PDA

Bekijk Volledige Versie : bodembedekking duiven

Ime Turksema
14-10-2006, 17:35
Naast insectenetende vogels heb ik ook lachduiven. Ik houd deze duifjes apart in kooien. Op de boden gebruik ik beukensnippers. De duivenpoep komt meest op een rij terecht onder de stokken. Wat me opvalt is dat na een paar dagen er al een donkere schimmel op de ontlasting en de snippers gaat groeien. Dit lijkt me niet gezond voor de vogels. Natuurlijk verwijder ik regelmatig de ontlasting en verschoon de hokken indien nodig.

Wie kan mij iets beters als bodembedekking aanraden??? Iets wat beter absorbeert.

Hier is ook een soort kattenbakkorrel te koop (zeoliet) die wordt verkocht als bodembedekking voor vogelhokken en volieres. Stuift dat niet? Eten ze dat niet?
Ook wordt er versnipperde maiskolven voor vogelhokken verkocht. Peperduur.

Graag ervaringen en tips.

Ime

Ton Koek
14-10-2006, 17:59
In plaats van houtsnippers zou je een kattenbakkorrel kunnen gebruiken, die is gemaakt om te absorberen.
Zeoliet is ook goed maar het stuift erg, zeker bij duiven, met hun sterke vleugelslag.

azantinga
15-10-2006, 20:10
Het probleem is niet de bodembedekking, maar de ontlasting van de vogels.
Doordat de vogels continue op de zelfde plaats poepen, droogt de ontlasting niet op en zullen er schimmels ontstaan.
Goed schoonhouden is het beste.
Je kan nog proberen om er bijvoorbeeld keukenrol onder te leggen. Dit absorbeert ook veel vocht.

Mirjam
15-10-2006, 20:21
Hallo Ime,
Bij mij in het nachthok heb ik Sivobird hokkorrels het is een absorberend natuurproduct.Dus het droogt de poep uit en dan kun je het zo oppakken en verwijderen!!Het stoft niet en het kost hier €6.55 per 25 kilo.
Het lijkt wel een beetje op "kattenkorrels" en het is anti coccidiose.
Groetjes,Mirjam

Ime Turksema
16-10-2006, 18:59
Bedankt voor jullie tips.

Ime

duivenkenner
17-03-2010, 20:45
je kan ook speciale duivenzitjes gebruiken die ze normaal gebruiken voor in duivenhokken.
die gebruik ik oko en zo is het maar een kleine moeite om elke dag de poep ervanaf te halen met een krabber ( of plamuurmes ofzo )
dan hoef je de bodembedekking niet zo vaakt verschonen.

http://www.google.nl/webhp?sourceid=navclient-ff#hl=nl&source=hp&q=duivenzitjes&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=bb0769f9673df0c5