Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eitjes verstoppen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eitjes verstoppen

    Ik heb hier een koppeltje personatus zitten, overjarig het is een bewezen koppel (als het goed is). Het klikt goed en de eerste eitjes zijn ook gelegd. Maar nu het volgende, de ouders verstoppen de eitjes onder de wilgentakjes in het nest. Wat kan ik hier mee doen?
    Het begon bij het eerste eitje, dezelfde dag dat ie gelegd was heb ik hem terug gelegd op de plek waar het hoort, volgende dag weer hetzelfde gedaan.
    Tweede eitje ook weer verstopt, ook terug gelegd. Nu het derde ei, twee verstopt 1 op de juiste plaats. Ik heb alle eitjes weer teruggelegd.
    Maar zelf heb ik het idee, dat het vechten tegen de bierkaai is.(of hoe ze dat ook zeggen).

    Om een lang verhaal kort te maken, wat kan ik er aan doen?? Voor de zekerheid de eitjes overleggen bij een ander koppel en hopen dat het wat word. Of door blijven gaan met de eitjes terug leggen en hopen dat ze na verloop van tijd de eitjes laten liggen en netjes gaan broeden.

    Groeten Edwin.

  • #2
    Hoi Edwin

    Ik zou ze lekker zelf laten gaan. De vogels weten echt wel wat goed is. Zodra ze willen broeden rollen ze ze wel naar hun eigen favoriete plek.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Waarschijnlijk heeft ze nog nestbouwdrang, ze zal dan blijven bouwen aan het nest en daar noodlottigerwijze de eitjes mee onderbouwen.
      Even een stop invoeren van de wilgentakjes of even mondjesmaat geven tot ze vast gaat zitten broeden.

      Greetzzz

      Opmerking


      • #4
        Hallo:

        U dient tijdens de hele broedperiode wilgentakken te verstrekken. Ze worden o.m. gebruikt voor de nesthygiene.
        De meeste poppen beginnen te broeden vanaf het tweede ei, andere poppen later, uitzonderingen pas na het leggen van het laatste ei.
        De eerst gelegde eieren worden slechts "beschermd" zolang er niet effectief gebroed wordt. Hierdoor kan het lijken of ze tijdelijk begraven worden.
        De vogels voorlopig met rust laten is in eerste instantie de beste oplossing.

        Mocht blijken dat de pop onvoldoende broedrijp is en blijft zal ze waarschijnlijk alle eieren begraven en dan na verloop van tijd aan een nieuw legsel beginnen, hopelijk in de juiste conditie.

        Wat heeft u overigens gedaan om uw vogels in broedconditie te brengen?

        Wessel.

        Opmerking


        • #5
          Bedankt Wessel, gewoon haar gangetje laten gaan dus.

          Dit koppel heb ik bij een kweker vandaan, die ze over had. Wat hij er verder mee gedaan heeft weet ik niet. Hij zelf begon ook met kweken en dit koppel was volgens hem ook "klaar" om te broeden.

          Ik heb ze een aantal weken in de broedkooi gezet elke dag verse wilgentakken gegeven, af en toe eivoer, en later het blok opgehangen. Ik geef toe dat ik mijn andere koppels meerdere weken voor de tijd in de broedkooi zet maar verder verschilt er niks aan. Dit werkt voor mij.

          Als je hier wat aan toe te voegen hebt, graag zelf, ik zie het als opbouwende kritiek, en kan er misschien leer uit halen.

          P.s. Normaal zou ik ze laten zitten en volgend jaar de blokken er pas in hangen, maar aangezien deze bij een voor mij betrouwbare kweker weg komt. En deze vogels van '02 zijn had ik zoiets van ik probeer het toch.

          Groeten Edwin.

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Vandaag eens controle gedaan, en ze zit netjes te broeden op inmiddels 4 eitjes. Zoals gezegd, kiest ze er nu zelf voor om de eitjes op de juiste plaats neer te leggen en te broeden.

              Iedereen bedankt voor de snelle reacties .

              @ Wessel

              U / jij, hebt helemaal gelijk. In principe had ik ze beter eerst kunnen laten acclimatiseren. Dat de vorige kweker ze geen 3 of zelfs 4 ronden heeft laten kweken, ben ik zo goed als zeker van. In de loop der tijd kunnen we elkaar weer verder helpen met onverwante vogels, en dit was niet de eerste keer dat ik bij deze man in zijn kweekruimte ben geweest.
              En daarbij zoals U zelf al zegt na een jaar of 6/7 is de room op, volgend kweekjaar is 2008 de pop is van '02. Dus dan 6 jaar. Dat is ook een van de redenen dat ik dit jaar ben begonnen.

              P.s: Deze kweker had er ook een koppel zitten wat al 10 jaar is en afgelopen jaar voor het eerst wat mindere jongen gehad.

              Gr.Edwin.

              Opmerking

              Working...
              X