Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dosering multi vitamine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Dosering multi vitamine

    Hallo vogel-liefhebbers,

    Ik heb een aantal koppeltjes Gould Amadines.
    Voor de extra vitaminen heb ik Beavita multivitaminen gekocht.
    Op de verpakking staat 1 á 2 druppels per vogel, dit vind ik echter onduidelijk.
    Als je 1 vogel in een kooi hebt is het makkelijk, maar wat als je 4 of meer vogels in de kooi hebt zitten, dan word ( bij dosering in een drinkbuisje ) de dosering ( concentratie ) toch te hoog??

    In deze multivitamine zit ook vitamine A, is dit genoeg voor Blauwe Goulds die deze vitamine zelf niet aanmakem??


    Wat is jullie ervaring?

  • #2
    Hallo,

    In deze multivitamine zit ook vitamine B, is dit genoeg voor Blauwe Goulds die deze vitamine zelf niet aanmaken
    The proof of the pudding is in the eating

    Opmerking


    • #3
      Nee bij Blauwe Goulds gaat het ook om vitamine A.
      tropicbird moet dus een ander flesje aanschaffen (Vitamine A of Vitamine A, D3 + E)
      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

      Opmerking


      • #4
        Vitamine A

        Sorry,
        Ik bedoelde vitamine A.
        Is inmidddels aangepast.

        Thanx

        Opmerking


        • #5
          Daarnaast kun je ook op natuurlijke wijze wat helpen. Geraspte wortel wordt door veel vogels graag gegeten. In wortel zit o.a. beta-caroteen, een bouwstof waar vitamine A van gemaakt kan worden.

          De voorgeschreven dosering op verpakkingen vitamines vind ik zelf heel vaak nogal royaal, vaak zelfs is er sprake van overdosering als je het letterlijk zou opvolgen, eigenlijk best een kwalijke zaak.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Hallo Ton,

            In wortel zit o.a. beta-caroteen, een bouwstof waar vitamine A van gemaakt kan worden.
            Hier wringt 'm nou net de schoen; dát kunnen deze vogels nou net niet/minder goed.
            Daardoor treden dan tekorten op en moet je dus deze extra vitamine's toevoegen.
            Maar dat staat los van het toedienen van Multivitaminen.
            vaak zelfs is er sprake van overdosering als je het letterlijk zou opvolgen
            Er zijn grof gezegd twee soorten vitamines; de "in water oplosbare" worden idd vaak in Multivitaminenpreparaten overgedoseerd.
            Dit kan echter in die concentraties weinig kwaad, een teveel wordt door het lichaam uitgescheiden.

            Dus Tropicbird; als je vogels tekorten hebben in hun vitaminepatroon zou ik gericht (!) extra vitaminen toedienen.
            Maar dan wél de juiste; dus Vitaminen A in dit geval.

            Wil je tóch persé een (Multi)vitamine preparaat toedienen, neem dan eens contact op met je dierenarts.
            Vaak verkoopt die ook dit soort producten; en pas dan eens een prijs/kwaliteitsvergelijk toe.....

            Groeten, Serinus.
            The proof of the pudding is in the eating

            Opmerking


            • #7
              Hallo:

              Omdat mijn vogels altijd bij kunstlicht zitten krijgen ze op advies van en verkocht door een vogeldierenarts 1 x per week een toegift van wateroplosbare Vit A-D3-E (50.000 IE A; 25.000 IE D3; 7.500 IE).
              IE = internationale eenheden.
              Dosering: 20 druppels per liter water.
              Kosten per flesje: EUR 3,75.

              En als u maar 1/2 liter water nodig hebt, zijn dat dus maar 10 druppels.

              Wessel.

              Opmerking


              • #8
                Op zich hebben jullie allemaal gelijk, wateroplosbare vitamines worden door het lichaam weer uitgescheiden bij (lichte) overdosering.
                Alleen A en D zijn niet wateroplosbaar maar vetgedragen. Deze stoffen kunnen alleen door de lever weer uit het bloed gehaald worden.

                Overdosering belast de lever in zeer ernstige mate. De levensduur van vogels kan er serieus door verkort worden.

                Ieder zijn manier maar pas op met allerlei "druppeltjes".
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      hmm volgens mij gaat het er niet om dat ze in vet opgelost kunnen worden. Dat is een kenmerk (en de chemische industrie prutst daar wel eens aan om het te veranderen). Het was in het verleden, volgens mij, een kenmerk waaraan je kon zien dat ze een overdosering konden geven.

                      Opmerking


                      • #12
                        Hllo Ton:

                        Dan ligt Belgie duidelijk voor op Nederland .

                        Ik heb het even nagekeken in Birdrec: het werd de eerste maal door mij gebruikt op 14/06/1999, enkele dagen nadat ik bij Dr. Coutteel op de halfjaarlijkse visite was geweest.
                        Ik heb nadien bij de locale apotheker nagevraagd of hij hetzelfde mensel kon maken: dat was in theorie mogelijk, maar niet in kleine hoeveelheden.

                        Wessel.

                        Opmerking


                        • #13
                          The proof of the pudding is in the eating

                          Opmerking


                          • #14
                            Hallo Serinus:

                            Er bestaat een in water oplosbaar vitaminepreparaat dat
                            50.000 IE vit A;
                            25.000 IE D3 en
                            7.500 IE vit E bevat.
                            Dosering : 20 druppels/liter water 1 x per week.

                            Eur 3,75 per flesje (inclusief pipet) van 50 ml.

                            Ik haal het bij:
                            Dr. Peter Coutteel,
                            Dorsel 38,
                            2560 NIJLEN
                            tel 03-481.92.55
                            fax 0-411.10.81
                            spreekuur:
                            ma t/m do
                            11-12 en 18-20 uur
                            vr en za:
                            10-12 uur of op afspraak.

                            Dr. Coutteel is ooit bij mij thuis geweest, kent mijn kweekruimte en weet hoe ik tewerk ga.

                            Als ik mij goed herinner heeft hij me eens verteld dat het eigenlijk van origine om een industriele samenstelling gaat die normalerwijze niet in de handel wordt gebracht.
                            Maar wij hebben alle zes maanden een dusdanige wederzijdse vragenlijst dat ik altijd aan het einde van het spreekuur wordt geplaatst want "Met jullie tweeen loopt het toch altijd uit".

                            Groeten,
                            Wessel.

                            Opmerking


                            • #15
                              Hallo,

                              Een interessant onderwerp over die vitamines.
                              Wat ik mij nu afvraag is het volgende:

                              Waar halen de vogels in het wild hun vitamines vandaan?
                              In het wild is niemand die deze prachtige vogels extra vitamines geeft en toch blijven ze in prima conditie.

                              Groetjes,
                              Monique

                              Opmerking

                              Working...
                              X