PDA

Bekijk Volledige Versie : Binnenshuis

Budgie
28-11-2006, 17:47
Ik heb reden om de komende winter en/of voorjaar vier broedkooien in huis op te stellen. De zolder heeft wel wat licht door een dakraam 60 x 80 cm. maar verder geen hulpmiddelen.
Is er een boek dat, of een website die, duidelijk alles aangeeft waar ik voor moet zorgen? Niet alleen de lampen, welke?, hoeveel?, waar?, maar ook andere zaken zoals luchtvochtigheid, verwarming, ventilatie, voeding enz..
Eigenlijk ken ik uit het toch redelijk aantal boeken/boekjes, geen complete handleiding kweken in huis.
Bij mij gaat het dan om kleine grasparkieten want ik lees hierboven dat mijn parkieten veel meer gevoelig zijn voor temperatuur en 'regen'.
Ook een punt is de overgang van buitenvoliere naar broedkooi en andersom, wanneer?
Want ik zie mijn Budgies toch het liefste in de groep buiten. Maar dan hebben ze in Nederland beslist geen constante omgeving zoals op zolder.

Of zouden we een dergelijke redelijk uitgebreide verhalen ergens in het café kunnen opnemen?

Alvast bedankt.
Hans V.

Ton Koek
28-11-2006, 18:06
Het nadeel van zo'n uitgebreide "handleiding" is dat er niet slechts één manier is. Vogels houden kan op veel manieren, de enige ideale manier is misschien wel gewoon los in de natuur.
Veel handiger op forums is gewoon per onderwerp een concrete vraag stellen. Je krijgt dan antword van verschillende mensen, soms behoorlijk verschillende antwoorden ook. De kunst is daar je eigen manier uit ontwikkelen, nogmaals, er is niet slechts één manier.

Als voorbeeld de ventilatie. Sommigen zweren bij veel frisse (koude) lucht, anderen houden hun vogels liever op een temperatuur van 20 graden. Wat beter is? Ik weet het niet, mijn tropen doen het uitstekend zonder verwarming, grasparkieten ongetwijfeld ook. Daarmee zeg ik dus niet dat anderen het "fout" doen, het kan gewoon ook anders.
Mijn advies: zorg voor afvoer van lucht maar zeker ook voor aanvoer van verse lucht. Een ventilator die naar buiten blaast bovenin en een rooster onderin de ruimte werkt hier prima.

rob 2
28-11-2006, 21:08
Zelf had ik als kind een voliere vol met kleine grasparkieten Hans,deze vogels hadden alleen de beschikking over broedblokken en een klein binnenhok zonder verwarming als bescherming tegen de weersinvloeden.Dit ging zeer goed er werd met de vogels goed gekweekt in groepsverband,deze vogels zaten wel van de geboorte al buiten.Nieuw aangeschafte vogels dienen geaclimaticeerd te worden indien ze warm gehouden werden.Het voer was gewoon parkietenzaad en af en toe groenvoer en onkruidzaad.Als je twijfelt wen je de vogels in het voorjaar aan de voliere ze kunnen best iets hebben veel plezier Rob.-0-

termeer
11-12-2007, 21:08
Als je allen kanaries kweek of wild zang is binnen kweken in een verwarmde ruimte grote onzin en voor wildzang alleen maar erg slecht.
kanaries kunnen heel goed in een onverwarmde ruimte worden gehouden en gekweekt als ze maar zowel s,nachts en als ze het zelf willen overdag uit de wind en droog kunnen zitten en het drink water vorstvrij is maar wel zo koud mogelijk , w
warm drinkwater geeft veel kans op infecties.

termeer

Marx
11-12-2007, 22:17
Mijn ervaring met kleine grasparkieten is dat ze het hele jaar door zonder nachthok buiten kunnen blijven. Wel uit de wind en op den droge plaats met zoveel mogelijk zon.
Ik ben nog nooit een vogel verloren door de winter toen ik ze op die manier had en als ik niet oplette zou ik nog jongen hebben gekregen in december. Dat liet ik uiteraard niet gebeuren ;)

L. Walraevens
11-12-2007, 22:29
Qua licht: je berekent de oppervlakte van je vogelverblijf (zolder), een voorbeeld: 5 m x 6 m = 30 m². Die oppervlakte vermenigvuldig je met 15 Watt/m² ==> 30 m² x 15 Watt/m² = 450 Watt. Dus je hebt 450 Watt aan TL-verlichting nodig, bekijk de wattage van je lampen en handel ernaar :).

Qua luchtvochtigheid zit je rond de 70% goed.

De ventilatie moet tochtvrij gebeuren in je kweekhok.

Verwarming, zorg dat ze niet bevriezen, een tiental graden is ruim voldoende.

Hopelijk heb je hier iets aan, ik hoop van wel :D.

Daniel
11-12-2007, 23:03
Welkom terug Hans :)