat ze in het gaas gaan hangen en ten prooi vallen aan uilen enz het geeft de vogels ook veel rust ik hang gemiddeld 4 kasten per vogel op dit voorkomt veel stres zeker als je de openingen verschillende kanten ophangt.Wat de vogels aan gaat kun je nooit echt voorspellingen doen wat bij de ene kweker wel lukt lukt bij de andere totaal niet dat is ook zorgen voor afwisseling in de voliere de vogels moeten wat te doen hebben sportgroeten Rob.

              Opmerking

              Working...
              X