Mededeling

Collapse
No announcement yet.

argentijnse boskanarie's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • argentijnse boskanarie's

    Hallo,
    Onlangs heb ik een jong stelletje argentijnse boskanarie's gekocht bij een particulier.
    Heeft iemand vaker van deze vogeltjes gehoord en zo ja waar kan ik verdere informatie over deze vogels vinden.
    Via de encyclopedie kom ik niet veel verder en ook google niet.
    Wie kan mij meer vertellen?

    Groet,
    Monique

    Ps ik heb een foto van de vogels toegevoegd.
    Ze hebben een gele buik en bruin/groene rug.
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Ik denk dat je onder Argentijnse kanarie. (Sicalis fl. valida) moet zoeken.

    Opmerking


    • #3
      Hallo Zwartkopje,

      Volgens de particulier is het geen familie van de kanarie en zingen ze ook niet zo als deze. Het vriendelijke vogeltjes en lekker beweeglijk. Klein van stuk. Ik schat zo'n 10 - 12 cm.
      Omdat ze nog zo jong zijn (4 a 5 mndn) zingen ze nog niet. Dit schijnt in het voorjaar te komen. Geslacht is moeilijk te bepalen omdat ze er het zelfde uit zien. Misschien is de een wat valer dan de ander, maar dat verschil heb ik nog niet kunnen zien.

      Ik zal een gaan zoeken op argentijnse kanarie, maar volgens mij had ik dit al geprobeerd. Ik probeer het nog eens.

      Groet,
      Monique

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
        argentijnse kanarie of argentijnse boskanarie zijn de nederlands toebedeelde en meest gebezigte namen ,daar moet ik zwartkopje gelijk in geven.
        echter de verkoper heeft gelijk met te stellen dat het geen kanariesoort is ,en waarom ?
        de soort word onderverdeeld in de saffraangorzen familie (sicalis).en kanaries in de serinus familie.
        de soort die je zoekt zal beter te vinden zijn onder de enigste juiste nederlandse naam graslandsaffraangors ,en met de wetenschappelijke naam: sicalis luteola.
        maar er zijn er een stuk of tien in deze familie .
        dus het is moeilijk om aan de hand van je foto (want die is niet echt duidelijk) te bepalen welke soort/ondersoort je dan werkelijk heb. (maar deze is wel de meest geimporteerde,de s .luteola).
        tipje: tik de latijnse naam in en zoek op de engelse google en klik vervolgens op afbeeldingen (ik denk zeker te weten dat je hem gelijk hebt).
        kijk anders maar eens onder de nederlandse familienaam op het net en/of onder de latijnse familienaam,dan krijg je bijna alle soorten/ondersoorten voor je neus.
        het zijn in ieder geval zuid amerikaanse vogeltjes die ook vrij veel voorkomen in suriname.(van hieruit is eigenlijk de nederlandse naam van kanarie uitgerold,omdat die zoveel op de europese kanarie leek volgens de inwoners daar).
        zoek maar eens en als je wat gevonden heb horen we het graag van je.
        enne in de broedtijd zijn het echt niet meer van die lievertjes,wees gewaarschuwd.
        geslachtsverschil is duidelijk te zien (volwassen kleed)want inderdaad de mannen zijn veel geler en de poppen hebben een bruinachtige waas op de borst(dit is de meest duidelijkste veschil verder zijn er nog kleine verschilletjes in diepte van tekeningskleur etc etc).
        mvg:winterkoning
        ps: als je op de tweede engelsepagina van google klikt en vervolgens op de hit waar Grassland yellowfinch staat,dan kan je daarin vervolgens weer het geluid (zang)horen wat zij voortbrengen.
        Hallo winterkoning,
        argentijnse boskanaries zijn eigenlijk kleine saffraanvinken net zoals de grote en de pelznersaffraanvinkdit geef je zelf al aan.
        Ik heb zelf al meerdere jaren een koppel in de voliere en vindt het fijne vogels zingen aardig maar je moet er van houden.
        Ze zijn niet zo agressief als de grote en kunnen goed opschieten met mijn andere bewoners(niltava,sneeuwkruintapuit,napoleonnetjes, goudbuikjes en europese sijzen zeker als je het verschil in afmetingen bekijkt van de div. soorten.
        ps monique
        Er staat een artikel in O.V als je wilt zoek ik het voor je op.
        mvg,
        Kingfisher
        Bijgevoegde Bestanden
        Mvg,
        Kingfisher.

        Opmerking


        • #5
          Heb ze net verkocht.

          Monique ik had in het voorjaar 2006 een koppeltje gekocht er was verschil in de borsttekening.Man was geler dan de pop,en mooi fluiten dat die man deed tot in mei er een nest werd gebouwd op dat moment begon de pop ?? ook te fluiten en voor ik er erg in had waren bij de sijzen ,putters en alario's de nesten totaal uit elkaar getrokken.De agressie werd steeds erger ook na het scheiden van hun twee kon ze niet meer bij andere vogels in hebben.Ze lijken ook niet op de kleine saffraanvinken,in een oude oplage van onze vogels mei 1999 stonden ze bij cini soorten serinus scotops,hier zitten nog verschillende ondersoorten bij volgens de schrijver vrg Rob.

          Opmerking


          • #6
            Omdat het zulke beweeglijke vogeltjes zijn is het niet al te makkelijk om een goede foto te maken, maar ik ga het nogmaals proberen.

            De discussie over wat voor soort vogels ik nu eigenlijk heb vind ik bijzonder interessant en zal deze ook volgen.
            Door de verkoper is mij verzekerd dat het vredelievende diertjes zijn. Er is mij totaal niet verteld dat ze tijdens de broed en blijkbaar ook daarna vijandig kunnen zijn ten opzichte van de andere bewoners.

            Ik zal alle voorgekomen benamingen opzoeken op google en laat jullie nog weten wat ik er van vind.

            Op het blad Onze Vogels ben ik nog niet zo lang geabonneerd dus ik kan niet terug kijken in een blad van 1999 tot mijn spijt.
            Misschien is het artikel nog elders te vinden of kan iemand mij dit toesturen?

            Groeten,
            Monique

            Opmerking


            • #7
              Google eens op sicalis citrina. Komt het best overeen qua kleurstelling.

              Greetzzz

              Opmerking


              • #8
                winterkoning;Boskanarie zou goed kunnen zijn.

                Zelf noemde de handelaar ze ook argentijnse boskanarie dus ik ook,in onze vogels van augustus 1987 worden onder de naam serinus-cini's wel een 30 soorten en dan nog eens de ondersoorten besproken.Bij verschillende soorten zijn mooie foto's bij toch vond ik het moeilijk om precies de soort aan te wijzen die ik had.De bestreping is over het algemeen met de jeugdrui weg,het kan zijn dat door verplaatsing van de vogels de rui misschien niet goed doorgezet heeft of dat het om een ondersoort gaat waar geen verdere gegevens van bekent zijn.Oh ja MONIQUE was de verkoper een handelaar of de kweker,een handelaar zal er wat dat betreft geen ervaring mee hebben.Heb zelf al vaker lieve vogeltjes gekocht die bij het broeden helaas veranderden in agresieve vogels om hun teritorium te verdedigen vrg Rob.

                Opmerking


                • #9
                  Bij de meeste importen, worden alle ondersoorten als 1 noemer vermeld.
                  Het is dan ook zaaks om te weten waar je op moet letten als je een "koppel" aangeboden wordt, niet dat ze een pop van het ene soort en man van een ander soort bij elkaar hebben gezet als zijnde koppel.
                  Het mooiste is als je zelf uit kan zoeken uit alle vogels die uit die zending aanwezig zijn. Vaak zie je dan pas de verschillen.
                  Heb dit zelf meerdere keren meegemaakt dat ik kon uitzoeken, al waren dat dan wel kromsnavels ( aratinga's).


                  Henk
                  vriendelijke groet
                  Henk

                  Opmerking


                  • #10
                    artikel saffraanvinken/arg.boskanarie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Monique B.
                    Omdat het zulke beweeglijke vogeltjes zijn is het niet al te makkelijk om een goede foto te maken, maar ik ga het nogmaals proberen.

                    De discussie over wat voor soort vogels ik nu eigenlijk heb vind ik bijzonder interessant en zal deze ook volgen.
                    Door de verkoper is mij verzekerd dat het vredelievende diertjes zijn. Er is mij totaal niet verteld dat ze tijdens de broed en blijkbaar ook daarna vijandig kunnen zijn ten opzichte van de andere bewoners.

                    Ik zal alle voorgekomen benamingen opzoeken op google en laat jullie nog weten wat ik er van vind.

                    Op het blad Onze Vogels ben ik nog niet zo lang geabonneerd dus ik kan niet terug kijken in een blad van 1999 tot mijn spijt.
                    Misschien is het artikel nog elders te vinden of kan iemand mij dit toesturen?

                    Groeten,
                    Monique
                    Hallo Monique,ik heb een artikel uit 1988 gevonden en kan het naar je opsturen als je wilt,met het formulier uit de adressen lijst krijg ik het echter niet voor elkaar,weet iemand een andere oplossing?
                    Op deze site zetten lukt me ook niet het bestand is te groot.
                    mvg,
                    Kingfisher
                    Mvg,
                    Kingfisher.

                    Opmerking


                    • #11
                      Hallo,

                      Ik val pas later even in deze duscussie.
                      De Argentijnse Boskanarie is i.d.d. een compleet andere soort dan de Boskanarie waarin eerder gerefereerd werd.
                      Dit heeft méér te maken met het feit dat, in dit geval, het beestje een méér aansprekende naam moet hebben voor de handel, dan dat sprake zou zijn van een bepaalde verwantschap tussen deze Sicalis soort en de bedoelde Serinus soort.

                      Hetzelfde is gebeurd met de Mexicaanse Roodmus, (Mexicaanse Goudvink).

                      Wat de Safraanvinken betreft; ik heb wel enkele jaren de "grote Safraanvink" gehad, maar ik kan wat dát betreft weinig aan deze discussie bijdragen, dan dat het inderdaad géén schatjes zijn.....

                      De Serinus-soort die hiervoor aangehaald is; hier enkele namen waaronder prima te zoeken is via Google; Serinus scotops
                      Heeft twee ondersoorten; S.s. scotops en S.s. transvaalensis.
                      Nederlandse naamgevingen; Boscini, Boskanarie, Frans; Serin du Natal, Duits; Waldgirlitz, Engels; Forest canary, Striped canary, Italiaans; Canarino della Foresta.
                      De continentale naamgeving (Dendrospiza scotops) benoemd verder nog een ondersoort(Dendrospiza s. umbrosa) op z'n Nederlands Streepborstkanarie, Duits; Schwarzkinngirlitz, Engels; Sundevall's seedeater.

                      Succes, Serinus
                      The proof of the pudding is in the eating

                      Opmerking

                      Working...
                      X