Mededeling

Collapse
No announcement yet.

driekleurpapagaaiamadines

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • driekleurpapagaaiamadines

    Hallo,

    Van een particulier een 3kleurpapagaaiamadine pop overgenomen. Hij deed wegens verhuizing zijn volliere weg. Ik heb via het tuincentrum een man weten te bestellen en ze werden al vrij snel een knus stelletje.
    De pop was van 2003 en de man van 2006.
    3e week november zat de pop onder in de buitenvolliere lekker suf te zijn dus ik heb haar voorzichtig gepakt en in een grote kooi in de huiskamer gezet. Ik dacht namelijk dat ze het te koud had. Vrijwel die zelfde dag is ze overleden.
    Ik heb vorige week de man binnen gehaald omdat de luchtvochtigheid buiten te hoog werd en ik had bij een vogeltentoonstellig gehoord dat ze dan beter binnen kunnen zitten dan in de buitenvolliere vanwege de luchtvochtigheid.
    De man gevangen samen met bichenowastrilde man. Zo zaten ze niet zo alleen in de kooi.
    Gisteren was de 3kleur.. al iets aan de makke kant, maar hij was nog wel beweeglijk en zat niet echt dik. Vandaag was dit een ander geval.
    Hij zat dik op de hoogste stok en vanavond zat hij zelfs te happen. Luchthappen leek het wel.
    Ik kon hem zo pakken zo mak was hij en geprobeerd of hij iets wilde drinken.
    Dit heeft niet geholpen want ik heb hem zojuist in de kooi gevonden.

    Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak kan zijn?

    De vogels krijgen universeel voer aangevult met ei-krachtvoer, trosgierst, grit, vers fruit en groente.

    Ik hoor net als jullie over de vogelgriep, maar hoe herken je dat bij je vogels.
    Mijn volliere is overdekt.

    Groeten, Monique B.

  • #2
    Hallo Monique

    Dat is sneu!
    Vogelgriep is nog nooit aangetroffen bij dergeljke vogeltjes gelukkig, dus dat kun je zo goed als uitsluiten.
    Als het om kanaries zou gaan denk ik aan hapziekte, maar ik weet niet of dat ook bij tropen voorkomt.
    Hapziekte is de volkse naam voor pokken. Muggen (en die zijn er niog steeds met dit warme weer) kunnen een pokkenvirus overbrengen op vogels. Dat virus verspreid zich razend snel o.a. door de ontlasting van de vogels.
    Ik weet niet of je nog meer vogels hebt ,maar dan zou ik zeker een dierenarts raadplegen. Deze pokken, ALS het dat is, zijn extreem gevaarlijk voor vogels. Niet voor mensen overigens.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Hallo Ton,

      Bedankt voor je snelle reaktie.
      Ik heb/had de 3kleur... al 4 dagen binnen zitten dus ik hoop dat mijn andere vogels niet zijn besmet als het de pokken zijn. Ik ga zeer zeker de dierenarts hier over beraden. In de volliere buiten zitten nog een mozaikkanarie man, een engelse grasparkiet man, en een koppel zebravinken.
      De bichenowastrilde had ik gelijk met de 3kleur.. binnen gehaald. Deze blijft nu in quarantaine.

      Het is inderdaad veel te warm voor de muggen om af te sterven of wat dan ook. Je word hier wel allerter op moet ik zeggen.

      Nogmaals bedankt voor de snelle reaktie.
      Groeten, Monique B.

      Opmerking


      • #4
        hoi Monique

        ik denk niet dat het pokken zijn(kan volgens mij ook niet bij tropen) maar goed ik heb ook geen vogel gezien van jouw voor het geval je wat meer over pokken wilt weten de volgende link .http://www.timbrado.nl/ziekte/pokken.html
        Henk Dijkkamp

        Ik weet niet alles maar doe mijn best.

        Opmerking


        • #5
          pokken

          Hallo Monique,

          zoals Henk al zei pokken kan niet bij tropen en zeker niet bij 3 kleurpapagaaiamadines,aan het verhaal te lezen denk ik eerder dat de vogels last hadden van longontsteking of luchtpijpmijt ,indien het laatste het geval is kun je anti luchtpijpmijt kopen en dit bij de overige vogels achter in de nek 1 druppel op de kale huid doen en dit enkele malen herhalen(zie bijsluiter) je kunt luchtpijmijt herkennen aan het gepiep/gekras dat de vogels maken bij het ademhalen de vogels uitvangen en aan het oor houden dan kun je het horen.
          succes

          m.vr.gr.harry
          m.vr.gr. Harry

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Monique B.
            De vogels krijgen universeel voer aangevult met ei-krachtvoer, trosgierst, grit, vers fruit en groente.
            Volgens mij mist hier iets!
            Zijn deze vogels geen zaadeters?

            Groet,
            Napoleon

            Opmerking


            • #7
              Ze zijn inderdaad zaadeters.
              Heb je wel gezien dat de man bij het eten kwam en water dronk?
              Als je vogels verplaatst moet je dat altijd goed in de gaten houden.
              Groeten,

              Arjan

              Opmerking


              • #8
                De vogels krijgen universeel voer aangevult met ei-krachtvoer, trosgierst, grit, vers fruit en groente.

                Groeten, Monique B.[/QUOTE]

                Wat denk ik bedoeld wordt met dat er iets mist, dat dacht ik ook direkt toen ik het eerste bericht van Monique las. Er wordt niet gemeld dat de vogels tropisch zaad krijgen te eten.
                Dat moeten ze dus wel krijgen.
                Neemt niet weg, laat een vogel of ontlasting van een dag of drie onderzoeken. Dan weet je misschien meer.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  3kleur... sterfte overige vogels

                  Mijn vogels, voor zover er nog iets van over is zijn uiteraard zaadeters en krijgen tropischzaad zoals mij dat is aangeraden voor de aanschaf. Het is universeel voor tropen en koop het in de dierenspeciaalzaak. Er staat op de zak voor welke vogels het is dus lijkt mij sterk dat ik dan het verkeerde zaad geef. (sorry voor de uitspraak maar ik ben niet blond)

                  De vogels die ik in quarentaine heb gehouden heb ik goed bestudeerd en geen gekras c.q. gepiep bij het ademhalen gehoord. Wel hing er een on-aangenaam luchtje aan de vogels. Ze vertoonden allemaal iets anders.

                  Na verder onderzoek bij de vogels heb ik ook geen mijt aan getroffen.

                  Om een voorbeeld te noemen:
                  Gisteravond heeft het bichenowtje nog gegeten en gedronken en heerlijk zitten zingen.
                  Helaas lag het vanmorgen op de rug te stuipen. Het leek op verlammingsverschijnselen. Een 5 minuten later was het overleden nadat ik het beestje op de pootjes had gezet op de bodem. Ook weer aan mn oor gehouden om te luisteren, maar geen gepiep of gekras gehoord. Dit vogeltje was overigens niet aan het luchthappen zoals bij de 3kleur...

                  Omdat de volliere pas 3 maanden staat en bewoond word, staan er nog niet zo heel veel planten in. Een connifeer, een heideplantje (gezien bij een andere vogelhouder) en wat sepia op de bodem als grond bedekker.
                  De sepia werd overigens al snel geplunderd door de zebravinken.
                  Op de grond licht een bodembedekker van houtvezels en daaronder gewoon tegels.
                  Voor de 3 kwartels heb ik een zandbad van kooizand (schelpenzand) omdat deze graag badderen in het zand.
                  De volliere staat niet op de volle wind en ook niet in de volle zon.
                  De vogels zijn eerst voor 3 weken in quarantaine geweest voor ze bij elkaar gezet zijn.

                  De enigste vogels die vanmorgen nog over zijn zijn 1 mozaik-kanarie, 1 engelse grasparkiet en 3 chinese kwarteltjes. De rest en dan spreek ik over in totaal 6 vogels zijn in een tijdsbestek van 3 weken overleden

                  Ik kan vanmiddag pas langs de dierenarts ivm spreekuurtijden.
                  Ik weet het eventjes niet meer. Dit gaat me te snel.
                  3 weken terug dacht ik nog dat het aan de weersverandering lag. Nu denk ik echt dat het een virus is, maar welke.
                  Ik neem het overleden bichenowtje en de uitwerpselen van deze mee en zie wat hij mij kan vertellen. Misschien zet hij het op kweek o.i.d.

                  Ik kweek al 5 jaar vogels maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

                  Opmerking


                  • #10
                    Verlichting?

                    Hoelang duurt de bijverlichting? Van hoe laat de tijdschakelaar aanspringt tot dat het uitslaat?
                    Ik denk dus dat je geen bijverlichting aan hebt en dat de tropische vogeltjes allemaal van honger omkomen, omdat de nacht voor hun te lang duurt. S'middags 5 uur tot s'ochtens 8 uur is te lang voor tropische vogeltjes en ze moeten daarom bijverlicht worden.

                    Greetzzz

                    Opmerking


                    • #11
                      De bijverlichting die ik idd nog niet genoemd heb is aan tot savonds 10 uur en gaat om 7 uur smorgens weer aan. Dit is volgens mij voldoende.

                      Opmerking


                      • #12
                        Eh... verlichting? Ik heb helemaal geen verlichting buiten. In Afrika is het ook niet "bijverlicht"....

                        Ik hoop dat een dierenarts er iets zinnigs over kan zeggen, ik kan me voorstellen dat je behoorlijk baalt. Succes.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          3 kleur

                          er schijnt een virus rond tegaan bij deze vogel soort
                          ik had onderlaats 5 koppels gekocht bij een man
                          en zij over 2 weken kom ik ze op halen
                          net een dag voor dat ik naar die man toe wou gaan belde hij mij op
                          helaas de koop kan niet door gaan OMDAT
                          hij een virus had hij heeft het laten onderzoeken.
                          als je er snel bij bent kunt u u vogels die u nog heeft helpen
                          helpen tegen deze virus
                          ik ben blij dat deze man eerlijk is tegen mij
                          maar hij had een vogeltje gekocht bij iemand die NIET eerlijk was
                          want die heeft hem dat vogeltje verkocht met virus
                          en het licht niet aan het licht net want ton zegt want in afrika wordt het ook niet bij verlicht
                          en ik doe het zelf ook niet de lamp brand maar 11 uur per dag

                          mvg mike en succes met het onderzoek naar de ziekte maar wees er wel snel bij want voor dat je het weet is het telaat en kunt u weer op nieuw beginnen

                          Opmerking


                          • #14
                            verlichting? Ik heb helemaal geen verlichting buiten. In Afrika is het ook niet "bijverlicht"....
                            Henk Dijkkamp

                            Ik weet niet alles maar doe mijn best.

                            Opmerking


                            • #15

                              Opmerking

                              Working...
                              X