PDA

Bekijk Volledige Versie : Dosering multi vitamine

tropicbird
18-12-2006, 21:31
Hallo vogel-liefhebbers,

Ik heb een aantal koppeltjes Gould Amadines.
Voor de extra vitaminen heb ik Beavita multivitaminen gekocht.
Op de verpakking staat 1 á 2 druppels per vogel, dit vind ik echter onduidelijk.
Als je 1 vogel in een kooi hebt is het makkelijk, maar wat als je 4 of meer vogels in de kooi hebt zitten, dan word ( bij dosering in een drinkbuisje ) de dosering ( concentratie ) toch te hoog??

In deze multivitamine zit ook vitamine A, is dit genoeg voor Blauwe Goulds die deze vitamine zelf niet aanmakem??

Wat is jullie ervaring?

Serinus
18-12-2006, 22:05
Hallo,

1 á 2 druppels per vogel
Dit is zowiezo een rare aanduiding van de toe te dienen dosering.
De mengverhouding zou aangeduid moeten zijn in "zoveel" druppels per maateenheid water.
Ik vermoed dat er tóch wel, ergens op de bijsluiter, zoiets zal staan?

En
In deze multivitamine zit ook vitamine B, is dit genoeg voor Blauwe Goulds die deze vitamine zelf niet aanmaken
Bij de recessief witte kanaries is dit "A-vitamine", vermoedelijk is deze vitamine ook hier bedoeld, of zit dat bij Goulds nét iets anders?

Meestal zit in een multivitamine preparaat te weinig van afzonderlijke vitamines om tekorten, en daar hebben we het hier over, op te vangen.

Groeten, Serinus.

HansvdWeerdhof
19-12-2006, 01:22
Bij de recessief witte kanaries is dit "A-vitamine", vermoedelijk is deze vitamine ook hier bedoeld, of zit dat bij Goulds nét iets anders?

Nee bij Blauwe Goulds gaat het ook om vitamine A.
tropicbird moet dus een ander flesje aanschaffen (Vitamine A of Vitamine A, D3 + E)

tropicbird
19-12-2006, 01:26
Sorry,
Ik bedoelde vitamine A.
Is inmidddels aangepast.

Thanx

Ton Koek
19-12-2006, 01:28
Daarnaast kun je ook op natuurlijke wijze wat helpen. Geraspte wortel wordt door veel vogels graag gegeten. In wortel zit o.a. beta-caroteen, een bouwstof waar vitamine A van gemaakt kan worden.

De voorgeschreven dosering op verpakkingen vitamines vind ik zelf heel vaak nogal royaal, vaak zelfs is er sprake van overdosering als je het letterlijk zou opvolgen, eigenlijk best een kwalijke zaak.

Serinus
19-12-2006, 07:12
Hallo Ton,

In wortel zit o.a. beta-caroteen, een bouwstof waar vitamine A van gemaakt kan worden.
Hier wringt 'm nou net de schoen; dát kunnen deze vogels nou net niet/minder goed.
Daardoor treden dan tekorten op en moet je dus deze extra vitamine's toevoegen.
Maar dat staat los van het toedienen van Multivitaminen.

vaak zelfs is er sprake van overdosering als je het letterlijk zou opvolgenEr zijn grof gezegd twee soorten vitamines; de "in water oplosbare" worden idd vaak in Multivitaminenpreparaten overgedoseerd.
Dit kan echter in die concentraties weinig kwaad, een teveel wordt door het lichaam uitgescheiden.

Dus Tropicbird; als je vogels tekorten hebben in hun vitaminepatroon zou ik gericht (!) extra vitaminen toedienen.
Maar dan wél de juiste; dus Vitaminen A in dit geval.

Wil je tóch persé een (Multi)vitamine preparaat toedienen, neem dan eens contact op met je dierenarts.
Vaak verkoopt die ook dit soort producten; en pas dan eens een prijs/kwaliteitsvergelijk toe.....

Groeten, Serinus.

wessellouw
19-12-2006, 10:28
Hallo:

Omdat mijn vogels altijd bij kunstlicht zitten krijgen ze op advies van en verkocht door een vogeldierenarts 1 x per week een toegift van wateroplosbare Vit A-D3-E (50.000 IE A; 25.000 IE D3; 7.500 IE).
IE = internationale eenheden.
Dosering: 20 druppels per liter water.
Kosten per flesje: EUR 3,75.

En als u maar 1/2 liter water nodig hebt, zijn dat dus maar 10 druppels.

Wessel.

Ton Koek
19-12-2006, 11:20
Op zich hebben jullie allemaal gelijk, wateroplosbare vitamines worden door het lichaam weer uitgescheiden bij (lichte) overdosering.
Alleen A en D zijn niet wateroplosbaar maar vetgedragen. Deze stoffen kunnen alleen door de lever weer uit het bloed gehaald worden.

Overdosering belast de lever in zeer ernstige mate. De levensduur van vogels kan er serieus door verkort worden.

Ieder zijn manier maar pas op met allerlei "druppeltjes".

wessellouw
19-12-2006, 12:43
Hallo Ton:

Een kleine correctie:
tegenwoordig bestaan er wél wateroplosbare vitamines A en D.
Ik schat al zo'n kleine tien jaar (maar hang me daar niet aan op).
Vraag maar eens na bij uw apotheker.

Wessel.

Ton Koek
19-12-2006, 14:54
Niet dat ik nou per sé gelijk wil ... :)
Ik heb mijn service-apotheek gebeld en ook die weten van niets over een eventuele verandering. Hun advies: met ŕlle vitamines niet overdoseren, maar met de vetgedragen (A, D en E) in het bijzonder; overdaad schaadt, het belast de lever.

Als het anders is, word ik graag overtuigd.

Zwartkopje
19-12-2006, 15:20
hmm volgens mij gaat het er niet om dat ze in vet opgelost kunnen worden. Dat is een kenmerk (en de chemische industrie prutst daar wel eens aan om het te veranderen). Het was in het verleden, volgens mij, een kenmerk waaraan je kon zien dat ze een overdosering konden geven.

wessellouw
19-12-2006, 18:01
Hllo Ton:

Dan ligt Belgie duidelijk voor op Nederland :).

Ik heb het even nagekeken in Birdrec: het werd de eerste maal door mij gebruikt op 14/06/1999, enkele dagen nadat ik bij Dr. Coutteel op de halfjaarlijkse visite was geweest.
Ik heb nadien bij de locale apotheker nagevraagd of hij hetzelfde mensel kon maken: dat was in theorie mogelijk, maar niet in kleine hoeveelheden.

Wessel.

Serinus
19-12-2006, 18:41
Hallo Wessel,

Vertel eens wat méér over dit product, want ik ben hier nu toch óók een beetje nieuwsgierig aan het worden.

Groeten, Serinus.

wessellouw
19-12-2006, 20:03
Hallo Serinus:

Er bestaat een in water oplosbaar vitaminepreparaat dat
50.000 IE vit A;
25.000 IE D3 en
7.500 IE vit E bevat.
Dosering : 20 druppels/liter water 1 x per week.

Eur 3,75 per flesje (inclusief pipet) van 50 ml.

Ik haal het bij:
Dr. Peter Coutteel,
Dorsel 38,
2560 NIJLEN
tel 03-481.92.55
fax 0-411.10.81
spreekuur:
ma t/m do
11-12 en 18-20 uur
vr en za:
10-12 uur of op afspraak.

Dr. Coutteel is ooit bij mij thuis geweest, kent mijn kweekruimte en weet hoe ik tewerk ga.

Als ik mij goed herinner heeft hij me eens verteld dat het eigenlijk van origine om een industriele samenstelling gaat die normalerwijze niet in de handel wordt gebracht.
Maar wij hebben alle zes maanden een dusdanige wederzijdse vragenlijst dat ik altijd aan het einde van het spreekuur wordt geplaatst want "Met jullie tweeen loopt het toch altijd uit".

Groeten,
Wessel.

Monique B.
20-12-2006, 22:38
Hallo,

Een interessant onderwerp over die vitamines.
Wat ik mij nu afvraag is het volgende:

Waar halen de vogels in het wild hun vitamines vandaan?
In het wild is niemand die deze prachtige vogels extra vitamines geeft en toch blijven ze in prima conditie.

Groetjes,
Monique

Serinus
20-12-2006, 23:01
Hallo Monique,

Graag wil ik nu eens een keer Winterkoning quoten;

ik neem aan als je gevarieerd voerd; zaad, eivoer, onkruiden, groentes, etc etc, dat de vogels toch genoeg binnen krijgen
En gelijk hééft ie!
Dus; het klopt ook wel wat je zegt.

Maarrrrr, de vogels in "de natuur" hebben de beschikking over een enorm reservoir van voedingsbestanddelen.
-Het is onmogelijk om de vogels precies dit menu in een volière voor te schotelen.
-Verder is de infectiedruk in een volière vele malen groter dan in de natuur.
-Dan zijn er nog de mutanten die onze volières bevolken, die door deze mutatie's de onmogelijkheid hebben om de benodigde vitamines zelf aan te maken.
-Ook de omstandigheden in onze kooien zijn soms reden om extra vitamines te geven, bijvoorbeeld "geen daglicht" in de meeste tijd van het jaar.

En dan vergeet ik bijna het belangrijkste van álle redenen om extra vitamines bij te geven.

In het wild is niemand die deze prachtige vogels extra vitamines geeft en toch blijven ze in prima conditie.
In de natuur is het normaal dat elk jaar méér dan de helft van álle jonge vogels sterft, samen met bijna de helft van álle oudervogels.
Dit houd dit de soort in stand maar zorgt ervoor dat er geen "vogelplaag" optreedt.
Wij, als Avicultuuristen, willen liefst élke jonge vogel op stok krijgen, verder hebben we graag dat we zéker twee/drie jaar met een goed koppel kunnen kweken.
Dus; we vrágen veel van een vogel, dus moeten we zorgen dat hij/zij deze prestatie goed kan volbrengen.
Dat kán o.a. door het geven van extra vitamines....

Let wél; je hebt hier (uitgesproken)vóór en tégenstanders in.
Praat maar eens met Lester Lievens, deze kweker is hier falikant op tegen en heeft met een heel andere filosofie prima resultaten.

Ik persoonlijk kan een heel eindje met Winterkoning mee gaan; ik geef extra vitamines aan m'n vogels, als ik vermoed(!) dat ze wat extra's nodig hebben.
Bijvoorbeeld; als ik een vogel medicatie heb moeten geven.

Ieder zijn "ding".....
Het is trouwens wél een beetje een commercieel spelletje hoor.
De fabrikanten laten graag overkomen dat onze volièrevogels niet zónder kunnen.
Tsja......

Groeten, Serinus.

Antoni Hopmann
20-12-2006, 23:07
Wateroplosbare Vitaminen A en D bestaan zelfs al meer dan 40 jaar.
Olie-oplosbaar werden ze door het zaad en Wateroplosbaar uiteraard
door het drinkwater gedaan.
Ik moet hier wel bij aantekenen,dat dit alleen 's winters werd gedaan
ivm weinig zonlicht en ook door fokkers die hun kanaries binnen hadden
gehuisvest.

Serinus
21-12-2006, 20:27
Hallo,

Nou vooruit; ik ben nooit te beroerd om wat bij te leren.
Allereerst; hier is een "leuke" pagina die in z'n geheel handeld over vitamines; http://www.homepages.hetnet.nl/~b1beukema/vitaminen.html voor wie z'n tanden d'r eens in wil zetten :D

Antoni en Wessel; jullie hebben het over de wateroplosbare vitamine A.
Hebben we het dan over Vitamine A of over een commerciele aanduiding van een ándere stof?
Want bij mijn weten (maar ik weet láng niet alles!) zijn er maar enkele wateroplosbare vitamines bekend; de vitamines B, C, foliumzuur (vitamine B11) en Biotine (vitamine B8) "da's ál"....

De vetoplosbare vitamines zijn; A, D, E en K.

Nu heb ik dit zélf natuurlijk niet uitgevonden, maar deze wetenswaardigheid kan ik overal teruglezen, o.a. op het onvolprezen www klik maar eens op de bovengenoemde link....
Waar kan ik ergens iets lezen wat jullie bewering, mbt wateroplosbare vitamine A staaft?

Even ter verduidelijking; ik bedoel er verder niets meer mee, dan dat ik me graag laat overtuigen door feiten.

Groeten, Serinus.

Serinus
21-12-2006, 21:31
Hallo Winterkoning,

Inderdaad, ik heb eens wat rondgeneusd op de "davitamonpagina" en zoals het er staat beschreven zit in het betreffende product vitamine A en D in een wateroplossing.
Wéér wat geleerd....:p , ik heb namelijk altijd gedacht dat het óf wateroplosbaar, óf vetoplosbaar was.

Daarom, misschien, kon ik het tóch niet laten om even een vraagje bij Davitamon te stellen hoe dit nu precies zit........:cool:
Nu hoop ik dat ze me een antwoord terug sturen!
Ik hou je op de hoogte.

Nog iemand meer die zijn licht eens over dit vitaminevraagje kan laten schijnen?

Groeten, Serinus.

Serinus
06-01-2007, 23:28
Hallo,

Winterkoning;
ooit wel eens reactie gehad van de davitamon?
wil je dat dan ook met ons delen?
Nét terug van een weekje in de sneeuw, daarom heeft het even geduurd voor ik je kon antwoorden.
Zoals ik je al eens gemeld heb; ik hou mijn woord!

Hieronder mijn vraag aan Davitamon;
Hallo,
U heeft in uw assortiment het product; Davitamon AD te verkrijgen in aquosum.
Als ik goed ben geďnformeerd betekend die term "opgelost in water".

In een grijs verleden heb ik eens geleerd dat vitamine A en D in vet oplosbare vitamines zijn.
Hebben we het hier nu over dezelfde A en D vitamines?
Hebben deze vitamines een bewerking ondergaan of hoe kan het dat deze vitamines inplaats van "in vet oplosbaar" nu "in water oplosbaar" zijn geworden?

Zijn ze trouwens "in water oplosbaar"?
En hoe is deze tweesplitsing in vitamineland ontstaan; vet en water oplosbaar?

Hopend op een snel antwoord;

Het antwoord van Davitamon;

Geachte heer,

Vitamine A en D zijn inderdaad vetoplosbare vitamines.
Davitamon AD en D olie zijn dan ook de meest zuivere farmaceutische vorm van deze vitamines.
Omdat echter niet iedereen goed op olie reageert hebben wij jaren geleden een vitamine AD en D supplement geproduceerd op waterbasis; Davitamon AD en D aquosum.
Omdat van een vetoplosbare vitamine een watervariant te maken, wordt een bepaald productieproces gevolgd; de vitamines AD en D worden als het ware ingepakt waardoor zij in water oplosbaar worden.
De werking van de vitamines blijft hierdoor hetzelfde, echter worden zij wat makkelijker door het lichaam opgenomen.

Met vriendelijke groet,
Gonnie van der Mast
consumentenservice

Goed; de vraag die bij mij dan boven komt "borrelen"; volgens mij kunnen deze "wateroplosbare" vitamines dan bij overdosering wél degelijk kwaad.....
Als ik het goed begrijp blijven de eigenschappen van deze vitamines namelijk gewoon het zelfde.

de vitamines AD en D worden als het ware ingepakt waardoor zij in water oplosbaar worden
Alhoewel ik ook dáár misschien m'n twijfels over heb, omdat deze "wateroplosbare" vitamines langs kunstmatige weg worden verkregen, en zijn die wel zo "goed" als natuurlijke vitamines?

Wie weet hier méér van te vertellen?

Groeten, Serinus.

Zwartkopje
07-01-2007, 00:15
Als ik het goed begrijp worden ze "ingepakt" om het lichaam te misleiden bij inname, ik neem aan dat ze als ze hun werk moeten doen weer "uitgepakt" worden(in de dunne darm?).
De vetoplosbare vitaminen (ADEK) worden in het lichaam opgeslagen in vet(vnl. in de lever) als er meer binnenkomt dan direct nodig, de wateroplosbare worden uitgescheiden door de nieren bij overdaad.
Die kunnen in principe dus geen kwaad, echter bij hele hoge dosis zijn ook die gevaarlijk(nieren??) , maar naar ik begreep bij zeer hoge dosis.

De vraag is dus gedragen de in wateroplosbare "vet"vitaminen zich als vetoplosbare vitaminen of vetoplosbare vitaminen.
Misschien nog een vraag voor davitamon?

Serinus
07-01-2007, 11:44
Hallo,

De "truuk" die meestal met dit soort Multivitaminepreparaten wordt uitgehaald is; dat van de "vetoplosbare" (zullen we ze dan tóch maar even blijven noemen) er een zéér lage dosering wordt toegevoegd.
Op die manier wordt het risico van overdosering sterk verminderd.
Het effect van deze "vetoplosbaren" in het mengsel is dan, in mijn ogen, óók miniem......

Zwartkopje;
Misschien nog een vraag voor davitamon?
Ik heb een zéér vriendelijk berichtje van deze firma terug gekregen, zoals je hebt kunnen lezen.
Echter, het is en blijft natuurlijk een commercieel bedrijf, wat écht niet het achterste van zijn/haar tong zal laten zien.
Ikzelf heb véél te weinig kaas van deze materie gegeten, maar ik denk dat iemand met méér verstand van dit soort zaken hier eens een gedegen verhaal neer zou kunnen zetten....
Misschien de heren Lievens?

Groeten, Serinus.

Zwartkopje
07-01-2007, 12:27
Hallo,

De "truuk" die meestal met dit soort Multivitaminepreparaten wordt uitgehaald is; dat van de "vetoplosbare" (zullen we ze dan tóch maar even blijven noemen) er een zéér lage dosering wordt toegevoegd.
Op die manier wordt het risico van overdosering sterk verminderd.
Het effect van deze "vetoplosbaren" in het mengsel is dan, in mijn ogen, óók miniem......
Groeten, Serinus.

Bij een juiste dosering ;)

wessellouw
12-01-2007, 08:26
Hallo:

Eerlijk gezegd vind ik dat er geleuterd wordt over zaken waar men ternauwernood iets van afweet. Bovendien heeft men door de hoeveelheid bla-bla de oorspronkelijke vraag uit het oog verloren: “Wat is de juiste dosering van een vitamine preparaat?”.

>>Alhoewel ik ook dáár misschien m'n twijfels over heb, omdat deze "wateroplosbare" vitamines langs kunstmatige weg worden verkregen, en zijn die wel zo "goed" als natuurlijke vitamines?>>
Het voordeel van gefabriceerde vitamines is, dat ze een constante samenstelling bevatten. Bovendien kunnen anti oxydanten worden toegevoegd, die een snelle degeneratie tegengaan.
Neem een uiterste van z.g. natuurlijke vitamines: het bekende flesje levertraan.
Dat staat eerst een aantal maanden op het schap in de winkel, komt daarna bij de liefhebber. Nog afgezien van de zee waarin de vis heeft rondgezwommen is onder invloed van licht en lucht de waarde ervan op zijn minst zeer schommelend.

>>Bovenstaande risico's van vitamine-overdosering vervallen volledig bij vervanging van kunstmatige vitaminebereidingen in apotheekflesjes door natuurlijke (pro)vitaminecomplexen.>>
Er bestaan geen risico’s als men zich houdt aan de voorschriften van een deskundige, c.q. een ervaren dierenarts.

Er bestaan wél risico’s als men de preparaten uit de handel verstrekt, waarbij vaak geen of hoogstens een onduidelijke dosering wordt aangegeven.
Er bestaan evenzeer risico’s bij het overmatig verstrekken van z.g. natuurlijke vitamines. Denk eens aan het wortel dieet dat sommige dames ooit gebruikten. Het werden allemaal Indiaanse vrouwen; roodhuiden. En de overmaat aan wortelen in de beginperiode van de roodfactorige kanaries? Hoeveel zijn er toen gestorven aan een leveraandoening?

Wessel van der Veen.

Ton Koek
12-01-2007, 14:27
Wessel, "geleuterd" vind ik een onnodig denigrerende opmerking. Mensen geven hier hun mening over zaken, daar is dit forum ook voor bedoeld. Daar hoef je echt geen expert voor te zijn.
De vragensteller heeft reacties gekregen, volgens mij is dat precies wat hij/zij wilde. Dat er daarna een discussie ontstaat is toch alleen maar mooi?

Je had ook eerder een berichtje kunnen schrijven met daarin de opmerking dat je deskundig bent en dat volgens jou ....., was wel zo vriendelijk geweest.

natuurgould België
12-01-2007, 16:05
CITATEN

Het voordeel van gefabriceerde vitamines is, dat ze een constante samenstelling bevatten.
>>> Het voordeel...? Meent men dat nu echt ?
...
Neem een uiterste van z.g. natuurlijke vitamines: het bekende flesje levertraan.
>>> een uiterste...?
...
Er bestaan geen risico’s als men zich houdt aan de voorschriften van een deskundige, c.q. een ervaren dierenarts.
>>> geen risico's...??
...
Er bestaan evenzeer risico’s bij het overmatig verstrekken van z.g. natuurlijke vitamines.
>>> risico's met provitamines...?
...
En de overmaat aan wortelen in de beginperiode van de roodfactorige kanaries? Hoeveel zijn er toen gestorven aan een leveraandoening?
>>> leveraandoening specifiek door natuurlijk caroteen uit wortel...?
...
Denk eens aan het wortel dieet dat sommige dames ooit gebruikten. Het werden allemaal Indiaanse vrouwen; roodhuiden.
>>> Ondanks hun iets vlotter pigmentatietintje zijn al die vrouwen die extra caroteen via wortel eten en aten, er niet aan doodgegaan, wel integendeel.
Ze werden er alleen maar vrolijker en gezonder van, met verhoogde epitheelstuwing, met grotere weerstand van sinussen en luchtwegen, met verbeterde spijsvertering en darmtransit, met verbeterde oog- en zichtkwaliteit, met minder acné en andere huidproblemen, maar met vooral veel minder last van maandelijkse ongemakken... Was dat wellicht onbekend ?

Debat wordt pas zinvol op het ogenblik dat alle betrokkenen zich voorafgaand terdege geïnformeerd hebben. Problematisch wordt het pas wanneer overhaaste uitspraken/conclusies als axioma’s worden afgekondigd. Eens zo spijtig nog wanneer daarbij een jongere forumdeelnemer wordt "beleuterd".

Zwartkopje
12-01-2007, 18:49
Heb vaak mijn vraagtekens bij je bijdrages, natuurgould belgië maar onderschrijf je weer legging van wesselouw volledig.
Verder vind ik weinig geleuter in dit topic.

Monique B.
13-01-2007, 19:23
Ik blijf het in ieder geval een interessante discussie vinden.

Groetjes,
Monique B.

PS: Tropicbird, is je vraag beantwoord?