Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mutatie meyers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • mutatie meyers

    de vraag zoals gesteld aan mij:
    zijn er mutatie vormen van de meyerpapegaai?
    ikzelf heb geen flauwe idee.
    mvg winterkoning

  • #2
    ben ook nog nooit een mutant tegengekomen van welke poicephalus dan ook. maar dat betekend niet dat ze er niet zijn

    Opmerking


    • #3
      Mutaties Poicephalus meyeri

      Mutaties van de Poicephalus meyeri zijn nauwelijks bekend er is 1 blauwe meyeri geweest met wit waar normaal geel zit, maar die is gestorven.
      (jaar of 8 geleden.) De foto stond ooit op de voorkant van 'Onze
      Vogels', ik meen in 1997. Deze vogel heeft geen nageslacht voortgebracht.
      En was ook een keer een P. meyeri met een hele gele kop zoals de dubbele
      geelkopamazone, ook die is al jaren dood en heeft geen nageslacht
      voortgebracht.
      Verder is mij van mutaties Poicephalus meyeri niets bekend, en daar ben ik eerlijk gezegd blij om.
      Harrie

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Ik ben zelf ook al jaren een groot liefhebber van de Poicephalus(mijn oudste kweekkoppel meyers is 20 jaar oud) en zou het jammer vinden dat bij deze soorten de kleurmutaties de overhand krijgen.
          Er is inderdaad een blauwe/witte mutant van de Meyer papegaai geweest welke zonder nageslacht achter te laten is overleden(misschien maar goed ook).Bij de Senegalpapegaai zijn er ook al mutanten nl de isabel,waarbij het grijs op de vogel een isabel kleur heeft.Dus zo zie je maar dat je het toch niet tegen kunt houden.Een ander verschijnsel bij de Poicephalussoorten en de Grijzeroodstaarten zijn de modificatie verschijnselen. Dit zijn vogels met een foutje in hun genen waardoor ze ook een kleurafwijking krijgen, maar dit is gelukkig niet erfelijk.Ik zelf bezit een paar van deze vogels, nl een Senegalpapegaai waarvan de rug en vleugels en kop steeds geler worden terwijl deze van naturen groen zijn. Ook heb ik een nominaat Jardine waarvan de ouders wildvang zijn en de normale kleuren bevatten(rode vlek op de kop,schouders,en poten),dit jong heeft nu na twee jaar een kop als een mandarijn,helemaal oranje dus,en bij elke rui komen er op haar borst en rug nog meer oranje veren bij. Haar schouder vlekken en sokken zijn gewoon fel rood. Haar broertjes uit het zelfde nest en latere nesten hebben gewone rode kopvlekken. Ook zie je dikwijls bij de Grijzeroodstaart dat ze rode veertjes bezitten waar deze eigelijk niet horen te zitten. Er zijn er zelfs met een hele rode borst en rood in de slagpennen.Ook is er een Grijzeroodstaart welke een witte staart heeft, deze komt zijn naam niet ten goede. Dit zijn allemaal foutjes van de natuur en komen in het wild ook gewoon voor, maar omdat dit niet erfelijk is zullen deze vogels nooit de overhand kunnen nemen.

          Groeten Meyer

          Opmerking


          • #6
            mutanten

            wat een antipatie tegen mutanten zeg ,je kan het ook positief bekijken door een mutant kan iemand interesse krijgen om ook met deze vogels te gaan kweken,ik kweek zelf allerlei mutanten tropen maar als je een beetje serieus kweker bent dan zorg je altijd dat je ook goede wildkleuren op je hok hebt anders is het gauw afgelopen met je mutanten kweek.
            vaak hoor je door die mutanten worden de vogels steeds kleiner ik vind dat onzin vaak komt de commercie om de hoek kijken jammer hoor daardoor word er niet zo nauw gekeken naar het formaat en krijg je dus kleinere vogels om dat ze dus duur verkocht worden,groeten wim

            Opmerking


            • #7
              Hallo Leila:

              Maar dat is nu juist het hele eieren eten.
              De manie van het kweken van kleurmutanten heeft in verschillende vogelsoorten de kweek van de normale vogel al dusdanig verziekt, dat er nauwelijks zuivere wildkleur over is.

              En dan bedoel ik niet alleen dat de oudervogels optisch zuiver lijken te zijn, maar ook dat ze raszuivere nakweek geven.

              En dat vind ik bijzonder triest.

              Groeten,

              Wessel van der Veen.

              Opmerking


              • #8
                wildkleur

                dus u wild zeggen dat het door mutanten komt dat de wildkleur verziekt is dat is dus niet zo dit komt door de kwekers van deze vogels ik kweek bijv zilverbekjes donkerbuikbruin dit is een combinatie van 2 kleuren ik kan er nog wel meer in kweken maar je moet wel weten wat er in zit en uit komt en heel veel kwekers nemen het niet zo nauw en duwen alles maar in 1 vogeltje verkeerde manier dus komt dus niet door de mutant groeten wim

                Opmerking


                • #9
                  Hallo Wim:

                  U heeft me niet helemaal begrepen.
                  Toegegeven: het zijn de kwekers die de wildkleur om zeep brengen.

                  Maar het is de "mutanten kweek ziekte" die dat in de hand werkt.

                  Want het zijn doorgaans volslagen leken op het gebied van kleurkweek en/of genetica die zich aan de meest bizarre of zelfs ongewenste combinaties wagen. En vanzelfsprekend zonder ook maar iets op papier te zetten of via de PC te noteren.

                  En dan krijgt men dus situaties waarbij een gelukkige koper uit z.g. zuivere wildleur ineens duidelijk afwijkende vormen kweekt, waarbij de hybride kenmerken in sommige gevallen overduidelijk aan te tonen zijn.

                  Ik vind het spijtig dat de tendens de laatste tien, twintig jaar zo gericht is op het kweken van kleur mutaties. Een mutatie is in onze vogel liefhebberij begrippen een kleur afwijking. Iets scherper gesteld een afwijking.

                  Misschien een zeer ouderwetse gedachte: helaas zijn weinig kleur mutanten zo mooi als het origineel.

                  Met vriendelijke groeten,
                  Wessel van der Veen.

                  Opmerking


                  • #10
                    hoe

                    Hoe komen er eigenlijk mutaties??????

                    Per ongeluk een kweken!

                    Zo ver inteeld kweken tot er een keer wat raars uit komt! (een andere kleur)

                    Voeding aan passen!

                    Ik heb zelf caiques en pruimekopparkieten.
                    Alles wildkleur.
                    Voor mij hoef er geen mutatie uit te komen maar als ik er een kweek ook niet erg.
                    Wat ik wel jammer vind is als er een mutatie komt deze zo wordt uitgemolken dat de soort vaak niets meer waard is.
                    zie de roodrug en halsband parkiet.

                    groetjes egon

                    Opmerking


                    • #11
                      Hallo Egon
                      Mutaties ontstaan spontaan, dit heb je zelf niet in de hand. het is een spontane verandering die erfelijk is vast gelegd
                      Dan ligt het nog hoe de mutatie vererft om deze te laten ontstaan, neem nou de eerder genoemde blauwe meyer papegaai, je zou hiervan kunnen beweren dat deze ineens spontaan is ontstaan,maar de kans is nog groter dat de ouders van deze blauwe meyer ,split voor blauw waren, bij een autosomale recessieve vererving wat blauw ook is,moeten zowel de man als de pop de blauw factor op 1 chromosoom bezitten om dit door te kunnen geven, wanneer dit dan bij elkaar komt heb je blauw, dus de kans bestaat dat er werled wijd al meer dan 100 split voor blauw bonte boertjes bestaan,maar zolang deze door toeval niet aan elkaar gekoppeld worden, zullen er geen blauwe ontstaan!!!
                      Er wordt ook vaak beweerddat door inteelt de kans groter is op mutaties???
                      Kan, het klopt dat met name bij Europese cultuurvogels de mutaties zijn ontstaan bij populaties die een vaste standplaats hadden, we zien dit ook bij de huismus die blijven ook vaak op die plek waar ze geboren zijn, maar aan de andere kant ik woon nu zelf op een klein eiland en ik heb hier van de vogelliefhebbers nog nooit gehoord dat er en mutatie was onstaan hier in het wild, het schijnt jaren terug een keer gebeurt te zijn geweest bij het suikerdiefje, maar bij de parkieten,papegaaien, duiven soorten en tropen nente, terwijl het volgens mij onderhand allemaal familie van elkaar moet zijn per soort !!!,Zo ook op Aruba en Bonaire nul, niks, nente
                      Wat wel in de praktijk regelmatig is voort gekomen is dat mutaties welke SL vererven ontstaan bij vaak oudere koppels, van rond de 10 jaar oud, je ziet deze nog vaker bij een klein kwekertje die wat vogels heeft ,maar er niet doel bewust mee bezig is en wanneer er een ouder vogel dood is gegaan dan geen probleem er vliegen nog jongen rond pak er daar 1 van en we gaan weer vrolijk verder, zit toch ook vaak weer iets van inteelt bij !
                      Wat we wel zelf kunnen kweken zijn mutatie combinaties, dit kunnen ook totaal nieuwe kleuren zijn, denk hierbij eens aan de DD blauw voorheen mauve, hier heb je voor nodig een vogel met een dubbele donkerfactor =DD en de blauw factor de kans dat zoiets in de vrije natuur zou ontstaan is net zo groot dat alle forum leden de jackpot winnen op 1 dag.
                      Ik hoop hiermee jou een klein beetje op weg te hebben geholpen wat is een mutatie, simpel gezegd !

                      Jan de Nijs Curacao

                      Opmerking


                      • #12
                        mutaties

                        maar aan de andere kant ik woon nu zelf op een klein eiland en ik heb hier van de vogelliefhebbers nog nooit gehoord dat er en mutatie was onstaan hier in het wild,
                        Worden de mutaties in het wild niet door de natuur weggehaald. Hiermee bedoel ik, worden deze vogels niet door hun opvallende verschijning niet gewoon opgegeten door roofdieren.


                        Vaak zie je dat dezelfde kwekers nieuwe mutaties kweken. zij zijn er dus echt mee bezig. Vandaar dat ik me dit afvroeg.

                        Ik heb een tijd terug roodrug parkieten gehad dus de mutatie leer zit er wel redelijk in.
                        Nog bedankt voor je andwoord Jan de nijs.
                        En geniet van de mooie vogels op curacao.
                        Groetjes egon

                        Opmerking


                        • #13
                          Het klopt dat de meeste mutaties welke in de vrije natuur ontstaan, vaak ten prooi vallen voor zijn natuurlijke vijanden, maar toch zie je regelmatig ook in Europa, mutaties rondvliegen,in Dordrecht heb ik een spierwitte merel gezien , welke later bleek hier al een paar jaar rond vloog,was wel een pop.
                          Maar vogelliefhebbers vangen ook heel vaak primaire mutaties uit de natuur.
                          De meeste mutaties bij de Europese vogels zijn in de vrije natuur gevangen, zoals bij de mussen, putters ,groenlingen, barmsijzen !
                          Daarnaast moet een mutant in de vrije natuur , niet veel concurentie hebben van het zelfde geslacht, want de wildkleur soortgenoten laten mutaties veelal links liggen/vliegen !
                          Je kan dit zelf uit proberen in je eigen kooi zowel met tropen als met parkieten.
                          Een voorbeeld neem 5 grasparkieten mannen alle mutaties, dus geen groene, doe hier 4 muatie poppen bij en 1 groene(wildkleur pop) je zal zien dat alle mannen in het begin de voorkeur hebben voor de groene wildkleur pop, pas als die voorzien is van een man dan krijgen ze ook aandacht voor de andere poppen.
                          Nog een mooi voorbeeld, je heb een nest met 4 jongen vogels welke alle gelijk zijn uit gekomen wat alle muaties zijn,maar na 3 dagen wordt er nog een jong geboren en dit is een groene, deze zal veel sneller opgroeien dan de mutaties en in een mum van tijd even groot zijn, zou het ook een mutant zijn dan zal het een achterblijver zijn in het nest, ook wanneer alle wildkleur jongen zouden zijn ,maar omdat dit nu de enigste groene is gaan de ouders deze groene altijd als eerste voeren en zo groei deze het hardst.
                          je ziet ook vaak dat in nesten waarbij ,maar een enkele mutant/kleurafwijkende ligt deze achterblijft, zeker met roodogen. Hier is het aan te bevelen om hier indien mogelijk volle nesten met roodogen of mutaties van te maken, dan komen ze wel beter op
                          Voor het bovenstaande hebben ze hier op Curacao een mooi gezegde.

                          JE KAN EEN EZEL WEL UIT DE WEI HALEN, MAAR DE WEI NIET UIT DE EZEL !

                          Gr Jan de Nijs, Curacao

                          Opmerking


                          • #14
                            roodoog

                            Dat met die jongen met rode ogen is inderdaad waar. ik heb van een aantal collegas wel eens gehoord dat de jongen met rode ogen zelfs uit het nest gegooid werden en de jongen met donkere ogen gewoon groot werden gebracht. (dit was bij neophema soorten)

                            groetjes egon

                            Opmerking


                            • #15
                              Hoi Egon
                              nog even wat jij ook afvraagde is dat nieuwe mutaties vaak bij dezelfde kwekers zitten.
                              Heb je er wel eens aan gedacht dat deze mensen de eerste mutaties weg kopen bij het ontstaande adres !!!. Wanneer je al jaren in de mutatie kweek zit en hier ook mee voorop loopt,kan je wat meer uit geven dan iemand die net gaat beginnen !!!

                              Opmerking

                              Working...
                              X