PDA

Bekijk Volledige Versie : Insecteneters volière

Lucky
27-12-2006, 17:10
Hallo, ga een buitenvolière maken cq inrichten voor insekteneters. Een drie hoek van 8x6x3 meter bij 1,80 meter hoog onoverdekt en beplant. Plus een nachtverblijf van 1x3 meter bij 1,80 meter hoog.
Dit is voor mij nieuw terrein heb wel sinds jaar en dag alle soorten zaadeters maar insecteneters is nieuw. Er komen voorlopig baartmannetjes, een nader te bepalen mezen soort en (gekraagde of zwarte) roodstaartjes in.(van elk van deze drie een koppel)
Nu is mijn vraag waar moet ik evt. speciaal opletten of aan denken?
Wat is er specifiek anders ten opzichte van een inrichting voor zaadetersvolière? Graag jullie tips!!!!

greetings Lucky:)

Ton Koek
27-12-2006, 22:18
Tenzij je zelf heel klein bent is 1.80 hoog wel wat laag lijkt me. Waarom niet 20 cm erbij nemen?

girlits
27-12-2006, 23:13
Als je roodstaarten neemt moet je de zwarte nemen deze kun je als koppel bij elkaar houden de gekraagde roodstaarten moeten eind juli al uit elkaar gehaald worden. veel succes eddie

Lucky
28-12-2006, 16:29
Hallo, Winterkoning en Girlits bedankt voor de tips!!!

Oh, ja Ton inderdaad ik ben zelf klein van stuk:D :D maar de muur met de buren is ook maar 1,80 m. hoog en ik wil niet dat de volière er boven uit steekt.

Greetings Lucky:)

Budgie
28-12-2006, 17:20
Kijk a.u.b. ook even bij mijn vragen over een nieuwe voliere. De tip over insecteneters lijkt mij zeker goed. Maar ik zie geen kans om steeds vogels ergens anders te plaatsen, ze zullen het 't hele jaar in dezelfde kooi moeten doen.
Wat kan dan nog wel of niet? Ik dacht eerst aan meer dan een paar van hetzelfde ras. Maar de tip bodem/midden/boven klinkt ook goed. Graag namen.

En wat bedoeldt Winterkoning met sfeerverlichting? Echt wat licht ná zonsondergang, schemering, zoals die in de tuin vaak gebruikelijk is?

Budgie

girlits
28-12-2006, 17:34
Je kan voor op het bodemgedeelte kiezen voor leeuwerikken of gele kwikstaart in het midden rietgors of baardman bovenin zwarte roodstaart of eventueel een paar sijsjes of barmsijsjes.Dit zijn allemaal vogels die je ook buiten het broedseizoen kunt samenhouden.Van tapuit ook een bodemvogel weet ik niet of die in de winterperiode samen in een vlucht kunnen,ze zijn ook een stuk duurder daarom heb ik dit nog niet geprobeerd.Wie kan me hierover inlichten b.v.d eddie

Ton Koek
29-12-2006, 00:57
Zou een groepje europese sijsjes niet gewoon samen kunnen blijven het hele jaar? In zo'n ruimte een koppel of 4, 5 moet erg mooi zijn. Eventueel wat (Europese) kwartels er bij en genieten maar. :)

girlits
29-12-2006, 01:40
Ik heb mijn gele kwikstaarten momenteel in een gezelschapsvoliere vliegen wel samen en met andere vogels wat agressie in het broedseizoen betreft dan heb ik alles in aparte vluchtjes.Tot nu toe heb ik geen agressie t.o.v. elkaar of tegen andere vogels gezien.De grote gelen zitten wel apart maar ook zonder problemen bij andere vogels .Ik had er twee naast elkaar begonnen ze gelijk tegen elkaar op te vliegen langs het draad.Wat agressie in het broedseizoen betreft het lijkt mij een vrij grote voliere Mijn grootste is twee bij twee meter .Hierin wil ik aankomend jaar proberen met drie koppels te kweken .Maar geen kwikstaarten.Op de grond leeuwerik /tapuit in het middengedeelte gekraagde of zwarte roodstaart en bovenin putter of sijs.Of ik dan problemen krijg met overdadig levend voer dus teveel eiwitten voor de zaadeters zie ik dan wel weer.Wat een zwerm sijsjes betreft weet ik uit eigen ervaring dat je het kweken wel kunt vergeten met meerdere koppels het is mij tenminste nog nooit gelukt.Dit lukt wel met barmsijsjes of groenlingen maar dan een man met meerdere poppen.Lijkt me alleen niet makkelijk om nou nog aan goede kweekkoppels te komen . voor de rest succes laat eens lezen wat het geworden is groeten eddie

Lucky
29-12-2006, 19:23
Bedankt voor de reactie's hier steek je teminste iets van op.

Winterkoning,Heb je een alternatief voor de pestvogels?
Je weet dat ik Baartmannetjes en een mezensoort in de voliere wil plaatsen welke derde soort buiten de pestvogels zou je dan willen adviseren? (Heb begrepen dat de zwarte roodstaarten niet de gemakkelijkste vogels zijn om te starten.)
De hoeken van de voliere zijn op het smals een meter breed dus niet geheel in een punt. Dus zoveel plaats verlies zal er niet zijn. Denk zelf dat elk koppel een hoek tot zijn teritorium zal verkiezen. Daarom ook de keus voor drie koppels.

girlits
29-12-2006, 22:26
Heb zojuist gelezen dat budgie kiest voor zebravinken.Wat het alternatief betreft voor pestvogels is mischien de zwartkop een vogel die hiervoor in aanmerking komt?Dit is tevens een vogel die ik mij nog wil aanschaffen zou er dus graag iets meer over willen weten. groeten eddie

girlits
30-12-2006, 17:29
winterkoning. Die nieuwsgierigheid die jij noemt bij de mezen heeft mij vorig jaar een nestje jonge putters gekost door een baardmanmannetje wat ik over had en waarvan ik dacht dat hij wel bij andere vogels in kon vliegen maar in zijn zoektocht naar insekten haalde hij alles overhoop.Hoe is het met mijn vraag over de zwartkop kunnen ze saman overwinteren en hoe is zijn gedrag in een gemeenschapsvoliere. groeten eddie

Zwartkopje
30-12-2006, 17:47
Is dus heel verschillend. Je kunt er geen pijl op trekken.
Heb een koppel zwartkoppen dat al drie jaar bij elkaar zit, no problem. Maar dus laatst bijna een man van een ander koppel verloren doordat de pop er ineens achteraan ging(en al een roodborst gedood had.)
Is verder een prachtige zanger en een lief vogeltje(meestal)

Lucky
31-12-2006, 16:04
Beste winterkoning, bij de mezen soort word er door mij aan de azuurmees gedacht. Een vriend van mij kweekt deze en had vorige zomer 7 jongen op stok. Maar of het deze worden weet ik nog niet. Ik denk dat als ik binnenkort start met de voliere er dit jaar alleen de baardmannetjes in zullen vertoeven.
Evt met een geleend stel azuurmezen.

Aan allen een goed 2007!!!-0-

Lucky
01-01-2007, 13:09
Je hebt de verkeerde voor. Daar de vogels bij mijn kennis allen nog leven.