PDA

Bekijk Volledige Versie : chinesedwergkwartels

lalol012@planet.nl
18-12-2006, 01:30
bij deze wou ik vragen wat het probleem kan zijn ik heb een stel jonge chineesedwerg kwartels een jong loopt als een kievit door het hok en is vijf dagen oud en die andere twee zijn vier dagen oud maar die kruipen nog steeds met sprijd benen over de grond er staat een warm houd plaat in maar als het tewarm is kunnen ze er onder uit ze eten goed en drinken ook goed
weten jullie meschien wat het problem is alvast bedankt

Ben86
18-12-2006, 18:09
je zegt dat je kwartels goed eten? wat geef je ze te eten?
zoals ik het begrijp is het niet natuurbroed en de moeder zit er niet bij? of hoe is de situatie?
warm houten plaat? wat moet ik me hierbij voorstellen? ik ken dit namelijk niet:o wat ik heb gebruikt is een verwarm lamp waar ze onder kunne kruipe wanneer ze het koud hebben. het is nu ook wel erg koud buiten.

hoop dat je wat meer kan vertellen zodat wij een duidelijker beeld hebben. of misschien weet een ander iets?

mvg Ben

Henk3
18-12-2006, 22:13
Beste Lalo,
Je zegt het zelf al denk ik spreidpoten. Dat is niet zo best en het is de vraag of dit nog wel goed gaat komen. De eieren uitgebroedt in een broedmachine?
Te hoge broedtemperatuur of de vochtigheidsgraad niet in orde gehad?
Soms trekt het nog wel wat bij maar ik heb mijn bedenkingen.
Spreidpoten komen ook wel bij parkieten voor. Denk aan inteeld. Dat kan met je kwartels ook het geval zijn. Deze vogels moet je , als ze er al goed doorkomen uitselecteren en dus niet meer mee broeden.

Henk3
20-12-2006, 00:28
Beste Lalo,

Ik beantwoord je e-mail maar even hier. Zie het nog maar een paar dagen aan. Wordt het niet beter dan zal je ze uit hun lijden moeten verlossen denk ik. Hoe doen ze het met het voer opnemen dan? Strooi je kuikenopfokvoer op de bodem? En waterbakjes (b.v. doppen van pvc buizen) vlak bij de jonge kwarteltjes? Misschien knappen ze nog wat op. Maar goed is dit in elk geval niet te noemen. Kuikentjes komen normaal uit het ei en als ze goed droog zijn gaan ze al op de pootjes staan. De eerste tijd blijven ze dan nog wel onder de warmte bron maar geleidelijk aan komen ze er dan wel onderuit.
Nou ik wens je er het beste maar mee.

krien
20-12-2006, 09:34
bij jonge kwartels altijd heel goed opletten dat ze niet op gladde bodem lopen, komen ook vaak spreidpoten van.

lalol012@planet.nl
20-12-2006, 11:56
Ik beantwoord je e-mail maar even hier. Zie het nog maar een paar dagen aan. Wordt het niet beter dan zal je ze uit hun lijden moeten verlossen denk ik. Hoe doen ze het met het voer opnemen dan? Strooi je kuikenopfokvoer op de bodem? En waterbakjes (b.v. doppen van pvc buizen) vlak bij de jonge kwarteltjes? Misschien knappen ze nog wat op. Maar goed is dit in elk geval niet te noemen. Kuikentjes komen normaal uit het ei en als ze goed droog zijn gaan ze al op de pootjes staan. De eerste tijd blijven ze dan nog wel onder de warmte bron maar geleidelijk aan komen ze er dan wel onderuit.
Nou ik wens je er het beste maar mee.[/QUOTE]
ze eten heel goed wand ik heb lage bakjes daar kunne ze makelijk bij
ik heb ze nog + minus een uur of 6 in de broed machine laten zitten toen ze geboren en toen onder de kunst moeder geplaats en een bad handdoek in de kist gedaan ze kruipen wel de hele tyd door het hok want die andere loopt wel goed en die gaan steeds achterna

lalol012@planet.nl
20-12-2006, 11:58
bij jonge kwartels altijd heel goed opletten dat ze niet op gladde bodem lopen, komen ook vaak spreidpoten van.

ik heb van af het begin een bad handdoek in het hok gelegt

Henk3
20-12-2006, 17:06
Een gewone houtbodem is ook prima, daar strooi je gewoon kuikenopfokvoer op. Af en toe wel even reinigen. Gebruik voor de bodem geen geplastificeerd materiaal want dan krijgen ze geen houvast. Een handdoek kan natuurlijk wel maar die moet je wel regelmatig verschonen.:cool:

Goudvink
26-12-2006, 02:13
Hallo lalo
Probeer ze op een natuurlijke wijze (natuurbroed) uit te laten komen. Ik doe dit al 2 jaar zo en heb geen problemen met mijn jonge kwartels. Na een paar uur lopen de jonge achter de ouders aan en dat is een leuk gezicht :D . Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik geen voorstander ben van broedmachines :eek: . Ik heb dan liever geen jonge maar dat is natuurlijk een keuze die iedereen zelf maakt.
Groet goudvink

Henk3
26-12-2006, 20:48
Ja dat is natuurlijk altijd het mooiste, natuurbroed. Het is ook een prachtig gezicht die hommeltjes bij de oudervogels. Maar lalo heeft geen natuurbroed en het gaat erom wat hij met deze situatie moet. Ik denk dat het met die spreidpoten niet goed zal komen. Misschien dan toch de volgende keer natuurbroed proberen. Soms moet de man er dan bij weggehaald worden, vooral als de ruimte aan de kleine kant is. Ze kunnen nogal agressief zijn naar de jongen toe. Heb je ruimte genoeg dan zal het meestal wel loslopen.:)

Ben86
27-12-2006, 01:07
ik deed ze toen in een apart hok met een lamp erbij (jongen + ouders) dat ging ook goed maja dat is natuurbroed en kunnen ze schuilen bij de ouders. dat hok was ook maar 35 cm bij 35 cm. ruimte hoeft niet eens alles te zeggen. beste lalo hoe is het nu?

ben benieuwd hoe nu gaat.
mvg Ben

Antoni Hopmann
29-12-2006, 15:52
Jammer! Ik heb vroeger ook Chinese Dwergkwartels gehad. Gewoon
natuurbroed in hok 40x40 met houten bodem ook moeder en jongen.Heel leuk.
Waarschijnlijk hebben de jongen gewoon spreidpoten.Heb ik wel eens
meer gezien bij iemand,die 10-tallen eieren in een broedmachine had laten
uitbroeden.
Maar ik denk niet,dat dat de reden is.