Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kruip eens in de huid ve keurmeester

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kruip eens in de huid ve keurmeester

    Ik zou wel eens graag reacties willen krijgen als u nu keurmeester zou zijn. En u moest de volgende keus maken. Zelf zal ik over een poosje mijn visie hier dan over geven hoe en waarom ik deze volgorde zo gedaan heb. Ik doe dit om zo de mensen proberen te laten begrijpen welke overwegingen keurmeesters soms maken bij het maken vd kampioen.
    Ik begin met drie parkieten, met hun kwaliteit en met hun gebreken. Ze hebben alle drie 91. Welke zou je kampioen maken.
    1 dit is een turquoisine parkiet pop, dit is een vogel uitstekend van formaat een heeft een perfecte conditie, prima mooi diep egaal gekleurd rugdek. Heeft helaas alleen een ietsje blauwe zweem in de groene borstkleur, dit moet volgens de standaard egaal, redelijk diep groen zijn.

    2 dit is een splendidparkiet man, een prachtig brede vogel, met een prachtig gekleurd masker, helaas zitten er een paar ruistoppels in dat masker, het is maar minimaal maar ze zitten er wel. Verder heeft de vogel een mooi brede rode borstvlek die geheel van vleugelbocht, naar vleugelbocht loopt het rood is mooi strak afgetekend en vloeit niet uit in de gele buik. Het rugdek is prachtig egaal. verder een uitstekende vogel.

    3 dit is een prachtrosella, een vogel die prachtig van vorm is en een uitmuntende conditie heeft. Is prachtig zwart met diep goudgeel omzoomd in het rugdek. Het is een vogel welke drie jaar oud is en nog net mee mag doen aan de tt. De kop is mooi egaal diep rood van kleur, helaas is de kleur rood in de borst ietsje, het is maar heel weinig uitgevloeid in de gele buikkleur, de wangen zijn mooi groot en prachtig wit.

    Het zijn dus alle vogels met heel veel kwaliteit, maar toch moet je als keurmeester een kampioen uit zoeken, wat en waar moet je zoal op letten om toch de juiste vogel deze titel te geven. Je schakelt natuurlijk je eigen smaak uit, en gaat gewoon heel eerlijk te werk in je afwegingen.

    Ik zou zeggen ga jullie gang. Dit is gewoon een praktijk voorbeeld die je bijna op elke show tegen komt. Wij moeten altijd afwegingen maken. Misschien als ik eerdaags tekst en uitleg geef, wordt dan, het keuren beter begrepen.

    Succes!

  • #2
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Tja,
      Je kunt ze niet allen kampioen maken........dus.......zou ik het volgende doen:

      Dat de prachtrosella voor het laatst mee kan doen lijkt me geen goede reden voor een kampioenschap. Verder heeft hij een kleine tekeningsfout (of is het een kleurfout?)
      De turquoisine parkiet heeft een kleine kleurfout en de splendidparkiet een kleine conditiefout.
      Als de ruistoppels een week na de TT verdwenen zijn is het duidelijk een vogel van 92 punten! De andere twee vogels zullen volgens mij bij een goede keurmeester die weet waar hij mee bezig is (gelukkig de meesten ) nooit of te nimmer 92 punten halen.

      Dus ik zou de splendid kampioen maken.

      Groet,
      Napoleon

      Opmerking


      • #4
        in de huid vd keurmeester

        Is een beslissing nemen, om deze vogels te keuren nou zo moeilijk? Zelfs nu durven een hoop mensen zich niet te wagen aan een oordeel, een keurmeester moet dit soort beslissingen nu eenmaal ook nemen in de praktijk.
        Het is maar een spelletje, dus probeer ook een oordeel te geven, dit maakt het alleen maar leuker.

        Opmerking


        • #5
          Ben een beginnend kweker (nu het 3e jaar). Dit wat Ton Koek zegt daar kan ik het meest in komen en zou ook de Rosella laten winnen.
          De splendid zou ik ook als derde laten eindigen, om te zeggen dat hij na een week wel 92 zou halen vind ik niet belangrijk. Het is een moment opname. Als je zelf ergens een examen of iets dergelijks moet afleggen zit je hier ook mee. Ook een topsporter heeft soms zijn dag niet, maar die moet ook op het juiste moment laten zien dat ie het kan.

          De splendid heeft het niet op dat moment, dus dat mag best gestraft worden.

          Gr.Edwin.

          Opmerking


          • #6
            Laten we er ons eens aan wagen.We zijn aangaande parkieten gewoon leken.

            Dus bij mij als volgt.
            Uitgaande van het feit dat elke vogel bij de start van de keuring 92 punten waard is is het volgende door ons geconstateerd.
            Op de derde plaats komt de Splendid Parkiet,Waarom, hij heeft een tekeningsfout Stopels in het masker,en niet egaal van kleur in het masker.is mijn inziens 2 punten aftrek.dus 90 punten.
            Op de tweede plaats de pracht rosella,voor deze vogel geld hetzelfde als voor de nummer drie,rood in de gele buikkleur is een tekeningsfout en kleurfout,dus ook 2 punten aftrek,90 punten dus.
            Op nummer een dus voor ons de tuqouisine parkiet.alleen een ietsje blauwe waas,is een punt aftrek voor kleur,dus 91 punten.
            Yep wat moeten we er verder van zeggen? We wachten maar op het oordeel van Louis.
            Ger.

            Opmerking


            • #7
              Ik zou de splendid kampioen maken, het "foutje" wat die heeft gaat over, de foutjes die de andere vogels hebben gaan nooit over.
              Is wel jammer dat de inzender de ruipuntjes niet heeft weggepoetst
              vriendelijke groet
              Henk

              Opmerking


              • #8
                keuren

                Ik zou in dit geval eerst kijken naar de moeilijkheids factor om met deze vogels die 91 punten te kunnen scoren. In mijn ogen is de prestatie om met een prachtrosella 91 te halen duidelijk de beste. Deze vogel wordt dus kampioen. De splendid en de turquisino komen wat betreft moeilijkheids graad overeen. Dan zou ik de splendid op drie zetten, omdat ruipuntjes door de liefhebber weggewerkt hadden kunnen worden.

                Opmerking


                • #9
                  Turquoisine pop duidelijk kleurfout.
                  Splendid conditie fout.
                  Prachtrosella een momentfout, 1x schudden met zijn veren pak of even een moment van poetsen door de vogel zelf kan het minieme verschil opheffen. Dus de prachtrosella absoluut kampioen met 91+. Splendid een goede 2e en de turq. dan derde met 91-?

                  Maareh, waar blijft de uiteindelijke(/oorspronkelijke) uitslag?

                  Greetzzz

                  Opmerking


                  • #10
                    Mijn inziens verdient de Splendid de kampioenstitel.

                    De andere 2 hebben blijvende fouten die kunnen doorvererven naar hun jongen. Een conditiefout is storend maar van voorbijgaande aard.

                    Moeilijkheidsfactor mag eigenlijk niet meespelen bij een beoordeling.

                    Opmerking


                    • #11
                      Vooropgesteld,dat ik geen verstand heb van parkieten,maar afga op het
                      gegeven:

                      1)Turqoisine(KAMPIOEN)
                      2)Prachtrosella
                      3)Splendid

                      Opm. bij 1) het lijkt mij,dat een IETSJE blauwzweem in groen
                      nauwelijks zichtbaar is.
                      bij 2)rood in geel is heel opvallend en ook storend
                      bij 3)deze vogel is niet compleet.Kan rui zijn,kan ook zijn,dat enige
                      kopveertje met de hand verwijderd zijn.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik heb geen verstand van kromsnavels alleen van kruisbekken en andere cultuurvogels ik doe regelmatig mee met onderlinge districts en landelijke tentoonstellingen maar als ik mijn keurbriefjes bekijk heb ik bij een putter die ruistoppels heeft maar goed van formaat en conditie nooit meer dan 89 of 90 punten bij een isabelbarmsijs die heel iets te veel rose is op verkeerde plekken wat mijn eigen schuld is door verkeerd kleuren dus een externe factor die absoluut niet vererfd kom ik ook nooit hoger dan deze punten.Ik vraag mij dus eigenlijk af of deze vogels wel zoveel punten mogen hebben.De vogel met de ruistoppels op de onderlinge kreeg later op een andere tentoonstelling trouwens goud en een bondsmedaille met 92 punten. groeten eddie

                        Opmerking


                        • #13
                          antwoord op tt uitslag

                          Het zijn alle drie zeer goede vogels, laten we dat voorop stellen. Als we kijken welke vogel een fout heeft die niet van blijvende aard is, dan is dit de splendid parkiet, die ruistoppels gaan over. Daarbij komt nog eens dat een splendid parkiet met een rode borstvlek van vleugelbocht naar vleugelbocht zeer spaarzaam op tt's aanwezig is. Deze vogel wordt bij mij dan ook kampioen. De pracht rosella waar het rood ietsje van de borst in het geel van de buik loopt is ook een foutje maar niet zo heel ernstig. Het gebeurd regelmatig bij vogels van een paar jaar dat dit euvel optreed, verder moet de vogel wel een prima conditie vertonen en een mooie zwart en gele rug- omzoming. Dus deze wordt tweede. De turq. parkiet pop met een blauwe zweem in de borst gaat nooit meer weg, dit is zeker blijvend en nog erfelijk ook. Het is een gebrek aan eumelanine in de borst, de borst moet egaal diep groen van kleur zijn. deze vogel wordt bij mij dus derde. Ik laat het erfelijke zwaarder mee wegen dan ruistoppels. Natuurlijk is dit mijn persoonlijke afweging, en natuurlijk kan een andere keurder het zwaartepunt op een ander vlak leggen. Daarom blijf je altijd verschil in punten houden.

                          Opmerking


                          • #14
                            Omdat er niet bij staat of het een onderlinge een districts of landelijke tentoonstelling is en omdat een vogel nog ruistoppels heeft ga ik uit van een onderlinge die zijn het eerst.Bij ons kun je met 89 punten kampioen worden als jij dan begint met 91 punten voor alle drie zou in mijn ogen toch de vogel die behalve de ruistoppels in alles perfect is met een punt moeten worden gestraft dus 90 punten en de andere twee zouden dus twee punten minder moeten hebben is 89 punten als deze vogels in verschillende klasses spelen is elke vogel met zijn punten ook kampioen groeten eddie

                            Opmerking


                            • #15
                              Zo dat olieverfportret is af.Even kijken naar de uitslag van Louis.
                              Oh! Wat lees ik daar?
                              ruistoppels(of foute veertje geplukt?) in zwart masker is ok
                              ietsje rood in de gele buik is niet goed,maar komt wel goed
                              ietsje blauwzweem in groen is fout

                              Ik snap er even niets van,maar dat hoeft ook niet.Ik heb er geen verstand van. Niet van de parkieten noch van de standaard.
                              Vr.groeten van
                              Antoni





                              homepage:
                              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                              Opmerking

                              Working...
                              X