Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vorstvrij

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vorstvrij

    Volgens mijn vogelboek hebben allerlei vogels een z.g. "vorstvrij" nachthok nodig. Het nog te bouwen nachthok zal zowat 1 x 1 meter vloeroppervlak krijgen, de bodem kan ik natuurlijk op elke hoogte plaatsen. Een hok van 1 meter hoog zal genoeg zijn voor zo'n 5 of 6 paar vogels ??

    Voorlopig ga ik ervan uit dat de vogels zelf kunnen kiezen of ze dat gebruiken. Er moeten dus in- en uitvliegopeningen zijn. Maar dat betekent wat verwarmen. Hoe doe ik dat, hoeveel kilowatt is nodig om een hok van 1x1x1 meter vorstvrij (+5 graden??) te houden bij een stevige vorst en hoe controleer ik de temperatuur (op de hoogte van de zitstokken/nestjes?) om de verwarming aan en uit te zetten.

    Hans V.

  • #2
    Wat voor vogels ga je houden? Grasparkieten(gezien budgie)?? Ik vind 6 paar wel veel voor zo'n hokje.
    Voer je ze niet daar? Lijkt mij wel handiger het daar te doen, dat betekent wel weer minder plaats om zitstokken te plaatsen(niet boven voerbakken).
    Als het om grasparkieten gaat zou je een gewoon peertje ook als verwarming kunnen gebruiken(zorg er wel voor om het zo te maken dat ze er niet bij kunnen maar er wel onder kunnen zitten. Doe het invlieggat laag, halverwege of op de bodem van het nachthok.. Isoleer het hokje en gebruik bijv. acrylplaat ipv gaas, Houd meer warmte vast dan gaas en zaadtroep, veren ed valt ook minder snel buiten.

    Hoop dat je er wat aan hebt.

    Opmerking


    • #3
      vorstvrij

      Het gaat m.i. niet om de soort vogels, er zijn er heel veel die graag vorstvrij zitten.
      Voeren heeft ook weinig te maken met vorstvrij houden.
      Natuurlijk worden de vaste wanden redelijk geisoleerd, maar er staat altijd een in-uitvlieggat open. Ik geloof niet dat het juist is elke avond alle vogels naar binnen te jagen. En hoe groot moet een nachthok dan zijn voor de gemiddelde volierevogel, zeg maar per tien vogels?
      En de vraag "hoeveel watt of kilowatt" te installeren om de temperatuur boven nul te houden? Een peertje geeft storend licht 's nachts. Ik denk eerder aan een matje zoals je die ook gebruikt bij lokale vloerverwarming.

      Hans V.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Budgie
        [B][I]
        Ik geloof niet dat het juist is elke avond alle vogels naar binnen te jagen.

        Hans V.
        Ik "jaag" al jaren in de winter mijn vogels naar binnen als er in de binnenkooi licht brand hebben ze het zo in de gaten en is van jagen geen sprake en zitten ze snel en veilig binnen.

        Wat betreft het aantal KW dat je moet installeren om je nachthok vorstvrij te houden is moeilijk te zeggen maar als je bv een oliegevulde Radiatorkachel neemt (electrich) van 2000watt dan zit daar een thermostaat op en vaak een stand "vorstbeveiliger" en dan gebruik je nooit meer dan nodig is om het vorstvrij te houden (dacht ongeveer 5 graden) maar let op electrisch verwarmen is duur.
        Groeten van Hans

        Opmerking


        • #5
          Ik heb een nachthok van 2,5 bij1,5 en 2,0 mtr hoog dit houd ik vorstvrij met een vorstbeschermer van 10 cm breed en 30 cm hoog .Deze verchroomde kacheltjes hebben een thermostaat en een vorststand.Omdat ik cultuurvogels heb ben ik eigenlijk geen kachel nodig maar hij zit er omdat bij heel koud weer mijn waterflesjes bevriezen.Deze kachel voldoet prima en als je er gaas omheen doet kan hij ook wel in een kooi van een kubieke meter.Ik zou wel het nachthok helemaal dichtmaken [buiten de invliegopening] omdat hij anders te vaak aan en uit springt.Als je er dan een min/max thermometer inhangt kun je zo zien wat de goede stand van de draaiknop moet zijn omdat bij mijn kachel geen graden staan. groeten eddie

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Budgie
            Het gaat m.i. niet om de soort vogels, er zijn er heel veel die graag vorstvrij zitten.
            Mijn persoonlijke mening is dat ook het geval. Ik gaf echter een niet moraliserend antwoord geven. Mijn excusses dat ik antwoorde..

            Oorspronkelijk geplaatst door Budgie
            Voeren heeft ook weinig te maken met vorstvrij houden.
            Lees mijn stukje nog maar even door, verder denk ik dat de meesten het liefst binnen voeren om verschillende redenen, maar goed jij hebt een andere mening.

            Oorspronkelijk geplaatst door Budgie
            Natuurlijk worden de vaste wanden redelijk geisoleerd, maar er staat altijd een in-uitvlieggat open. Ik geloof niet dat het juist is elke avond alle vogels naar binnen te jagen.
            Ik doe het al 30 jaar, daarvoor mijn vader ook en ik denk de meesten. Je moet ze het ook leren(door middel van het binnen voeren!! en licht laten branden tot een bepaalde tijd) en je hoeft het daarna veelal niet vaak meer te doen. Beter het leren voordat de vorst komt dan bij erge vorst de vogels met stress het nacht hok injagen.
            Verder is het binnen overnachten ook goed ter verstoring buiten uit(katten en ander gespuis, vuurwerk, lichtflitsen van auto's, rumoerige passanten, windvlagen etc). Maar goed het hoeft niet


            Oorspronkelijk geplaatst door Budgie
            En hoe groot moet een nachthok dan zijn voor de gemiddelde volierevogel, zeg maar per tien vogels?
            Is dus afhankelijk van de soort, grootte etc. Sommige vogels zitten graag tegen elkaar aan, sommige hebben een individuele afstand(goulds)

            Oorspronkelijk geplaatst door Budgie
            En de vraag "hoeveel watt of kilowatt" te installeren om de temperatuur boven nul te houden? Een peertje geeft storend licht 's nachts. Ik denk eerder aan een matje zoals je die ook gebruikt bij lokale vloerverwarming.
            Hans V.
            Een peertje (40 tot 60 W)laten branden van 16.30 tot een uur of 21.00 tot 22.00 kan bij vorst tot een nachtvorst de boel redelijk vorstvrij houden. Is dat niet het geval dan overdag hem eerder aan doen.
            Last van licht, neem dan een donkerstraler.
            Als je aan een matje dacht waarom vroeg je dat niet? Als je er een laag zand er op legt werkt dat natuurlijk wel weer tegen.
            Zet er een thermostaat tussen en je kunt het regelen.
            Maar goed je moet het allemaal zelf maar weten.

            Opmerking


            • #7
              vorstvrij

              Ik bedoelde gewoon het stellen van een algemene technische vraag: hoe houd ik een nachthok vorstvrij.
              Als meer ervaren kwekers stellen dat de meeste soorten vogels 's winters 's nachts inderdaad beter gedwongen binnen kunnen zitten: prima. Als het beter is om in het nachthok te voeren: prima.
              Maar het ging mij om de soort verwarming, de sterkte daarvan en de manier om de temperatuur in te stellen.

              Opmerking


              • #8
                Vorstvrij

                Hallo Budgie;
                Ik persoonlijk weet niet of het allemaal wel nodig is dat vorstvrij houden. Ik heb ook vogels buiten zitten. Maar mijn vogels zitten nergens vorstvrij alleen uit de wind en het gaat prima met ze . Ik heb deze vogels allemaal al een paar jaar buiten zitten. Het enige wat ik doe als het te koud word is de voliere afschermen met ruiten zodat de wind er niet in komt, maar een warmtebron komt er bij mij niet in heb ook geen nachthok (wel gehad maar werd niet gebruikt). Denk er maar eens rustig over na
                Groet Goudvink

                Opmerking


                • #9
                  Een hok van 1 meter hoog zal genoeg zijn voor zo'n 5 of 6 paar vogels ??
                  Dit was de vraag en het antwoord was dus helemaal correct; hangt af van welke soorten...
                  12 toeraco's in zo'n hokje is iets krapper dan 12 goudbuikjes.

                  Ik heb een nachthok van ongeveer 2 meter breed, 80 hoog en 60 cm diep. Binnen brandt altijd een spaarlampje en als het vriest zet ik er een zogenaamde vorstbeschermer in, een soort minikacheltje.

                  Van de ongeveer 30 vogels die ik buiten heb, gaan er slecht 5 of 6 af en toe naar binnen, de rest verkiest buiten te slapen, al jaren. In elk geval kunnen ze zelf kiezen.
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Vorstvrij

                    Het ligt er helemaal aan wat voor vogels je fokt.
                    Ik fok 43 jaar kanaries waarvan nu 2 jaar Spaanse Timbrado's en
                    heb nog nooit iets aan verwarming gedaan.
                    Bij grote koude(matige tot strenge vorst ) ruim en iets vetter voeren en zorgen voor een droog en tochtvrij hok waar ze kunnen schuilen.
                    Dat hok is om te schuilen en hoeft m.i.niet de afmetingen van een
                    binnenvoliere te hebben,tenzij de vogels erg onverdraagzaam zijn.
                    Bij strenge vorst kan evt.voor de opening van het binnenhok een jute zak
                    worden gehangen,die dan 's morgens bij daglicht weer wordt weggehaald.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking

                    Working...
                    X