Mededeling

Collapse
No announcement yet.

schimmel en intensief

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • schimmel en intensief

    Hallo vogelliefhebbers,

    als je wilt kweken met kleurkanaries(agaten in dit geval) wordt er altijd gezegd dat je een intensieve moet kruisen met een schimmel.
    wanneer je echter vraagt waarom dan? dan krijg je een antwoord waar ik niks mee kan.omdat het nu eenmaal zo moet. Oke. Anderzijds krijg je een moeilijk verhaal over chromosomen waarbij ik na een tijdje ook bij afhaak.
    Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je twee schimmels kruist of twee intensieven?
    Kan iemand mij eens in "Jip en Janneke" taal uitleggen hoe het nu precies in elkaar zit?

    ik zie graag jullie reacties tegemoet

    John Besseling

  • #2
    Hallo John,

    Als je steeds twee intesieve vogels tegen elkaar "zet" dan loopt je formaat achteruit van deze nakomelingen.
    Steeds
    The proof of the pudding is in the eating

    Opmerking


    • #3
      Schimmel En Intensief

      Hallo John!
      De intensieffactor is een toch tamelijk complex iets.
      Er wordt op de TT b.v. gevraagd een intensieve agaat of isabel.
      Als je goed kijkt zal je dan toch zien,dat deze vogels een zeer lichte graad van schimmel laten zien.Bij te zichtbare schimmel zal je de opmerking krijgen:
      melig op de rug.
      Dus een vogel moet zoals dat genoemd wordt normaal intensief zijn.
      De intensieve vogels hebben korterte veren dan schimmelvogels. De intensieffactor bepaalt gewoon de lengte van de veren.
      Sterk intensieve vogels hebben een heel korte bevedering.Ze lijken kleiner
      doordat de bevedering te kort en te dun is.
      Het is dus niet aan te raden sterk intensieve vogels te kweken.
      Hetzelfde geldt andersom voor zware schimmelvogels waarvan de veren gaan
      krullen op de dijen en de buik.
      Om alle ellende,die daarvan het gevolg is, uit te sluiten is dus de aangewezen weg te kweken met vogels die in het bezit zijn van een zwakke intensief factor.
      Uiteraard moet je ook selecteren op het formaat.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Bedankt voor jullie reacties.
        het is me nu duidelijker geworden over het hoe en waarom.
        om hierover verder te borduren, heb ik nog een andere vraag.
        de schimmels hebben een betere bestreping dan de intensieve.
        als je nu eens twee schimmels kruist(om hopelijk meer of duidelijkere bestreping te krijgen), kun je daar dan een seizoen later een intensieve tegenover zetten?
        of kom je op zo'n manier steeds verder van huis.

        groeten John

        Opmerking


        • #5
          ik heb niet zoveel verstand van agaten maar van "de normale standaard kleuren" ik heb rood gehad beslis zelf maar hoe gewoon je dat vind. deed ik dan een schimmel tegen een intensieve die niet 100% intensief was dus een die dan bij de stuit schimmel laat zien enzo. dan zorg je ervoor dat er niet een langere bevedering komt maar dat er wel jongen krijgt met toch net iets meer schimmel.
          bij de agaten dus een duidelijkere bestreping.

          ik deed soms trouwens wel intensief tegen intensief maar dan heb je het over vogels die dus niet 100% intensief zijn. en kreeg hier hele goede intensieve tt vogels uit.

          m.v.g. Ben
          Groeten, Ben

          Opmerking


          • #6
            schimmel en intensief

            Ik weet niet of het waar is, maar mij is wel eens verteld dat als je 2 intensieve vogels met elkaar kruist de jonge onvruchtbaar zouden zijn of al dood in het ei zouden zitten.

            Opmerking


            • #7
              als je kweekt met vogels zoals ik hierboven heb vertelt met 2 vogels waarvan 1 niet 100% intensief is dat zijn eigenlijk bijna alle poppen niet en de vogel niet van intensief x intensief afkomstig is. dan gaat het voor zover mijn ervaring rijkt goed. bij mij ging dat wel tenminste maar ik sta niet in voor de jongen die afkomstig zijn van 100% intensief x 100% intensief. en schimmel x schimmel zie ik het nut eigenlijk niet van in om te doen. bij mij was het juist de kunst om de korte bevedering te behouden en dat doe je niet met een span dat bestaat uit schimmel x schimmel.

              nu we het er toch over spannen samen stellen hebben. hoe krijg je ivoor? dan met name rood ivoor?

              met vriendelijke sportgroeten Ben
              Groeten, Ben

              Opmerking


              • #8
                ik ben het met je eens Ben.


                ivoor? ff op zoeken
                http://members.home.nl/maurice.pieper

                Opmerking

                Working...
                X