PDA

Bekijk Volledige Versie : veldleeuwerik

bart
25-11-2006, 17:11
liep tegen mooi koppel veldleeuwerikken op wat kan ik deze mooie vogels het beste voeren
mvg bart

girlits
27-11-2006, 20:07
Ik heb zelf ook leeuwerikken die bij mij ook gewoon meeeten van de wildzangmengeling . Ik voer ze wel op de grond want het is een echte bodemvogel .Ze zullen ook niet gauw het nachthok invliegen.Boven in de voliere een hele dikke zitstok voor als ze opvliegen op de bodem een zwerfkei die ze gebruiken om op te zingen ,een schaal met scherp zand waarin ze graag baden want in het water zie ik ze nooit en zorgen dat je een hoekje beplant bij mij met aardbeiplantjes waarin ze een nest kunnen graven.Bij mij hebben ze dit jaar twee keer genesteld helaas twee keer onbevrucht. groeten eddie

girlits
29-11-2006, 20:34
Ze krijgen naast het zaad natuurlijk ook eivoer universeel en meelwormen. groeten eddie

girlits
29-11-2006, 20:36
En het zijn veldleeuwerikken.

girlits
11-12-2006, 20:28
Winterkoning ik zag net bij de groenlingen staan dat je het boek van alois hebt ,als je de tweede druk hebt kun je hierin een kweekverslag lezen van leeuwerikken hierbij staat ook dat ze plat en witzaad eten wat ze in zijn geheel doorslikken daarom moeten ze ook de beschikking hebben over grit en maagkiezel.ps ik vond het vorige plaatje bij je naam mooier die heb ik zelf ook

H@ns
22-12-2006, 15:03
Veldlewerikken zijn niet de gemakkelijkste vooral omdat ze de natuurlijke neiging hebben om recht omhoog te vliegen en aangezien dat ze meestal na zo'n 2 meter het dak van de voliere tegenkomen zijn ze snel beschadigd of erger.
het voer wat ze eten is volgens mij voer voor incecteneters en levend voer.

girlits
16-10-2007, 21:46
Ik heb ze zomer en winter buiten lopen. Het verschil tussen man en pop is het formaat de pop is iets kleiner dan de man.Maar bij twijfel laten sexen. groeten eddie

danny
16-10-2007, 22:03
ik voer mijn veldleeuwerikken met universeelvoer en enkele meelwormen per dag. in de herft en winter krijgen ze naast het genoemde voedsel ook dagelijks een klein bakje met wildzangzaad. ik vergeet zeker niet om ook grit te geven want de leeuwerik pelt de zaden niet maar slikt ze in zijn geheel in. het grit hebben ze dan nodig voor het vermalen van de zaden.
groeten danny.

jenny
23-10-2007, 13:38
Ben ook in het bezit van een koppel veldleeuwerikken.
Als voedsel krijgen ze een wildzaadmengsel, universeel, eivoer, dagelijks geknipte meelwormen of ontdooide pinky"s of buffalowormen. Een stukje appel lusten ze ook erg graag.
Toch heb ik een vraag:
Sinds enige tijd zit de man leeuwerik wat rond, de pop is mooi glad in de veren. De vogels kunnen zowel binnen als buiten zitten. De man heeft normale ontlasting, ademt niet snel, heeft heldere ogen en geen kale of rare plekken in z'n verenkleed. Over het bollig zitten ben ik niet helemaal gerust.
Wie kan me adviseren????
alvast bedankt Jenny

girlits
03-05-2008, 14:03
Heb hier voor het zingen nog een man zitten waar ik nog een pop voor zoek.Als het niet lukt met twee poppen bij een man wil ik wel<als ik niet heel nederland door moet>een pop overnemen.Hier verloopt bijna alles naar wens,alleen de tapuiten willen nog niet echt.De helft op eieren,de eerste jongen,een kwart aan het bouwen en de rest heb ik het volste vertrouwen in.

groeten eddie

girlits
16-05-2008, 22:45
Heb mijn eigen leeuwerikken op eieren zitten :cool: .En vanmiddag met iemand gesproken die een man en twee poppen in een grote voliere had zitten.Dit is een hele tijd goed gegaan tot zich een koppel had gevormd,de overgebleven pop<helaas niet te koop> is tot in den treure achtervolgd en met een kale kop en volgens de eigenaar net op tijd uit de voliere gehaald omdat ze het anders niet zou overleven.
groeten eddie

girlits
16-05-2008, 22:47
De tapuiten hebben trouwens het nest klaar en ik verwacht morgen of zondag het eerste ei.:)
groeten eddie

Zwartkopje
17-05-2008, 11:22
hmm, zover ben ik helaas nog lang niet, als het er al van komt....:mad:

Even een vraagje annex aan Wk's vraag. Koppels in volieres naast elkaar zou dat kunnen... scheiding is dus gaas.

gerard 6
24-11-2008, 22:35
Hallo
Eerst de vraag hoe het jullie is vergaan met de kweek dit jaar?.

Hoe hebben jullie de leeuwerikken zitten daarmee bedoel ik dan of ze afgedekt zitten of niet? Of staan ze bloot aan alle elementen?.
En hoe is het met de sterkte van deze schoonheden bedoel ik dus ziektes?

H@ns schreef:
Veldlewerikken zijn niet de gemakkelijkste vooral omdat ze de natuurlijke neiging hebben om recht omhoog te vliegen en aangezien dat ze meestal na zo'n 2 meter het dak van de voliere tegenkomen zijn ze snel beschadigd of erger.

Hoe gaat dat met het omhoog schieten is dat echt zo erg of valt dat wel mee?

Zwartkopje
24-11-2008, 23:51
Hallo
Eerst de vraag hoe het jullie is vergaan met de kweek dit jaar?.

Hoe hebben jullie de leeuwerikken zitten daarmee bedoel ik dan of ze afgedekt zitten of niet? Of staan ze bloot aan alle elementen?.
En hoe is het met de sterkte van deze schoonheden bedoel ik dus ziektes?

H@ns schreef:

Hoe gaat dat met het omhoog schieten is dat echt zo erg of valt dat wel mee?

Mij is gebleken dat het zeer moeilijk kweken is met twee poppen:D
Tip dus om ze te laten sexen, ook al beweert men het te weten.

Dat omhoog vliegen valt mee, denk dat dan de kooi te klein is en/of te weinig beschutting(lees veiligheid) heeft.
De man(nieuw) zit ter acclimatisatie in een wat kleiner hok, 120 cm hoog .
Hij vliegt wel omhoog maar vliegt niet tegen het dak. Het is binnen en buiten is het overdekt, misschien dat ze meer tegen een gaasdak? Slecht zicht???

gerard 6
25-11-2008, 08:30
Hoi Zwartkopje

Tja met 2 poppen (potten) wordt kweken toch wel wat lastig ja hahaha:D
Het is dus wel verstandig om te laten sexen heb ik al wel door.
En overdekt zitten is dat bij deze vogel erg belangerijk?
Ik ben blij te horen dat het omhoog schieten bij jouw meevalt, maar dat ligt waarschijnlijk dus aan dat het overdekt is.
Heb je enig idee waar deze vogels gevoelig voor zijn wat ziektes betrefd als ze bloot staan aan alle elementen vanwege vocht en kou?
Of is de soort goed gehard?

winterkoning
25-11-2008, 09:23
hoi die gerard6,

verstandig om te sexen is het altijd :p ( ook bij twijfel) :D
echter kan er bij volwassen exemplaren geen enkele twijfel onstaan als je een paar dingen doet.

oke , geslachts uiterlijke kenmerken,in de broedtijd :uiteraard de zang van de veldleeuwerik,daarbij de intensievere kleuren van de man,en bij mijn mannen (allemaal) een zeer duidelijke afgescheidingsband op de borst (als men pop en man naast elkaar ziet dan begrijpt men wel wat ik bedoel).

overige seizoenen: man is veel forser van bouw ( maar er zijn ook fors ogende poppen) wat dan te doen? wegen: poppen wegen in de natuur minder dan 35 gram ,mannen wegen in de natuur meer dan 35 gram.
in onze kooien en met onze overvloedige voerwijzes liggen de verhoudingen iets hoger soms.

iets wat bij mij 100% zekerheid geeft bij volwassen vogels die niet in rui zijn op pas zijn geweest:
opmeten,vanaf vleugelbocht tot tip van vleugelpen is bij de poppen 98 mm tot 106 mm en bij de mannen 106 mm tot 118 mm.

overdekt zitten...... tja ik weet het niet bij mij hebben ze binnen in de broedkooi gezeten,in eenoverdekte box en in zo'n grote vrije vlucht zonder overkapping.
m.a.w. bij mij maakte dit niet zoveel uit.

wat dat omhoogschieten betreft: ik denk dat dit aan meerdere factoren ligt,hoe zijn de vogels zelf van karakter ( ik heb neuroten gehad en bijna handtamme),hoe benader je de vogels.........(laat je de vogels eerst eventjes merken dat je aanwezig ben en betreed je daarna pas voorzichtig de kooi).
hoe is de vluchtroute .................. bij mij vluchtte ze eerder via de grond dan dat ze omhoog gingen ( dit heeft dan met de behuizing te maken en de mate waarin zij zich "lekker" voelen).

wat ziektes betreft : nog geen dode gehad en aangezien het "grondvogels" zijn kunnen ze in mijn optiek wel een stootje hebben,enigste waar ze wel gevoelig voor blijken te zijn is muizen (en dan vooral de urine en ontlasting ervan).

mvg

ps : ik weet niks,ken niks,kan niks,kweek niks etc etc etc hé. mij moet je niet serieus nemen.

gerard 6
25-11-2008, 11:01
Hallo Winterkoning
Bedankt voor de info en heb zeker belang bij nog meer info.
Alleen heb ik weer dat het koppel mij voor de neus wordt weggesnaaid :mad: gatver.
Ik zou er even over nadenken (met de vrouw bespreken:o ) maar dat duurde hun schijnbaar te lang.
Zondag gebeld en zou vanochtend terug bellen en weg zijn ze al, dat heb ik dan weer. Dat zijn van die dingen waar ik dus ziek van kan worden he, achter het net vissen.
Des al niet te min blijven ze op het lijstje staan en zoek ik rustig verder.
En kan dus ook alle info gebruiken.

Ps: ik weet dat het niet hier op het forum hoort maar nood breek wet.
Weet iemand hier of er een kweker in de 3 noordelijke provincies zitten?
Van de Veld of Kuifleeuwerik, gekraagde roodstaarten of Tapuiten?
Robk ik weet dat dit niet zo hoort maar ik ben een beetje wanhopig :o

winterkoning
25-11-2008, 11:06
ja misschien girlits vragen,ik weet er wel een paar in het noorden maar zoals je wel weet doe ik niet aan kwekerinfo verstrekken.
misschien heb je wel geluk met de aankomende bec/sec show ?(contacten leggen!!!!!).

ik weet niet of je/jullie wat aan al deze info wat hebt ,dat moet je voor jezelf maar uitmaken,mij maakt het niet uit ,ik denk bv van deze soort wat af te weten vanuit eigen ervaringen ermee,een ander zal het wel flauwekul vinden...........mij ook prima.

IK KAN ALLEEN MAAR ZEGGEN BIJ TWIJFEL!!!!!!!!!!!!!! D.N.A TREKKEN,weet je waar je aan toe ben

mvg

ps: bij mij vertoonde de vogels wel trekgedrag in de tijd dat dit normaliter in de natuur is, dan waren ze dus bij mij wat vlinderig/onrustig, dit ondanks dat ze al uit een lijn komen die al jaren dedomesticeert is.
hahahahahahaha tja sommige kweken met 1 soort 50 jaar lang en een ander kweekt met honderden soorten in zo'n lang tijdsbestek (of wat korter):eek: en wat ik hiermee probeert te zeggen is dat het wel lijkt of ik overal verstand van heb (zo zal het wel overkomen hier op cafe) maar ik kan daar ook niks aan doen,ik put alleen maar uit eigen ervaring,meer niet,ben maar gewoon een jan lul meer niet.

sorry hoor , ben een beetje chagerijnig ,ben net hard op mijn smoelwerk gegaan,vieze vuile gladde t-ringzooi, en ik had al zo'n pijn in mijn sodemieter. (zo nog even snel wat irrelevante info erbij gedaan).

Henk3
25-11-2008, 13:25
Beterschap Winterkoning, Neem anders gewoon een lachpilletje of een opmonterpoedertje.
http://img141.imageshack.us/img141/199/kaartjes025zz2.gif (http://imageshack.us) http://img141.imageshack.us/img141/8273/11ub3.gif (http://imageshack.us) http://img291.imageshack.us/img291/1511/02eu6.gif (http://imageshack.us)

Ha, ha, ha, eigenlijk zijn die pilletjes helemaal ook niet nodig, lees je eigen verhaal hierboven gewoon terug en de lach komt vanzelf wel.

winterkoning
25-11-2008, 13:37
henk3 schreef:Ha, ha, ha, eigenlijk zijn die pilletjes helemaal ook niet nodig, lees je eigen verhaal hierboven gewoon terug en de lach komt vanzelf wel.

heb ik het dan eindelijk voor elkaar? de enigste die mij wel serieus nam is ook overgestapt naar de kant met de ongelovige thomassen? :o

nou lekker dan.
bedankt voor het kaartje/berichtje (was/ben enorm geroerd):p
en wat die spuit betreft.....................:eek:
kan toch al niet meer helder denken op het moment van de medicijnen dus.....................
auw oei,gloeiende noten.........ga weer liggen,zal over een paar uurtjes wel kijken wat de uitkomst is van dit berichtje, want ben toch te chagerijnig en vat denk ik alles toch verkeerd op,dus misschien straks iets beter geluimd.
mvg

Henk3
25-11-2008, 13:42
sorry hoor , ben een beetje chagerijnig ,ben net hard op mijn smoelwerk gegaan,vieze vuile gladde t-ringzooi, en ik had al zo'n pijn in mijn sodemieter. (zo nog even snel wat irrelevante info erbij gedaan).

Je kan het mooi omschrijven soms. Ha, ha, ha. Enne ik blijf nog wel even in je geloven hoor.

kan toch al niet meer helder denken op het moment van de medicijnen dus.....................
auw oei,gloeiende noten.........ga weer liggen,zal over een paar uurtjes wel kijken wat de uitkomst is van dit berichtje, want ben toch te chagerijnig en vat denk ik alles toch verkeerd op,dus misschien straks iets beter geluimd.
mvg

Volgens mij gaat het echt niet goed met je, als je ook al gloeiende noten hebt. Rust maar ff lekker uit dan. Ha, ha, ha, als ik me slecht voel ga ik hier ff lezen.

HenkvdMeer
25-11-2008, 13:44
ik put alleen maar uit eigen ervaring,meer niet

Weet je dan niet uit eigen ervaring dat vallen zeer kan doen, en dat je met gladheid uit moet kijken ??:D

Henk

beginneling
27-11-2008, 19:11
Hoi hoi

Ik heb zelf ook een koppel leeuwerikken zitten
Het geslacht kun je ook bepalen door de achterste teen naar het knietje
te halen, komt de nagel verder dan de knie is het een man,
is de nagel ongeveer gelijk is het een pop

MVG Jan

girlits
27-11-2008, 23:42
Hoe kan ik dan als ik bij iemand kom die twee vogels heeft zien of het kuif of theklaleeuwerikken zijn?
groeten eddie

beginneling
28-11-2008, 11:06
Het kweken was helaas niets geworden,
ik had inderdaad 2 poppen had er nog voor de laatste ronde nog kunnen ruilen met iemand.
Heb 1 nestje met 4jongen gehad maar zijn er helaas niet doorgekomen.
Ik hoop dat mijn man er door komt want niet ieder koppel is een koppel.
en het voeren deden ze samen zeer goed het was echt vader en moeder.

Maar dat men de nagels knipt is niet gezond die moeten ze straffen het zijn beschermde vogels dus ga er aub met liefde mee om.

Zwartkopje
28-11-2008, 18:46
Maar dat men de nagels knipt is niet gezond die moeten ze straffen het zijn beschermde vogels dus ga er aub met liefde mee om.

:D
Knip je je eigen nagels ook niet??:)

beginneling
28-11-2008, 20:38
natuurlijk knip ik mijn eigenste nagels,
Maar om dat bij vogels te doen om op te lichten slaat nergens op