Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Even voorstellen en een vraagje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Even voorstellen en een vraagje

    Hallo allemaal

    Ik ben Rob en heb op dit moment geen vogels. Ik ben me wel aan het orienteren over vogels en met name kleurkanaries (rood en geel mozaiek). Ik moet nog ongeveer 13 maanden werken en ben dan ruim 55 jaar en dan mag ik met FLO. Ik ben voornemens om volgend jaar zomer broedkooien aan te schaffen en in het najaar de vogels. Ik hou deze site dus goed in de gaten om mogelijk aan goed materiaal te kunnen komen.

    Nu heb ik ook een vraagje. Ik heb in de wandelgangen gehoord dat broedkooien van MDF niet goed zijn voor de gezondheid van de vogels en de verzorger. Wie kan mij hier een eerlijk antwoord op geven. Ik heb in het verleden wel eens gehoord dat spaanplaat bepaalde gassen vrij kwamen!

    groet

    Rob

  • #2
    pffffffff dat is een goeie maja in de bouw enzo worden wel voor huizen en alles mdf en spaanplaat toegepast. dus denk dat dat niet zo'n groot probleem is als u denkt. ik gebruik al meer dan 5 jaar geplasificeerd spaanplaat is heel makkelijk met schoonmaken. bij mdf trekt de ontlasting erin bij geplasificeerd spaanplaat niet. maar mag niet nat worden.
    mvg. Ben
    Groeten, Ben

    Opmerking


    • #3
      Welkom

      Hoi Rob,

      Van harte welkom op het forum, ik hoop dat je hier een goede tijd zal hebben.

      Peter.

      Opmerking


      • #4
        Hallo Rob (Zeepsop),

        Ik moet nog ongeveer 13 maanden werken
        The proof of the pudding is in the eating

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door BenvdBor
          pffffffff dat is een goeie maja in de bouw enzo worden wel voor huizen en alles mdf en spaanplaat toegepast. dus denk dat dat niet zo'n groot probleem is als u denkt. ik gebruik al meer dan 5 jaar geplasificeerd spaanplaat is heel makkelijk met schoonmaken. bij mdf trekt de ontlasting erin bij geplasificeerd spaanplaat niet. maar mag niet nat worden.
          mvg. Ben
          Ben, bedankt voor je advies. Dat worden denk kunstof broedkooien en even doorsparen. Nogmaals bedankt.

          Rob

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Serinus
            Hallo Rob (Zeepsop),


            Nou, dan kun je jezelf in ieder geval rustig in de materie verdiepen.

            Om te beginnen zou ik willen zeggen; neem eens contact op met een vogelvereniging bij je in de buurt en vertel dáár ook wat je van plan bent.
            De mensen dáár weten je zéker ook verder te helpen, hebben "locale" contacten waar je je voordeel mee kunt doen!

            En dan je vraag over broedkooien.
            Hét verhaal over broedkooien is; zorg dat ze goed schoon te houden zijn!
            Da's het állerbelangrijkste(!)

            Ik denk dat MDF enkele nadelen heeft buiten de vraag of het al dan niet giftige dampen zou afstoten, (ik denk dat dát nogal mee zal vallen).
            Het is zwaar, dus moeilijk(er) te hanteren dan een lichter materiaal.
            Je zult het goed moeten behandelen om het waterbestendig te krijgen.
            "Vogels houden, is schoonhouden", dus je zult veelvuldig het materiaal bloot moeten stellen aan water met schoonmaakproducten.

            Multiplex en Triplex zijn in ieder geval lichter, dus makkelijker te hanteren.
            De watervaste varianten bieden dan nog extra mogelijkheden om reden die ik hierboven heb vernoemd.
            Zorg er óók voor dat de lades goed te reinigen zijn, (bv. naadloos kunststof)
            Kit álle naden goed af!

            Mijn broedkooien zien er als volgt uit Rob,

            De laden zijn kuststof "Fixeerbakken" uit de fotografiewereld.

            Als je zélf je broedkooien wilt maken, dan is het misschien slim om "ergens" kunststof bakken op de kop te tikken die je oppervlaktemaat van je te bouwen broedkooi benaderen.
            Vervolgens maak je dáár je kooien omheen.
            Je bent dan (vermoedelijk) een stuk goedkoper uit!
            Koop dan óók enkele bakken extra, voor het geval je nog eens wilt "uitbreiden" met je hobby, of er sneuvelt eens zo'n bak....

            Affijn, dit zijn zomaar wat "tips" doe er mee wat je wilt....
            Wat ik hiermee wil zeggen is; probeer iemand in je omgeving te vinden (Vogelvereniging) die met je meedenkt.

            Groeten, succes, en tot ziens? Serinus.
            Hallo Serinus

            Uiteraard ben ik druk bezig met het vinden van een vereniging. Ik woon in Loosduinen (den Haag) en daar zijn 2 verenigingen, maar deze zijn zogoed als overleden (hier krijg ik natuurlijk commentaar op. Dan zijn er in DH nog wel een aantal en uiteraard ook in Rijswijk en het Westland. Ik ben hier en daar aan het kijken en uiteraard de shows bezoeken om een indruk te krijgen.
            Wat betreft zelf broedkooien maken ........ ik heb 2 linker handen dus dat zal niet gaan lukken. Ik kan best wat betalen voor bestaande kooien en zoals ik het nu zie, worden het kunststof kooien van de bekende merken. Dus nog even doorsparen! Er is genoeg te koop op het Internet en dan kom ik daar wel uit. Bedankt voor de reactie, groet

            Als er lezers zijn die volgend jaar zomer broeidkooien aan te bieden hebben van de bekende merken, geef een berichtje.

            Rob

            Opmerking


            • #7
              heel veel succes Rob!!!!

              ik ga vaak naar grotere markten daar zijn die grote merken ook vaak aanwezig en kun je alvast de broedkooien zien enzo. eventueel marktplaats staat ook heel veel op. ik geniet ook van het bezoeken aan andere vogel houders en kijk graag hoe andere het hebben gedaan.
              maar u heeft tijd zat dus heel veel succes
              Groeten, Ben

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door BenvdBor
                heel veel succes Rob!!!!

                ik ga vaak naar grotere markten daar zijn die grote merken ook vaak aanwezig en kun je alvast de broedkooien zien enzo. eventueel marktplaats staat ook heel veel op. ik geniet ook van het bezoeken aan andere vogel houders en kijk graag hoe andere het hebben gedaan.
                maar u heeft tijd zat dus heel veel succes
                Hoi Ben,

                Ik ben ook van plan om op de grotere shows en markten de broedkooien te bekijken. Op dit moment staan er mooie GeHu kooien op marktplaats. Ik zou ze willen kopen, maar ik heb mijzelf voorgenomen om pas volgend jaar te starten. Ik ken mijzelf wel een beetje, want als ik nu de kooien koop, dan zitten er volgende week vogels in.

                Bedankt voor je reactie en.... ik heb op dit moment nog niet zoveel vrije tijd.... volgend jaar om deze tijd dan gaat het spannen!

                groet

                Robert

                Opmerking


                • #9
                  hoi , rob

                  welkom hier , en veel lees plezier

                  groetjes rolf
                  http://www.dekromsnavelkweeker.nl

                  kweker van forpussen en Catharinaparkieten

                  Opmerking

                  Working...
                  X