Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekverslagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweekverslagen

    Kan iemand mij helpen aan kweek verslagen? Ik ben opzoek naar verslagen van de volgende soorten:

    - Blauwfazantjes
    - Vuurvinken
    - Goudbuikjes
    - Dybowski astrildes
    - Rode druppelastrildes
    - Blauwgrijsroodstaartjes

    Heeft u deze kweekverslagen? Dan zou ik graag een mailtje van u ontvangen: rubengeertsma@hotmail.com. Of een reactie via vogelcafe.nl

    Alvast bedankt!
    Ruben

  • #2
    jou kweek kunt gebruiken.
    Niemand heeft de wijsheid in pacht (!).
    Als je bezig bent met levende organismen zal je steeds voor vragen gesteld worden.
    Die kun je alleen maar het hoofd bieden, door er je eigen ervaring op los te laten.

    Dus; Ruben, aan het eind van dit betoog wil ik je graag enkele tips geven.
    Kijk eens bij SCaP, http://www.scapnl.com/http://www.vogelforen.de/forumdisplay.php?f=8
    The proof of the pudding is in the eating

    Opmerking


    • #3
      kweekverslagen

      Hallo (Serinus),

      Bedankt voor je uitgebreide andwoordt. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben beginnend kweker met deze soorten. Ik ben benieuwd hoe andere vogelliefhebbers met deze vogels kweken. Ik wil een deel binnen (in broedkooien) kweken en het merendeel van de vogels buiten in de voliere.

      Ik zoek informatie over het aantal uren licht, wel of geen nestkasten enz. Ik heb aan aantal blauwgrijsroodstaartjes, ik ben benieuwd of deze vogels tijdens de broedseizoen bij elkaar kunnen blijfen.

      Ik ben erg benieuwd naar eventuele reacties....
      Ruben

      Opmerking


      • #4
        Hallo Ruben

        Het aantal lichturen is voor deze vogels niet van invloed op het broedproces. Gewoon wat je zelf handig vindt, kan het hele jaar door. Ik heb zelf voor de tropen binnen altijd 14 uur.
        Je kunt het broeden wel stimuleren door de luchtvochtigheid op te voeren tot ruim 70%. Ik hang diverse nestkastjes op maar bijna alle vogels bouwen bij mij liever in conifeertakken of in de heideplantjes. Alleen de zilverbekjes en de ekstertjes gebruiken hier nestkastjes. Ik geef ze royaal gras, hooi, kokosvezel (die lange), mos en veertjes (uit een oud kussen). Vooral de goudbuikjes zijn dol op die witte veertjes.
        Ik laat alle koppels tropen het hele jaar bij elkaar, alleen de elfenastrildes pikten elkaar nog wel eens kaal. Blauwgrijze roodstaartjes heb ik nooit gehad, die weet ik niet.

        Je napoleonnetjes doen het hier prima overigens (ik ben die van de garage in Amsterdam) :-)
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
          Blauwgrijze roodstaartjes heb ik nooit gehad, die weet ik niet.
          Zijn vergelijkbaar, die van mij gebruikten een kanarienestkastje, kokosvezel en bij de opfok aves-eivoer en buffalo's.
          (zaten in een vluchtje van 120 cm bij 60 cm 170cm hoog)

          Opmerking


          • #6
            kweekverslagen

            Hallo (Ton),

            Erg mooi dat de napoleonnetjes het goed doen. Het was een erg mooi groepje vond ik zelf, erg mooie vogels!

            Ik heb nog een andere vraag: Wat voern 'jullie' de vogels? Ik weet dat er kwekers zijn die alleen maar gekiemd zaad geven. Ik geef zelf draag zaad, omdat dit gewoon makkelijker is. Wat zijn de voordelen? Is gekiemd zaad beter? Zo ja, hoe maak ik dat dan?

            Ik hoor het graag!
            Ruben

            Opmerking


            • #7
              Ii geef zelf een (droog) tropenmengsel dat ik afwisselend aanvul met verschillende zaden. De ene keer wat gierstsoorten, dan wat graszaden, soms fijne milletsoorten.
              Kiemzaad gaf ik wel, maar na een flinke misser (teveel en te nat gevoerd tijdens een nest jongen) ben ik er mee gestopt.

              In feite is het heel gemakkelijk, gewoon zaad goed afspoelen en ongeveer 8 uur in een laagje water laten staan. Dan weer zeer goed afspoelen en je kunt het voeren. Kleine beetjes schijnt erg goed te zijn. Door het op gang komen van het kiemproces komen er veel gezonde stoffen vrij in het zaad.
              Langer dan die 8 uur hoeft niet, na die tijd wordt het niet nog beter, eerder minder van kwaliteit.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                The proof of the pudding is in the eating

                Opmerking


                • #9
                  kweekverslagen

                  Hallo,

                  Ik heb weleens gehoort dat je erg moet uitkijken met gekiemd zaad (giftigheid). Daarom ben ik er nooit aan begonnen.

                  Ik voer zaad van Versela-laga. Ik vind het een erg goed voer. Bijna alle zaden worden opgegeten. Ik heb gehoort dat deze firma een nieuw product op de markt gebracht heeft: Een mix voor speciaal afrikaanse prachtvinken. Heeft iemand hier ervaring mee?
                  Ruben

                  Opmerking

                  Working...
                  X