Mededeling

Collapse
No announcement yet.

waar voor zijn de eenheids punten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • waar voor zijn de eenheids punten.

    naar aanleiding van het oneens zijn met de keuring topic maar om die zuiver te houden en omdat dit toch naar mijn idee wat anders ligt het volgende,

    waar zijn de eenheidspunten bij stellen en stammen nou eigenlijk voor bedoelt

    graag jullie mening hierover
    Henk Dijkkamp

    Ik weet niet alles maar doe mijn best.

  • #2
    Het is iets traditioneels uit een ver verleden. Waar het precies vandaan komt kan ik je niet vertellen.

    Vroeger, en dan praat ik over voor 1993 oid heetten deze bonuspunten eenheidspunten tegenwoordig spreekt men meer over stampunten, alhoewel er nog wel de term eenheidspunten op het keurbriefje staat.

    Voor 1993 was er een andere regeling voor die eenheidspunten dan nu, ik moet even graven in mijn herinnering, maar toen ging die ongeveer zo:
    er mocht bij de primaire rubrieken (1e, 4e en 5e rubriek) op het keurbriefje tussen alle vogels van de stam maar 1 punt verschil zitten.
    Plus dat 4x87 goed was voor 1 eenheidspunt, 4x88 voor 2 punten enzovoorts tot bij 4x92 6 eenheidspunten.
    Toen was het dus beslist nodig om 4 vrijwel gelijke vogels in een stam te doen anders kreeg je geen eenheidspunten.
    Want als er 1 vogel uit de stam 18 voor kleur kreeg, 2 van 17 en 1 van 16, dan kreeg je dus geen eenheidspunten.

    Na 1993 is dit gewijzigd in het nu nog steeds geldende COM systeem.
    Dit houdt in dat er niet meer naar de verschillen in de primaire rubrieken werd gekeken, maar alleen nog maar naar het eindtotaal van de individuele vogels van de stam.
    Je kunt op verschillende manieren aan 4 vogels van 89 punten komen, een fictief voorbeeld: een uitmuntende vogel die een nagel mist (92-3 voor de nagel=89), een grote vogel met een kleurfout (89+1-1=89) een kleine vogel met een prima kleur (89-1+1) en een vogel zonder al te veel opvallende plus of minpunten (89+/-0=89)
    In het oude systeem van voor 1993 kreeg je voor een dergelijke stam nul eenheidspunten (want geen eenheid) in het nieuwe systeem hebben alle vogels 89 eindpunten en krijg je wel (6) eenheidspunten.

    Hoeveel eenheidspunten je krijgt is als volgt te berekenen, allereerst moet een stam zonder eenheidspunten voldoen aan de minimale puntengrens van 348punten (dat is gemiddeld 4x87, maar ook 86 2x87 en 88 komt in aanmerking)
    Vervolgens doe je de rekensom: 6-(hoogste vogel van de stam - laagste vogel van de stam)= aantal eenheidspunten
    Dus heb je een stam van 4x89 dan heb je 6 eenheidspunten, een stam van 92,90,89,88 krijgt 2 eenheidspunten (verschil is 4 punten, 6-4=2)

    De regels voor een stel zijn gelijk aan die voor een stam, alleen is een stel keurtechnisch gezien gewoon een halve stam, alle getallen deel je ook door twee, maxiamaal 3 eenheidspunten, minimaal 174 punten anders geen eenheidspunten.
    Stellen kennen we bij de NBvV pas een paar jaar en alleen op kleinere (afdelings) TT's, op grote shows zijn er meestal geen stellen gevraagd.
    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

    Opmerking


    • #3
      eenheidspunten

      Hans heeft de historie al aangegeven en ook de technische kant van de zaak.
      Het gaat er bij een stam of stel om zoveel mogelijk 4 of 2 vogels van dezelfde kwaliteit te brengen.
      Wanneer dat optimaal is (dus de 4 of 2 vogels krijgen hetzelfde aantal; punten) dan krijg je 6 of 3 eenheidspunten.
      Je kunt dus bij 4 vogels van 92 6 eenheidspunten krijgen, maar ook bij 4 vogels van 89 puntenn.

      Opmerking


      • #4
        maar een stam gaat toch om 4 dezelfde vogels? dezelfde is volgens mij nog altijd 4 van uiterlijk gelijke vogels.

        of is het nu juist de bedoeling om 4 vogels van dezelfde punten te showen?

        want een top vogel van 92 punten die een nagel mist zoals hierboven wordt omschreven. kan niet van uiterlijk hetzelfde zijn als een vogel van 89 punten.

        ik had eerder (7 a 8 jaar terug) een keer gehoord (begrepen) dat een stam 4 gelijke vogels moet zijn met hetzelfde uiterlijk en dezelfde punten maar dus die dezelfde punten krijgen ze door hetzelfde uiterlijk. maar overal op shows zie ik dat een stam zonder gelijk op elkaar lijkende vogels maar wel met dezelfde punten evengoed aan de maximale aantal punten komt.

        mvg Ben
        Groeten, Ben

        Opmerking


        • #5
          Hier zat ik dus ook een beetje raar van te kijken, ik speel nu zelf ook sinds 2 jaar mee met de tt. Maar weet nog van vroeger toen mijn vader zelf meespeelde dat de stammen en de stellen juist zo veel mogelijk vogels moeten zijn die op elkaar lijken. Dat is in mijn ogen ook een stam.
          Vind het daarom ook een beetje vreeemd dat dit veranderd is, en de reden waarom is mij ook niet duidelijk.

          Opmerking


          • #6
            ik weet het ook niet hoor maar ik ben het met je eens dit vind ik het mooiste. een vogel van 1 punt minder kan nog steeds erg veel op een vogel lijken met een punt meer en dan kan het zijn dat de stam van eenheidspunten 4 of 5 punten krijgt maja wie ben ik
            mvg Ben
            Groeten, Ben

            Opmerking


            • #7
              Het verbaast mij een beetje dat er hier toch maar weinig op gereageerd wordt als in de andere topic is veel gereageerd omdat er zoveel verschil zat in de punten tijdens het keuren nu krijgen vogels die er naar mijn idee geen recht op hebben punten gratis en bijna niemand reageert.

              Hans bedankt voor je uitleg maar dit wist ik al we hebben het er al samen over gehad, waarom dan toch de vraagstelling nou even kijken wat anderen er van vinden.

              Mijn mening voorwat betreft eenheidspunten het volgende:

              Het woord zegt het eigenlijk volgens mij al eenhiedspunten , punten die dus gegeven worden voor een eenheid maar ja welke eenheid de eenheid van punten of een eenheid van vogels.

              Naar mijn idee zou dit toch moeten voor een eenheid van vogels want je kunt toch aan een stam met 92,90,89,88 met de beste wil van de wereld toch geen eenheidspunten geven.(ook niet volgens het nieuwe volgens mij)

              Maar ook een stam met 92,92,92,92 zou eventueel niet in aanmerking kunnen komen voor eenheids punten als er geen 4 dezelfde vogels zitten dus de zelfde pluspunten en de zelfde minpunten.

              Dus wederom mijn vraag:

              waar zijn de eenheidspunten bij stellen en stammen nou eigenlijk voor bedoelt

              wat denkt u er van
              Henk Dijkkamp

              Ik weet niet alles maar doe mijn best.

              Opmerking


              • #8
                Eenheidspunten

                Ik vind het prima zoals het is.

                Groet,

                Rob.

                Opmerking


                • #9
                  het woord eenheidspunten is eigenlijk niet meer van toepassing, het zou stampunten moeten heten, maar het staat nog steeds als eenheidspunten op de keurbriefjes.
                  kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    dat maakt toch geen verschil stam of eenheidspunten gezien de uitleg bij de richtlijnen voor het keuren van de bond

                    STAMMEN:
                    Begrip: Keurtechnisch is een stam een groep van vier vogels van gelijke soort, gelijk geslacht, dezelfde kleur en/of
                    tekening. Een uitzondering voor wat betreft het geslacht is gemaakt voor die vogels, waarbij de geslachten uiterlijk gelijk
                    zijn.
                    of voor de stellen

                    STELLEN:
                    Begrip: Keurtechnisch is een stel een groep van twee vogels van gelijke soort, gelijk geslacht, dezelfde kleur en/of
                    tekening. Een uitzondering voor wat betreft het geslacht is gemaakt voor die vogels, waarbij de geslachten uiterlijk gelijk
                    zijn.
                    of heb ik het mis

                    biede citaten over genomen van de site van de NbVV richtlijnen voor het keuren
                    Henk Dijkkamp

                    Ik weet niet alles maar doe mijn best.

                    Opmerking


                    • #11
                      Henk, pfff, heb je gestudeerd voor pitbull of zo?

                      Stel je heb 2 stammen, stam A heeft 4 vogels van 90pnt, stam B heeft 1 vogel van 92, 1 vogel van 91, 1 van 89 en 1 van 88
                      Beide stammen hebben exclusief eenheidspunten 360 punten.
                      Stam A is een mooie gelijke stam die krijgen 6-(90-90)= 6 eenheidspunten
                      Stam B past voor geen meter bij elkaar en die krijgen 6-(92-88)= 2 eenheidspunten.

                      Dan geven ze jou toch gelijk Henk dat de meest gelijke stam voorgaat voor een ongelijke stam (362 om 366)

                      Enige punt van discussie is dat de individuele vogels uit stam A op verschillende manieren 90 punten kunnen halen
                      a. 28-9-9-17-27= 90
                      b. 27-9-9-18-27= 90
                      c. 26-9-9-18-28= 90
                      d. 28-9-8-17-28= 90
                      e. 29-9-9-16-27= 90
                      F. 28-8-9-18-27= 90
                      etc.

                      a. is een grote vogel verder normaal
                      b. is een vogel met een prima kleur de rest normaal
                      c. is een te smalle vogel die prima van kleur en tekening is
                      d. een grote vogel met een bevederingsfout, daardoor normaal van kleur, maar wel een prima tekening
                      e. uitzonderlijk mooie modelvogel met een matige kleur
                      f een grote vogel met een overgroeide snavel of een kleine fout aan poten of nagels die prima van kleur is.

                      En dat hebben ze dus midden 90er jaren losgelaten, hoe je aan die 90 komt is dan niet meer belangrijk, als ze maar een gelijk punten totaal hebben per individuele vogel.
                      Vroegah had je kwekers die 300-400 jongen kweekten per jaar, dat is in de loop der jaren teruggezakt naar 100 per jaar, dat is 1 van de redenen dat de eisen iets zijn versoepeld.

                      Praktijk is dat de meeste stammen bestaan uit 3 vrijwel gelijkwaardige vogels van goede kwaliteit en 1 die er totaal niet bijpast.
                      Met als gevolg een hopeloze stam.
                      De meeste kwekers overschatten de moeilijheid van een goede stam brengen, daar heb je toch wel, afhankelijk van de soort vogel, toch wel tussen de 6 en 10 a 12 gelijkwaardige vogels voor nodig. Van gelijk geslacht, dat geldt ook voor de vogels waar je "geen" uiterlijk geslachtsonderscheid kunt vaststellen.
                      Want geloof me maar, de keurmeester ziet het verschil toch, poppen zijn vaak net iets kleiner of matter van kleur en dan ben je weer gezien met je eenheid.

                      Die 6 tot 10-12 vogels heb je nodig i.v.m. rui, gebroken pennen, anderszins niet in TT conditie.
                      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                      Opmerking


                      • #12
                        Henk, pfff, heb je gestudeerd voor pitbull of zo?

                        ja dat klopt maar ben gezakt vanwege mijn kunstgebit



                        verder zijn er maar weinig meningen
                        Henk Dijkkamp

                        Ik weet niet alles maar doe mijn best.

                        Opmerking


                        • #13
                          er wordt gezegt dat de regels zijn versoepelt omdat men minder vogels kweekt. (regels betreft de stam)
                          nu hoeft alleen het punten aantal nog hetzelfde te zijn. ik vind dit jammer want er zijn liefhebbers die 200 jongen per jaar kweken en andere die een stam proberen op te bouwen door 3 bijna dezelfde koppels te gebruiken dan wel 1 man op meerdere gelijke poppen (familie) en een eigen vogel kweken waardoor ze toch al gauw min. 15 jongen kweken en waar na mijn ervaring met mijn vogels dan wel minimaal 1 stam te maken is. met toch wel 4 gelijke vogels maar dit is dus allemaal niet meer nodig.

                          als dit het besluit is door onze bond. dan respecteer ik dat maar opzich vind ik juist dat het een wedstrijd moet worden om juist die ene juiste stam te kunnen samenstellen. dit is juist naar mijn mening de uitdaging. en ik denk dat het met stellen al helemaal gauw te doen moet zijn bedoel van 1 familie lijkt er al gauw 2 neven/broers of iets dergelijks op elkaar.

                          ik vind het storender als een stam niet gelijk van uiterlijk is ma wel van punten dan niet gelijk van punten maar toch van uiterlijk heel weinig in zit.
                          mvg Ben
                          Groeten, Ben

                          Opmerking


                          • #14
                            dat is dus precies wat ik bedoel en ja als de bond dat heeft beslist kun je het wel respecteren maar dit wil niet zeggen dat je dit niet kunt veranderen.

                            ik ben al jaren bezig om een goede stam te verkrijgen van 4 gelijke vogels wat uiterlijk betreft heb ze alleen naar mijn mening nog niet kunnen kweken het ene jaar lijken ze niet op elkaar het andere jaar heb je er maar 3 en dat is te weinig je hebt er toch minimaal 6 nodig volgens mij.

                            maar gezien de weinige reacties hierop zijn er weinig mensen die hier een probleem mee hebben ja als een individuele vogel een paar punten meer of minder krijgt staan ze op hun achterste benen en als een stam(dus vier gelijke vogels wat punten betreft) 6 punten krijgt is dit okee.

                            nou ja zal wel
                            Henk Dijkkamp

                            Ik weet niet alles maar doe mijn best.

                            Opmerking


                            • #15
                              ik ben het met je eens ik vind het juist een plus uitdaging zoals ze het nu hebben kan je kweken wat je wil zolang je maar dezelfde aantal punten heb en qua vogels kan er heel veel uiterlijke verschil inzitten maja ik kan er weinig aan doen en nu zijn we volgens mij maar met ze 2e.
                              mvg Ben
                              Groeten, Ben

                              Opmerking

                              Working...
                              X