PDA

Bekijk Volledige Versie : Beschermde vogels op VogelMarktPlaats

webmaster
17-10-2006, 13:58
Onderstaande tekst is vandaag per e-mail aan alle gebruikers van VogelMarktPlaats verzonden:

Beste gebruiker van VogelMarktPlaats.nl

In de pers worden wij steeds vaker geconfronteerd met de handel in beschermde dieren, waaronder ook vogels. Er wordt door dierenbeschermings organisaties gericht en terecht actie gevoerd tegen deze onverantwoorde praktijken.
Hoewel handelaars onze site niet mogen gebruiken kunnen wij helaas niet voorkomen dat zij toegang hebben tot de site. Wel hebben wij voor een aantal reeds de toegang geblokkeerd.
Wij willen de touwtjes strakker aantrekken om malafide handel zoveel mogelijk tegen te gaan, zonder dat dit ten koste gaat van de advertentie ogelijkheden.

Vanaf vandaag gelden de volgende regels als beschermde vogels op VogelMarktPlaats worden aangeboden.

1. Elke adverteerder is verplicht zijn eigen kweeknummer bij de persoonlijke gegevens te vermelden; het kweeknummer is dan te zien in de advertentie.
2. Van elke te koop aangeboden beschermde vogel moet het kweeknummer, de naam van de organisatie en het land van herkomst van de ring worden vermeld.
3. De overige Algemene voorwaarden zijn uiteraard ook van toepassing.

Deze regel gaat onmiddellijk in.

Bestaande advertenties dienen binnen één week (voor 26 oktober) te zijn aangepast aan deze nieuwe voorwaarden.
Advertenties die binnen deze termijn niet zijn aangepast zullen worden verwijderd.

Wij realiseren ons dat dit het adverteren met deze vogels lastiger maakt, maar zijn er ook van overtuigd dat bonafide vogelkwekers geen enkel probleem met deze maatregel zullen hebben.

Met vriendelijke groet,
Webmaster en moderators van VogelMarktPlaats.
VogelMarktPlaats.nl

Harrie van der Linden
17-10-2006, 15:22
Een prima maatregel. Pak die malafide sjacheraars die onze liefhebberij een slechte naam bezorgen en niets om de vogels zelf geven alleen in de handel daarin maar goed aan, zodat aan hun praktijken een einde komt.
Harrie

HansvdWeerdhof
17-10-2006, 18:05
Nou, toch even een nuance aanbrengen, als de webmaster het niet beter uitlegt dan dat hij nu doet is het aanbieden van een ongeringd Goudbuikje, een Bandvink en een Mozambique sijs via deze site al verboden, of op zijn minst aan strakke regels gebonden.
Ook op de lijst staan Kapoetsensijzen, diverse Kardinaalsoorten en Japanse Nachtegalen.
Je moet het ook weer niet gaan overdrijven.

Lucky
17-10-2006, 18:18
Prima actie, hoewel stoppen doen we de illegale handel (foute ringen ect.) hiermee niet maar we moeten ergens beginnen.

Greetings Lucky:)

rob 2
17-10-2006, 19:44
Wat zou er overdreven zijn aan het noteren van de ringnummers,de gewone liefhebber heeft over het algemeen geen honderden vogels te koop.Je hebt zelf ook meer zekerheid dat het eigenkweek vogels zijn en daar is iedereen toch bij gebaat.Als je een TT vogel koopt kijk je in de catelogus en vergelijk je toch ook het ringnummer om te kijken of het de goede vogel is niks mis mee groeten Rob.

Ton Koek
17-10-2006, 23:59
Ik vind het een prima maatregel, ik heb wel een vraag.
Van elke te koop aangeboden beschermde vogel moet het kweeknummer, de naam van de organisatie en het land van herkomst van de ring worden vermeld.
Wat wordt hier bedoeld met: "beschermde vogel"?

HansvdWeerdhof
18-10-2006, 04:03
zie de lijst Ton.
http://www.hetlnvloket.nl/pls/portal30/docs/FOLDER/LNV_LOKET_US/LNV_FRONTEND_PUBLIEK/FLDR_LASER/FLDR_CIT_010/VO+1332-2005+SOORTENLIJSTEN_0.PDF
Een goudbuikje, een vuurvink, een Mozambiquesijs, vandaar ook mijn opmerking, je moet het niet overdrijven door vogels die door 1 land (Ghana) op de lijst gezet zijn (bijlage C) te gaan beschouwen als een bedreigde diersoort.

Ik denk dat vogels die op C staan en een groot deel van de vogels die op lijst B staan, niet echt onder de noemer "beschermde vogel" vallen.
Groene Kardinalen, Zilver en Loodbekjes, Bandvinken, Gordelgrasvinken, ze worden allemaal op de lijst genoemd, als dat al "beschermde vogels" zijn dan vraag ik me toch even iets af hoor.
Vandaar mijn opmerking: men moet de zaken niet gaan overdrijven.
Regulering is op zich prima, maar ik zou geen muggen in olifanten veranderen.....