Mededeling

Collapse
No announcement yet.

afrikaans baardmannetje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • afrikaans baardmannetje

    Zijn er mensen die ervaringen hebben met het Sporopipes squamifrons oftwel het afrikaans baardmannetje. Ik heb nu een aantal wever en wida soorten en deze soort wordt ingedeeld bij de wevers. Dus ik was benieuwd of ze zich ook als typische wevers gedroegen of dat mensen kweekervaringen hebben met deze soort.

  • #2
    Het is geen wever in de zin van die giga nestenbouwerij, ze gebruiken zowel halfopen als traliekastjes.
    Ik heb ze jaren geleden goed kunnen kweken, het is een vrij aggressieve soort, bij andere soorten is in de broedtijd moord en doodslag.
    Als je jongen hebt is het een beetje hetzelfde als bij Afrikaanse Prachtvinken, eivoer, kiemzaad, levend voer (buffalo, miereneitjes, fruitvliegen (lopers) maar geen meelwormen)
    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

    Opmerking


    • #3
      He Daniel als je een mail naar me stuurt kan ik je een tel. geven van een lid van ons die er dit jaar een op de tt had zitten.Dit was een eigenkweekvogel van 2005,dit lid zal je er meer over kunnen vertellen vrg Rob.

      Opmerking


      • #4
        ik heb er momenteel zelf 6 zitten.
        zitten samen in voleire van ongeveer 1 m op 1.5 m.
        heb al 5 nesten gehad maar steeds onbevrucht.
        zijn zeker 3 poppen bij.
        dus als iemand nog mannen weet?
        mail me maar
        groeten
        jan

        Opmerking


        • #5
          Ik heb je al vaker gezegd (waarom luisteren je zo slecht) dat je ze paarsgewijs moet houden wegens vechten en andere rivaliteit.
          De mannen hebben zo geen tijd om een volledige paring te doen, vandaar veel/alles onbevrucht
          Bovendien is meerdere broedrijpe mannen van deze soort bij elkaar doen vragen om moeilijkheden (doden door vechten)
          kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

          Opmerking


          • #6
            sorry hans
            maar heb nog geen broedkooien vrij en zit momenteel in de examens. mijn plan was ook om ze vogende week per koppel op te zetten als ik weet wat de koppels zijn

            groeten

            Opmerking


            • #7
              hoi daniel,
              mijn (koppelgewijs)kweek ervaring( 1983) met deze leuke vogeltjes was :
              man en pop waren bij mij zeer goed uit elkaar te houden want het zwart tussen snavel en oog was bij de man volledig en bij de pop onderbroken en niet zo uitgebreid
              verder waren er nog wel kleine verschilletjes in kleur diepte.
              voeding was gemengd want ze zaten in een ruime (ong 10 x 2,5 m grondoppervlak) rijkelijk aangekleede gezeldschaps voliere,zo doende hadden ze de beschikking over zaad,meel,buffalowormen,eivoer,pinky's en wat toen nog mocht miereneitjes etc etc.
              nest was gemaakt van kokosvezel en wat ze vonden in de voliere aan blad en stengels en was een mooie druppelvorm ong 20 cm diameter met insluipgang van 15 cm? gebouwd in een hulst struik/boom.
              vogels alleen agressief als andere soort bij het nest kwam anders niet.
              andere vogels waren als ik mij niet vergist:regenboogvink,roodstaartminla,japanse pestvogel en nog wel een paar soorten maar dat weet ik niet meer.
              twee broedrondes gehad van 2 x 5 eieren wat resulteerde in jongen (hoeveel? weet ik niet meer 100% zeker maar ik dacht 6 over na rui).
              jongen blijven ong 19 dagen op het nest,ik had ze op de vijfde dag geringd met 2,5 mm ring welke ik had voorzien van een ventielletje.
              ik kon goed rond het nest lopen en omdat het op ooghoogte zat kon ik er vrij gemakkelijk bij om de jongen te ringen (scheurde het nest licht open dmv twee stokjes het nestmateriaal uit elkaar te duwen en zo de jongen te pakken ,klaar, nest provisories aan de buitenkant dicht gemaakt),oudervogels hadden er geen moeite mee
              jongen hebben altijd bij de ouders in het hok vertoefd.
              hopende dat je hier wat aan hebt

              zijn zeker 3 poppen bij
              .
              mag ik hieruit concluderen dat je het verschil niet weet/ziet bij de sexen?
              goed bedoeld (wist je dit onderstaande al dan heb ik niks geschreven)tipje:
              mannen zijn zwarter in de baardstrepen en het zwart tussen snavel en oog is bij de man vele malen uitgebreider dan bij de pop.
              maw bij de man loopt het zwart door tot het oog en bij de pop stopt dit ongeveer halverwege.
              vroeger kon ik het bij mijn vogels ook zien aan de witte oogring,deze was bij de man groter/breder en witter van kleur.
              kijk maar eventjes en je zal de verschillen direct wel zien tussen de sexen bij de Sporopipes squamifrons.

              Opmerking

              Working...
              X