Mededeling

Collapse
No announcement yet.

binsen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • binsen

    Ik heb een koppel binsen gekocht en later bleek het om meeuwenbroed te gaan. Ik heb ze in broedkooien van 80 x 50 x 40.Inmiddels zijn de binsen goed aan de leg, broeden een dag of 4 en stoppen er dan mee. Wat kan ik hieraan doen?
    Groet Jan

  • #2
    koppelen

    Beste Jan je kunt natuurlijk ook een stelletje erbij kopen dan die 4 vogels bij elkaar zetten een koppel dat zich zelf uitzoekt zal beter broeden en de jongen groot brengen.De overgebleven vogels zou je weer kunnen verkopen of proberen te koppelen aan de jongen die je dan misschien kweekt.Ik zeg weleens door mijn eigen ondervindingen dat je om problemen vraagt als je een koppel niet zelf uitlaat zoeken,het lijkt vaak dat je duurder uit bent maar als er geen jongen komen en groot worden heb je ook niks gewonnen.Probeer het eens en succes ermee groeten Rob.

    Opmerking


    • #3
      Jan, hoe oud zijn deze vogels? in maanden bedoel ik, geen gok doen, nee, echt even zeggen hoe oud ze zijn in maanden.
      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

      Opmerking


      • #4
        Hans, deze vogels zijn 10 maanden oud.
        Ik heb net in het nest gekeken en er liggen inmiddels 11 eieren in. Dit is van 2 legsels omdat ik het oude legsel nog niet weggehaald had.

        Opmerking


        • #5
          Van Binsen die veel jonger zijn dan een jaar zul je sowieso niet veel kweken, vooral de Binsen mannen moeten echt om en nabij een jaar oud zijn anders is het aantal bevruchte heel povertjes, heel vaak nul.
          Je zit nu rond de 10 maanden, dus het zou beter zijn als je ze nu even een maandje tot 6 weken op rust zet, en ze dan nog eens opnieuw probeert.

          Overigens geldt voor het succesvol natuurbroed kweken van de meeste prachtvinksoorten dat je over het algemeen een leeftijd van ongeveer een 10-12 maanden aan moet houden.
          De simpele soorten als Zebravink, Zilverbek en Jap. Meeuw uitgezonderd
          Veel vogels zijn al veel eerder broedrijp, zeg maar fysiek volwassen, maar dat betekent nog niet dat ze mentaal al volwassen zijn.
          Daar is toch wat tijd en dus geduld van de baas voor nodig.
          Vandaar dat ik die 10-12 maanden oud adviseer.

          Doen ze het dan nog niet dan kun je te maken hebben met een niet klikkend koppel, oplossing kan zijn om 1 vogel te ruilen of er een koppel bij kopen en de partners wisselen.
          Maar ook kun je oplossingen zoeken in de vorm van een ander nestkast aanbieden, of op een andere plaats hangen.
          Ook willen Binsen graag in een lichte kooi, dus zitten ze nu relatief donker, zet ze dan eens in een kooi in de bovenste laag of bij een raam.
          Het hangt soms van toevalligheden en "onbelangrijke details" aan elkaar.
          Ook in kooien onder de 80cm lang wordt natuurbroed vaak lastig.

          Ik had vorig jaar een koppel Binsen in een kooi op de 3e rij van boven, maar wel vlakbij een raam, maar geen enkele nestbouw of wat dan ook, gewoon geen interesse. Heb ze na 2 maanden verplaatst naar een kooi in de bovenste rij en binnen een week was het nest klaar en was het 1e ei gelegd.
          Natuurbroed kweken met maar 1 koppel van een soort in je bezit gaat wel eens als je geluk hebt, maar beter is het om meerdere koppels van 1 soort in te zetten voor de kweek dan kun je niet klikkende koppels omparen, da's makkelijker dan ruilen of bijkopen, want broedrijpe vogels kopen is meestal lastig.
          kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

          Opmerking


          • #6
            Jan
            misschien zou je eens moeten proberen om ze in een voliere te laten broeden, heb zelf een voliere met veel planten en struiken. heb er vorig jaar 2 nesten mee gehad, ze zaten mooi in een conifeer. daarna heb ik ze ook naar binnen gehaald en in een ruime broedkooi gedaan en maar ze kijken niet eens naar het nestkastje om...... dus in het voorjaar gewoon de voliere weer in. heb ook van iemand gehoord dat hij kunst hedra's (klimplant) in de broedkooi hing en dat scheen bij hem goed te helpen, in ieder geval succes er mee.

            Opmerking

            Working...
            X