PDA

Bekijk Volledige Versie : Somalische Goudbuik-gorzen

wjvdlinden
28-12-2006, 21:10
Wie kan mij meer vertellen over onderstaande vogels.

SOMALISCHE GOUDBUIK-GORZEN (Emberiza flaviventris poliopleura)

Ik zag ze toevallig te koop staan maar ik kan niet zo snel een foto vinden. Zijn het Vruchten-insectenetende vogels. Wordt er mee gebroed. Bij welke vogels kunnen ze. Is er verschil tussen man en pop etc etc. Is er een website waar ik info over deze vogels kan vinden.

Kortom wie helpt mij verder?

Zwartkopje
28-12-2006, 21:19
Heb je al bij Emberiza flaviventris gezocht, dan krijg je wel resultaten. Daarvan zal het wel een ondersoort zijn.
De vraag is altijd of men de wetenschappelijke namen goed schrijft of het een gebruikelijke is.
Ik zou zoeken bij Emberiza flaviventris en dan kijken naar iets in het verhaal van Somalie en iets wat lijkt op poliopleura.

Volgens mij zijn het niet insecteneters als basisvoedsel.

kingfisher
28-12-2006, 21:39
Hallo zwartkopje,deze vogels gaan ook wel onder geelbuikgorzen,ik heb ze meerdere jaren gehad ,hele rustige vogels en worden vrij tam.
De man zingt nog een aardig liedje,bij de opvoeding van hun jongen hebben ze zeker insecten nodigals buffalo's,miereeieren enz.
In Onze Vogels staat een kweekverslag die ik voor je kan opzoeken als je dat wilt.
De man die ze verkoopt ken ik,ooit wel eens een koppel spitsstaartbronzemannen bij gekocht die hij als bergbronzemannen verkocht toen ik hem daar op wees was dat niet zo maar omdat ik deze ook wilde hebben en de prijs goed was heb ik ze toch gekocht.
Dus als je gaat kijken ,opletten.
Toen ze nog ingevoerd werden kosten ze rond de 100 euro een koppel en toen ik ze kocht zo rond de 95 gulden.
Ik heb een foto van een man opgezocht voor je.
Mvg,
Kingfisher

wjvdlinden
28-12-2006, 21:45
Goedeavond Heren,

Bedankt voor jullie reacties. De foto ziet er wel mooi uit. Kunnen ze in een zelfde voliere als de japanse nachtegaal, eleganten en/of kleine tropen.

Zijn ze winterhard? Wat is de ringmaat?

kingfisher
29-12-2006, 21:06
Goedeavond Heren,

Bedankt voor jullie reacties. De foto ziet er wel mooi uit. Kunnen ze in een zelfde voliere als de japanse nachtegaal, eleganten en/of kleine tropen.

Zijn ze winterhard? Wat is de ringmaat?Ze kunnen in een buitenvoliere en ik heb ze met nachtegalen en sneeuwkruintapuiten gehad en nooit problemen.
's winters wel vorstvrij overnachtenen ringmaat 2,9 mm.
mvg,
Kingfisher

Akosua
31-12-2006, 11:28
Wie kan mij meer vertellen over onderstaande vogels.

SOMALISCHE GOUDBUIK-GORZEN (Emberiza flaviventris poliopleura)

Ik zag ze toevallig te koop staan maar ik kan niet zo snel een foto vinden. Zijn het Vruchten-insectenetende vogels. Wordt er mee gebroed. Bij welke vogels kunnen ze. Is er verschil tussen man en pop etc etc. Is er een website waar ik info over deze vogels kan vinden.

Kortom wie helpt mij verder?

De somalische goudbuikgors(ortolaan) emberiza polliopleura heeft witte flanken
De afrikaanse goudbuikgors heeft dit niet.
De kaapse goudbuikgors is ca 2 cm groter dan de vorige genoemde soorten.
Tijdens het broedseizoen (als er jongen zijn) worden wel agressiever dulden tot ca 50cm van het nest wel andere vogels.
Het zijn goede broeders die zeer sterk zijn, hebben bij mij altijd zomer en winter in een buitenvoliere gezeten.Konden wel naar binnen werd echter nauwelijks gebruikt van gemaakt. Ik heb zelfs jongen gehad in november, was toen al vrij koud.

Het zijn zaadeters (tropen met onkruid en kanariezaad) eten ook trosgierst. Hebben wel levendvoer nodig. Als er jongen zijn worden deze uitsluitend gevoerd met levendvoer.

wjvdlinden
01-01-2007, 21:26
Goedeavond heren,

Vorige week heb ik nu de vogels gekocht.

Ik heb wat foto's gemaakt zie bijlage.

Ik begreep dat er heel veel ondersoorten zijn.

Wie kan mij nu de juiste naam geven.

Zou ik de vogels nu nog naar buiten kunnen doen. Ze komen uit een kelder waar het continu tussen de 10 en 15 graden zijn. Ik begreep ringmaat 2,9 mm maar toch geen europese cultuurvogelringen?

Akosua
01-01-2007, 23:02
emberiza flaviventris
gelbbauchammer
golden breasted bunting

Nu niet naar buiten zetten.
Ring maat 2.9 mm

Goedeavond heren,

Vorige week heb ik nu de vogels gekocht.

Ik heb wat foto's gemaakt zie bijlage.

Ik begreep dat er heel veel ondersoorten zijn.

Wie kan mij nu de juiste naam geven.

Zou ik de vogels nu nog naar buiten kunnen doen. Ze komen uit een kelder waar het continu tussen de 10 en 15 graden zijn. Ik begreep ringmaat 2,9 mm maar toch geen europese cultuurvogelringen?

wjvdlinden
30-07-2007, 19:16
Is er nog iemand die dit jaar met de geelbuikgorzen heeft gekweekt.

Bij hebben ze nu 2 keer gebroed. Helaas zijn ze beiden keren niet groot geworden.

Voor foto's van de vogels zie eerder in deze topic.

kingfisher
09-09-2012, 19:23
Even een oude topic naar boven gehaald,Wj heb je deze vogels nog en inmiddels wat mee gekweekt?
Ik heb sinds kort een man zitten en een ek pop komt eraan binnenkort en heb dus even wat oude topics door zitten spitten.

leila
11-09-2012, 00:59
hallo,ik zou heel voorzichtig zijn met het bijplaatsen van kanarieachtige vogels en helemaal met geelgekleurde vogels ,vooral in de broedtijd kunnen en zijn ze meestal zeer agresief ook naar de jongen als er mannen tussen zitten.
en ik zou ze een ruim hok geven ,mvg;)

kingfisher
11-09-2012, 19:38
Thanks Leila,jij doelt natuurlijk op mijn wilde en geelkruinkanaries?
Daar gaan ze in principe niet bij en ik heb ze vroegah ook gehad en ik weet nog wel een beetje wat er kan en niet kan maar bedankt voor de tip.

Ton
20-04-2015, 18:43
iemand nog hier die deze vogels heeft, de goudbuikgors /geelbuikgors / acaciagors ?

kingfisher
20-04-2015, 20:09
Worden weer regelmatig aangeboden zag ik.
Ik heb ze niet meer,zijn verhuisd naar een bevriende kweker,ging niet meer ivm de luide zang.
Had ze vroeger ook gehad maar toen eigenlijk geen problemen maar met deze man ging het echt niet,begon om 4.30 in de ochtend maar als ik dan naar mijn werk ging hoorde ik hem aan het eind van de straat nog (en ze zitten binnen hè).
Buurman was niet blij,maar wat wel gek is over de Braziliaanse bisschoppen hoor ik hem niet,begint wel iets later maar is toch ook flink hard.
Maar goed,deze blijven en daar veranderd ook hij niets aan.:D

stick
20-04-2015, 20:25
Ik heb er 3 koppels van zitten, vorig jaar ook mee gekweekt. Zeer aangename en sterke vogel. En als je een goed koppel hebt kweken ze ook gemakkelijk. Ze worden inderdaad de laatste tijd veel aangeboden, er word zelfs redelijk mee gekweekt. Ik zelf heb nog een man op overschot zitten.

kingfisher
20-04-2015, 21:46
3 koppels zegt u?
Komt me bekend voor,toevallig in Maasdijk?;)

stick
22-04-2015, 19:09
Toevallig niet, en ik heb 3 geringde koppels. Er worden de laatste tijd veel van deze vogels aangeboden, maar vooral mannen. Ik heb dit jaar al enkele keren bij handelaars in Noord Brabant gestaan die beweerde dat ze koppels hadden maar alleen mannen hadden zitten.

kingfisher
22-04-2015, 20:37
Ok,was zomaar een vraagje,ik had hier mijn man toendertijd vandaan en hij kweekt ze nog steeds en ook met drie paar vandaar.

Ton
24-04-2015, 18:28
Ik heb er 3 koppels van zitten, vorig jaar ook mee gekweekt. Zeer aangename en sterke vogel. En als je een goed koppel hebt kweken ze ook gemakkelijk. Ze worden inderdaad de laatste tijd veel aangeboden, er word zelfs redelijk mee gekweekt. Ik zelf heb nog een man op overschot zitten.

kan je deze soort bij elkaar houden tijdens de broed, of heb je ze apart zitten ?

en wat voor voer geef jij ze zoal, ook insecten/levend voer ?

kingfisher
24-04-2015, 20:13
Niet bijelkaar plaatsen,wordt oorlog,mannen kunnen zeer fel zijn.
Ik had ze hier op een goede tropenmengeling,onkruidzaden met veel graszaden en lvend voer waren ze hier gek op.
Kwam de man ook uit de hand halen,eigenlijk alles wat ik ze voorzette,pinkies,buffalo's,miereeitjeszowel uitvde diepvries als levend.
Meelwormen zullen ze vast ook eten maar die voer ik al jaren niet meer.

Ton
24-04-2015, 20:28
ben ook niet zo gek op meelwormen.

geef liever buffalo`s. heb net nog een doosje krekels nr 7 gekocht. de jappen zijn er gek op.

wil later als het wat warmer word ook wasmotlarven gaan voeren.

voor de gorzen, heb ik een gorzen mengeling gekocht, en eivoer.

voor de rest kunnen ze met de pot mee eten.

stick
25-04-2015, 16:37
1 koppel zit alleen in een voliere (2,5x1,5 m), 1 koppel deelt een voliere (3x2m) samen met een koppel zwartkopgroenvinken en 1 koppel deelt een voliere (5x3) samen met 1-1 zwartkopgroenvink en 1-2 barmsijs. Dat verloopt allemaal goed. Ik zou nooit 2 koppels in dezelfde voliere plaatsen.
Als voeding krijgen ze gewoon mengeling inlandse, om ze in kweekstemming te brengen geef ik alle weken eens wat eivoer met diepvriesinsecten. En tijdens de kweek 2 a 3 keer per dag eivoer met diepvriesinsecten (meelwormen, buffalo, pinkies, wasmotlarven, hermetia). Wanneer voorhanden krijgen ze ook vogelmuur en herderstasje en af en toe trosgierst. En ook nog wel eens een stukje appel.
Hier doen ze het bij mij prima.
Op dit moment zijn er 2 koppels nest aan het maken, dus ik verwacht de komende weken eieren!

Ton
26-04-2015, 19:01
geef je ze geen levend voer ?

niet alle vogels eten diepvries denk ik.

net wat ze gewend zijn dan.

J.J.
13-02-2016, 18:08
Hallo,

zijn geelbuikortolanen vogels die aan het aanwezige groen in de voliere eten? Of slopen ze de knoppen van de planten?
Mijn voliere is namelijk behoorlijk begroeid met vanalles en alhoewel ik deze vogels zeer mooi vind, laat ik ze aan mij voorbij gaan als ze aan het groen zitten.

stick
13-02-2016, 18:11
Kweek deze al een paar jaar en bij hebben ze nog nooit aan het groen gezeten.

J.J.
13-02-2016, 20:38
Bedankt voor het snelle antwoord!