Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Reo-Virus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Reo-Virus

    Ik krijg berichten van diverse kwekers dat men twijfelt om niet in te zenden naar de Bonds-show te Apeldoorn vanwege het Reo-Virus.

    Is dit gegrond?

    Heeft het ook invloed gehad op absente inzenders in Zutphen?

    mvg

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
    pino16.
    kijk eens eventjes op de nbvv site en dan vervolgens klikken op com nieuws.
    daar vind je een uiteenzetting van dhr dorrestijn over het wel of niet inzenden van parkietachtigen.
    en wat de evt gevaren zijn of juist niet.
    mvg:winterkoning

    ps:ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat menig inzender niet komt opdagen met zijn vogels op de tt's.

    Dit staat op de NGC-site:


    Een ingezonden reactie n.a.v. een artikel in de oktober uitgave van Budgie met als onderwerp: het REO-virus.

    "Het virus is niet alleen in Brabant geconstateerd maar ook in de omgeving van Utrecht, Hilversum en Geldermalsen. Na thuiskomst van een onderlinge TT zijn er bij verschillende kwekers uit die plaatsen plotselinge sterftes opgetreden bij hun vogels. Niet alleen bij de grasparkiet maar ook bij de Fischeries en Neophamas. Een collega heeft een sterfte van bijna 100%. Diverse collega's uit de vereniging hebben geen Neophemas en Bourkes meer over. Zelf zit ik op een verlies van ongeveer 60%. Een bekende van de schrijver van dit artikel heeft zijn vogels laten onderzoeken op de universiteit van Utrecht en zelf heb ik, evenals mijn collega's uit Geldermalsen de vogels laten onderzoeken door dhr. Dorrestein. De uitslagen waren identiek, Reo met als secondaire bijkomstigheid een darminfectie. Die is bestreden met Clavubactin en met Baytrill. Maar tegen het virus is niets te doen alleen maar een zo groot mogelijke hygiëne toepassen. Al mijn jonge vogels zijn al gesneuveld en mijn hele lijn die ik opgebouwd had is weg. Daar wordt je niet vrolijk van. Inenten is niet mogelijk, alleen kuren tegen de bacteriële infectie. Dat heb ik gedaan met de door dhr. Dorrestein voorgeschreven Clavubactin. Verder is het afwachten wanneer het virus is verdwenen. Ik maak de lege hokken schoon met Halamiet en zorg dat er voldoende frisse lucht binnenkomt; waarbij je er weer op moet letten dat de vogels niet op de tocht komen te zitten. Als het virus verdwenen is en ik dus geen dode vogels meer heb, ga ik alles nog eens goed ontsmetten met Halamiet en dan maar weer voorzichtig proberen om nog iets van het kweekseizoen te maken. Maar het zal nog wel even duren voordat het zover is."

    Helmert van Scherpenzeel
    tel. 06-23891723

    Opmerking


    • #3
      Gelukkig is dit niet bij mij gebeurd!
      Maar als je zoiets leest dan schrik je wel!
      Vandaar dat ik even informeer...
      Ik vind het ook vreemd dat er hier op het Forum nog niet over gesproken is...

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Ik heb hier en daar ook wat mij bekende keurmeesters naar hun mening gevraagd. Deze zeggen dat het de laatste 4 weken aardig rustig is ten aanzien van het virus. Het heeft bevoorbeeld ook geen invloed gehad op de inzendingen in Zutphen. Maar als inzender op een show neem je altijd een bepaald risico. Ook voor andere ziekten.
          Voor mensen die insturen is het een optie om bij voorbeeld na het terug komen van de show hun showvogels 2 a 3 weken apart te zetten en niet in kontakt te laten komen met hun andere vogels. Mocht er dan toch iets zijn dan komt het in die tijd uit en verspeel je alleen je showvogels en niet je hele vogelbestand.

          Opmerking


          • #6
            Voor mensen die insturen is het een optie om bij voorbeeld na het terug komen van de show hun showvogels 2 a 3 weken apart te zetten en niet in kontakt te laten komen met hun andere vogels. Mocht er dan toch iets zijn dan komt het in die tijd uit en verspeel je alleen je showvogels en niet je hele vogelbestand.

            van af het moment dat ik TT speel laat ik de vogels bij terug komst altijd 14 dagen in de TT kooi zitten ik kan ze dan nog even in de gaten houden (voorwat betreft hun algehele conditie) en geef dan 2dagen wat vitaminen door het water als preventie middel en heb gelukkig nog nooit geen problemen met ziektes gehad door of vanaf een TT
            Henk Dijkkamp

            Ik weet niet alles maar doe mijn best.

            Opmerking

            Working...
            X