Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuw begin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • nieuw begin

    Langs een muur van de tuin (schaduwkant van de muur, op het zuiden) wil ik nog een voliere zetten. Die wordt dan 3,5 meter lang en 1 meter breed, met een nachthok van 1 x 1 meter aan een einde. Het moet qua aanzicht wel een deel van de tuin blijven met beplanting erin. Wat betreft vogels: gewoon voorr 't plezier, eenvoudig, kleurrijk, hopelijk wel wat broeden en plezier van jongen. Geen gedoe met broedkooien, scheiden van pop en man, etc..
    Na nogal wat zoeken kom ik op het idee er wat zebravinken in te zetten. Die zouden best leven in een groepje van drie of vier paartjes en zijn niet duur.
    Er komen dan natuurlijk wel slaapnestjes, maar moet het nachthok met enige verwarming vorstvrij gehouden worden?
    Zijn er andere belangrijke tips?

  • #2
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      beste Budgie

      je wilt plezier van de vogels in de vlucht die op moet gaan in je tuin.
      je wilt liever niet teveel vangen in de vlucht of mannen en poppen scheiden maar wel hopenlijk wat broeden.

      mijn advies zou zijn neem dan kleurrijke vogels bv goulds, zebravinken in verschillende kleuren en dan alleen mannen je hebt dan geen probleem met jongen uit vangen of mannen en popen scheiden omdat anders de vlucht te vol komt te zitten.

      hou er rekening mee dat als je er 3 koppels zebravinken inzet je aan het eind van een kweekseizoen er zo maar een stuk of 50 vogels in heb zitten en je moet dan toch aan het vangen.

      of het nachthok doormiddel van verwarming vorstvrij gehouden moet worden hangt af van welke vogels je er instopt en ook wanneer je dit doet.
      de soorten die ik noemde in mijn advies kunnen rustig in een goed tochtvrij nachthok zonder bij verwarming gehouden worden als je ze er maar aan het begin van de zomer er in plaats zodat ze gelijdelijk kunnen wennen aan de omstandig heden.
      Henk Dijkkamp

      Ik weet niet alles maar doe mijn best.

      Opmerking


      • #4
        Goede raden

        Bedankt allemaal. Gezien de toch vooral positieve berichten denk ik dat ik toch ga voor zebravinken, inclusief uitvangen. Ik denk dat een kooi van 4,5 meter lang wel verdeeld kan worden in een mannen en vrouwenhelft. Dan zal ik wel iets slims bedenken als nachthok. En de winter besteden aan de bouw, met de vogels wachten tot april/mei.
        Blijven twee vragen:
        - Wat te doen met al die jongen? Zijn die makkelijk ergens goed onder te brengen? (het gaat niet om de centen).
        - Hoe te verwarmen? Stroom wordt wel duur als 't uren lang moet verwarmen, een nachthok heeft hoe dan ook in- en uitvlieg openingen, dus buitenlucht.
        Hans V. (Budgie voor de liefhebbers van Budgies)

        Opmerking


        • #5
          Wel of geen verwarming in de winter.

          Hallo Budgie,
          Heb zelf ook zebravinken in mijn buitenvoliere zitten maar zonder nachthok. Als je de wind in de winter een beetje uit je voliere kunt houden ben je naar mijn idee ver genoeg. Ik plaats als het erg koud word altijd ruiten (misschien ook een idee voor andere ) voor de voliere's zodat de wind er niet in komt en dan kunnen mijn zebravinken de winter goed aan. Het is tot nu altijd goed gegaan. Buiten stoken is een erg dure aangelegenheid. Voor het kwijtraken van mijn jonge komt bij mij in buurt een opkoper en daar gaan de meeste jonge dan ook heen. Zo jonge zebravinken verkopen duurt mij te lang er is bij mij in de buurt weinig vraag na. Succes.
          Groet Goudvink.

          Opmerking

          Working...
          X