Mededeling

Collapse
No announcement yet.

lange bevedering bij engelse grasparkieten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • lange bevedering bij engelse grasparkieten

    hoe hou je de lange bevedering bij grasparkieten onder controle? want ik zie wel grote grasparkieten maar vind die bevedering wel erg lang worden.

    bij kanarie's is het door de intensief goed gebruiken en je krijgt weer kortere bevedering.

    alvast bedankt.
    mvg Ben
    Groeten, Ben

  • #2
    iemand een antwoord???
    het blijft wel erg stil
    Groeten, Ben

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        bedankt Harrie

        oke harrie dit snap ik ongeveer denk ik.

        nu naar de praktijk. even wat fotovoorbeelden. (van vogelmarktplaats gepakt hoop niet dat de eigennaren het erg vinden )



        hier vind ik dat de vogel te ruig is.



        deze vind ik dat je juist die mooie strakke kop die de wildkleur (kleine grasparkiet) wel heeft is helemaal weggekweekt.



        foto 3 die linkse vind ik die bevedering op de kop zo breed.(hetzelfde als bij foto2) die rechtse is wat ik wel mooi vind maar dat is dan weer geen tentoonstellingsvogel ofwel??

        mijn mening is gewoon dat de brede grasparkieten die nu tentoonstellingsvogels zijn niet zo mooi zijn als de wildkleur vorm.
        wat is uw mening over deze vogels en welke is nou de tentoonstelling vogel??
        ik hoor het graag.
        alvast bedankt
        mvg Ben
        Groeten, Ben

        Opmerking


        • #5
          Zover dat van een foto te beoordelen is, zijn ze allemaal - de een wat minder dan de ander - van het medium bevederingstype.
          De vogel op foto 1, zit veel te diep op stok en is inderdaad te slordig, zal het zo op de tt niet ver brengen.
          De meest linkse op foto 2 spreekt mij wel aan. Goede stokstand, vrij goede kopvorm, masker is voldoende breed en diep, moet natuurlijk wel geconditioneerd worden. De rechtse is door zijn gedrongen houding zo niet te beoordelen. Is wel van het medium veertype. Die grijsgroene in het midden heeft een matige stokstand (heeft te weinig boven de stok), kopvorm lijkt vrij goed, maar zoals gezegd dat is vanaf een foto moeilijk vast te stellen.
          Die grijsgroene cinnamon pop is goed van bouw en kopvorm, maskerdiepte. Masker conditioneren! Deze vogel zit met zijn linker achterteen op de stok. Dat kan natuurlijk toeval zijn en dan is er natuurlijk niets aan de hand, maar als deze vogel dat ook in de tt kooi doet is ze weg, ondanks de verder goede kwaliteiten die ze toont (als ze dat altijd doet is dat een blijvend gebrek en krijgt ze een streep).
          Die groene rechts heeft wel een goede lengte, maar oogt wat smal. De kopvorm is vanaf de foto niet te beoordelen. Bevederingtype is prima.
          Harrie

          Opmerking


          • #6
            ja ik snap dat het moeilijk te beoordelen is.
            het gaat me om de vorm van de vogels. welke vorm wordt gevraagd voor de tentoonstelling?

            voor zover al bedankt harrie
            mvg Ben
            Groeten, Ben

            Opmerking


            • #7
              Mooie wildvorm

              Je zegt zelf al: "mijn mening is gewoon dat de brede grasparkieten die nu tentoonstellingsvogels zijn niet zo mooi zijn als de wildkleur vorm."

              Heel veel mensen zijn het inmiddels met je eens dat de slanke wild VORM en de wild KLEUREN/TEKENING van de originele Budgerigars het mooiste zijn. De standaard grasparkiet nu is zowat 24 cm. en ca. 55 gr. De wildvorm is 19 cm en 29 gr. De kleine vorm wordt volgend jaar niet voor niets weer op tentoonstellingen gevraagd.

              Budgie-fanaat.

              Opmerking


              • #8
                ja nou ja ik weet niet welke precies gevraagd wordt daarom ga ik binnekort nog grotere shows bezoeken maar ik vind de grasparkiet die ik gezien heb van nu op de tentoonstelling al gauw een uit de hand gelope door gefokte vogel en als het zo door gaat het een vogel word dat niet meer kan vliegen, hun jongen kan groot brengen, etc etc. dit is mijn mening....

                deze vogel zie ik veel liever maakt niet uit of die nou 19 of 24 cm is maar gewoon dit soort.
                mvg Ben
                Groeten, Ben

                Opmerking


                • #9
                  standaardgrasparkiet

                  De huidige tt grasparkieten zijn voor de ene het sumbem voor de andere de kleine grasparkiet. Gelukkig valt over smaak niet te twisten, en ieder zijn hobby. Maar we vergeten bij de huidige standaardgrasparkiet vaak een ding, en dat is dat de vogels uiterlijk wel groter zijn geworden, maar de inwendige organen, zoals hart, longen, nieren endg. zijn niet mee gegroeid. Ik denk ook dat dit de oorzaak is dat die grote grasparkieten, daarom ook nooit zo oud worden. Ik heb zelf familieleden, die zo'n kleine grasparkiet 18 jaar hebben gehad. Misschien wel wat extreem, maar het kan gewoon. Dit zullen de grote nooit halen.

                  Eigenlijk zijn we met de standaardgrasparkiet te ver door gegaan. Nu zitten er vogels in de tt kooi waar de veren voor de ogen groeien, dit is de absolute top. Niet dat ik tegen dit soort kweekproducten ben, maar de dierenactivisten zijn dit wel. En dat is bij de grote grasparkieten mijn grootste zorg. Daarom vind ik het een zeer goede zaak dat we die kleintjes weer gaan vragen.
                  Ik vind het alleen erg jammer dat er nog geen advies gegeven wordt, op welk briefje ze officieel gekeurd gaan worden.

                  Opmerking


                  • #10
                    Aan Louis en al die anderen die de kleurparkiet terug op de shows terug willen zien

                    Ik heb er al eens een balletje over opgeworpen met inbegrip van een keurlijst en wat keurtechnische aanwijzingen, als een soort praatpapier. Maar het zou ook anders kunnen. Plak naast het kooinummer voor de kleurparkieten een lijstje op de kooi met de volgende indeling:
                    o uitmuntend
                    o zeer goed
                    o goed
                    o voldoende
                    o matig
                    o slecht
                    Bolletje aankruisen en klaar is kees! Het is meteen een goede oefening voor het keuren van vogels op grote wedstrijden, zoals ik denk, dat het vanwege de verminderde keurmeesters aantallen, in de toekomst toch gaat worden.
                    Waarom nu eerst weer zo'n overloos geneuzel van ja, maar dit en ja, maar zo en wat doen we dan als zus of zo en meer van die onvolwassen kreten.
                    Voor de kleurindicatie hebben we een standaard, voor houding en conditie ook, keelstippen moeten natuurlijk volledig zijn, voor de vorm en de grootte dient de wildvorm, waarvan een goede beschrijving is.
                    Maar als we ons er nu allemaal iets van aantrekken, wat die kleine groep tegenstanders van de kleurgrasparkiet vindt en de argumenten die ze aandragen, dan komt er nooit iets van terecht.
                    Niet lullen maar breien, dat is wat ik denk dat er gedaan moet worden.
                    Harrie

                    Opmerking


                    • #11
                      ja ik vind het jammer van de grasparkiet. mijn voorkeur gaat tenminste uit naar vogels die strakker zijn. het is volgens mij mooier om een groter lichaam te kweken met een strakke bevedering maja wie ben ik. bij andere parkiet soorten kan het ook.

                      ja inderdaad Harrie. we zijn met teveel mensen die allemaal een eigen mening erop na laten. daardoor kun je gewoon niet rekening met iedereen houden. ik zie het als een grote aanwinst weer gewoon die standaard strakke grasparkiet erbij. zo kan ieder kiezen wat hij wil de grotere grasparkiet zoals we die nu kennen of de kleine budgie.

                      wens degene die gaat breien heel veel succes
                      mvg Ben
                      Groeten, Ben

                      Opmerking


                      • #12
                        Ben 86,
                        Die D-groene (donkergroene) die je daar op de foto laat zien is geen goed wildvormtype. Dus als je met kleurvogels wilt beginnen, moet je wel zorgen dat het wildvormtype juist is. Dit is typische winkelparkietje waar bovendien nog sporen van de standaardvogels in zit, al is er van dit laatste niet veel meer overgebleven. In onze pleidooien voor de kleurgrasparkiet moeten we uitgaan van het wildvormtype.
                        Harrie

                        Opmerking


                        • #13
                          Beste Harrie

                          kijk niet zo kritisch haha je haalt dinge erbij waar ik nog geen eens verstand van heb

                          ik bedoel alleen vergelijk die kop van de laatste foto met een kop zoals die van de grootste en breedtste vogel daarboven aan. foto 2 van boven bijvoorbeeld. alle 3 de vogels zijn heel erg mooi. maar kunnen ze nog wel goed zien? ik ben kanarie's gewend maar daar is een regel "wenkbrauwen" als de vogel iets laat zien van dit verschijnsel word de vogel daarop bestraft. dus alle kleurkanarie's worden daarop geselecteerd met broeden. maar bij parkieten is dit dus niet een regel zoals ik begrijp???


                          mvg Ben
                          Groeten, Ben

                          Opmerking

                          Working...
                          X