Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Klein" of "Wildvorm"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • "Klein" of "Wildvorm"

    Wij, enthousiasten voor de wildvorm budgerigar, hebben voor het eerst op een grotere tentoonstelling gestaan met onze ideeën. En met onze vogels natuurlijk. Daarbij bleek een moeilijkheid in de discussies: onder "DE KLEINE GRASPARKIET" verstaan we iets anders dan onder "DE WILDVORM GRASPARKIET"

    Er is een nogal hevige discussie aan de gang over het (weer) toelaten van kleine grasparkieten op tentoonstellingen, naast de grotere z.g. standaard grasparkieten. Gestart op diverse forums over volièrevogels, kromsnavels en dergelijke is dat nu ook een hot item bij de clubs en met name de keurmeesters.
    Veel kwekers vinden de grootte en de mutaties veel te ver doorgeschoten om nog leuk te zijn. Daarnaast ziet 'men' de bij de kweek weinig eisen stellende grasparkiet als prima vogel voor de jeugd.

    Een van de discussiepunten daarbij is dan de beoordeling en de daarbij te stellen eisen. Moeten daarvoor dezelfde eisen gesteld worden als aan de TT-parkiet, afgezien van de grootte en gewicht, of zijn er nog andere afwijkingen.
    Daarom is het zo belangrijk heel duidelijk te maken waarover we praten. Hebben we het over:
    - Het kweken en toelaten van de kleine grasparkiet als tentoonstellings- en wedstrijd-vogel, of
    - Het kweken en vasthouden van de wildvorm van de grasparkiet

    A. De kleine grasparkiet als tentoonstellings- en wedstrijd-vogel

    In elk geval is de kleurstelling daarbij een beoordelingspunt. Alle mutaties van kleuren en kleurcombinaties zijn denkbaar. Maar als wordt uitgegaan van de TT-parkiet zullen ook de vorm van kop en ruglijn meetellen. Bij de TT-parkiet behoort de kop rond te zijn en mooi in de rechte ruglijn door te lopen. De snavel zal terugliggen in de bevedering.
    Een broedpaar dat een gemuteerd jong voortbrengt kan heel goed worden behouden om juist die mutatie mee verder te kweken.
    Principieel zullen deze vogels onderworpen worden aan de geldende tentoonstellingsregels. Daarbij dus ook 'soigneren' ( overtollige keelstippen verwijderen etc.), wennen aan de zit in TT kooitjes, etc..

    B. De wildvorm van de grasparkiet.

    Heel principieel zullen deze vogels uitsluitend geselecteerd worden op de wildvorm en kleur. De kopvorm is dus vlak naar achteren aflopend, er zit een knik naar binnen in de rug, enz.. Een broedpaar dat een mutatie, bijvoorbeeld een geel jong, voortbrengt wordt direct uit de stam verwijderd.

    De wildvorm blijkt op tentoonstellingen welkom.
    Máár vergis u niet: daarmee wordt niet bedoeld de Budgie als deelnemende wedstrijdvogel, maar in een aparte "stand", met uitleg waarom speciaal déze soort vogel zo interessant is en behouden moet blijven. Die stand zal zeker niet bestaan uit kleine TT kooitjes maar een grotere kooi met minstens twee paren, beter nog een grotere groep.
    Keuren is heel moeilijk, omdat in de vrije natuur geen keiharde regels gelden. De enige vraag is: zou deze vogel in deze vorm ook in de vrije natuur voorkomen?
    De keelstippen bijvoorbeeld zullen wel aanwezig zijn, maar ook als die niet mooi verdeeld en rond zijn kan de vogel een perfecte wildvorm zijn. Bij kweken lopen we als mensen steeds het gevaar te selecteren naar wat 'wij' goed vinden. Het zal moeite kosten te selecteren op wat de natuur goed vindt.

    Zie verder a.u.b. www.bush-budgies.net

    Budgie

  • #2

    Opmerking


    • #3
      budgie
      ik heb ook even op de site gekeken en dat ziet er veel belovent uit dacht ik zo en de tekst van harrie van die twee schijvers kan je nog een stap dichter bij je doel brengen dacht ik zo.

      beste Harrie mijn vraag is dan meteen heb je toevalig de titel van het boek waar je deze tekst van hebt overgeschreven voor mij en mischien heeft budgie hier ook wel belang bij om te weten

      m.v.g

      marcel
      Gr Marcel Levers

      Opmerking


      • #4
        De titel van het boek is Zoology of New Holland. Het boek is meer dan 200 jaar oud en ook meteen het kostbaarste boek wat ik heb. De tekst is letterlijk uit het Engels vertaald en op de taal na orrigineel.
        Harrie

        Opmerking


        • #5
          bedankt voor de info

          m.v.g
          marcel
          Gr Marcel Levers

          Opmerking


          • #6
            Beschrijving Budgerigar

            Ik heb weliswaar de BBB-groep gestart door de website te openen, maar Harrie is veel deskundiger en minstens zo enthousiast. Ik ben blij dat hij direct deelnemer werd. Zijn versie van de tekst van Shaw is veel 'origineler'. De site is dus aangepast. Voor goed begrip: mijn naam is Hans Vollinga, maar Budgie klinkt wat leuker.

            Opmerking

            Working...
            X