PDA

Bekijk Volledige Versie : kruip eens in de huid ve keurmeester

louis polane
11-01-2007, 00:09
Ik zou wel eens graag reacties willen krijgen als u nu keurmeester zou zijn. En u moest de volgende keus maken. Zelf zal ik over een poosje mijn visie hier dan over geven hoe en waarom ik deze volgorde zo gedaan heb. Ik doe dit om zo de mensen proberen te laten begrijpen welke overwegingen keurmeesters soms maken bij het maken vd kampioen.
Ik begin met drie parkieten, met hun kwaliteit en met hun gebreken. Ze hebben alle drie 91. Welke zou je kampioen maken.
1 dit is een turquoisine parkiet pop, dit is een vogel uitstekend van formaat een heeft een perfecte conditie, prima mooi diep egaal gekleurd rugdek. Heeft helaas alleen een ietsje blauwe zweem in de groene borstkleur, dit moet volgens de standaard egaal, redelijk diep groen zijn.

2 dit is een splendidparkiet man, een prachtig brede vogel, met een prachtig gekleurd masker, helaas zitten er een paar ruistoppels in dat masker, het is maar minimaal maar ze zitten er wel. Verder heeft de vogel een mooi brede rode borstvlek die geheel van vleugelbocht, naar vleugelbocht loopt het rood is mooi strak afgetekend en vloeit niet uit in de gele buik. Het rugdek is prachtig egaal. verder een uitstekende vogel.

3 dit is een prachtrosella, een vogel die prachtig van vorm is en een uitmuntende conditie heeft. Is prachtig zwart met diep goudgeel omzoomd in het rugdek. Het is een vogel welke drie jaar oud is en nog net mee mag doen aan de tt. De kop is mooi egaal diep rood van kleur, helaas is de kleur rood in de borst ietsje, het is maar heel weinig uitgevloeid in de gele buikkleur, de wangen zijn mooi groot en prachtig wit.

Het zijn dus alle vogels met heel veel kwaliteit, maar toch moet je als keurmeester een kampioen uit zoeken, wat en waar moet je zoal op letten om toch de juiste vogel deze titel te geven. Je schakelt natuurlijk je eigen smaak uit, en gaat gewoon heel eerlijk te werk in je afwegingen.

Ik zou zeggen ga jullie gang. Dit is gewoon een praktijk voorbeeld die je bijna op elke show tegen komt. Wij moeten altijd afwegingen maken. Misschien als ik eerdaags tekst en uitleg geef, wordt dan, het keuren beter begrepen.

Succes!

Ton Koek
11-01-2007, 02:27
Erg leuk, zo'n "opdracht"!
Zonder de vogels echt te zien is het natuurlijk wel erg lastig maar puur op theorie zou ik met alleen deze gegevens de rosella laten winnen, aangenomen dat afgesproken is dat deze vogels in één groep zitten.
In de standaard wordt weliswaar een strakke scheiding tussen rood en geel gevraagd, maar enige coulance wordt toegestaan.
Deze "fout" zou ik derhalve het minst zwaar bestraffen.

Bij de Turquoisineparkiet mag de kleur wel wat doorlopen, maar een kleurzweem wordt niet specifiek genoemd als mild te beoordelen. Over het algemeen lijkt een kleurzweem me ongewenst, ook een lichte.

De splendid lijkt me op beverdering toch wat gestraft te moeten worden, de bevedering dient compleet te zijn en dat is deze niet met zichtbare ruistoppels.

Met deze kleine foutjes zou ik dus 91+, 91 en 91- noteren denk ik.

Napoleon
11-01-2007, 13:55
Tja,
Je kunt ze niet allen kampioen maken........dus.......zou ik het volgende doen:

Dat de prachtrosella voor het laatst mee kan doen lijkt me geen goede reden voor een kampioenschap. Verder heeft hij een kleine tekeningsfout (of is het een kleurfout?)
De turquoisine parkiet heeft een kleine kleurfout en de splendidparkiet een kleine conditiefout.
Als de ruistoppels een week na de TT verdwenen zijn is het duidelijk een vogel van 92 punten! De andere twee vogels zullen volgens mij bij een goede keurmeester die weet waar hij mee bezig is (gelukkig de meesten :D ) nooit of te nimmer 92 punten halen.

Dus ik zou de splendid kampioen maken.

Groet,
Napoleon

louis polane
12-01-2007, 14:17
Is een beslissing nemen, om deze vogels te keuren nou zo moeilijk? Zelfs nu durven een hoop mensen zich niet te wagen aan een oordeel, een keurmeester moet dit soort beslissingen nu eenmaal ook nemen in de praktijk.
Het is maar een spelletje, dus probeer ook een oordeel te geven, dit maakt het alleen maar leuker.

bozzee
12-01-2007, 19:50
Ben een beginnend kweker (nu het 3e jaar). Dit wat Ton Koek zegt daar kan ik het meest in komen en zou ook de Rosella laten winnen.
De splendid zou ik ook als derde laten eindigen, om te zeggen dat hij na een week wel 92 zou halen vind ik niet belangrijk. Het is een moment opname. Als je zelf ergens een examen of iets dergelijks moet afleggen zit je hier ook mee. Ook een topsporter heeft soms zijn dag niet, maar die moet ook op het juiste moment laten zien dat ie het kan.

De splendid heeft het niet op dat moment, dus dat mag best gestraft worden.

Gr.Edwin.

Ger
12-01-2007, 20:32
Laten we er ons eens aan wagen.We zijn aangaande parkieten gewoon leken.

Dus bij mij als volgt.
Uitgaande van het feit dat elke vogel bij de start van de keuring 92 punten waard is is het volgende door ons geconstateerd.:rolleyes:
Op de derde plaats komt de Splendid Parkiet,Waarom, hij heeft een tekeningsfout Stopels in het masker,en niet egaal van kleur in het masker.is mijn inziens 2 punten aftrek.dus 90 punten.
Op de tweede plaats de pracht rosella,voor deze vogel geld hetzelfde als voor de nummer drie,rood in de gele buikkleur is een tekeningsfout en kleurfout,dus ook 2 punten aftrek,90 punten dus.
Op nummer een dus voor ons de tuqouisine parkiet.alleen een ietsje blauwe waas,is een punt aftrek voor kleur,dus 91 punten.
Yep wat moeten we er verder van zeggen? We wachten maar op het oordeel van Louis.
Ger.

HenkvdMeer
12-01-2007, 21:16
Ik zou de splendid kampioen maken, het "foutje" wat die heeft gaat over, de foutjes die de andere vogels hebben gaan nooit over.
Is wel jammer dat de inzender de ruipuntjes niet heeft weggepoetst

Gouldkust
12-01-2007, 22:00
Ik zou in dit geval eerst kijken naar de moeilijkheids factor om met deze vogels die 91 punten te kunnen scoren. In mijn ogen is de prestatie om met een prachtrosella 91 te halen duidelijk de beste. Deze vogel wordt dus kampioen. De splendid en de turquisino komen wat betreft moeilijkheids graad overeen. Dan zou ik de splendid op drie zetten, omdat ruipuntjes door de liefhebber weggewerkt hadden kunnen worden.

Birdfarm
24-01-2007, 14:51
Turquoisine pop duidelijk kleurfout.
Splendid conditie fout.
Prachtrosella een momentfout, 1x schudden met zijn veren pak of even een moment van poetsen door de vogel zelf kan het minieme verschil opheffen. Dus de prachtrosella absoluut kampioen met 91+. Splendid een goede 2e en de turq. dan derde met 91-?

Maareh, waar blijft de uiteindelijke(/oorspronkelijke) uitslag?

Greetzzz

barmsijscabaret
24-01-2007, 16:49
Mijn inziens verdient de Splendid de kampioenstitel.

De andere 2 hebben blijvende fouten die kunnen doorvererven naar hun jongen. Een conditiefout is storend maar van voorbijgaande aard.

Moeilijkheidsfactor mag eigenlijk niet meespelen bij een beoordeling.

Antoni Hopmann
24-01-2007, 18:00
Vooropgesteld,dat ik geen verstand heb van parkieten,maar afga op het
gegeven:

1)Turqoisine(KAMPIOEN)
2)Prachtrosella
3)Splendid

Opm. bij 1) het lijkt mij,dat een IETSJE blauwzweem in groen
nauwelijks zichtbaar is.
bij 2)rood in geel is heel opvallend en ook storend
bij 3)deze vogel is niet compleet.Kan rui zijn,kan ook zijn,dat enige
kopveertje met de hand verwijderd zijn.

girlits
26-01-2007, 23:18
Ik heb geen verstand van kromsnavels alleen van kruisbekken en andere cultuurvogels ik doe regelmatig mee met onderlinge districts en landelijke tentoonstellingen maar als ik mijn keurbriefjes bekijk heb ik bij een putter die ruistoppels heeft maar goed van formaat en conditie nooit meer dan 89 of 90 punten bij een isabelbarmsijs die heel iets te veel rose is op verkeerde plekken wat mijn eigen schuld is door verkeerd kleuren dus een externe factor die absoluut niet vererfd kom ik ook nooit hoger dan deze punten.Ik vraag mij dus eigenlijk af of deze vogels wel zoveel punten mogen hebben.De vogel met de ruistoppels op de onderlinge kreeg later op een andere tentoonstelling trouwens goud en een bondsmedaille met 92 punten. groeten eddie

louis polane
16-03-2007, 21:38
Het zijn alle drie zeer goede vogels, laten we dat voorop stellen. Als we kijken welke vogel een fout heeft die niet van blijvende aard is, dan is dit de splendid parkiet, die ruistoppels gaan over. Daarbij komt nog eens dat een splendid parkiet met een rode borstvlek van vleugelbocht naar vleugelbocht zeer spaarzaam op tt's aanwezig is. Deze vogel wordt bij mij dan ook kampioen. De pracht rosella waar het rood ietsje van de borst in het geel van de buik loopt is ook een foutje maar niet zo heel ernstig. Het gebeurd regelmatig bij vogels van een paar jaar dat dit euvel optreed, verder moet de vogel wel een prima conditie vertonen en een mooie zwart en gele rug- omzoming. Dus deze wordt tweede. De turq. parkiet pop met een blauwe zweem in de borst gaat nooit meer weg, dit is zeker blijvend en nog erfelijk ook. Het is een gebrek aan eumelanine in de borst, de borst moet egaal diep groen van kleur zijn. deze vogel wordt bij mij dus derde. Ik laat het erfelijke zwaarder mee wegen dan ruistoppels. Natuurlijk is dit mijn persoonlijke afweging, en natuurlijk kan een andere keurder het zwaartepunt op een ander vlak leggen. Daarom blijf je altijd verschil in punten houden.

girlits
16-03-2007, 23:25
Omdat er niet bij staat of het een onderlinge een districts of landelijke tentoonstelling is en omdat een vogel nog ruistoppels heeft ga ik uit van een onderlinge die zijn het eerst.Bij ons kun je met 89 punten kampioen worden als jij dan begint met 91 punten voor alle drie zou in mijn ogen toch de vogel die behalve de ruistoppels in alles perfect is met een punt moeten worden gestraft dus 90 punten en de andere twee zouden dus twee punten minder moeten hebben is 89 punten als deze vogels in verschillende klasses spelen is elke vogel met zijn punten ook kampioen groeten eddie

Antoni Hopmann
17-03-2007, 03:57
Zo dat olieverfportret is af.Even kijken naar de uitslag van Louis.
Oh! Wat lees ik daar?
ruistoppels(of foute veertje geplukt?) in zwart masker is ok
ietsje rood in de gele buik is niet goed,maar komt wel goed
ietsje blauwzweem in groen is fout

Ik snap er even niets van,maar dat hoeft ook niet.Ik heb er geen verstand van. Niet van de parkieten noch van de standaard.

Birdfarm
17-03-2007, 08:34
Ik snap dit ook even niet.
Een inzender die de vogel niet even fatsoeneert, voordat die voor een TT gaat, vind ik ronduit slordig. Maar hij word wel beloont met een kampioenschap.
Maahja, 't zal aan mij liggen, ieder zijn ding.

Greetzzz

barmsijscabaret
20-03-2007, 16:43
Mijn ervaringen met tentoonstellingen (in België weliswaar) zijn gelijkaardig met de mening van Louis Polane. Het lijkt me ook logisch dat een vogel zonder foutieve erfelijke factoren, maar met een conditiefout(je), het haalt van vogels die deze erfelijke fouten wel bezitten.

Ik had afgelopen tt-jaar ook een Kanarie roodivoor isabel die de eerste 2 weken ruistoppels op z'n kopje had ingezonden, de eerste week 90 en de tweede week 92 Kampioen. 'k Had nochtans goed mijn oude tandenborstel gebruikt, maar er waren er te veel. Hij heeft wel goed duidelijk zichtbare flanken en de tegenstand zal minimaal zijn geweest...

Maar ik begrijp volkomen de denkwijze van Louis Polane als keurder. Met zulk een vogel als de Splendid kan je probleemloos een mooie kweeklijn mee opzetten. De twee anderen lenen zich daar veel minder toe.

Ton Koek
21-03-2007, 01:30
Met zulk een vogel als de Splendid kan je probleemloos een mooie kweeklijn mee opzetten.Dat zal ongetwijfeld, maar dat kan toch geen criterium zijn bij een keuring? Een keuring is een momentopname, hoor ik altijd, het gaat er om hoe de vogel er op dat moment bij zit.

Maar. leerzaam is het zeker, dit onderwerp.

Birdfarm
21-03-2007, 08:48
Een keuring is een momentopname, het gaat er om hoe de vogel er op dat moment bij zit.

:confused:

barmsijscabaret
21-03-2007, 15:11
Een keuring is een momentopname

laat ik het anders formuleren. Tijdens de momentopname van de keuring van deze drie parkieten blijkt dat 2 parkieten kleurfouten vertonen welke altijd blijven, één parkiet heeft een conditiefout van voorbijgaande aard, deze fouten worden even zwaar bestraft. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan ook steeds uit naar deze laatste vogel, in mijn gedachtengang is dit gewoon logisch.

Met een momentopname wordt, wederom door mijn ogen, bedoeld hoe zit te vogel er tijdens de keuring bij. Ik zal een paar uit mijn persoonlijke ervaringen opsommen die denk ik momentopnames kunnen zijn:

- Vogel is te plomp. Ik heb zo'n kruising Zebravink x Diamantvink die nogal graag als een dikkerdje op zijn zitstokken ligt met als gevolg dat er op het keurbriefje staat dat hij "te plomp" is. Dit euvel doet zich veel minder voor als ik 'm dunne zitstokjes geef, dan zet hij zich veel beter, misschien omdat hij minder liggend z'n evenwicht kan houden op een dunner stokje... Ook het feit of hij veel of weinig water heeft in z'n fonteintje heeft hier mee te maken, hij zuipt zich soms echt een waterbuik. Misschien herkenbaar voor zebra- en diamantvinkenkwekers onder ons.

-Ongelijke flanken. Is een vogel misschien net geschrokken van iets. Een kneu is uitzichzelf al een zenuwachtige vogel en kan van het minste schrikken en zodoende zijn prachtig afgelijnde flanken helemaal door elkaar rommelen. Een paar uurtjes later zit hij er weer prachtig bij, maar dan is de keuring natuurlijk al afgelopen.

- Uitstulping op de borst. Mijn Zilverbek x Japanse Meeuw heeft, als hij z'n buikje heeft rondgegeten, steeds een uitstulping op de borst. Wat doe ik nu met deze vogel, vanaf donderdag gaat hij op een streng regime. Bij inkorving vrijdag gaat er nauwelijks zaad in z'n bakje. Tijdens de keuring op zaterdag zit hij (hopelijk) mooi strak. Zaterdagavond gieten de inrichters zaad in zijn bakje, vreet hij zich vol en zondag staan mensen er van te kijken hoe zulke vogel met een bult op zijn borst toch een ereprijs kan in de wacht slepen.

- Verenpak niet goed gesloten. Wederom uit persoonlijke ervaring: Een gekregen rietgors met geknakte vleugeltoppen, ik was die op vrijdagnamiddag en wat doet die vogel, die zet zijn geknakte vleugeltopjes omhoog om te drogen. Ik dacht "die kan ik zo toch niet meenemen". Ik bel eens met de persoon van wie ik hem had gekregen en die zei me "geen paniek, neem hem maar mee, je zal wel zien". Neem hem mee en warempel, de volgende dag zat hij 's avonds kampioen met een strak verenpak. De week erop hetzelfde scenario vrijdag, maar zaterdag totaal afgekeurd. Het verschil met de week er voor was dat ik hem een drinkfonteintje met een grotere nippel had gegeven en hij had zich op zaterdag zitten wassen en daarna zijn vleugeltopjes mooi omhoog gezet.

- Vogel zit steeds op de bodem van de kooi. Een popje van me vertikt het om op haar zitstok te gaan zitten als die wat te hoog staan naar haar zin (vrouwen hé :) ) Deze krijgt nu dus steeds een kooi waar de zitstokken een ietsje lager staan.

- Vogel is te vet. Eigenlijk ook te plomp. Tijdens onze eigen tt een praatje geslagen met de hybridenkeurder over de aanwezige vogels. Hij had een Sijs x Kanarie op de tweede plaats gezet, op het moment van de keuring lag hij met een zware borst op z'n stok, maar toen we samen door de rekken slenterden zat hij mooi rechtop en toonde zich prachtig. Hij vertelde dat als deze vogel op deze manier zich had getoond enkele uurtjes eerder, dat hij dan die vogel als kampioen had aangeduid.

Wat mezelf nog opviel tijdens onze keuring was dat het gros van de "betere" zebravinkmannen allen nogal dicht bij elkaar zaten. Eerst dacht ik dat het de keurder was die ze bij elkaar had gezet om beter te vergelijken, maar blijkbaar was dit niet het geval. Het toeval wil nu dat op het rek tegenover deze zebravinkmannen de groep rijstvogels stonden tot halverwege, daar stond dan de reeks overjarige zebravinkpoppen. De zebravinkmannen die een duidelijk zicht hadden op deze poppen scoorden beduidend beter dan diegenen die tegenover de rijstvogels zaten. Dit zijn allemaal kleine zaken die in mijn ogen kunnen bijdragen tot "momentopnames".

Dus de kleuren van parkieten behoren in mijn ogen niet tot een momentopname, die kleuren zijn er en blijven er (komen ook terug na de rui). Momentopnames zijn mijn inziens meer van toepassing op houding (in sommige gevallen vorm "zilverbek x japanse meeuw" en tekening "rommelige flanken kneu"). Als je de parkiet 's morgens of 's avonds bekijkt, dan hebben ze nog steeds die foutieve kleur.

mvg

HansvdWeerdhof
22-03-2007, 13:20
De term "moment opname" is de grootste dooddoener en het meest nietszeggende cliche uit de tentoonstellingswereld.

Elke kwalitatief goede vogel hoort zijn (redelijk hoge tot hoge) waardering te halen, zelfs als de betreffende vogel eventjes iets minder zit of wat rui heeft.
Feit is dat de term "moment opname" vooral gebruikt wordt om fouten en foutjes van de keurmeester te verdoezelen.
In de meeste gevallen kun je zeggen dat die "moment opname" gevallen beter bestempeld kunnen worden als "de keurmeester heeft de kwaliteit van de vogel niet goed ingeschat"
Wat daar dan de reden van is, dat is weer een heel ander verhaal.

Kwaliteit verloochent zich niet.
Het toegeven dat er een fout gemaakt is kan helemaal geen kwaad, want wie is er zonder fouten.

Alex Bos
22-03-2007, 13:53
Een vogel moet zich tijdens de keuring goed presenteren, dus dat is een moment opname.
Een onrustige vogels zal zijn tekeningspatroon niet correct kunnen hebben wanneer deze onrustig is.
Hierdoor behaald hij zijn punten niet, die hij zou kunnen hebben,dit is dus niet op de kwaliteit van de keurmeester afterekenen.
Dit soort vogels zijn niet of onvoldoende afgericht voor de TT, en zullen hierdoor de punten niet kunnen en mogen behalen, die deze vogels hadden kunnen behalen wanneer deze goed gebracht waren.
Een vogel die een tekeningspatroon,kleur of conditie niet correct heeft kan nooit 92 punten behalen.

Birdfarm
24-03-2007, 09:15
Een vogel die een tekeningspatroon,kleur of conditie niet correct heeft kan nooit 92 punten behalen.

Hier kan ik het helemaal mee eens zijn.

Greetzzz

Ton Koek
24-03-2007, 12:41
Dat dacht ik dus ook. Het wordt er helaas niet duidelijker op zo.

HansvdWeerdhof
24-03-2007, 14:38

Nou dat is maar hoe je het bekijkt.
Als je een zebravink hebt met een prima model en een grote ronde kop en een "gewone niets bijzonders" kleur en tekening dan haal je dit: 29-9-5-17-32
Dat is toch echt 92 samen en nu niet zeggen dat dit theoretisch geleuter is, dit komt regelmatig voor, en ook op de allergrootste TT's.
Er worden zelfs vogels kampioen gemaakt met soortgelijke beoordelingen.

uitleg voor de niet kenners:
29-9-5-17-32 is respectievelijk 29 voor formaat model (normaal is dat 27, 28 is prima, 29 is uitmuntend), 9 voor kop (is normaal 8), 5 voor poten (dode rubriek), 17 voor kleur (17 is normaal, 18 is prima, 19 is uitmuntend) en 32 voor tekening (32 is normaal, 33 is prima, 34 is uitmuntend)
27-8-5-17-32 is een vogel van 89, dat is een standaardrijtje wat iedere keurmeester in het hoofd heeft als de "gemiddelde niks bijzonders vogel"
Dus hier haalt een van kleur en tekening gemiddelde niks bijzonders vogel wel mooi de hoogste waardering die mogelijk is omdat hij fysiek uitblinkt.

Wellicht schrikken er nu wat, maar een zebravink kan theoretisch dus 29-9-5-19-34 halen, dat is 96 punten, en de keurmeester mag er maximaal 92 geven en de kampioen een bonuspuntje meer.
Houdt dus in dat een keurmeester diverse mogelijkheden heeft om een vogel met een minpunt, ja zelfs een vogel met een zware fout toch 92 te geven.
Raar? Ja misschien wel.

Birdfarm
24-03-2007, 19:51
Voor jou de vraag is dit ethisch juist, ik bedoel, daar kan jij achter staan?

Greetzzz

HansvdWeerdhof
24-03-2007, 21:02
Voor jou de vraag is dit ethisch juist, ik bedoel, daar kan jij achter staan?

Greetzzz

Nou ik vind persoonlijk dat 92 punten een waardering is die alleen aan absolute topvogels gegeven zou moeten worden en dus niet alleen aan een vogel die een geweldig fysiek gedeelte heeft.
Dat alleen is me echt te weinig.
In mijn ogen mag je alleen vogels die uitblinken in alle 3 de primaire rubrieken 92 geven.
Primaire rubrieken zijn "formaat/model", "kleur" en "tekening".
Dus ik vind een vogel die 28-8-5-18-33 krijgt de 92 punten meer verdient dan een vogel die alleen maar groot is.
Voor dergelijke "alleen maar groot" vogels is 91 ook een heel mooi aantal punten.
Ik kan me nog wel voorstellen dat een vogel die in 2 primaire rubrieken uitblinkt en bij de 3e primaire rubriek wel goed is, maar nog een klein foutje heeft in die 3e rubriek toch 92 krijgt, daar kan ik wel mee leven.
Maar een vogel als topper bestempelen die alleen maar uitblinkt in model, of kleur, of tekening da's me te weinig, dan is 91 ook leuk.