PDA

Bekijk Volledige Versie : ringmaat lood en zilverbekjes

wilfred coljee
17-01-2007, 22:56
wie kan mij vertellen welke maat ringen ik moet bestellen voor lood en zilverbekjes
en zijn deze makkelijk tot broede te krijgen in een broedkooi os is het beter ze in de foliere te houden
groeten wilfred

Zwartkopje
17-01-2007, 23:16
Zilverbekje (Euodice cantans cantans): 2,5/2,7

Ze zijn makkelijk tot broeden te brengen, sommige individuen doen het niet in broedkooien.

Ton Koek
17-01-2007, 23:26
Bij zilverbekjes moet je erg opletten wanneer je ze kunt ringen, dat hangt soms van een halve dag af. Ze hebben al heel jong erg dikke pootjes, ik controleer ze al vanaf de vierde dag. Soms kan het dan al, soms pas bij dag 6 of 7, heel wisselend.

Kweken lukt ook vaak wel in een broedkooi, speciaal als je het nestkastje verstopt tussen wat (kunst)groen.

Voor loodbekjes zou ik zelf 2,3 mm gebruiken, ik kan de voorgeschreven maat niet vinden.
Veel plezier met de vogeltjes.

wilfred coljee
17-01-2007, 23:40
Bij zilverbekjes moet je erg opletten wanneer je ze kunt ringen, dat hangt soms van een halve dag af. Ze hebben al heel jong erg dikke pootjes, ik controleer ze al vanaf de vierde dag. Soms kan het dan al, soms pas bij dag 6 of 7, heel wisselend.

Kweken lukt ook vaak wel in een broedkooi, speciaal als je het nestkastje verstopt tussen wat (kunst)groen.

Voor loodbekjes zou ik zelf 2,3 mm gebruiken, ik kan de voorgeschreven maat niet vinden.
Veel plezier met de vogeltjes.

is het beter om ze een vluchtje te geven met wat beplanting bv ficus
en wat voeren ze de jongen zaad of ook levendvoer

Ton Koek
18-01-2007, 01:55
Een vluchtje is denk ik beter ja, het zijn best drukke vogeltjes.
Bij mij eten ze tropisch zaad, onkruidzaden, eivoer, universeelvoer en buffalowormpjes, alles naar behoefte. Als ze jongen hebben, eten ze echt ongelooflijk veel, een mooi gezicht.
Wist je trouwens dat zilverbekjes ook water kunnen geven aan de jongen? Ze nemen een slokje en geven dat rechtstreeks aan de jongen, handig in warme tijden.

Zwartkopje
18-01-2007, 19:45
Ringnummers staan gewoon bij de NBvV op de site Ton.

Ton Koek
19-01-2007, 02:18
Inderdaad, toch gevonden, ook 2,5 of 2,7 zoals je schreef. Thanks.

Jaap van den bos
19-01-2007, 12:22
hier ff mijn ervaring met loodbekjes.

Al verschillende jaren kweek ik met loodbekjes en wat mutatie's in broedkooien.
Nu moet ik er wel even bijvertellen dat de eerste vogels die ik kreeg ook in broedkooien waren grootgebracht.
Als mijn eerste vogels in voliere's waren grootgebracht had ik er waarschijnlijk langer over gedaan om ze rustig te krijgen in mijn broedkooien om nog maar niet te spreken over jongen.
Ik gebruik halfopen nestkastjes die ik hoog op hang in een hoek van de kooi.
Als nestmateriaal gebruik ik het ongebleekte sisal en hier worden prachtige nesten mee gemaakt.
De maat ring die ik gebruik is 2.5 maar ik bestel ook altijd 2.7 ringen want het gebeurd wel eens dat er een jong wat sneller groeid als ik had gedacht.

Wat ik heel belangrijk vindt is dat het klikt tussen een koppel.
Observeren is dan ook heel belangrijk,een vogel kan je veel 'vertellen door hun uiterlijk en gedrag.
succes Jaap

Napoleon
20-01-2007, 22:47
Ik ring mijn zilverbekjes met 2,5 mm ringen. Jongen waar ik wat te laat bij ben krijgen een 2,7 mm ring om de poten.

De vroeger wel voorgestelde ringmaat van 2,3 mm is niet echt aan te raden. De jongen moeten dan al op zeer jonge leeftijd (3-4 dagen) worden geringd en dan zijn de pootjes nog erg teer waardoor je wel eens een teentje eraf kan trekken. Ook zit deze ringmaat wel erg krap om de poten en bij iets forser uitgevallen vogels krijg je dan zeker problemen.

Broeden kan over het algemeen prima in zowel volière als broedkooi.
Het voordeel van de volière is dat de koppels elkaar uit kunnen kiezen. Helaas is er, in geval van meerdere koppels, geen enkele zekerheid van wie de ouders van de jongen zijn. Bij broedkooien heb je daar wel zekerheid over. Ook is er in de broedkooi minder kans op verstoring, wat in de volière nogal eens voor komt.

Persoonlijk kweken mijn zilverbekken ik in de broedkooi veel gemakkelijk dan in de volière.
Helaas moet ik zeggen dat sommige door mij samengestelde koppels het in de broedkooi ook gewoon vertikken om een nest te maken en te broeden.
Als de vogels elkaar niet liggen kun je als kweker nog zoveel willen maar komt er van broeden niets!

Groet,
Napoleon

wilfred coljee
21-01-2007, 06:48
graag wil ik weten welke afmeting de kooi moet hebben?ze zitten u in een klein vluchtje van 180 bij 48 en 80 hoog
samen met 1 zebravink. moet dit vluchtje bepland worden met wat kamerplanten of doen ze het ook zonder
groeten
wilfred

Zwartkopje
21-01-2007, 12:00
Is geen enkel probleem. Je hoeft er geen beplanting in te doen.
Vraag me wel af of die zebravink niet vervelend gaat doen. Is het een man of pop?

wilfred coljee
21-01-2007, 19:43
het gaat om een man ze zitten nu 3 weken bij elkaar
zitten altijd tegen elkaar aan

Zwartkopje
21-01-2007, 20:26
Die kan dus wel eens vervelend worden tijdens het broeden.

Hans de Vries
22-01-2007, 10:47
Je zou misschien een zebrapopje aan kunnen schaffen (niet te jong) en er een stuk of vier nestkasten in hangen. Gewoon proberen, soms valt het best mee. Hang de nestkasten wel zo ver mogelijk uit elkaar.

wilfred coljee
31-01-2007, 20:42
Ik heb bij mijn zilverbekjes een koppel rijstvogels gezet. de zilverbekjes zijn nu een nest aan het bouwen, ook de rijstvogels zijn nu een nest aan het maken.
het maffe is dat de zebravink gewoon bij de rijstvogelpop op het nest zit.

corneel
15-03-2010, 18:43
ben ook van plan om evenuteel 2 koppels loodbekjes en zilverbekjes aan te schaffen. Kweken ze dus toch tamenlijk goed in een broedkooi? Hoe groot moet die broedkooi zijn?
En wat is precies het ideale voedsel voor zo'n vogels.
alvast bedankt,
corneel

Laurenzo
18-03-2010, 16:30
"Vroeger" kon je op de site van de NBVV de voorgeschreven ringmaat per vogelsoort vinden, heb er me al de ******* naar gezocht (ook via hun zoekfunctie ;)), alleen niet meer te vinden. Dan maar even gaan kijken via de site van de ANBVV, daar staan ze wel nog vermeld. :D

Laurenzo
18-03-2010, 16:33
ben ook van plan om evenuteel 2 koppels loodbekjes en zilverbekjes aan te schaffen. Kweken ze dus toch tamenlijk goed in een broedkooi? Hoe groot moet die broedkooi zijn?
En wat is precies het ideale voedsel voor zo'n vogels.
alvast bedankt,
corneel

Als voeding dient een goede zaadmengeling voor tropische vogels en of volièrevogels, een goed samengesteld eivoer/krachtvoer en bij voorkeur kiemzaad verstrekt te worden. Om aan de behoefte van dierlijke eiwitten in de voeding tegemoet te komen kan het beste een insecten-/universeelvoer toegevoegd worden (bijvoorbeeld 50 eivoer, 50% universeelvoer). Vooral in de periode dat de vogels jongen hebben is het belangrijk dat ze kunnen beschikken over een goed samengesteld eivoer/universeelvoer. Naast bovenstaande voeding is het noodzakelijk dat de vogels dagelijks de beschikking hebben over vers en fris bad- en drinkwater en mogen ook vogelmineralen, grit en maagkiezel niet ontbreken.

kingfisher
18-03-2010, 20:08
"Vroeger" kon je op de site van de NBVV de voorgeschreven ringmaat per vogelsoort vinden, heb er me al de ******* naar gezocht (ook via hun zoekfunctie ;)), alleen niet meer te vinden. Dan maar even gaan kijken via de site van de ANBVV, daar staan ze wel nog vermeld. :D
Gewoon op hun site naar ringenbestelling gaan en naar onderen scrollen daar staat een beknopte lijst en een uitgebreide kun je downloaden.
mvg,
kingfisher