Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kapoetsensijzen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kapoetsensijzen


  • #2
    Ik heb een aantal jaren kapoetsen gekweekt in een broedkooi van 80 breed 50diep en 50 hoog gewoon naast de kanarie,s zonder bijverlichting .De vogels bij mij deden het 1/2 keer inhet voorjaar en 1/2 keer in het najaar meestal was de daglengte dan ong. 13 uur.Eivoer werd nooit gegeten de jongen brachten ze hoofdzakelijk groot met kiemvoer wat bestond uit negerzaad en zoet raapzaad verder kregen ze hierbij veel vogelmier en af en toe brocolie.Als er jongen waren deed ik vanaf de derde dag de kachel hoog tot ze goed in de veren zaten omdat de oudervogel vrij snel s,nachts niet meer op het nest zit.Ik vond het persoonlijk een vrij gemakkelijke vogel . Het hele jaar gewoon de nestjes laten hangen zie je vanzelf wel wanneer ze beginnen.Dit doe ik trouwens bij al mijn vogels.Gewoon de natuur de gang laten gaan en niks forceren.

    Opmerking


    • #3
      kapoetsen

      Ik heb een koppel kapoetsensijzen in mijn buitenvoliere. Ze zitten met andere sijzen van allerlei aard cq soort en die verdragen elkaar heel goed. In de zomer hebben zij 4 jongen grootgebracht.Vrouwtje legt de eieren en zit in het begin te broeden tot de vogels uit zijn daarna neemt de man het over. Hele gezelligevogels niet agressief ook niet als zij broeden. In het voer doe ik extra voer voor de kapoetsensijs en wat zwart zaad. Verder veel zaden uit de natuur. Geef de vogels wat eivoer en wat pinkies daarin. Jongen zijn heel mooi opgegroeid en zitten nu bij een paar kwekers uit de buurt, die ze met mij voor baardsijzen en zwartkopsijzen hebben geruild. Maar nu moeten we de winter.
      Tot nu toe gaat het heel goed met ze.
      gr
      Pim Bakker

      Opmerking


      • #4
        Ik ben vorig jaar begonnen met een koppeltje kapoetsensijzen. Ze zitten tijdens het najaar, winter en vroege voorjaar bij mij binnen op kamertemperatuur en dan kweek ik ook. Vorig jaar kweekte ik al eind december. Op dit moment heb ik 4 koppeltjes en met 3 wil ik gaan kweken. Inmiddels ben ik al weer het aantal lichturen aan het opvoeren naar 15 uur en ik hoop dat ze over een paar weken gaan beginnen.

        Mijn eerste koppeltje heeft 3 legsels gehad waaruit 5 jongen zijn grootgekomen. Wat ik niet wist is dat je de eitjes moet rapen zoals bij een kanarie omdat de pop bij het eerste eitjes al broedt. Toen ik ben gaan rapen kwamen er meer jongen op stok. Een moelilijk te kweken vogel is het zeker niet is mijn ervaring, eigenlijk net zo makkelijk als de kanarie. Tijdens de kweek zijn de popjes niet schuw en moet je ze zelfs van het nestje duwen om controle uit te voeren.
        Bij mij zitten ze in broedkooien van 80x40x30 met de mogelijkheid om een afscheiding te maken mocht de man te agressief zijn maar dat is niet nodig gebleken. Als bodembedekking gebruik ik fijne beukensnippers en ik hang of bevestig wat coniferentakjes in de kooi (de geur schijnt ze in broedstemming te kunnen brengen). Broeden doen ze in nestmandjes, traliekastjes en andere voor kanaries gebruikelijke nestgelegenheden. Als nestmateriaal gebruiken ze kortgeknipt kokosvezel afgewerkt met zachtere materialen zoals sisal, veertjes e.d.. De jongen hebben geen levend voer nodig en worden gevoerd met het normale voer aangevuld met een goed eivoer (hoewel ze bij mij niet echt aan het eivoer willen) en groenvoer. Vooral vogelmuur zijn ze gek op.
        Nog een tip voor in de kooi of voliere: zorg voor een hoogeplaatste zitstok of tak want kapoetsensijzen zitten graag op een zo hoog mogelijke plaats om te slapen. Doe je dit niet dan hangen ze 'snachts aan de tralies of gaas of gaan ze op het nest zitten als dat het hoogste punt is.

        Qua voer krijgen ze bij mij een kanarievoer aangevuld met negerzaad, een beetje extra lijnzaad en onkruidzaden. Buiten de broedtijd enkele keren per week wat groenvoer en eivoer met wat extra caroteen voor de kleur. Verder geef ik ze aangezuurd drinkwater 3x per week en 3 keer per week extra vitamines in het drinkwater. Badderen zijn ze dol op dus zorg zoveel mogelijk voor een badgelegenheid.

        Helaas kunnen kapoetsensijzen wel een beetje gevoelig zijn voor een aantal ziekten. Ik merk dat ze snel last kunnen hebben van de luchtwegen (o.a. verkoudheid, luchtpijpmijt). Verder kunnen ze ook last hebben van coccidiose maar bij mij is dat gelukkig nog niet voorgekomen. De kooi goed droog en schoon houden moet voldoende zijn om dat tegen te gaan. Ze kunnen niet heel erg goed tegen ons winterse klimaat dus in april/mei pas naar buiten doen en eind oktober weer naar binnen zou ook sterfgevallen kunnen schelen.
        Verder niks dan lof voor de kapoetsensijs en het is jammer dat zo weinig kwekers zich aan dit vogeltje wagen hoewel ik het idee heb dat het er langzaamaan toch steeds meer worden. Ik ben en blijf fan van dit vogeltje zeker nu ik laatst kampioen ben geworden met een kapoetsensijs op de plaatselijke tentoonstelling (met bondsmedaile), dus het is ook nog eens een goede showvogel.
        Make birds not war.

        Opmerking


        • #5
          sterfgevallen bij jongen van +- 3dagen oud

          kan iemand mij zeggen hoe het komt dat mijn jongen sterven na een dag of 3?
          mijn eerste rondje heb ik van 3 koppels 6 jongen gekweekt,nu hebben ze allen nog 2 broedsels gehad, maar telkens sterven de jongen na 3 dagen,
          zou dit een reden hebben?
          als iemand hier een tip kan van geven, zou dit zeer welkom zijn
          grtz, Ivan

          Opmerking


          • #6
            kapoetsensijs

            Hallp
            is je omgevings temperatuur wel voldoende ongeveer 20 graden
            de ouders gaan heel snel s'nachts niet meer op het nest zitten

            gr Bennie

            Opmerking


            • #7
              Ik heb hier nu hetzelfde probleem alleen stierven de jongen na ruim 9 dagen.
              De pop had vanacht voor het eerst niet op het nest geslapen en vanochtend leefden de jongen nog echter vanavond toen ik thuis kwam waren ze allen dood, een had nog een volle krop de rest niet. Het is het allereerste nest van deze pop dus ik denk dat het onervarenheid is en de man bemoeide zich niet met voeren. Ik had nestgelegenheden aan de buitenkant van de broedkooi hangen en ik denk dat dat ook niet helemaal werkt dus ik ga nu nestkorfjes aan de binnenkant hangen. Bij mij is het ongeveer 18 graden en dat ging vorig jaar ook goed. Nou ja gewoon pech dus.

              Mijn andere koppel gaat ook nog niet lekker. Het eerste nestje was onbevrucht en bij het 2e nestje ligt om de paar dagen een ei op de gond (wel bevrucht). Ik verdenk de man ervan dit op zijn geweten te hebben dus het volgende nestje scheid ik hem van de pop tijdens het broeden, eens kijken hoe dat gaat.
              Make birds not war.

              Opmerking

              Working...
              X