Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ringmaat lood en zilverbekjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • ringmaat lood en zilverbekjes

    wie kan mij vertellen welke maat ringen ik moet bestellen voor lood en zilverbekjes
    en zijn deze makkelijk tot broede te krijgen in een broedkooi os is het beter ze in de foliere te houden
    groeten wilfred

  • #2
    Zilverbekje (Euodice cantans cantans): 2,5/2,7

    Ze zijn makkelijk tot broeden te brengen, sommige individuen doen het niet in broedkooien.

    Opmerking


    • #3
      Bij zilverbekjes moet je erg opletten wanneer je ze kunt ringen, dat hangt soms van een halve dag af. Ze hebben al heel jong erg dikke pootjes, ik controleer ze al vanaf de vierde dag. Soms kan het dan al, soms pas bij dag 6 of 7, heel wisselend.

      Kweken lukt ook vaak wel in een broedkooi, speciaal als je het nestkastje verstopt tussen wat (kunst)groen.

      Voor loodbekjes zou ik zelf 2,3 mm gebruiken, ik kan de voorgeschreven maat niet vinden.
      Veel plezier met de vogeltjes.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
        Bij zilverbekjes moet je erg opletten wanneer je ze kunt ringen, dat hangt soms van een halve dag af. Ze hebben al heel jong erg dikke pootjes, ik controleer ze al vanaf de vierde dag. Soms kan het dan al, soms pas bij dag 6 of 7, heel wisselend.

        Kweken lukt ook vaak wel in een broedkooi, speciaal als je het nestkastje verstopt tussen wat (kunst)groen.

        Voor loodbekjes zou ik zelf 2,3 mm gebruiken, ik kan de voorgeschreven maat niet vinden.
        Veel plezier met de vogeltjes.
        is het beter om ze een vluchtje te geven met wat beplanting bv ficus
        en wat voeren ze de jongen zaad of ook levendvoer

        Opmerking


        • #5
          Een vluchtje is denk ik beter ja, het zijn best drukke vogeltjes.
          Bij mij eten ze tropisch zaad, onkruidzaden, eivoer, universeelvoer en buffalowormpjes, alles naar behoefte. Als ze jongen hebben, eten ze echt ongelooflijk veel, een mooi gezicht.
          Wist je trouwens dat zilverbekjes ook water kunnen geven aan de jongen? Ze nemen een slokje en geven dat rechtstreeks aan de jongen, handig in warme tijden.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Ringnummers staan gewoon bij de NBvV op de site Ton.

            Opmerking


            • #7
              Inderdaad, toch gevonden, ook 2,5 of 2,7 zoals je schreef. Thanks.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                ringmaat zilver en loodbekjes

                hier ff mijn ervaring met loodbekjes.

                Al verschillende jaren kweek ik met loodbekjes en wat mutatie's in broedkooien.
                Nu moet ik er wel even bijvertellen dat de eerste vogels die ik kreeg ook in broedkooien waren grootgebracht.
                Als mijn eerste vogels in voliere's waren grootgebracht had ik er waarschijnlijk langer over gedaan om ze rustig te krijgen in mijn broedkooien om nog maar niet te spreken over jongen.
                Ik gebruik halfopen nestkastjes die ik hoog op hang in een hoek van de kooi.
                Als nestmateriaal gebruik ik het ongebleekte sisal en hier worden prachtige nesten mee gemaakt.
                De maat ring die ik gebruik is 2.5 maar ik bestel ook altijd 2.7 ringen want het gebeurd wel eens dat er een jong wat sneller groeid als ik had gedacht.

                Wat ik heel belangrijk vindt is dat het klikt tussen een koppel.
                Observeren is dan ook heel belangrijk,een vogel kan je veel 'vertellen door hun uiterlijk en gedrag.
                succes Jaap

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    zilverbekjes kweken in een kooi

                    graag wil ik weten welke afmeting de kooi moet hebben?ze zitten u in een klein vluchtje van 180 bij 48 en 80 hoog
                    samen met 1 zebravink. moet dit vluchtje bepland worden met wat kamerplanten of doen ze het ook zonder
                    groeten
                    wilfred

                    Opmerking


                    • #11
                      Is geen enkel probleem. Je hoeft er geen beplanting in te doen.
                      Vraag me wel af of die zebravink niet vervelend gaat doen. Is het een man of pop?

                      Opmerking


                      • #12
                        zebravink bij zilverbekjes

                        het gaat om een man ze zitten nu 3 weken bij elkaar
                        zitten altijd tegen elkaar aan

                        Opmerking


                        • #13
                          Die kan dus wel eens vervelend worden tijdens het broeden.

                          Opmerking


                          • #14
                            Je zou misschien een zebrapopje aan kunnen schaffen (niet te jong) en er een stuk of vier nestkasten in hangen. Gewoon proberen, soms valt het best mee. Hang de nestkasten wel zo ver mogelijk uit elkaar.
                            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                            Opmerking


                            • #15
                              zilverbekjes

                              Ik heb bij mijn zilverbekjes een koppel rijstvogels gezet. de zilverbekjes zijn nu een nest aan het bouwen, ook de rijstvogels zijn nu een nest aan het maken.
                              het maffe is dat de zebravink gewoon bij de rijstvogelpop op het nest zit.

                              Opmerking

                              Working...
                              X