Mededeling

Collapse
No announcement yet.

broer en zus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • broer en zus

    hallo,

    Sinds ongeveer een maand hebben wij 2 diamantduiven. Broer en zus.
    Aangezien de ruimte die we beschikbaar hebben (kamervoliere) te klein is om met de duiven te kweken (er zitten nl. nog andere medebewoners erbij), willen we zowiso geen jongen (dus ook niet van een 'normaal' koppel).

    Op internet lees ik dat een koppel het beste is om te houden, dus geen duifje alleen. Maar van een koppel komen er altijd jongen.
    Kunnen we het beste de eitjes (die ze vast en zeker vanaf het voorjaar gaat leggen) weghalen, om inteelt te voorkomen? En is dat niet schadelijk voor het vrouwtje? Of toch beter 1 duifje houden ipv 2?

    Sorry voor mijn wat rare vragen, maar ik hoop dat jullie toch de moeite willen nemen om me verder te helpen.

    Groetjes els

  • #2
    u kunt ook 2 duivinnen houden (vrouwtjes)
    of 2 doffers (mannetjes)
    anders kunt u als de vogels eieren hebben gelegt nep eitjes eronder leggen
    deze kunt u wel kopen in een dieren speciaal zaak
    als de eieren niet uitkomen omdat ze nep zijn stoppen de vogels vanzelf met broeden
    zo krijgt u geen jongen
    ookal zijn het broer en zus ze zullen toch jongen krijgen
    ik hoop dat u hiermee voldoende informatie heeft
    groeten erik

    Opmerking


    • #3
      hallo Erik,

      Bedankt voor je snelle reactie!

      Het idee van nep-eitjes in de plaats van de echte eitjes leggen, klinkt me goed in de oren. Dat zal ik gaan proberen tegen de tijd dat het vrouwtje gaat leggen.

      Groetjes,
      els

      Opmerking


      • #4
        oke ik hoor nog wel hoe het gegaan is
        succes met de vogels!
        groeten erik

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door elsje
          hallo,

          Sinds ongeveer een maand hebben wij 2 diamantduiven. Broer en zus.
          Aangezien de ruimte die we beschikbaar hebben (kamervoliere) te klein is om met de duiven te kweken (er zitten nl. nog andere medebewoners erbij), willen we zowiso geen jongen (dus ook niet van een 'normaal' koppel).

          Op internet lees ik dat een koppel het beste is om te houden, dus geen duifje alleen. Maar van een koppel komen er altijd jongen.
          Kunnen we het beste de eitjes (die ze vast en zeker vanaf het voorjaar gaat leggen) weghalen, om inteelt te voorkomen? En is dat niet schadelijk voor het vrouwtje? Of toch beter 1 duifje houden ipv 2?

          Sorry voor mijn wat rare vragen, maar ik hoop dat jullie toch de moeite willen nemen om me verder te helpen.

          Groetjes els
          hallo elsje,

          dat moet je niet doen hoor die nepeitjes er neer leggen omdat ze dan gaat broeden,en dan kun je wel zeggen ze gaat er vanzelf af maar dat gaat haar teveel energie kosten.
          je kunt beter de eieren er uit halen.
          heb zelf duiven gehad dus weet waar ik over praat.

          groetjes petra.

          Opmerking


          • #6
            ja u moet het natuurlijk zelf bepalen maar ik heb zelf ook allerlij duiven
            sierduiven
            senegal tortels
            birma tortels
            enz.
            en mijn buurman is ervaren duiven melker en keurmeester en hij deed het ook zo met nepeieren

            groeten erik

            Opmerking


            • #7
              Als je de eitjes weghaalt zullen ze direct weer gaan leggen, dit kost nog veel meer energie.
              Ik zou ook kiezen voor nepeitjes.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                abortus

                Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                Als je de eitjes weghaalt zullen ze direct weer gaan leggen, dit kost nog veel meer energie.
                Ik zou ook kiezen voor nepeitjes.
                Inderdaad de eierproductie vergt meer energie dan het bebroeden van de eitjes.
                Je kunt de eitjes ook goed schudden, zodat de dooier of het hagelsnoer breekt, dan sterft de kiem af (abortus provocatus).


                Greetzzz

                Opmerking


                • #9
                  ojee, haha! Jullie maken het me niet makkelijker!

                  Tja, wat doe je dan...

                  Ik kan me goed voorstellen dat de ei-produktie wel erg hoog wordt, als ik steeds de gelegde eitjes weg haal. Dat lijkt me ook niet echt gezond voor het vrouwtje.
                  De nep-eitjes, of de geschudde eitjes, lijken me nog steeds een vrij goede optie.
                  Het vrouwtje zal natuurlijk wel steeds zitten te broeden dan.
                  Misschien kan ik dan uiteindelijk toch beter óf 2 mannetjes, óf 2 vrouwtjes houden... Maar ze zijn allebei zo mooi!
                  Dilemma!

                  Weer een vraagje voor jullie (ik heb nl. nog nooit eerder diamantduifjes gehouden, dus ik weet t gewoon niet):
                  Hoe gaan 2 mannetjes met elkaar om als ik er daar 2 van zou gaan houden? Gaat dat goed met elkaar ook tijdens de broedperiode, als er geen vrouwtje in de buurt is?
                  En ook de andere vraag: Hoe gaat dat dan met 2 vrouwtjes samen?

                  Hopelijk willen jullie nog een reactie geven op mijn beginnersvragen.

                  Alvast bedankt!

                  We hebben trouwens in die zelfde kamervoliere ook: 2 zebravinken (mannetjes), 2 gouldamadines (mannetjes), 2 chinese dwergkwartels (vrouwtjes). Maar die vogels hebben we al driekwart jaar.
                  Erg gezellig!

                  Ben benieuwd wat jullie verder voor vogels hebben!

                  groetjes els

                  Opmerking


                  • #10
                    www.vogels.jotoweb.nl
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      hallo Ton,

                      We hebben een ruimte van 100x60x175 (lxdxh). Tot nu toe gaat het erg goed samen. Als de vogels zouden laten blijken dat ze niet goed in hun vel zitten/vechten e.d. dan zou ik daar meteen op handelen. Maar vooralsnog gaat het prima samen. Meer vogels komen er in ieder geval niet.
                      Liever had ik natuurlijk een mooie voliere in de tuin oid, zodat ze meer vliegruimte zouden hebben, maar die ruimte hebben we helaas niet. Aan de andere kant is het erg mooi om de vogels in huis te hebben. Wie weet komt er ooit nog eens een ander huis met een grotere tuin!

                      Ik ga het idee om 2 doffers (ik zal ze eens netjes bij hun naam gaan noemen ) te houden zeker overwegen, want het moet natuurlijk allereerst goed zijn voor hen om bij ons te wonen.

                      Bedankt voor je reactie, ton.
                      Ik ga nu eens op je site snuffelen!

                      Opmerking


                      • #12
                        Hele mooie vogels heb je ton!!
                        Wat heerlijk als je zo'n ruimte beschikbaar hebt.

                        Ik ben nog een echt beginneling wat het houden van vogels betreft, dus ik hou het voorlopig mooi bij de wat makkelijke exemplaren!
                        Maar ik vind het razend leuk om mee bezig te zijn!

                        Opmerking


                        • #13
                          Die maat klinkt een stuk beter dan de kooi die ik in gedachten had, mooi.
                          Elke enthousiaste beginnende vogelliefhebber is meer dan welkom hier, zegt het voort, zegt het voort.
                          Zet het in wijkkrantjes, clubbladen, weekbladen en dergelijke;
                          www.vogelcafe.nl, de ontmoetingsplaats voor u die van vogels houdt.
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                            Die maat klinkt een stuk beter dan de kooi die ik in gedachten had, mooi.
                            Elke enthousiaste beginnende vogelliefhebber is meer dan welkom hier, zegt het voort, zegt het voort.
                            Zet het in wijkkrantjes, clubbladen, weekbladen en dergelijke;
                            www.vogelcafe.nl, de ontmoetingsplaats voor u die van vogels houdt.
                            Mooie reclame voor het forum Ton maar het klopt helemaal.
                            Groetjes Goudvink

                            Opmerking

                            Working...
                            X