Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opaalkanarie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Opaalkanarie

    Na aankoop van een opaal gele pop en een agaatgele man welke als koppel werden ingezet lag er bij het tweede nestje een opaalwitte vogel in.
    Wie kan mij vertellen of het bij de opaalkweek van kanaries gebruikelijk is dat geel en wit gecombineerd worden. Bij voorbaat dank.

  • #2
    Opaal Kanarie

    Een opaalgele kanarie? Ik zou niet weten wat dat is.
    Bedoel je een agaat opaal? Het kan zijn, dat deze split is voor recessief wit en dat de agaatman split is voor zowel opaal als recessief wit.
    Er wordt in de opaalkweek veelvuldig gebruik gemaakt van splitvogels.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      opaalkanarie

      Allereerst bedankt voor het commentaar Antoni. Het is inderdaad een agaatopaal geel.
      Dat de agaatgeel man split is voor opaal en wit is duidelijk Mij gaat het erom is dit gebruik of is meer normaal dat agaatopaal geel x agaatgeel/opaal en agaatopaal wit x agaatwit/opaal in de kweek wordt gehanteerd.
      Alvast weer dank vor de eventuele reakties.

      troep

      Opmerking


      • #4
        Agaatopaal

        Beste kanarieliefhebber,

        In de kweek van vogels met de recessief witte lipochroomkleur wordt veelvuldig gebruik gemaakt van vogels met een gele lipochroomkleur. Recessief wit x recessief wit zou op den duur minder goede vogels in de nakweek geven. Agaatopaal witrecessief is zo'n kleur. Misschien bent u dus begonnen met agaatopaalgeel die uit de kweek van agaatopaal witrecessief zijn gevallen. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het feit dat beide split zijn voor witrecessief. De gele vogels die uit deze paring komen kunnen split zijn voor witrecessief, dat hoeft echter niet.
        Hopelijk is uw nickname niet ontsproten aan het idee dat de vogels nu plotseling niet goed zouden zijn. Ze geven alleen wat meer mogelijkheden in de nakweek.

        Groet,

        Rob.

        Opmerking


        • #5
          vraagje?

          Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
          Een opaalgele kanarie? Ik zou niet weten wat dat is.
          Bedoel je een agaat opaal? Het kan zijn, dat deze split is voor recessief wit en dat de agaatman split is voor zowel opaal als recessief wit.
          Er wordt in de opaalkweek veelvuldig gebruik gemaakt van splitvogels.
          beste Antoni
          ben helemaal nieuw in deze vogel kroeg heb 30 jaar postduiven gehouden dat werd me te veel ben 65 en vogels leek me een wat rustiger hobby heb nu wat kanaries in een ruime voliere en heel veel plezier van ik ben een volkomen nitwit op vogelgebied ben sinds kort lid van de vogelclub maar mijn vraag is wat is split of splitvogel ?
          groeten en b.v.h.d.

          Opmerking


          • #6
            Split

            Bernardo! Van harte welkom op dit vogelforum.

            Split betekent dat deze vogel behalve de kleur die je ziet ook nog een andere factor kan vererven.
            Bijvoorbeeld een gele kanarie kan split (verervend) zijn voor wit. Een gewone agaat kan split (verervend) zijn voor opaal.

            Mocht je over deze zaken wat meer willen lezen op internet kan je bijvoorbeeld eens in de artikelenreeks "kleurkanaries" kijken op:


            Vragen op dit onvolprezen forum kan natuurlijk ook altijd.

            Groet,

            Rob.

            Opmerking

            Working...
            X