Mededeling

Collapse
No announcement yet.

timor zebravink

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • timor zebravink

    kan iemand mij vertellen hoe het zit met de timorzebravink.
    waarom word er zo weinig mee gekweekt en waarom blijkt het zo moeilijk te gaan t.o.v de "gewone "zebra?
    geef aub eens wat info over kweek,voeding etc etc etc.
    ik hoor het graag,ben nu eenmaal breed geintresseerd in de sport
    mvg:winterkoning

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Nou winterkoning,

      Ik zal weer proberen je vragen te beantwoorden.n Niet iedereen is blij met deze vogel omdat hij gerekent wordt tot de zebravinken. En daar is niet iedereen blij mee. er zijn genoeg mensen die zeggen dat eht gewoon geen echte zebravink is. Als je het aan mij vraag vind ik het gewoon meer dan 100% een echte zebravink. Deze vogels komen gewoon is het wild voor en is niets mis mee.

      20euro voor een koppel timor zebravinken is niet duur. Ik vraag voor een koppel 25euro. En die prijs blijf ik voorlopig gewoon vragen. Er is een man die ik elk jaar spreek en die zegt elk jaar weer; vraag er 30euro voor! De vogel is zeldzaam en mensen betalen het er maar voor! Als vogels moeilijker te krijgen zijn betaal je er automatisch meer voor. Waarom is dat bij deze vogels niet zo? Ik verkoop ze volop voor 25euro per koppel dus waarom zakken?

      Er zijn best zuivere timor zebravinken te koop. wel moet je ze gewoon bij een kweker kopen en niet in een dierenwinkel. Je moet er gewoon zeker van zijn dat je met timor zebravinken te maken hebt en niet super kleine zebravinken.

      Wat betreft het gedrag: Het geluid van de timor zebravink ligt hoger, ander piepjes en ze hebben niet het wel bekende mannetjes zebravinken geluid. Het zijn gewoon hogere, andere geluidje (moeilijk uit te leggen) Qua conditie moeten ze ook anders zijn. het is meer een conditie vogel. Een normale zebravink kan nog wel eens rustig zitten en dat heeft de timor niet.

      Ik weet niet of dit het zo ongeveer was...... Anders hoor ik het natuurlijk wel!

      Groeten,

      Marco

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Winterkoning leest zelf ook niet helemaal goed ben ik bang.... Ik lees nergens dat Hans vind dat de timors geen bestaansrecht hebben.
          Hans vertelt dat het leuke zebravinken zijn, alleen dat het vreemd is dat het een standaardvogel is met een blauw keurbriefje, aangezien het een vogel is die beter gekeurd kan worden op een geel briefje aangezien het een conditievogel is. Dat is het probleem, appels en peren met elkaar vergelijken op een show doordat de timors meestal bij de laatste groep van zebravinkenmutanten mee doen om de prijzen.
          Het zijn voor de liefhebber mooie vogels, maar een aantal liefhebbers van de gedomesticeerde ('aftreksels') zebravinken spreekt deze soort minder aan. En dat is op zich niet zo vreemd aangezien de standaard van de gedomesticeerde zebravinken vraagt om een grote, brede, forse vogel met een ronde kop en een kleine kegelvormige snavel. Ofwel zij kweken een vogel die ze mooi vinden (geblokte zebavinken) en die lijkt in geen geval op het type van de timor zebravink.
          De prijs waarvoor ik ze te koop zie is € 20-30 per koppel. Mocht iemand overgaan tot de koop van timor zebravinken met als doel TT's draaien, let dan op de zebrateking tussen de borststreep en de snavel. Deze dient slechts zeer vaag aanwezig te zijn en donkergrijs van kleur te zijn en niet zoals de gedomesticeerde zebravink zeer duidelijk aanwezig te zijn en diepzwart (althans bij de meeste kleurslagen) van kleur.

          p.s. Marco nog succes met jouw timors. Hopelijk blijven ze het zo goed doen!

          Opmerking


          • #6
            Haha hans, ik ben het helemaal met je eens. Het gaat hier op dit moment over de timor zebravink en dan kunnen we het beter zo laten. Iedereen die geintreseerd is in timors die moet gewoon vragen kunnen stellen en we moeten elkaar zeker niet verkeerd gaan begrijpen. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat we elkaar een keer verkeerd begrijpen of dat iemand het net iets verkeerd eheft verwoord.

            Groeten,

            Marco

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                Of de borsttekening die er niet mag zijn samenhangt met het niet zuiver houden van de timor weet ik zo niet. Wel zie ik regelmatig forse exemplaren of vogels die bont vertonen. Dit zou naar mijn idee wel het gevolg kunnen zijn van kruisingen met "gewone"zebravinken.
                Ik ben er niet voor maar ik kan me voorstellen dat men mutaties probeert te kweken met de timor en hiervoor een wat kleiner uitgevallen "gewone" zebravink kruist met een timor.

                Dat er niet aan te komen is valt inderdaad ook wel weer wat mee. Ze zijn er wel degelijk, maar van een goede kwaliteit zie je ze iets minder.
                Je zou dus kunnen stellen; aan goede timor zebravinken is minder goed te komen echter ze zijn er wel degelijk.

                Laatst was ik nog bij een handelaar die er een stuk of 30 had zitten van zeer wisselende kwaliteit. Deze was nogal enthousiast over de timor aangezien er "lekker veel voor betaald word". Ik heb hem maar niet wijzer gemaakt maar de kwaliteit (te groot, bont) was om te huilen.

                Nog zo'n voorbeeld; een kweker die ik via via ken had zogenaamd "goede handel gedaan". Timor zebravinken! Het kweekt als de ziekte en ze brengen ook nog veel op was zijn motivatie om er mee te kweken. Op de tt haalde deze meneer ook rond de 85 punten......

                Wat ik met dit verhaal wil aangeven; Helaas is ook de timor zebravink een soort die door liefhebbers en geldliefhebbers wordt gekweekt.

                Wil je met de timor zebravink beginnen kijk dan eerst goed om je heen... Laat je niet verleiden door het gegeven dat ze er weinig zijn en dat als je ze ergens ziet je ze dan ook gelijk maar moet kopen omdat je ze anders misschien niet in je hok krijgt. Bovendien betaal je meestal teveel voor slechte kwaliteit.
                Wat je bij een handelaar geeft vraagt de serieuze kweker ook alleen heb je dan mooiere vogels. En deze kwekers, dus ook de goede timor, zijn er wel degelijk. Je zult alleen de tentoonstellingen moeten aflopen en contacten moeten leggen met kwekers.
                Op de district tt van Groningen zaten 2 mannen te koop van goede kwaliteit, 5 euro per stuk....
                Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                Opmerking


                • #9
                  timor

                  Of er een standaard van is weet ik niet maar wat ik zeggen wilde, vanavond hebben wij toevallig een lezing gehad op de vereniging en daar kwam ook de timor zebravink voorbij. Deze vogel schijnt in Duitsland veel populairder te zijn dan hier in Nederland. En dus ook beter te verkrijgen.
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    benadeelde zebravink

                    de timor is wel degelijk een echte zebravink alleen zal deze vogel nooit goed tot zijn recht komen als hij ingedeeld word bij de gewone zebravinken want alles is nl. anders dan bij de gewone zebravink dus gewoon indelen bij de tropen. dit is voor de vogel,de kweker en de show veel beter. zonder hem te benadelen groet Bertus

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Valk
                      de timor is wel degelijk een echte zebravink alleen zal deze vogel nooit goed tot zijn recht komen als hij ingedeeld word bij de gewone zebravinken want alles is nl. anders dan bij de gewone zebravink dus gewoon indelen bij de tropen. dit is voor de vogel,de kweker en de show veel beter. zonder hem te benadelen groet Bertus
                      Dat vind ik ook Bertus. Beter de Timor uit de hoofdgroep Zebravinken halen en ze indelen bij de Australische prachtvinken daar komen ze beter tot hun recht.
                      Een kweker van standaard TT zebravinken verliest niet graag van een Timor, omdat een Timor daar niet helemaal voor vol wordt aangezien.
                      De Timor is geen standaardvogel, niet eens een cultuurvogel, maar een natuurvogel, sterker nog: mutaties ervan worden niet gevraagd, dus het zal ook nooit een standaardvogel MOGEN worden.
                      En even simpel gezegd: alles wat een standaard TT zebravink niet mag hebben dat moet een Timor wel hebben.
                      Maar een Timor moet nu wel op een standaard keurbriefje gekeurd worden.
                      Het gaat mij allemaal een paar stappen te ver.

                      Ik zou zeggen: naar de Australische Prachtvinken hoofdgroep overplaatsen en in het vervolg op een geel tropenkeurbriefje keuren.
                      Dat is beter voor de kwekers (de standaard TT zebravinkenkweker enerzijds en de Timorkweker anderzijds) en beter voor de ontwikkeling van de vogel tot volwaardige TT vogel.
                      Want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel keurmeesters het niet aandurven om een Timor op een grote zebravinkenshow op de eerste trede te zetten.
                      Ik denk ook dat dit tot een storm van verontwaardiging zou leiden bij de kwekers van standaard TT zebravinken.
                      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                      Opmerking


                      • #12
                        Timor, o nee, vraag en aanbod.

                        De webmaster moet maar een rubriek vraag en aanbod toevoegen, die automatisch doorlinkt naar vogelmarktplaats. En verschijnt er toch nog een vraag en antwoord topic, dan zijn we niet verplicht om die te lezen, laat staan beantwoorden. Erger je er niet teveel aan. Zo'n ramp is het ook weer niet.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          vraag & aanb.

                          Om er nog even over door te gaan, ik denk dat er nog veel mensen zijn die het begrip vogelmarktplaats niet eens kennen. Dus je zal altijd nieuwelingen hebben die onwetend hier de vragen blijven stellen over te koop gevraagd e.d.
                          Dat kan je ze dan ook niet zo heel erg kwalijk nemen lijkt mij. Dus vandaar dat ik zeg maak een link vraag en aanbond die gelijk doorlinkt naar www.vogelmarktplaats.nl. Maar dat is aan de webmaster. Deze link zou prima in de groene balk kunnen staan denk ik.
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

                          Mijn website:

                          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            prima idee hoor, maar gaan we nu niet heeeeel erg off topic???

                            Laten we het weer gaan hebben over de timor zebravink....
                            Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                            Opmerking


                            • #15
                              terug naar de timor

                              Prima idee.
                              Vriendelijke groeten,
                              Henk3.

                              Mijn website:

                              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X