Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kalkpoten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kalkpoten

    Hoe onstaan kalkpoten?' Wat is de beste oplossing hiervoor
    Bij mijn Barmsijsen heb ik op het ogenblik 3 met kalkpoten.

    Goetjes Huub

  • #2
    De zogenaamde kalkpoten worden veroorzaakt door mijt.
    Wat je ziet zijn eigenlijk de uitwerpselen van de mijten, die eten de huid op en scheiden een poederachtige substantie uit die wat kleverig is, dat noemen we soms kalk.
    Een prima oplossing is een aantal dagen achter elkaar de pootjes royaal invetten. Dit kan met elke vette zalf. Calendulazalf is zeer geschikt, die heeft namelijk ook nog een helende werking op de vele mini-wondjes.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Met vasiline lukt het ook prima.

      Opmerking


      • #4
        Kalkpoten

        Hallo Huub,
        Kalkpoten worden veroorzaakt door de schufmijt (Knemidocoptes pilae). Hij graaft zich onder de huidlaag, legd daar zijn eitjes en voedt zich met spier en weefselvocht. Er zijn talloze manieren om kalkpoten te bestrijden. Tweemaal per jaar een druppeltje Bogena antiluchtpijp mijt in de nek werkt preventief. Als er al een infectie is dan insmeren met P zalf van Beaphar kun je gewoon in een dierenzaak krijgen. Kalkpoten zijn goed te genezen, maar onbehandeld kunnen de vogels er blijvende misvormingen aan overhouden of verlies van tenen. Laat het zover niet komen. Succes.
        Groet Goudvink

        Opmerking


        • #5
          kalkpoten

          Ik zou ook al mijn zitstokken vernieuwen en de bodem ontsmetten of uitbranden.En voor de zekerheid alle vogels een druppel in de nek

          Opmerking


          • #6
            oud middel tegen kalkpoten

            Hallo allemaal,
            Mijn opa gebruikte altijd afgewerkte olie tegen kalkpoten bij kippen.

            Ik heb dat een keer tegen wildzang kwekers bij ons op de vereniging gezegd en die waren er op de volgende vergadering helemaal kontent mee alles was binnen 2 weken helemaal weg!!!

            Ga naar een garage en vraag gewoon een bakje oude olie (of ververs zelf de olie van je auto) pak de vogel en houd zijn pootjes even in de oude olie normaal is 1 keer al voldoende. Je kunt dit natuurlijk gewoon herhalen.
            Oude olie is veel dunner en vloeibaar dan vet en vaseline dus komt dat ook tussen allle schilfers.

            BAAT HET NIET DAN SCHAAD HET NIET!!!!!!!!!!

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                juist die giftige stoffen heb je nodig om van die mijten af te komen.

                Opmerking


                • #9
                  Nou, ik zou toch maar erg voorzichtig zijn met die afgewerkte motorolie, lijkt me niet zo'n goed idee eigenlijk.

                  Olie, en dan praat ik over ongevaarlijke olie als slaolie, babyolie, olijfolie e.d. die werken op zich wel, maar niet zo goed als vette zalf als vaseline, P-zalf of epitholzalf, want bij het invetten van de poten gaat het er om dat de onderhuidse tunnels van de mijten worden dichtgesmeerd zodat de zich daarin bevindende mijten stikken.
                  Met olie lukt dat ook wel, maar olie is vloeibaar en dat loopt ook weer snel uit die tunnels, daar waar die vette zalf gewoon blijft zitten.

                  Omdat er steeds weer nieuwe mijten bijkomen, die zijn in cocons niet gevoelig voor luchtdicht afsluiten, moet je het regelmatig blijven herhalen (dat insmeren met vette zalf) totdat het over is, dus totdat er geen korsten meer zijn.

                  Wat het beste werkt is twee a drie keer per week de poten goed insmeren en tegelijkertijd 1 druppel Bogena Anti-luchtpijpmijt in de nek doen (Ivomec), dan pak je de mijten dubbel zo hard aan.
                  kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik ben het eens helemaal met Hans eens.

                    Als ik van de firma Bogena was, zou ik dat middel een meer universele naam geven, het werkt inderdaad tegen veel meer dan alleen luchtpijpmijt.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        kalkpoten

                        Het is beslist nodig de zit stokken met regelmaat schoon te wassen en te ontsmetten.
                        Vogels strijken vaak met de snavel over de stokken, zijn deze vuil dan zal besmetting vaak het gevolg zijn.
                        Dus propere kooien en zitstokken.
                        Harrie

                        Opmerking

                        Working...
                        X