PDA

Bekijk Volledige Versie : Wildvorm vogels

Budgie
05-12-2006, 23:22
Inmiddels kan de BBB-groep (Bush Budgie Breeders) melden dat we geen utopie nastreven, maar het einddoel: behoud van de wildvorm grasparkiet, de Budgerigar, zéker bereikt wordt. Met het komend voorjaar al een flink aantal jongen in vier aparte stammen die vrijwel zeker geen verborgen, niet-natuurlijke, mutaties meer vertonen.

Onze vraag aan allen is nu:

"Zijn er meer groepen die gezamenlijk gericht kweken op "natuurlijke" vogels?"

Niet alleen van kromsnavels maar ook andere soorten. Met afspraken over uitwisseling van vogels en gegevens, enzovoort.
Graag melden via dit forum of naar budgie@bush-budgies.net

Ton Koek
06-12-2006, 01:09
Met het komend voorjaar al een flink aantal jongen in vier aparte stammen die vrijwel zeker geen verborgen, niet-natuurlijke, mutaties meer vertonen.
Kun je in de toekomst kijken? :)
Vraag twee, wat zijn "niet-natuurlijke, mutaties"?

Ik ben (nog) niet aangesloten bij een groep maar ik heb zelf wat groepjes vogels. Ik probeer te kweken met 10 koppels goudbuikjes en 8 koppels napoleonnetjes, zodat ik alleen zelf al een tijd lang onverwant kan kweken.
Liefhebbers met deze vogels zijn van harte welkom zich aan te melden voor ruilen t.z.t. van jonge vogels.

Budgie
06-12-2006, 08:35
Nee, ik kan niet in de toekomst KIJKEN. Maar wel een redelijke verwachting uitspreken. We hebben nu 4 maal 3 = 12 paren Budgies die redelijk wildvorm hebben. Per paar minimaal één nest met 5 jongen en we hebben 60 jonge vogels.
Ik weet dat ook in de natuur wel eens gele of op een andere manier gemuteerde (andere eigenschappen, afwijkingen in het erfelijk materiaal) vogels voorkomen. Maar die krijgen geen kans op een lang leven met nakomelingen.
Onder "niet-natuurlijk" verstaan we als BBB ethousiasten alle door de mens ingekweekte mutaties.

Overigens gaat het ons nu even niet om een dergelijke discussie (hoe plezierig ook) maar om het melden van georganiseerde (zoals bij ons) groepjes wildvorm kwekers.