PDA

Bekijk Volledige Versie : Rui en emigratie

E.F.P.SMIT
11-11-2006, 18:02
Ik heb iets wat maar weinig voor zal komen.Ik heb al mijn kanaries meegenomen naar Tsjechie(ong 100 stuks).Een veel ruiger klimaat dus,met al zijn ins en outs.
Al met al heb ik een 10 vogels verspeeld vanaf juli tot half november om diverse redenen.
Een reden heeft te maken met hermelijnen die hier veel voorkomen.Vogels vliegen zich dood van schrik in de voliere.Een ander probleem was een horzel nest vlakbij mijn voliere(een steek is dodelijk voor een kanarie).Mogelijk ook 1 of 2 die de overgang niet goed doorstaan hebben.
Ander probleem en ook eigenlijk mijn vraag is de rui.Mijn vogels zijn half november pas gestopt met de rui en ook nadat ik ze naar binnen heb gehaald.6 maanden rui lijkt mij wat veel.Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben en mij eventueel een antwoord kunnen geven.
Daarnaast heb ik ze nu wel binnen zitten,maar er is er geen een meer die fluit.Ze zien er goed uit,zijn tierig enz,maar fluiten, ho maar.Ook hier een vraag of iemand daar iets over kan zeggen.
Zo,n omschakeling is niet alledaags en zal ook best wat van de vogels gevergd hebben.
Leuk verhaal bij mijn nieuwe vereniging(Duitsland).Hier zitten veel koud kwekers en zelfs heel koude kwekers.Jongen met 7 tot 10 graden vorst buiten in de voliere.Dat is toch voor ons een beetje een unicum

Antoni Hopmann
11-11-2006, 23:23
Hallo Smit!
Ja die langdurige rui heeft natuurlijk een heel zware wissel op de vogels
getrokken en ik vind het ook niet gek,dat de mannen amper zingen.
Je zal ze goed moeten voeren en zeker buiten met een mengeling waarin ook het nodige raapzaad zit en wat eivoer.Verder zou ik ze toch ook een multivitaminepreparaat toedienen 1 x per week.
Wat betreft de koudkweek is het in Nederland normaal de kweek in maart
aan te vangen.De temperaturen zijn dan wat aangenamer en de kans om te
overleven is groter.

rob 2
12-11-2006, 13:05
Hallo Smit is het een mogelijkheid dat de sammenstelling van het zaad heel anders is.Pak eens een vogel in de hand en kijk of de vogels misschien te vet zijn dan fluiten ze ook niet zo spontaan groeten Rob.

Birdfarm
13-11-2006, 07:41
Begrijp ik het goed dat de vogels nu sinds kort binnen verblijven?
Want dat zou betekenen dat er voor de vogels wederom een nieuwe situatie voordoet in korte tijd (4,5 maand) met mogelijk weer een ruiperiode om het verenkleed aan te passen aan de nieuwe situatie (warmer?).
Denk ook aan (bij)verlichting (TL) als ze binnen verblijven.

Greetzzz

E.F.P.SMIT
13-11-2006, 09:35
Even een tussen reactie op de antwoorden.Ik heb mijn vogels meegenoemen,maar ook het voer.Ik neem regelmatig voer mee uit Nederland en gebruik tot op heden het zelfde voer.En ze blijven er nog steeds goed uit zien.
Natuurlijk is het heel zwaar geweest voor de vogels en mogelijk zit natuurlijk daar de oorzaak.
Ik heb ze nu naar binnen gehaald en ze zitten in de broedkooien in de onverwarmde garage.Voordeel is dat het wat minder guur is en de temperatuur blijft rond 0 graden.Dit is natuurlijk ook weer en verandering en ik heb dit op advies gedaan van een grote kweker hier in de buurt.Pluspunt is dat ze nu in ieder geval uit de rui zijn.Het advies om dit zo te doen was ook ivm de kweek voor volgend jaar.Als ze te lang ruien dan kan je het kweek seizoen ook vergeten(mei).
Belangrijk is nu om ze echt rust te geven tot het voorjaar.
Alvast bedankt voor jullie adviezen en tips en ik hou jullie op de hoogte.

Wim van der Waal
13-11-2006, 20:26
Een kanarie die in de rui is zingt toch ook niet:confused:

E.F.P.SMIT
23-11-2006, 22:09
Wim de waal heeft natuurlijk gelijk dat een kanarie in de rui niet fluit,maar als ze door de rui heengaan dan kwettert het een beetje.Een enkeling flloot al volop.
Er gloort nu hoop.De vogels zitten in de garage en lijken het toch nu te gaan doen.De rui is voorbij en dat is al positief,maar heel langzaam aan wordt er ook gefloten.Nog niet door allemaal,maar per dag komt er wel een bij.
Ik denk ook dat Antony Hopman gelijk heeft.Het heeft ze veel krachten gekost.
Het is een situtie die ook niet alledaags is.Tsjechie heeft een vrij ruw klimaat,alhoewel op moment van schrijven is het nog steeds goed weer.Maar er heeft hier ook al een pak sneeuw gelegen.En dan dat rare klimaat van Nederland
waar we niet eens meer weten wat een winter is.
De meesten zullen opnieuw beginnen met nieuw aangekochte vogels.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

E.F.P.SMIT
21-12-2006, 19:52
Positief nieuws te melden.De vogels staan er goed bij en zijn door de rui heen.
Ook fluiten ze weer volop.
Door het warme weer hier beginnen de poppen al te tonen.De zebravinken zitten op eieren.Heel vreemd want de winter zal hier echt een keer gaan beginnen.

Ton Koek
22-12-2006, 01:13
Dat is hier niet anders, op een enkel heel licht nachtvorstje na nog steeds veel te zacht.
Buiten zijn de vogels ook al erg onrustig hier, slepen en nestbouw.

Mooi dat je vogels zich goed door de verhuizng geslagen hebben, succes en leuk als je af en toe nog eens laat weten hoe het gaat daarginds.

E.F.P.SMIT
22-12-2006, 18:53
Dank je wel Ton.En ik ben zeker blij dat het de goede kant op gaat.
Los van de problemen die ik met de vogels had zie je ook duidelijk verschillen met het houden van vogels.Ik ben lid van een Duitse vereniging.Dit wordt je niet zomaar ,zoals in Nederland.Je wordt "aangenomen",tijdens een van de maandelijkse bijeenkomsten.Het Duits is soms wel lastig te volgen.In het begin leek het of ik tussen Amerikanen zat die Duits probeerden te praten.Het geknau is van het Oberlauzitz.Maar ook dit went.
Bij de tentoonstelling iets wat je in Nederland nooit meer zal meemaken,of bij hoge uitzondering.Aan het eind van de tentoonstelling ging iedereen naar zijn vogels,pakte ze netjes in de tassen en ging naar huis.Bij ons in Nederland werden wel eens per"ongeluk"de verkeerde vogels meegenomen,natuurlijk wel de kampioenen,waardoor deze manier van ophalen uit den boze is.Toen ik dit vertelde stonden ze ook vreemd te kijken.En we hebben ook maar een kleine vereniging, was de reactie.Maar kleine verenigingen hebben we in Nederland ook.
Iedereen een goede kerst en een goede jaarwisseling toegewenst vanuit het warme Tsjechie.En een goede kweek.