PDA

Bekijk Volledige Versie : legnood

imezilstra
14-01-2007, 09:35
IK heb een kanarie met legnood wat is hier aan te doen?:eek:
Ime

Ton Koek
14-01-2007, 11:04
Hallo Ime

Soms helpt het als je de vogel met haar buik in lauwwarm water houdt, dan even in wat koud water en dat een paar keer, wisselbaden zeg maar.
Ook wat handwarme olie (slaolie, olijfolie) rond de cloaca wrijven kan helpen.
Sowiezo de vogel even een half dagje warm houden daarna.

Doe het echter zeer voorzichtig! Legnood is erg gevaarlijk en als het eitje breekt is het meestal fataal. Komt het ei er echt niet uit dan gaat de vogel ook vaak dood, dus proberen is wel het best.

Succes.

Akosua
14-01-2007, 14:50
Vogel warm zetten ca 25 graden of meer.
Niet met olijfolie insmeren(is te agressief) slaolie ok
Je kan ook wat slaolie in de cloaca spuiten, echter is hier de grootste verzichtigheid geboden ivm brken eitje.
Meestal is goed warm zetten voldoende.

Antoni Hopmann
14-01-2007, 23:19
Het advies van Ton is geheel correct.
Je kan ook b.v. een straaltje koud water langs de cloaca laten lopen en
dan het achterlichaam voorzichtig in een goed verwarmde doek doen.
Wil dat niet helpen dan voorzichtig een beetje slaolie in de cloaca
druppelen.Het eitje is dan verloren en waarschijnlijk ook de volgenden.
In geen geval olie in de cloaca spuiten.
Het is ook mogelijk,dat het om een z.g.windeitje (eitje zonder schaal)gaat.
Succes !

imezilstra
17-01-2007, 19:49
vogel is overleden.
Ime

louis polane
17-01-2007, 23:32
Het beste kun je het zaad in de broedtijd met olijf- of slaolie vermengen. Dit voorkomt meestal legnood. Als je olijfolie gebruikt sla je meteen twee vliegen in een klap, want dit is tevens zeer rijk aan vit. e.

Antoni Hopmann
18-01-2007, 00:24
Ja, idd. Louis je kan legnood natuurlijk beter voorkomen.
Zelf zorg ik in de broedtijd voor tarwekiemolie door het zaad.Gemengd grit,
sepiaschalen,groenvoer en badwater.
Onnodig te zeggen,dat er in de broederij alleen sterke gezonde vogels
moeten worden ingezet.

RobK
18-01-2007, 01:32
Bij het inzetten van vogels voor de kweektijd dienen aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan.

Vooraf dienen de vogels in voldoende conditie te worden gebracht.
Zowel in de aanloopperiode als in de broedkooi dienen de poppen optimaal te kunnen beschikken over oestergrit/maagkiezel.
De in te zetten poppen dienen minimaal negen maanden oud te zijn.
De temperatuur moet minimaal 18 graden zijn (ook laat in de nacht/vroeg in de ochtend als de poppen hun eitjes leggen).

Groet,

Rob.

Alex Bos
18-01-2007, 10:28
Ik heb al jaren geen problemen met legnood, en heb zelf nog nooit geen 18 graden in mijn hok gehad omstreeks maart wanneer ik begin te kweken.
Dus minimaal 18 graden is volgens mij niet nodig.
Wel van groot belang is dat de vogels voldoende op leeftijd zijn en in goede conditie.
Het voldoende grit en maagkiezel vestrekken kan ook veel problemen voorkomen.

Antoni Hopmann
18-01-2007, 11:55
Zoals gewoonlijk lopen de meningen wat uiteen.
Dat is natuurlijk helemaal niet zo gek.Eenieder heeft zijn eigen
ervaring waarbij het goed gaat.Dus niets aan veranderen.
Een paar algemene regels zijn uiteraard altijd goed.
De vogels moeten idd.zoals Rob schrijft minimaal 9 maanden zijn.
Indien mogelijk nog wat ouder.Kalk,mineralen en maagkiezel.Goede zaadmengeling,badwater,wat groenvoer en bewegingsruimte.
Ach voor de ervaren kanariefokker eigenlijk de dingen van de dag.

rob 2
18-01-2007, 21:53
Ime volgens mij heb je al jaren ervaring met vogels maar toch vergeten veel mensen een bakje appart te zetten met vogelmineralen,scherpe maagkiezel en een bakje oestergrit de vogels kunnen zelf dan kiezen.Het hele jaar door word de kiezel gebruikt net voor het leggen worden de vogelmineralen veelvuldig gebruikt heb eigelijk nooit geen last van legnood vrg Rob.:)

imezilstra
30-01-2007, 19:29
In de jaren dat ik kweek is het de eerste keer, ik heb nu 20 koppels met vogels zitten en op eieren maar de rest heeft nergens last van.

XaNaX
28-03-2010, 11:41
@ Antoni

Badwater is inderdaad een ding van elke dag.
Toch betrap ik mezelf erop dat ik ieder jaar weer zit te klooien met badwater in de broedkooien.

Het 'hekje' waar je normaal vlot een badje aanhangt, daar hangt dan het nestje (dus in zo'n plastic huisje) en waar zet / hang je dan het badje?
Ik vind 't soms allemaal wat krap :)

Nuja, zolang de pop alleen zit, geef ik een schaaltje met water op de bodem, gedurende een uurtje.
Eens het tussenschot er van tussen gaat (en man en pop komen overeen) heb je zo'n deurtje extra en kan je er weer een badje aanhangen.
Zo doe ik het alleszins.

Antoni Hopmann
28-03-2010, 16:50
@ Antoni

Badwater is inderdaad een ding van elke dag.
Toch betrap ik mezelf erop dat ik ieder jaar weer zit te klooien met badwater in de broedkooien.

Het 'hekje' waar je normaal vlot een badje aanhangt, daar hangt dan het nestje (dus in zo'n plastic huisje) en waar zet / hang je dan het badje?
Ik vind 't soms allemaal wat krap :)

Nuja, zolang de pop alleen zit, geef ik een schaaltje met water op de bodem, gedurende een uurtje.
Eens het tussenschot er van tussen gaat (en man en pop komen overeen) heb je zo'n deurtje extra en kan je er weer een badje aanhangen.
Zo doe ik het alleszins.

In mijn zelfbouwkooien hingen de stenen broedpotten in de kooi en hing ik
het badje aan het voorfront.
Bij de kooien die ik nu heb hang ik aan de ene kant het keizersnest en aan de andere kant het badje.

V.Dijk
06-05-2010, 12:37
Sorry dit ik inbreek in dit forum maar ik kom mijn vraag nergens in een ander forum tegen.

Wat ik aan legnood moet doen lees ik wel maar hoe of waaraan herken je het?

groeten Aad.

natuurkweker
06-05-2010, 13:52
vogel zit dik vaak constand met de snavel over de stok wrijven .
zich te pikken aan onderkant
op de bodem zitten draaien je ziet gewoon dat hem iets in de weg zit .

maar van badwater mijn vogels baderen niet in een schaaltje op de bodem die wassen zich alleen in badje wat aan de kooi kunt hangen .
2 keer per week doe ik badzout erin rest van dagen iedere dag fris water en laat hem enkel uurtjes hangen

karakiet
07-08-2011, 09:04
Kanarie met legnood..
Er word hier gezegt van "warm zetten" hoe en waar doen jullie dit?
in een apparte kooi met een lamp erbij?
of eventueel een broedmachine?
Of een terrarium .
ik noem maar een paar voorbeelden .
Of slaan deze dingen nergens op?

simone
07-08-2011, 19:47
wij gebruiken thuis een ziekenkooi waar we de temp. mee kunnen regelen.

groetjes van Simone

jeffrey siemerink
01-09-2011, 16:24
ik pakte van morgen de vogel even vast om te kijken hoe het ging met de legnood (want heb ook zo een vogel) pakte toe voorzichtig de staart vast en toen had ik in eens alle veren in de hand??:confused: :confused: kan diut nog door de rui komen of ook door de legnood?

tjonge jonge ik schrok me dood poeehh.. k voel me best klote ,had ik het vogeltje maar niet gepakt:mad:

denken jullie dat de veren nog aangroeien of moet hij wachten op de volgende rui?

groeten:huh

populier
01-09-2011, 16:29
Dit komt door de rui denk ik dat de veren wat los in de schachten zitten.

Staart en vleugenpennen heeft een vogel nodig, die zullen altijd meteen weer aangroeien.

Maar nooit de vogel aan de staart pakken, maar je hebt je lesje wel geleerd:)

jeffrey siemerink
01-09-2011, 16:33
jaa tjonge jonge ik schrok me dood poeehhh , die vogel heeft ook een soort lichtbruine poep (diare)?? moet ik hier wat mee doen de andere vogels hebben gewoon zwart met wit

populier
01-09-2011, 16:36
Dat zag je tijdens het vangen? of in het algemeen?

jeffrey siemerink
01-09-2011, 16:38
in het algemeen heb het vogeltje gister opgehaald , zat een tijdje voor de kooi en scheiden een soort lichtbruine met witte stront af.. is dit erg ?

het zit het vogelje wel mee trouwens...

ik had de vogel al apart gezet , maar had geen grit of wat.. dus heb hem weer in de volliere gedaan.

populier
01-09-2011, 16:48
Tja, pas opgehaalde vogels hebben altijd wel last van stress en daardoor wat waterige ontlasting, Maar ook bij jou ander voer kan lijden tot tijdelijk darmproblemen.

Maar nieuwe vogels hoor je toch zeker wel een week of 2 in qaurantaine te laten zitten.

Maar ieder op zijn manier.:)

jeffrey siemerink
01-09-2011, 16:52
oke bedankt voor de uitleg , ik heb al de vogels van hem gekocht en nooit problemen gehad komt wel goed !;)

bedankt voor de info in iedergeval!\

populier
01-09-2011, 16:56
ik heb al de vogels van hem gekocht en nooit problemen gehad

Er hoeft er meer een tussen te zitten die ziek is en je hele bestand kan besmet raken.

Maar ja, hou hem/haar in de gaten.:)

jeffrey siemerink
02-09-2011, 11:39
moe helaas vertellen dat et vogeltje dood is , hij werd in het nachthok gepikt tot heden toe ,mischien omdat hij gaan staart had? hij was van de stok gevallen in de waterbak , en vond hem vanmorgen helemaal doodweekt dood in een hoekje:huh tjonge jonge baal als een stekker dit wil ik niet nog een keer mee maken pfff bah zulke dingen , en dan is het nog maar een kanarie van 10 euro waar je je aan hecht! op een of andere manier had ik echt hart voor dat beest. maarja einde verhaal.:(