Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De mythe van de E-factor (enzymfactor)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • De mythe van de E-factor (enzymfactor)


  • #2
    Harrie,

    Vraagje:

    Hoe kan het dat uit twee niet bonte kanaries dan bonte kanaries geboren worden?

    Groeten

    Alex

    Opmerking


    • #3
      Theorie

      Beste Harrie!
      Ik krijg het gevoel,dat je een beetje uitgekeken bent op de parkieten.
      Nu ga je dus alle theorieen, die je bij elkaar hebt gegrabbeld uit diverse bladen,hier spuien.
      Het lijkt mij toch het beste,dat je je vragen en meningen plaatst bij de
      Technische Commissie van het "kanariewereldje".
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Hallo Alex,
        In enkele van mijn vorige bijdragen heb ik al geschreven dat onvolledig dominant gedrag in de erfelijk geen zeldzaamheid is. Integendeel, volkomen, dominant gedrag geldt in de erfelijkheid als een grensgeval dat naar evenredigheid zelden wordt gerealiseerd. De dominant bontfactor bij de kanaries is dan ook niet volkomen dominant, maar incompleet-dominant. Dat blijkt ook wel in de praktijk waarbij we steeds weer zien dat uit twee op het oog volkomen pigmentvrije vogels af en toe weer een bont jong tevoorschijn komt. Dit verschijnsel kennen we niet alleen bij de kanaries, maar komt ook bij papegaaiachtigen en andere gedomesticeerde vogels en zoogdieren regelmatig voor. Zelf had ik ooit eens een dubbelfactorige dominant bonte grasparkiet gepaard aan een niet-bonte. Tussen de enkelfactorige jongen trof ik een jong aan dat geen enkel bont veertje liet zien. Het jaar daarop paarde ik deze uiterlijk niet bonte vogel aan een normale: ongeveer de helft van de nakomelingen bleek bont te zijn.
        Harrie

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            Enzymwerking

            Beste Harrie!
            Wat ik nou niet begrijp is,dat je bij de betreffende lezing niet gewoon in discussie
            bent gegaan met die keurmeester en dat heeft niets met afvallen te maken.
            In plaats daarvan kom je op deze site vertellen,dat je het allemaal beter weet
            dan menig kanarieman.
            Maar wat heeft menig kanarieman daar nou aan.De mensen hebben een liefhebberij,die een stukje ontspanning voor hun betekent.
            Willen een vraag stellen en daar een eenvoudig antwoord op hebben.
            Niet voor iedereen is het van levensbelang of een broodwinning.
            Gun de kanarieliefhebbers gewoon hun plezier en probeer wat vriendelijker
            over te komen.
            Uiteindelijk zijn we toch allemaal vogelvrienden.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                Enzymen

                Beste Harrie!
                Wat mij betreft mag je zo veel stellingen en meningen verkondigen als je wilt,
                maar van wie verwacht je nou eigenlijk antwoord. Je hebt onder het genot van een paar pilsjes al een diplomatiek antwoord gekregen van een keurmeester.
                Wat moet een ander daar nog aan toevoegen.
                Wie zijn "jullie zangkanariemensen?"
                Dat er in de grote steden veel vogelverenigingen waren,dat is een feit.
                Het was en is nog steeds belangrijk te informeren of het om het een zang-kleurkanarievereniging of anderszins gaat.
                Als je lid wordt van een zang- of kleurkanarievereniging kan je moeilijk verwachten,dat parkieten en/of tropen de hoofdmoot vormen.Dat geldt uiteraard ook andersom.Ik vind het vervelend voor je,dat destijds in de grote verenigingen maar weinig plaats was voor parkieten en/of tropen en dat je daarin teleurgesteld bent.
                In de grote steden werden op kleurkanariegebied de nieuwste kleuren gekweekt.Denk hierbij b.v.aan ivoor,pastel ,opaal,grijsvleugel,ino,lutino,rubino
                Die tijd is gewoon voorbij.E.e.a. heeft zich vanuit de grote steden verplaatst naar het platteland.
                Veel van die vogels vooral ook ivoor gingen naar Belgie en de afstammelingen
                komen weer terug naar Nederland.
                Daar zit ik niet echt mee,want door drukke werkzaamheden heb ik mijn liefhebberij als kleurkanariekweker en later zangkanariekweker een aantal jaren moeten stoppen.Zelfs destijds nog leuke buitenlandse contacten gehad inzake vererving.
                Maar een ding moeten we niet vergeten,dat Nederland altijd heeft behoord tot een van de toonaangevende landen in de kanariekweek en dat dank zij de
                de kwekers van de grote kanarieverenigingen.Deze mensen hebben in de praktijk de weg gewezen en theorieen ondersteund.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking

                Working...
                X