PDA

Bekijk Volledige Versie : kweekverslagen

louis polane
10-12-2006, 00:43
Het zou toch erg prettig zijn als er op dit forum wat meer kweekverslagen zouden verschijnen, of kweekervaringen. Kennis doorgeven kan geen kwaad, voor fouten hoeft ook niemand zich te schamen want die hebben we alle maal gemaakt. Ik heb een idee dat er een hoop mensen zitten te kijken of ze wat kweekinformatie kunnen vinden over bepaalde vogels. Maar als eenieder alleen maar afwacht dan gebeurd er niets.
Ik zou zeggen schroom niet en zet wat op papier. Het spreekwoord als er eenschaap over de dam is volgen er meer zou eigenlijk, niet nodig hoeven te zijn. Iedere enthausiaste liefhebber kan hier op dit forum zijn ei kwijt, van kanarie tot ara aantoe.

Wie neemt het voortouw?

Lucky
10-12-2006, 12:58
Beste Louis , op zich geen gek idee maar Winterkoning heefd wel gelijk met zijn bewering dat er dan weer van alle kanten "betweter" kritiek komt. Misschien iets voor de Webmaster om een rubriek te openen waarbij je alleen je kweekervaringen kunt plaatsen zonder antwoord mogelijkheid? Ben je dan van andere mening plaats je je eigen verslag toch! Deze rubriek kan dan onderverdeeld worden in div. soorten. Ik ben voorstander voor zo een rubriek. Zou een aanwinst voor dit forum kunnen zijn.

Greetings Lucky:)

Ben86
11-12-2006, 00:16
beste Winterkoning

wat je zegt van dat nieuwe topic voor kweekverslagen zou inderdaad heel goed bruikbaar zijn voor ons allen. ben ik echt een voorstander van.

wat je zegt van ik reageer niet overal op wat een ander zegt. vind ik er betreurends waardig omdat zelfs als je volgens jou onderuit wordt gehaald door iemand (zeg niet dat dat zo is maar bij wijze van in het ergste geval) zou het zonde zijn omdat jeje dan zou laten lijden door 1 misschien 2a3 andere. terwijl deze site toch dagelijks zoveel meer lezers heeft. er zijn heel veel verschillende mensen met allemaal andere achtergronden etc. etc. deze site is juist bedoeld om meningen te delen. andere mensen te informeren. en een discussie ontstaat al gauw. dan probeert men de ander te overhalen. soms door een nette voorzichtige discussie andere keren door een pittige discussie.

ps. ik zeg dit omdat ik nou al meer dan 10 keer van jou heb geleze dat jeje inhoud omdat je een (.. aantal keer) bent aangevallen(onderuit gehaald) in een pittige discussie je zegt dat (denk ik) omdat jeje toch hieraan ergert en je eigenlijk iedereen toch jouw kennis wil doorgeven.

ik hoop het goed verwoord te hebben en jeje niet aangevallen voelt. deze site is bedoelt om kennis overtegeven en iedereen heeft andere ervaringen dus is de kans gewoon aanwezig dat het bij een ander anders is uitgepakt en dat mag gezegt worden toch vind ik het jammer dat je dan je informatie achterhoud.

pps. om lang verhaal kort te maken: zeg gewoon wat je te zeggen heb en laat je niet weerhouden iets te zeggen ook al is er kans dat je commentaar krijgt een ander iemand heeft er misschien wel wat aan.

sorry voor het vele dubbele zeggen van sommige dingen.

Ben

Ton Koek
11-12-2006, 00:57
Gewoon proberen.... :)

Kweken met goudbuikjes
http://www.vogelvereniging.nl/gbrij.jpg
In september 2001 was mijn droom na jaren eindelijk uitgekomen, weer een voliére in de tuin. Geheel zelfbouw, afgewerkt met het fraaie kunststof gaas van Afcon.
De eerste bewoners waren behalve kanaries, Aziatische groenlingen en kwartels ook vogeltjes die ik heel lang wilde gaan houden; goudbuikjes.
Twee koppeltjes kon ik aanschaffen bij Hoeben, alhoewel ze niet echt op kleur waren zagen ze er gezond en sterk uit. De winter kwamen ze uitstekend door, ze werden zelfs met de week mooier. Ze bleken dol op een regenbui en ieder zonnestraaltje werd gebruikt om te zonnebaden.

Half mei waren de eerste tekenen van broeds gedrag druk gesleep met lange sprieten hooi, gras, met takjes en met alles wat los en vast in de voliére lag. Ook eendendons werd dankbaar geaccepteerd. Bovenin de klimop, in het niet overdekte deel van de voliére, werd een groot nest gebouwd, wel 25 cm lang. Aan de zijkant was een soort tunneltje gebouwd, waar de vogeltjes in en uit kropen. Helaas vernielde een forse regenbui na een paar dagen het totale bouwwerk. Dit gebeurde twee keer, ze bouwden op een nogal onhandige plaats.

Gelukkig gaven ze de moed niet op, bovenop een kanarienestkorfje werd door een van de koppels een enorm bouwsel gemaakt, deze keer wel onder het dak, dus veiliger. Deze keer was de doorsnee zo'n 30 cm, met weer een soort van tunnel als ingang.
Vanaf dat moment zag ik maar drie i.p.v. vier goudbuikjes als ik de vogels kwam verzorgen, er werd dus gebroed. De ene keer broedde het mannetje, de andere keer het vrouwtje, terwijl de partner dan regelmatig voer aansleepte.

Door de aparte bouwmethode, een groot plat nest tegen het dak aan, was nestcontrole niet goed mogelijk, ik liet de vogels dus met rust. Kennelijk was dat precies de bedoeling, want na twee weken hoorde ik ineens een onbekend geluidje als ik in de volière bezig was. Een heel hoog gepiep verried de geboorte van een of meer jongen, de ouders aten ineens minstens dubbel zoveel.

Omdat ik inmiddels wist dat vooral het voeren nog wel eens problemen gaf had ik me goed voorbereid. Zo veel mogelijk verschillende soorten dierlijk voer bood ik de vogels aan, naast Clausvoer, eivoer en universeelvoer gaf ik miereneitjes, buffalowormen, muggelarven en kleine krekels. Alles werd direct geaccepteerd, de oudervogels werden zo tam dat het maar weinig scheelde of ze aten uit de hand. Een schaaltje vers voer op de voerplank werd direct opgeeist, zelfs de kanaries en de Aziatische groenlingen moesten maar wachten.

Behalve rond het voer was er geen sprake van enige agressie, ook niet tussen de twee koppels onderling.
Alleen met behulp van een spiegeltje kon ik een beetje in het nest kijken, er zaten 4 jongen in die goed groeiden.
http://www.vogelvereniging.nl/gb197.jpg

Na drie weken vlogen op één dag 4 pluizenbolletjes door de voliére, driftig fladderend en in de gaten gehouden door de ouders.
De jongen werden gevoerd op en om het nest, dat ze nog weken lang als slaapplaats gebruikten. Toen de jongen na een week of drie helemaal zelfstandig aten begonnen de ouders met het tweede nest, dat ook nog eens twee gezonde jongen opleverde. De oudste jongen bleven nog wekenlang bedelen, ook bij het andere koppel goudbuikjes en zelfs bij voerende kanaries.
http://www.vogelvereniging.nl/gb2.jpg
Al met al een schitterende ervaring, waarbij een paar voorwaarden voldoende bleken voor een succesvolle kweek: geen verstoring van het nest, zeer gevarieerd voeren en voldoende beschutting.
Haarlem 2002

krien
11-12-2006, 11:02
prachtig stukje heer koek!

wjvdlinden
11-12-2006, 13:29
Mensen die een kweekverslag op internet willen kunnen ze altijd mailen naar info@vvvogelvreugd.nl. Wij van v.v. Vogelvreugd uit Hardinxveld-Giessendam proberen ook zoveel mogelijk info op onze site te krijgen. Onze site is http://www.vvvogelvreugd.nl/

Dus hoe meer kweekverslagen naar ons toe komen hoe beter.

Sorry misschien was dit niet bedoeling van dit topic.

Lucky
12-12-2006, 19:26
Prima verslag Ton K.

Greetings Lucky:)

gebbinkjes
12-12-2006, 22:33
Hallo Ton,
kweek al 30 jaar vogels maar heb nog nooit van clausvoer gehoord ,kun je hier iets meer over vertellen.Mooi kweekverslag trouwens.

(Omdat ik inmiddels wist dat vooral het voeren nog wel eens problemen gaf had ik me goed voorbereid. Zo veel mogelijk verschillende soorten dierlijk voer bood ik de vogels aan, naast Clausvoer, eivoer )

m.vr.gr.Harry

Ton Koek
13-12-2006, 00:34
Dank voor de complimentejes, leuk!

Het Clausvoer dat ik gaf was een insectenpaté van Quicko, ik weet niet of het nog bestaat eerljk gezegd.
Het was/is een zeer rijk voer en het beviel ook de kleine goudbuikjes goed.
Ik zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden (ik voer tegenwoordig exotenmix van Avian).

tropic
13-12-2006, 19:45
In Belgie vind je nog Claus bij de grotere vogelzaken. Er bestaan zelfs verschillende samenstellingen in, en groter of kleiner gemalen?
Bestaat ook met toevoeging van honing enz...
Trouwens , mooi verslagje Ton.

kingfisher
13-12-2006, 21:09
In Belgie vind je nog Claus bij de grotere vogelzaken. Er bestaan zelfs verschillende samenstellingen in, en groter of kleiner gemalen?
Bestaat ook met toevoeging van honing enz...
Trouwens , mooi verslagje Ton.
Hallo volgens mij gaat het tegenwoordig onder de naam claus bruin en zwart afhankelijk van de soort die je neemt en grofheid.
Ik dacht dat claus bruin de grofste was en dat er drie variaties waren maar daar moet je me niet op vastpinnen.
In rotterdam is het nog goed te krijgen maar vrij duur,ik had het altijd als toevoeging/aanvulling op mijn gewone universeel voer.
mvg, Kingfisher

tropic
13-12-2006, 21:27
Klopt helemaal Kingfisher, en inderdaad , ik gebruik het op dezelfde manier.-0-

aussie
08-01-2007, 17:48
:D Zelf hou ik op mijn website een kweekverslag bij met div.foto's, voor mezelf schrijf ik alles qua voeren e.d. op cd-rom. Op mijn site is het een ietsie pietsie te lang voor een forum(en ook niet interessant genoeg voor de "echte"kwekers, ben ik bang) Ook van het nestelen van de barmsijsjes schrijf ik zoveel mogelijk op; natuurlijk met zoveel mogelijk foto's.

Groetjes Aussie

ps Ton: mooi verslag ik had het toevallig gisteren al gelezen via de vogelvereniging Haarlem.