Mededeling

Collapse
No announcement yet.

dode jonge vogels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • dode jonge vogels

    Hallo lezers,

    Ik zit met een probleem. Al jaren kweek ik gouldamadines met succes, gemiddeld kweek ik per jaar zo'n 80 vogels. Dit alles zonder medicatie, maar nu worden mijn jongen niet ouder dan 8 dagen tot mijn grote frustratie. Ze liggen in het nest met volle krop en als ze dood zijn stinken ze ontzettend. Wie kan mij helpen en heeft enig idee wat dit kan zijn.

    Graag hoor ik een reactie van iemand.

  • #2
    dode jonge goulds

    Heb ik vroeger ook gehad. Dit is typisch het schoolvoorbeeld van flagelatenziekte. Kuren met flagelamix of met een kuurtje tegen het geel voor duiven. Deze geneesmiddelen zijn gewoon te verkrijgen in de meeste dierenspeciaalzaken.

    Ik heb dit al eens eerder gepost.

    Je ouder vogels hebben het ook bij zich alleen hebben hier nog geeen last van, maar voor de jongen is het hun dood. kENMERKEN opgezwollen darmpjes, en als ze dood zijn, stinken ze bijna direkt.

    Laat het ook eens weten als het geholpen heeft. Je geeft vaak advies op dit forum, maar krijgt bijna nooit een reactie of het geholpen heeft. Dit is wel de bedoeling van dit forum.

    Opmerking


    • #3
      Gouldliefhebber.
      Wat het ook kan zijn is een schimmel infectie waarvan de ouders drager zijn,doch uit zichzelf een natuurlijke weerstand tegen op gebouwd hebben,de jonge worden geinfecteerd,en zo meer voer ze krigen zo groter word de infectie,tot het overslaat op de levensbelangrijke organen,met ploselinge dood ten gevolge,vandaar de volle Kroppen.
      Nystastine Labaz is te verkrijgen bij de gewone huis apotheek.
      tijdens het broeden 3dagen 4 druppels in een 100 cc drinkflesje.
      althans zo hebben wij het voor 3 jaar geleden opgelost.Doen het tijdens de eerste ronde broeden elke aanvang van het kweek seizoen.
      En meerdere in de gould amadine club.
      Voordat we een letanie van veearts supporters over ons heen krijgen,het komt van een Dierenarts tijdens een lezing voor een Regio van de Gould-Amadine C.
      Ger.

      Opmerking


      • #4
        kan, maar het allerbeste is om niet zelf aan het klooien te gaan met allerlei medicijnen, maar om even een mestonderzoek te laten doen bij een op vogelgebied kundige dierenarts.

        het doodgaan van jongen met volle krop is vrijwel altijd het gevolg van een ziekte die vrijwel zeker wordt overgebracht door hun ouders, via de kropvoeding.
        De leeftijd in dagen van het sterven hangt af van de mate van besmetting en welke ziekte het is.
        Het kan van alles zijn E. coli, schimmels, flagellaten, het "geel", campylobacter, coccidiose enz.
        kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

        Opmerking


        • #5
          reactie

          Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb op een reactie van mijn eerder gestelde vraag, nl. dat mijn jongen allemaal doodgingen. Ik heb vandaag pas deze reactie kunnen lezen omdat hij niet eerder door was gekomen.
          Je had inderdaad gelijk dat het om de flagelateziekte ging. Na de TT in Elst zijn er veel oude vogels gesneuveld. Ik heb er 2 laten onderzoeken en toen op advies van arts gekuurd met flagelmix. Toen gaan kweken en op de 8e dag na uitkomst gingen de jongen dood. Op advies van een bevriend vogelkweker ben ik de eerste 4 dagen na uitkomst nystastine labaz gaan geven en nu blijft alles in leven op 1 nestje na wat volgens mij weer dezelfde oorzaak heeft.
          Als ik eerder je advies had gelezen, had ik er dus veel aan gehad, dus toch nog enorm bedankt bij deze.

          Opmerking


          • #6
            Naar aanleiding van enkele mij te ore gekomen berichten haal ik dit topic nog eens naar boven.
            De vraag die in mij opkomt is:
            Zijn er bepaalde ziektes die samenhangen met bepaalde seizoenen.
            Of kunnen bepaalde ziektes worden toegeschreven aan bijvoorbeeld de weersomstandigheden?

            Opmerking

            Working...
            X