PDA

Bekijk Volledige Versie : Invoering COM standaard

Keurstandaard
26-11-2006, 20:49
Door de veranderde standaard voor kleurkanaries zitten veel van uw verenigingsleden in de problemen. Hun stam vogels die zij in de loop der jaren hebben opgebouwd, kunnen zij naar de opkoper brengen. Die kan met deze vogels ook niet meer weg en geeft daarom nog Euro 3,50 per stuk. Velen van deze kwekers, vooral in de zwart-, bruin en agaatreeks stoppen helemaal of gaan in het gunstigste geval over op andere vogels. Op uw tentoonstellingen komen minder vogels. Het aantal vogels in de zwart en bruinreeks was in 2006 ruim 20% minder dan in 2006. En dit terwijl het totaal aantal kanaries op deze show met 11,5% is gestegen.

U hebt nog een kans !! Als vereniging kunt u een voorstel doen aan de Algemene vergadering. Dit moet echter gebeuren vůůr 31 december.

Ik heb een voorbeeldbrief opgesteld die ik u graag toestuur. Vraag hierom via E-mail har.vanrooij@hetnet.nl. Bespreek deze in uw vergadering en stuur hem voor 31 december naar de secretaris van de bondsraad. MET VELEN STAAN WE STERK. Lobby tevens bij de leden van het Districtsbestuur. Zij zullen over het voostel moeten stemmen

louis polane
26-11-2006, 21:17
Het is heel erg jammer dat er nu maar een standaard is, beter zou geweest zijn, om twee standaards te hanteren. De ned.l en het com. standaard. Het is nu natuurlijk erg jammer dat voor dat handjevol, meestal commerciële rakkers, die aan het com mee doen de gewone man hiervoor zijn vogels nu moet opruimen omdat ze nu waardeloos zijn voor elke tt.
Beter zou zijn terug te komen en ook de oude typen weer te gaan vragen, het com zal waarschijnlijk ook nooit meer plaatsvinden. Dus eigenlijk is het voor niets gedaan. Natuurlijk zullen de voorstanders die de nieuwe typen in hun hok hebben hier niets van willen weten, maar moet die kleine groep nou echt de dienst uitmaken in een hele grote schaar liefhebbers van het ned.l typen. Het is gewoon schandalig dat misschien 10 of 15 man dit uitgemaakt hebben. Als we nu mooie vogels zouden zien dan zou je nog zeggen vooruit. Maar het zijn gewoon afgrijselijk lelijke vogels geworden. Het was toch een lust om die warm chocolade gekleurde bruinen te zien en die mooie helder groen vogels. Als we democratisch zouden zijn, en willen luisteren naar de liefhebbers, zou een referendum gewoon de beste oplossing zijn. De meeste stemmen zouden het moeten uitmaken en niet dat handje vol commerciële mensen. Helaas is het nog steeds zo dat de mensen met de grootse bek de dienst uitmaken en dat zou eigenlijk niet moeten voorkomen binnen de ned.l vogelbonden. Democratie zou hier de oplossing zijn!

Harrie van der Linden
26-11-2006, 23:32
Toen ik het bewuste artikel dat deze maand in Onze Vogels staat begin september van de heer Van Rooy ontving, dacht ik meteen al Ēdaar heb je een puntĒ. Ik heb hem dat Ė hoewel zelf geen kanarieman - op dezelfde dag nog gemaild. Het is inderdaad onbegrijpelijk dat de Nederlandse afvaardiging die toentertijd deelnam aan de bespreking over deze ingrijpende verandering van de standaard in Porrentruy zich zo hebben laten piepelen en er zoals bekend mee hebben ingestemd.
Er zal voor de kanarieliefhebbers niets anders opzitten, dan te proberen
via een groot opgezette petitie of anderszins deze wijzigingen voor Nederland teruggedraaid te krijgen. In het belang van de Nederlandse kanarieliefhebberij wens ik ze daarbij veel succes.
Harrie

E.F.P.SMIT
27-11-2006, 13:59
Waarom wordt zoiets doorgedrukt als er ook zovelen op tegen zijn?Mogelijk is het een geld kwestie van de "groten".Bij mijn vereniging heb ik dit ook al een paar x aangekaart om de oude en nieuwe richtlijnen te gebruiken.Dit zou veel beter zijn.
Bij veel hobby,s werkt men met een A en B catagorie.Het scheelt voor veel hobbyisten toch de aanschaf van nieuwe en vaak dure vogels.
Ik denk dat bij mijn vereniging in Nederland veel voorstemmers zullen zijn.

winterkoning
27-11-2006, 14:42
ik denk dat het gewoon een kwestie is van slikken of stikken
(zoals bij ons in de europese tak van de sport met de opgelegde/doorgedrukte soms onmogelijke en leed veroorzakende ringenmatenkwestie).
ik denk dat als men mee wilt op topniveau men wel moet,de kleine kweker daarentegen heeft mischien niet zoveel met de nieuwe regeling/standaard.
ik denk ook dat er nu weer veel geblazen en gebriest word maar dat het uiteindelijk weer een kwestie word van het kuddedier syndroom(uiteindelijk braaf achter elkaar aanlopen het lot tegemoed in het slachthuis).
wil men op TT niveau mee zal men wel moeten (nogmaals).
ikzelf absoluut geen kanarie man en dus toeschouwer vanaf de zijlijn vind het echter wel een begrijpelijk iets,als er over de gehele wereld eenduidig dezelfde standaard word gebruikt heeft men eerlijkere kansen op een ek/ wk dan nu ,want nu is het eenmaal zo dat in de (bv) zuidelijkere landen meer/zwaardere bestreping word gevraagd in een kleurslag dan bv in nederland,is de wk in spanje winnen de zuidelijkere inzenders,is de wk in nederland dan winnen de belgen en nederlanders ( is in mijn ogen niet eerlijk).
iets wat ook nog KAN is niet meer inzenden en de vogels kweken zoals men ze zelf graag ziet,want daar doe je het toch voor?
of is die BEKER het belangrijkste?
als men dus in de plaatselijke vereniging niet veranderd en iedereen stuurt in zal de keurmeester toch ook een kampioen moeten aanwijzen uit de vogels.(probleem of toch niet ????).
de verhouding "grote kweker/kleine kweker" is er nu toch ook al ,of komt de "kleine kweker" nu wel aanbod als de prijzen verdeeld worden?
voor de "grote kweker" geld hetzelfde als voor de "kleine kweker",ook die moet helemaal opnieuw beginnen en die moet nog meer vogels van de hand doen cq aanschaffen om zijn honderden kooien te vullen.

mvg:winterkoning:)

ps: ik ben het ook niet eens met alle wetten /regeltjes op vogel of op een ander gebied maar heb me ook gewoon maar aan te passen.(zo gaat dat nu eenmaal in een sociaal democratisch land).en de "democratische" ingestelde com,vraag maar aan de delegatie hoe het zit met de rolverdeling binnen het com en hoeveel nederland in de pap te brokkelen heeft binnen het com.
nou mensen dat is vrij weinig.we zijn nu eenmaal niet zo handig als het gaat om politieke spelletjes spelen binnen een overkoepelende organisatie.

pps: is toch ook weer een nieuwe uitdaging,de bloedlijn die met veel passie en zorg tot stand is gekomen overboord gooien en weer helemaal opnieuw beginnen:mad: :confused: :rolleyes:

dit alles is mijn mening aangaande deze kwestie,ik kan alleen maar zeggen nog ,het beste ermee.

louis polane
27-11-2006, 15:30
met twee standaarden hou je iedereen te vriend. Maar wel in ned.l de ned.l standaard blijven vragen. Diegene die op com niveau willen mee doen kunnen dat. Ook bij de pluimvee/pels dieren wordt er regelmatig gekeurd in de ned.l klasse en dieren in de Europese klasse. Voorbeeld, een dwergkonijn mag in ned.l max. 1100 gr wegen. in de eur.p mogen ze tot 1500 gr wegen. Dit gebeurd dus op een zelfde tt. Twee standaarden hanteren hoeft echt geen nadeel te zijn, we zijn wel hobbyisten geen beroepsmatige mensen. Nu vindt er een ware slachting onder de kanarie liefhebbers plaats. Ook de meeste kanarie keurmeesters vinden dit afgrijselijke vogels. Ik heb tijdens keuringen de meeste kanarie collega's horen klagen dat ze het verschrikkelijk lelijke vogels vinden, dit is dus de praktijk.
Ik zal in deze geen namen noemen, maar het zijn in deze sport wel dat ene handje vol mensen die de dienst uitgemaakt hebben. Deze mannen zijn van te voren naar het hoofdbestuur gestapt en hebben daar zaken gedaan. Ze hebben ze om gekregen met hun argumenten. Want hun hadden namelijk die vogels al in huis, en er viel voor hun een hoop geld te verdienen. Hun doel is geslaagd.
Laten we nu eens het woord democratie eens wat meer in de praktijk gaan toepassen. De landen die niet in de euro hebben toe gestemd zijn nu ook allemaal veel beter af dan wij domme nederlanders, wij betalen hier een hele dikke prijs voor, wij konden toch ook niet achter blijven.
Dus kreten van we moeten wel raakt dus totaal geen kant. Het is gewoon een geld kwestie niets meer en niks minder.

winterkoning
27-11-2006, 15:50
dus de kanarie hobby( voor de grote en de kleine kweker) bestaat uit geld verdienen?
(dan is het geen hobby meer) ik zou kweken wat IK mooi vind en niet wat een ander ervan zegt of denkt.(dat is hobby).
lekkere hobby hebben jullie:rolleyes:

ps:massal klagen of niet meer in sturen zou ik zeggen,dan zet je de woorden kracht bij.
zou een leuk gezicht zijn in bv apeldoorn,lege kooien/stellingen ipv honderen rode ,witte,gele etc etc kanarie's .;) :mad:

pps:

succes ermee

girlits
27-11-2006, 19:53
Als je het verhaal leest van de tegenstanders lijkt het net of dit gisteren pas besloten is.Maar ik dacht dat er al twee of drie jaar geleden over besloten was met een overgangsperiode tot en met 2006.De kanariekwekers hebben dus ruim de tijd gehad om hierop in te spelen.En wat de voorkeur betreft van de keurmeester,hij moet keuren naar de standaardeisen ,dat doen ze ook bij mijn vogels de europese cultuurvogels waar regelmatig op de briefjes staat te groot of te klein.Dan is het aan mezelf of ik hier in meega of dat ik elk jaar hetzelfde op de briefjes wil lezen.

goudbruin
27-11-2006, 20:09
Hoewel ik het volledig eens ben met dhr van Rooij toch even het volgende.
In het voorjaar van 2001 hebben alle verenigingen kunnen stemmen over een voorstel van de vereniging vogelrijk Nijmegen.
Dit voorstel hield in dat er naast de toen bestaande hoofdgroepen plaats werd gemaakt voor een reeks hoofdgroepen gericht op de zuidelijke type vogels.
De tijd kon dan uitmaken of onze leden na een aantal jaren zouden kiezen voor het oude of het nieuwe type.
ook ik ben van mening dat er een sterke lobby is geweest om het zuidelijk type er door te drukken, maar gezegt moet worden dat de verenigingen met hun leden toen de kans hebben laten liggen om deze lobby te stoppen.
Ons voorstel werd volledig verworpen.
Of er nu een ommekeer moet komen moeten inderdaad de leden uitmaken en een eerlijk referendum lijkt mij hiervoor het beste gereedschap.
Voorstellen van verenigingen kunnen trouwens tegenwoordig vrij gemakkelijk door de bondsraad van tafel worden geveegt.
Wel moeten we er voor waken om het nieuwe type geen kans te geven, maar de keurmeestersvereniging zal in haar wijsheid hier best een oplossing voor kunnen vinden.

natuurgould BelgiŽ
28-11-2006, 12:31
Als je het verhaal leest van de tegenstanders lijkt het net of dit gisteren pas besloten is.
.....

Jaarlijks worden wij (eigenlijk Lievens Senior)door kennissen uitgenodigd op de TT van de oostvlaamse Speciaalclub Kleurkanarie “Het Land Van Aalst”.
Eén van die kennissen is voorzitter Freddy Van Hauwermeiren, ook AOB-keurder en uiteraard tevens fokker van kleurkanaries. Afgelopen jaar ben ook ik een kijkje gaan nemen op de TT van die oostvlaamse speciaalclub.
Uit wat ik daar heb gezien en gehoord, kan alleen maar vastgesteld worden dat de Belgische kleurkanariefokkers, onder impuls van onder meer Johan van der Maelen, en ondanks het eerdere gezaag en gezeur van de jaren daarvoor, mee zijn met de nieuwe stroming. De Belgische kanariekwekers hebben de pil geslikt. En hebben de ingelaste overgangsperiode goed benut.
En geloof het of niet, één en ander is ook reeds duidelijk aan de gepresenteerde vogels te zien.

Voor hen die twijfelen : overtuig u zelf.
De internationale TT van de Speciaalclub Kleurkanarie “Land van Aalst” heeft ook weer dit jaar plaats in december. (zie coördinaten onderaan)

Wellicht stelt u daar dan vast dat de grondkleur van Belgische volpigmentreeksen (met brede en korte bestrepingspatronen), dat die grondkleur nu reeds de “fletsheid-met-krijtstrepen” van “het Zuiderse type” voluit en ver overstijgt. Zowel in geel, wit als rood.

"Samen staan we sterk", lees ik hierboven. en da's zonder meer waar.
Maar is het niet eerder waarschijnlijk dat die Nederlandse kanariefokkers die vandaag en na afloop van de ingevoegde overgangsperiode nog steeds vasthouden aan het oude type kleurkanarie, morgen zeer éénzaam op een eiland zullen zitten...?
En ware zoveel dan geen jammerlijke zaak, vooral te overwegen dat in de Lage Landen (België EN Nederland) onnoemlijk veel meer kanariefokkersexpertise en knowhow geborgen zit, dan in het Zuiden ?

Enfin, dit zijn slechts enkele losse bedenkingen, vanop de zijlijn.
Lester Lievens

Adresgegevens INTERNATIONALE TT Speciaalclub Kleurkanarie van 13/12 tot 17/12/06 :
Sint-Antoniuskring
Provincieweg
9552 Borsbeke-Herzele

barmsijscabaret
28-11-2006, 13:33
Inderdaad een beetje laat om nu opnieuw de nieuwe COM-standaard te bekritiseren. Nu de overgansperiode op z'n einde begint te lopen (en de resultaten op tt's misschien tegenvallen) zijn het vijgen na Pasen om nog eventueel zaken proberen te annuleren/behouden. Niet iedereen heeft trouwens tot het laatste moment gewacht om naar de nieuwe standaard te kweken.

Misschien kunnen de bastaardenkwekers :p nu de kanariekwekers een handje toesteken. Het waren vooral deze kwekers die hun vogels met (te) zware en ononderbroken bestreping opkochten. Zij hadden deze vogels nodig vermits hybriden met kanariebloed gevraagd worden met zo mooi mogelijke (50/50) flank- en rugbestreping.

Harrie van der Linden
28-11-2006, 18:56
De vraag was, waarom die COM-kanariestandaard ook voor de liefhebber moest gelden, die nooit aan een COM-wedstrijd meedoet. Al dat geklets er omheen, hoe de keurmeester ze zouden moeten keuren, of dat de kweker te laat begonnen is met de overschakeling, doet helemaal niet terzake. Laat ik nou eens een royale inschatting maken: hoogstens 150 kanarieliefhebbers uit Nederland en BelgiŽ samen gaan met hun gepigmenteerde vogels naar de wereldshow. Al die andere tienduizend kanariefokkers doen dat niet en zijn dat ook niet van plan. Een eenvoudig rekensommetje leert dat omwille van 1Ĺ % van de liefhebbers alles op zijn kop gezet moest worden.
Lievens zegt: dat er in BelgiŽ al goede resultaten behaald worden en vindt dat de Nederlanders, maar niet moeten zeuren en gewoon mee doen. Dan vervolgt hij:En ware zoveel dan geen jammerlijke zaak, vooral te overwegen dat in de Lage Landen (BelgiŽ EN Nederland) onnoemlijk veel meer kanariefokkersexpertise en knowhow geborgen zit, dan in het Zuiden ? Kijk en dat snap ik nou weer niet. Als dit dan al zo is, waarom hebben de mensen met zoveel kennis van zaken, zoals door Lievens gesteld, zich door die zuiderlingen dan toch zo laten piepelen? En waarom hebben de nationale bonden zich als kuddedieren gedragen door deze standaard ook voor de gewone binnenlandse kanariefokker bindend te verklaren. Dat waren de kritische geluiden die Harrie van Rooy naar voren heeft gebracht en daar graag antwoord op zou willen hebben. En eerlijk gezegd, ik zou dat ook wel willen weten.
Harrie

Lucky
28-11-2006, 19:44
Hallo , Ik als geen kanarie man (dit voorop gezet) denk dat de meerderheid van aangesloten landen heefd besloten om deze COM standaard in te voeren. En aangezien je als bond aangesloten bent bij het COM zul je ook beslissingen waar je misschien niet voor bent moeten aanvaarden en wat nog belangrijker is uitvoeren cq invoeren. Zo werkt het nu eenmaal.

Het idee met twee standaards is niet mijn eerste keus.
Het zou namelijk betekenen dat er een verdubbeling van klassen, reeksen zou moeten plaats vinden. Dit lijkt me dus geen goed idee. Want als er straks ook COM standaard voor andere vogels komen die niet met de onze stoken wat dan?

Ok ben je een blikjesjager,:rolleyes: Sorry, bekerjager zul je mee moeten.
Zo niet kweek dan de vogels welke je mooi vind en niet aan deze standaard voldoen. Dan maar geen blikje:rolleyes: , sorry, beker.

Greetings Lucky:)

Antoni Hopmann
28-11-2006, 20:01
Mooi gesproken Lester Lievens!
Slim toch die Belgen.Ze nemen het heft in handen en zijn aan de slag gegaan,
terwijl we hier lopen te bekvechten.
Eens waar de Nederlanders voorop liepen,dankzij de grote kanarieverenigingen uit de steden, lopen we gewoon achter en dreigen idd.op een eiland te geraken.
Dus onmiddellijk beginnen met het fokken van kanaries die aan de COM
STANDAARD voldoen.
Eens hebben we vogels geexporteerd naar Belgie.Nu is het zaak om via
Belgische fokkers aan goed fokmateriaal te komen.

willy
29-11-2006, 23:05
Beter te laat dan nooit.

Bij de NBvV schijnt er dus een mogelijkheid te zijn om een voorstel tot wijziging in te dienen.
Is die mogelijkheid er ook bij de ANBvV??
Wie weet dit.

Antoni Hopmann
30-11-2006, 00:11
De ANBvV is ook aangesloten bij de COM en volgt uiteraard de nieuwe standaard.Dat is ook niet meer dan normaal.
Als je een voorstel tot enige wijziging wilt doen moet je gewoon even contact
opnemen met die bond en weet je gelijk waar je aan toe bent.

M.Pieper
30-11-2006, 22:37
Als eerste wil ik zeggen dat ik niet alles heb gelezen maar wil toch FF iets zeggen.
U kunt het met me eens zijn of niet.

volgens mij hebben we het zelf gedaan.
ik bedoel dan de mooie vogel zonder flankstreep.
na mijn mening hebben we het zelf laten verwateren aan gezien ik gisteren in een oude standaard heb zitten lezen eentje uit de 70tige jaren.
en hier is de vogel ook gevraagd met vlankstreep.
kan het niet zo zijn dat wij zelf de vogel van de "oude standaard" hebben gemaakt?
is het niet zo dat wij zelf zijn afgeweken van de COM standaard?
is het niet zo dat we vroeger ook met de goede vogels bij de top behoorden?

ik denk PERSOONLIJK dan ook dat het geen nieuw standaard is van het COM maar een die we zelf uit het oog zijn verloren.:rolleyes:
en waar we nu weer aan moeten werken om ze terug te krijgen.

Hans de Vries
08-12-2006, 11:03
Ik heb hier en daar wat gelezen over de overgang naar de nieuwe standaardeisen betreffende de kleurkanaries maar schonk er in eerste instantie weinig aandacht aan. Ik ben tenslotte zebraboer.
Wel vind ik de verschijningsvorm van de 'oude' kleurkanarie veel fraaier, maar dit even ter zijde.
Toen mij gister een brief over dit onderwerp werd toegespeeld met het verzoek deze in ons clubblad te plaatsen ben ik mij toch wat meer in de discussie gaan verdiepen.
Als je de verhouding van de inzenders bekijkt Nederlandse TT's / Com dan blijkt dat verrreweg de meeste kanariekwekers inzenden op de onderlinge, nationale en provinciale kampioenschappen. Slechts verhoudingsgewijs een klein groepje gaat met zijn vogels over de grenzen.
Waarschijnlijk ook uit die hoek komt de mening dat 'als we niet meedoen zitten we straks op een eiland'.
En als dat zo is, wat is er dan mis mee?
De kleurkanariekwekers zijn aangesloten bij de Nederlandse vogelbonden maar zijn die leden wel geraadpleegd over de standaardwijziging?
En verder, heeft het vandaag de dag nog enig nut mondiaal te gaan denken als het over de hobby van de dierenhouders gaat?
Vorig jaar geen WK-vogels, dit jaar ook niet, komt er Łberhaupt nog wel een WK-vogels?Dierenbeschermingorganisaties die met veelal overtrokken ideeŽn op de proppen komen maken het houden van dieren in de toekomst heel erg moeilijk en als het tegenzit mogen straks alleen nog maar eendaagse shows worden gehouden...
Als de vogelbonden hun leden serieus nemen - en die wil is er volgens mij - luisteren zij naar die leden en laten de standaard voor de oude 'pigmentvogels'
intakt. En dan het liefst met de oude benaming. En dan is het hanteren van 2 standaardeisen niet een gebruikelijke, maar wel een eerlijke oplossing.

Harrie van der Linden
08-12-2006, 12:37
Hans, ik ben blij dat er toch noch enkelen meer zijn die met mij van mening zijn, dat er in deze zaak iets goed fout zit. Ik ben het met je eens dat de Nederlandse vogelbonden te snel en te ondoordacht hebben gehandeld door achter de wens van de COM-inzenders aan te lopen en de COM-standaard ook voor de nationale kanariefokkers bindend te verklaren. Het feit dat een aantal Nederlandse bestuurders ook nauwe banden heeft met de COM, is daar natuurlijk ook niet vreemd aan.
Nu hoop ik maar voor de kanarieliefhebber dat de terugloop van de klassieke pigmentvogels op de wedstrijden met zo'n 20% voor onze bestuurders reden genoeg is om over het destijds genomen besluit - de COM-standaard ook voor binnenlands gebruik bindend te verklaren - nog eens goed na te denken.
Ik heb op deze site alle meningen gelezen. Behalve kuddegedrag, heb ik ook standpunten gelezen waaruit blijkt dat de auteur er geen flauw idee van heeft, hoe zo'n standaard er in een tijdsbestek van enkele dagen wordt doorgedrukt. Landen die al het een en ander hebben voorbereid en op papier hebben gezet, hebben al een enorme voorsprong op de rest van het gezelschap (eigen ervaring). Dat is zeker het geval als de man of vrouw ook de Franse taal goed spreekt en verstaat. Op dergelijke bijeenkomsten (ik heb er zelf voor de papegaaiachtigen al verschillende meegemaakt) is Frans de voertaal. Van de door de nationale bonden afgevaardigde mensen, spreekt ruim de helft geen woord Frans. Ik heb zelfs al eens meegemaakt dat zelfs de Belgische afgevaardige geen woord Frans sprak, terwijl BelgiŽ toch - althans voor een deel - franstalig is. Je kunt wel nagaan dat je op zo'n bijeenkomst, met al je kennis van de materie, geen poot aan de grond krijgt. Een dergelijke afvaardiging van een land, krijgt van de te behandelen stof nauwelijks iets mee en als er ergens voor of tegen gestemd wordt dus ook niet. Ik heb mij laten vertellen, dat er toen er in Porrentruy (Zwitserland) over de kanariestandaard is gesproken en besloten, de Nederlandse afgevaardigden de voertaal niet machtig waren. De zuidelijke landen zijn doorgaans slimmer. Ze sturen mensen die de taal spreken en dan kom je ook met een bescheiden kennis van de materie nog een heel eind. Tel uit je winst.
Harrie

Ton Koek
08-12-2006, 13:39
Iedereen kon toch weten dat invoering van de COM-standaard al jaren op de agenda stond? Iedereen die dat wilde had zijn zegje kunnen doen vůůr het besluit aangenomen werd.
Is jou iets gevraagd over invoering van de Euro? Over al of niet uitzetten van vluchtelingen?
Toch heet ook dat democratie.

Achteraf mopperen is wel heel makkelijk. Positief ingestelde mensen slikken de pil en proberen mee te gaan met de ontwikelingen, zo werkt het. Al jaren en altijd, ook in de vogelsport. Mensen die niet mee willen, zullen verbittererd en verzuurd aan de kant blijven.

Kom op kanariekwekers, laat eens zien dat je positief met je hobby bezig bent en dat je achter de bond staat. Laat ook eens een ander geluid horen.
Ik vind de nieuwe vogels schitterend en ik ben reuzetrots dat ik al na ťťn jaar een vogel van 91 punten kon brengen.

winterkoning
08-12-2006, 14:11
sorry hoor maar ik zou na het lezen van oa het berichtje nr 19 bijna zeggen :eigen schuld dikke bult.
en waarom?
ten eerste :
als het lang bekend (nieuwe invoering) had men gelijk aktie moeten ondernemen om zoiets tegen tehouden maarnee afwachten op......
tentweede:
als men van te voren weet dat men de taal niet machtig is die gebezigt word op zo'n vergadering,wat heb je daar dan als je er niks van begrijpt te zoeken?
maar nee men vind zichzelf belangrijk en gaat zitten ja knikken daar,als je toch het gegeven van de vreemdetaal weet,dan vraag je toch een vrijwilliger(vriendenkring danwel iemand uit de kanarie wereld) er is toch wel iemand in dit land ( of in belgie die wel tweetalig is)die de taal machtig is?
zo iemand bestaat dat weet ik zeker ,en als het de kanarieboeren echt zo hoog zit dan zou ik een inzameling houden om eventueel een tolk in te huren,die meegaat danwel een brief met de eisen/standpunten vanuit de nederlandse kanariewereld worden geopperd vertaald en op papier zet.
hoeft men alleen maar te lachen en de brief af te geven (is niet moeilijk) en voet bij stuk houden.
maarja waarschijnlijk zal dit weer telaat zijn (dat afwachten toch he).
we ( nederlanders) zijn nu eenmaal een ster in het afwachten van..... en daarna steen en been klagen.
ik ben danwel geen kanarieboer.maar wel iemand die denk dat voor elk probleem een oplossing is.

ps men kan ook voor zichzelf kweken en niet voor de show of iemand anders,ook heeft men nog altijd de mogelijkheid om niet in te sturen als aktie tegen het gevoerde beleid.
houd men dit vol zal er vanzelf aktie worden ondernomen door de BONDEN.

ik zal nu wel weer menig kanarie boer over mij heen krijgen met deze reactie maargoed dat moet dan maar.
ook ik mag mijn mening uitten.
mag ik u nog een vraag stellen:wat is nu belangrijker het kweken voor de show of het kweken van vogels zoals u ze zelf graag ziet?
show is een paar dagen in het jaar,de overgebleven dagen kijkt men zelf naar de vogels.;)

willy
08-12-2006, 17:21
reageer alleen als je iets bij te dragen hebt en kraam toch niet steeds van die onzin uit.

Hans de Vries
08-12-2006, 17:29
..........mag ik u nog een vraag stellen:wat is nu belangrijker het kweken voor de show of het kweken van vogels zoals u ze zelf graag ziet?
show is een paar dagen in het jaar,de overgebleven dagen kijkt men zelf naar de vogels.;).................

Ja precies Winterkoning, daar gaat het om. Je slaat de spijker op zijn kop!
Voor de een gaat het om de kweek van de vogels, voor de ander om het showen daarvan. En veel kwekers willen graag 'hun product' laten zien.
Dus is showen dan onlosmakelijk verbonden aan het kweken.
Een maat van mij zei eens dat het in feite niets uitmaakt wat je in je hok hebt, het gaat erom dat je er plezier aan beleeft. Dat is de essentie van hobby. Niets meer en niets minder. En ik krijg toch de indruk dat het bij sommige mensen - en dan maakt het niet uit over welke hobby het gaat -
het belang van de hobbyist weleens verkeerd geÔnterpreteerd.
En laten we elkaar het leven nu niet zuur maken. Als er veel leden zijn die graag de oude standaard willen behouden (voor binnenlands gebruik) onderzoek dan minstens of de mogelijk hiertoe bestaat.
Of zou gezichtsverlies in het buitenland hier een rol in meespelen?
Misschien zegt men daar wel: Kijk eens naar Nederland, dat hebben ze toch netjes voor elkaar....

winterkoning
08-12-2006, 17:36
beste willy,
mijn bijdrage is in deze:
als je iets zelf niet kan (bv taal spreken haal je hulp daarbij,en anders niet klagen dat men je niet hoort).

waarvoor kweekt men voor jezelf (plezier)of voor een ander (show/beker).

en nog het allerbelangrijkste,deze hele discussie slaat op niks,waarom?
omdat men het heeft over een streepje meer of minder(nieuwe standaard eis),is niet in het belang voor de vogel (gezondheid etc).

de laatste 2 zijn de basis voor het houden van vogels; er plezier in hebben en goed voor je vogeltjes zijn.

ps :jullie (kanarie liefhebbers) gaan er toch altijd zo prat op over het feit dat er weer dit jaar honderden kanaries(is het dan nog hobby?) in de hokken zijn geboren,lijkt mij dat je binnen een jaar weer op de juiste weg zit volgens de nieuwe standaard.(maar dat ligt aan de capaciteit van de kweker).
weet ook dat er maar een kampioen kan worden (van de ong honderdduizend gefokte kanaries).
relativeer toch eens een beetje.
telkens als er iets nieuws komt zijn er voor en tegenstanders,en ........uiteindelijk lopen ze allemaal met de stroom mee.
grote monden weinig aktie.

willy
08-12-2006, 17:57
ik schreef toch al: kraam geen onzin uit.

over en sluiten

winterkoning
08-12-2006, 18:01
tja conversatie/discussie niet mogelijk.
veel geluk met de NIEUWE standaard.

ik laat het hierbij want meningen kunnen nu eenmaal verschillen.
ik ben benieuwd wat uw bijdrage in de toekomst zal zijn voor dit forum.
ik hoop iets meer dan:
quot:Beter te laat dan nooit.

Bij de NBvV schijnt er dus een mogelijkheid te zijn om een voorstel tot wijziging in te dienen.
Is die mogelijkheid er ook bij de ANBvV??
Wie weet dit.
quot:reageer alleen als je iets bij te dragen hebt en kraam toch niet steeds van die onzin uit.
quot:ik schreef toch al: kraam geen onzin uit.

over en sluiten
dit is een forum ,forum betekent o.a discussie tussen mede/voor/tegenstanders en die hebben allemaal een eigen mening/opmerkingen.

Antoni Hopmann
08-12-2006, 18:14
Beste Kanariefokkers!
Als je toch niet van plan bent gepigmenteerde kanaries in te brengen
voor een show kan je gewoon fokken naar eigen idee.Niemand verbiedt dat.
Degenen,die wel op TT's inzenden zijn begonnen te fokken naar de Standaard.
Heel verstandig! De brief van de NBvV zal inmiddels door de meesten wel
ontvangen zijn. Wie nog moet beginnen is wat laat,maar de achterstand
kan snel worden ingehaald.
Dus aan de slag. Ik vertrouw erop steeds meer vogels volgens de COM-STANDAARD op de TT's te zien en wens elke kanariefokker veel plezier en succes met de fok van kanaries met o.a.flankbestreping,die in de loop van de jaren is verloren gegaan.
De Titel van dit bericht luidt COM Standaard,want die is inmiddels ingevoerd.

webmaster
08-12-2006, 18:49
Hieronder volgt een schrijven van de NBvV.
Dit forum is er niet om elkaar zwart te maken. Er kan vanaf nu niet meer op dit onderwerp worden gereageerd worden.

Over kanaries gesproken;
De vogels worden gekeurd en niet de balken!!
Ongetwijfeld hebben velen onder u het artikel gelezen in ons maandblad van November jl. welk is geschreven door de hr. van Rooij uit Valkenswaard.
Dit artikel heeft veel verwarring gezaaid, en was voor velen aanleiding om de vraag te stellen, "Wat was het nut van dit artikel? "
Kort na het verschijnen van het Maanblad van November 2006 stond op Zaterdag 2 December een bonsdraad vergadering gepland, en natuurlijk kun je er vergif op innemen dat betreffend (negatief) verhaal in de vergadering aan de orde kwam.
De allereerste vraag was waarom onze redactie net die als van een zusterorganisatie betreffend artikel niet geweigerd had?
Het antwoord was even simpel als duidelijk; bij de NBvV staat democratie en vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel! De makkelijkste weg, die naar de prullenbak is vaak kort door de bocht, en als je als organisatie staat voor het beleid wat je uitgezet hebt moet je ook personen met een andere zienswijze aan het woord durven laten. Dat is de NBvV en ÖÖde NBvV zijn we samen, dus ook iemand die een ander mening heeft in deze toch gevoelige materie, hebben we niet direct naar de prullenbak verwezen.
Vele onjuistheden en niet objectief
De inhoud van, en de vele onjuistheden in betreffend artikel zijn erg jammer en getuigen niet van objectief en kundig inzicht, echter de zorg die het artikel uitstraalt geeft duidelijk aan dat naast de technische voorlichting die in vele van onze maandbladen en in die van onze zusterorganisaties in Nederland en buitenland gegeven is, verder onderbouwd had moeten zijn met het hoe en waarom deze weg ingeslagen is.
Waarom weer volle flank en rugbestreping ?
Een vijftien tot twintig jaar geleden kweekte vogelminnend Nederland ook pigment(lees melanine) vogels en hadden deze vogels volle flanktekening, die vanaf grote afstand zichtbaar was. Een keurmeester kon zij stoel rustig drie meter achteruit zetten en zag met een half oog dan nog de prachtig volle flanktekening die onze pigmentvogels kenmerkte. Samen met de typisch heldere Nederlandse grondkleur (lees lipochroom) waren deze vogels een lust voor het oog en scoorde deze op internationale en wereldtentoonstellingen hoge ogen.
Door de jaren kwam men tot het idee dat deze vogels nog aantrekkelijker zouden worden als de bestreping(lees melanine) in de rug en flanken fijner zou worden hetgeen gedurende vele jaren ook voor ons allen drijfveer is geweest om de grof (grover) gestreepte vogels uit te selecteren en naar de opkoper te brengen. Met het steeds fijner worden van de rugbestreping verdween echter ook de gehele flankbestreping (lees flanktekening) en daarmee het ideaal beeld van de Nederlandse kleurkanarie die internationaal wijd en zijd bekend stond. Laat ons nog niet spreken over onze bruine schimmelvogels die een prachtig en diep bruin kleurbeeld vertoonden, maar waar rug en flankbestreping totaal verdwenen waren. Keurtechnisch keken onze keurmeesters steeds meer door de vingers met als gevolg dat we "het allemaal wel goed vonden"
Echter op internationale wedstrijden en zeker op de wereldtentoonstelling is de laatste vijf tot tien jaar duidelijk geworden dat de Nederlandse (en ook de Belgische, Franse en Duitse) kanaries er niet meer aan te pas komen waar het gaat over het behalen van de hoogste eer wanneer het pigment vogels betreft.
Een aantal kanariekwekers hebben het initiatief genomen om de flanktekening weer terug te brengen op hun vogels, en zie ten gevolge daarvan werd ook de bestreping in het rugdek aanmerkelijk grover. De technische commissies van de keurmeesterorganisaties zowel van de NBvV als van onze zusterorganisaties zijn hierover in beraad gegaan en tot de conclusie gekomen dat de kanarie met de volle flanktekening toch een aanmerkelijk mooier beeld geeft,dan de kanarie zonder flanktekening. Dus werd in nationaal en internationaal overleg besloten terug te gaan naar het "oude type" volle flanktekening en derhalve ook volle rugbestreping.
Een standaardeis die overigens in zuidelijke landen al velen jaren een feit is!
De standaardeisen werden aangepast, waarbij ook gelijk de overige kleurslagen onder de loep genomen werden, teneinde door de jaren vergaarde kennis en voortschrijdend inzicht, in de praktijk tot werkelijkheid te brengen. Een van de drijfveren hierbij was om Nederland als kanarieland weer op de wereldkaart terug te brengen ! We kunnen en zullen niet ontkennen dat het tempo waarin dit gegaan is aan de hoge kant heeft gelegen, en dat meer overleg zeker met keurmeesters een kwekers beter was geweest. Daar staat echter tegenover dat vele maandbladen Onze vogels en ook bladen van onze zusterorganisaties maandelijks opnieuw zijn gevuld met voorlichting en artikelen over de nieuwe standaardeisen. En zie, 2006 is als het tweede jaar dat we pigment (melanine) vogels met volle flanktekening en derhalve grover rugbestreping op onze wedstrijden tegenkomen. Het is een uitdaging, en het kost tijd, ja het kost enkele kweekseizoenen voordat deze vogels in grote aantallen voor handen zijn.
Maar het gaat snel, zelfs zeer snel zeker als u bedenkt hoeveel (te)grof bestreepte vogels u afgelopen jaren uitgeselecteerd heeft, waarmee bewezen is dat een grof bestreepte vogel met volle flanktekening makkelijker te kweken is als een fijnbestreepte vogel met volle flanktekening. Het beeld van een dergelijke kanarie is een lust voor het oog in uw vogelverblijf, op onze tentoonstellingen, en op de internationale tentoonstellingen waar wij als Nederland ongetwijfeld weer in aanzien komen.
Artikelen met een opruiend karakter die negatief denkenden onder ons aanzetten tot beleidsvoorstellen om de "oude standaard" te herzien bieden geen soelaas waar het zinvol denken betreft ! De NBvV staat altijd open voor discussie, en gedachtewisseling op het moment dat zaken spelen. Wanneer vele kwekers reeds de weg van vernieuwing zijn ingeslagen en ander mogelijk en respectvol gekozen hebben voor een andere kleurslag of andere soort vogel heeft het geen zin om negatieve stemming te kweken, en liefhebbers in hun hobby alsnog trachten te beÔnvloeden en hen te vragen stukken te tekenen welke door de praktijk reeds achterhaald zijn. Met ons allen zijn we een nieuwe, uitdagende en vooruitstrevende kant op gegaan. Wie daar positieve ideeŽn of suggesties bij heeft is van harte welkom!
Wie een ingeslagen weg op negatieve wijze wil onderbreken moet bij zichzelf nagaan welke dienst daar aan de vogelliefhebber en aan de vogelbonden mee bewezen wordt! Laat ons zorgen dat we met ons allen vooruit denken, en niet door negatief handelen de NBvV op een eenzaam eiland zetten, daar waar andere organisaties in Nederland en buitenland voortgaan op de nieuw ingeslagen weg!
Het gaat niet alleen over de balken, het gaat over de hele vogel, het gaat over u als kweker, en over de NBvV als organisatie; en de NBvVÖ dat zijn we samen!
Op de bondsraad van 2 December is dan ook besloten dit artikel, deze beweegreden, uitgebreid onder uw aandacht te brengen.
Namens bondsraad & hoofdbestuur NBvV

Henk van Hout 2e bondsvoorzitter.