PDA

Bekijk Volledige Versie : Materiaal?

jerilo
21-01-2007, 14:42
Hallo iedereen,

Ik ben in mijn hoofd al helemaal mijn voliere en nachthok aan het bouwen.
Maar zit met het volgende vragen:

- van welk materiaal kan ik het beste het nachthok aftimmeren? (MDF of watervaste multiplex)
- Waarmee kan ik het nachthok het beste mee schilderen? (welke verf of latex)
- Met welke kitsoort kan ik het beste de naden afkitten?
- Buiten wil ik de palen van geimpregneerd hout nemen is dit mogelijk of moet dat nog behandeld worden.
- Is een witte achtergrond in de buitenren verplicht of kan dit ook donkergroen zijn (dit omdat mijn schuur nu donker groen is).

Uiteraard wordt het nachthok wel wit aan de binnenkant.

Alles moet natuurlijk wel makkelijk schoon te maken zijn en tegen water en vocht kunnen. Maar ook weer niet schadelijk voor de vogels zijn.

Hopelijk kunnen jullie de antwoorden op mijn vragen geven.

Er komen kanarie's en zebravinkje's in de voliere. 1 koppel zebravinkje's, 1 koppel kanarie's.
En de afmetingen worden, buitenren: 2,50x0,50x1,80 m (LxDxH)
Binnenhok: 1,20x0,50x0,60 m (LxDxH) Het binnenhok komt niet tot op de vloer hij komt aan de muur te hangen ongeveer 1m van de grond af. Dit allemaal ivm de ruimte die ik ter beschikking hebt.

Alvast bedankt
Jeroen

Henk3
21-01-2007, 14:57
Hoi Jerilo,
Er is al een toko voor binnen en buiten kijk daar ook eens.

Je zou voor binnen ook eens kunnen denken aan kunststof platen (b.v. trespa). Dat is ook vaak wel tweede hands te koop. Of geplastificeerd spaanplaat. Afkitten kan je zo in de betreffende hobbyzaak navragen maar er zijn meerdere mogelijkheden b.v. witte siliconen of glaskit of sanitaire kit. En er zijn ook de goedkopere maar wel goede kitten te verkrijgen.
Voor buiten wil je geïmpregneerd hout gebruiken. Ik denk dat je dat groene hout bedoeld, dat is gewolmaniseerd. Dit gaat op den duur wel rotten. Als je b.v. de onderste liggers die in contact met de fundering komen nou eens goed in de carboleum zet. (dit heet geloof ik nu iets anders, omdat er geen teer meer in mag zitten). Dat zijn de teerste plekken. Ook op verbindingsplekken. Daar waar de wind niet vrij spel heeft gaat het sneller rotten.

Budgie
22-01-2007, 10:22
Hallo Jerilo

Staat je nachthok ook buiten of binnen? Spaanplaat is erg gevoelig voor vocht, mdf iets minder maar nog steeds niet best voor buiten. Ik zou watervast multiplex nemen, ook in de schuur. Met wat extra latjes hoeft het niet dik te zijn. Hardplastic plaat zoals trespa is erg duur.
De nu gewone watergedragen verf is goed bruikbaar. Maar er is een (dure!) speciale soort, vraag eens in de handel. Ik zou niet weten wie een kleur van de achtergrond kan voorschrijven. In onze vogels heeft ooit een voliere gestaan met een knap geschilderd bos op de achtergrond. Nadeel, volgens de kweker, de vogels probeerden wel eens op de takken te gaan zitten !
Als kit neem je beter acrylaatkit, dat is goed flexibel en overschilderbaar. Als je de naden lijmt met montagelijm hoef je niet veel te kitten, die lijm zwelt op, net als uretaanschuim, en je naden zijn goed gesloten.
De impregnering van tuinhout is niet giftig, wolmaniseren en carbolineum zijn allang niet meer toegestaan. Zorg wel dat het hout niet direct op de grond staat en let ook op dat de kopse kanten geen direct vocht vangen, dek ze af met een plankje.
Het beste materiaal is natuurlijk aluminium, maar of dat door zijn duurzaamheid en ontbreken van onderhoud zijn hogere prijs terugbetaald is maar de vraag. Een voordeel kan zijn dat het minder in het oog springt dan houten palen. Een nadeel is de verwerking, je moet een popnageltang hebben in plaats van een hamer.

Budgie

Budgie
22-01-2007, 18:12
Omdat het vaak nog tot misverstanden leidt, hierbij een opmerking over wolmaniseren.

Wolmanzouten, (CCA-zouten, gebruikt om hout te impregneren) bevatten de zware metalen arseen, chroom VI en koper, zijn zelf bij zeer geringe hoeveelheden al zeer giftig, het gaat dwars door de huid bij aanraking van het hout en als het in brand vliegt, kun je maar beter uit de buurt blijven. Gelukkig is het wolmaniseren nu verboden en moet het behandelde hout in de afvalfase als chemisch afval verwerkt worden (maar wordt clandestien verbrand!) en mag sinds 2004 niet meer verkocht worden aan particulieren (BV schuttingen, picknicktafels en speeltoestellen!) of in de woningbouw worden gebruikt. Dit gebeurt echter nog op grote schaal.

Maar de term "wolmaniseren" wordt ook vaak algemeen gebruikt voor het impregneren, ook als het middel wel is toegelaten.

Ben86
22-01-2007, 18:18
wij hebben een muurtje gemetseld op de fundering tot ong. 10 cm boven het zand. daarboven op als ligger een hard houten regel. (tussen het gemetselde muurtje en de hardhouten regel een plasticfolie tegen optrekkend vocht) op de hardhouten regel staanders van geïmpregneerd hout dit hebben we ook gedaan bij het binnen hok alleen daar hebben we dan ipv gaas het dicht gemaakt met geimpregneerde rabbatdelen.
mvg Ben

Budgie
23-01-2007, 10:38
Prima, zo'n fundering tegen optrekkend vocht.

Ik heb de verfnaam teruggevonden. Universal K2 van Forto. Kijk bij "broedkooien" en "verf voor broedkooien" van Ton Koek.
Maar 't is moeilijk te krijgen (apart bestellen) en voor mij veel te duur tegenover gewone grondverf.

Budgie

Ton Koek
23-01-2007, 11:23
Hoi Jeroen
Is een witte achtergrond in de buitenren verplicht of kan dit ook donkergroen zijn (dit omdat mijn schuur nu donker groen is).
Absoluut niet "verplicht". Kies gewoon de kleur die je zelf mooi vindt. Mijn ervaring is dat te licht niet mooi is en tè donker ook niet, dan zie je de vogels haast niet. Ik heb zelf nu een soort lichtbruin (zelf gemengd). In de handel heet deze kleur lever.
Je ziet de vogels goed en de achterwand overheerst niet.
Ook in broedkooien gebruik ik een beetje kleur, veel rustiger voor de ogen. Gewoon wat gekleurde verf door de witte basis gooien.
Alleen in TT-kooitjes is echt wit en echt zwart voorgeschreven.
Veel plezier met de volière.

jerilo
23-01-2007, 19:10
Bedankt voor de tips allemaal.

Heb gisterenavond eens in de bouwmarkt rond gelopen, en ben op geplastifiseerd spaanplaat terechtgekomen. Het ziet er heel mooi uit en is heel makkelijk te verwerken en schoon te houden.

Mijn binnenhok komt in de schuur te hangen dit even voor de duidelijkheid.
Ik ga eerst de wanden uitraggelen met daartussen tempexplaatje's van 2 cm dik. En daartegen aan komen waarschijnlijk de gepastifiseerd spaanplaatdelen.

Hiermee doe ik het hele binnenhok en met in de bodem een afvoerputje om het water (van het schoonmaken) weg te laten stromen in een emmer zodat mijn schuur niet zo'n natte boel wordt.

En buiten komt van het voorjaar wel weer.

Hoe groot moet het gat zijn om de vogels naar buiten te laten? voor kanarie's en zebravinken wie een idee?

M.v.g.
Jeroen

Zwartkopje
23-01-2007, 20:43
Ten eerste denk erom bij spaanplaten, de kopse en gezaagde kanten zijn dus niet beschermd. Komt er eenmaal water in dan gaan de vezels opzetten en rotten.
Heb er broedkooien van gehad, dus het kan wel. Maar op den duur kruipt het er toch tussen.
Waarom kies je dan niet voor geplastificeerd hardbord?Zwelt niet op en kun je aardig dichtkitten.

Voor een gat kun je plusmin 10x 10 aanhouden. Vergelijkbaar met die van bijv. een voorfront. Je kunt hem kleiner houden maar soms wil er wel eens net in of voor het gat zijn favoriete plaatje hebben en niet voor een ander aan de kant gaan.

Ben86
24-01-2007, 23:39
zolang je zorgt dat er geen water komt bij de naden gaat het heel goed. bij ons zit het al meer dan 7 jaar en nog steeds geen problemen het mag wel iets vochtig worden maar niet nat. en zowieso als je hok zo nat wordt gaat je zand en op de grond liggend zaad rotten is zowieso ook niet goed voor je vogels zelf.
ik raad wel wit aan in je hok want dit geeft een fris en schoon gevoel. ook kun je goed zien of je luis of ander klein ongedierte in je hok heb. heb je je hok donker zie je het later en ben je eigenlijk altijd te laat.
een doorvlieg gat kun je zo groot maken als je zelf wil maar rond 10 cm doorsnede moet echt wel voldoende zijn.
veel succes
mvg Ben